1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Diskurzus a(z) 'Magyar vonatkozású hírek, elemzések' témában - desertfox által indítva @ 2013. január 21..

  1. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Hát az elmúlt 1 évben ömlik az ilyen infó a honvedelem.hu-ról.
    Nem vitatkozom, csak nekem ez jött le.
     
  2. blogen

    blogen Well-Known Member

    Ez arra a hipotetikus esetre vonatkozott, amikor:

    1. Gripen szerződés kifut 2026-ban
    2. F-35 csak 2028-tól hadrafogható!
     
  3. dudi

    dudi Well-Known Member

    Olyanok ömlenek,hogy itt meg ott van alapkiképzés nem olyan,hogy maguknak képzik.
    Mi nem tartottunk régóta alapkiképzést még is jönnek hozzánk alapkiképzésről.
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Sajnos a magyar Red Flag részvételnek semmiféle realitása nincs. Amikor Mk-82-re nem adnak pénzt, akkor nem fognak egy olyan gyakorlatra menni a gépek, ahol csak egy gép keró költsége igen sok bomba ára lenne. És akkor még ott fel sem szálltak. A Red Flag alsó hangon két hét, ahol legalább minden másnap repülnek.

    Mivel nem minden pilóta tud levegőben tankolni alsó hangon 5 leszállás kéne ehhez. UK, Izland, Új-Fundland, NY és Nevada, de ez is igen erős alsó becslés, a realitás lehet, hogy inkább 6-7 megálló lenne. A német MiG-29-esek asszem 13 leszállással mentek ki oda. Ok, a Gripen ennél jobb, de kb. 2 óra 20 perces repülés eddig a csúcs.

    Nézzük meg, hogy egy Gripen képes-e egyáltalán a Keflavik St. Johns (NF) távra, ami kb. 2600 km.


    A Gripen 3 pótossal 5 tonna kerót visz, de ebben tartalék is van, de úgy is erős közelítés lesz a lenti számolás az F-16CJ-re alapozva.

    • Az F-16CJ 2 db pótossal kb. 12 ezer ezer font kerót visz.
    • A gép felszálló tömege csak a pótossal 33 ezer font tája.
    • Kb. 1500 font a tartalék és az emelkedés is opt. magasságra repszimes múltból fejből legalább 1000 font.
    • Tehát marad kb. 9000 font optimális magasságon, és marad a leszállásra és bizt. tartaléknak is.
    2 pótossal fogyasztás (DI = 80 tája) ,15 nm/lb táján van és amikor kezd a gép nagyon kevés keróval repülni, akkor ez 0,2 tájára megy fel. Legyen 0,175 az átlag. Tehát képes a gép repülni. 9000*0,16 = 1575 nm = 2918 km-et. Az emelkedés kevesebb, mint 80 km-et vesz igénybe.

    Tehát elvileg képes az F-16CJ átrepülni, a teljes út átlaga mondjuk 4077 kg/2918 km = 1,4 kg/km erősen lefelé kerekítve. Ha a gépek visznek magukkal áttelepülő konténert a személyes cuccoknak és TGP-t, mert AG feladatot is gyakorolni akarnak, akkor a távolság 2600 km alá esik két pótossal, és harmadikkal kb. teljesíthető. De inkább tankerrel mennek a jenkik. De ők jenkik...

    Viszont, ha a Gripen is kb. ez a kategória, csak kicsivel jobb a fogyasztás, akkor, ha csak 1 géppár megy repülni 2x22 ezer km-et oda vissza, akkor csak a keró 61 tonna. Ez kb. 77 ezer liter.

    [​IMG]

    A keró ára 20 évre visszamenőleg. Erős becsléssel legyen 2USD/gal = 0,52 USD/liter.
    https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=jet-fuel&months=240

    Na, csak az üzemanyag költsége egy ilyen kalandnak lenne legalább 35 ezer dollár. Ez kb. 16 db Mk-82 ára. És egy szem bombát sem vettünk. Pedig, ha spórolós módon, egy gép csak 2 bombát oldana gyakorlásként, hogy mindenki a rendszerben élessel lőjön, akkor szűken is, de legalább dobálhatna valaki. De nem.

    Ez alapján te mit gondolsz? Red Flag? És akkor vannak egyéb költségek is az úton, nem csak a keró...
    Ez álomnak szép, de semmiféle forrás nincs mögötte.

    Így sincs értelme. A 2026-os gépek közül a legöregebb is alig 20 évnél idősebb. Az utolsó gép 2007-ben érkezett. Az a mai világban iszonyatosan fiatal gépnek számít ez és a magyar repórák mellett egyikbe sincs 2500 óra se még belekerve talán vagy talán csak 1-2-be. Ember, az USAF-nak van 9000 óra feletti F-16-osa...

    Semmi értelme a Gripen lecserélésének és 2026-ben erre az esély 0. Anyagilag és ütemterveben is. Vegyük már észre.
    Gripen bejelentés 2001 szept. 12.
    Szerződés módosítás 2003
    Utolsó gépek 2007 jan. végén érkezetek, ha jól emlékszem, az emlékezetes Szekeres beszéd.
    A telje készültséget 2010-től vették át.
    2003-2010 = 7 év.

    Még, ha pörgetnék is az egészet és csak AP A cél, akkor is. És mire cserélnéd le? Minek cserélsz le egy bejáratott, ismert gépet full kiépült háttérrel és üzemeltetési kultúrával egy másik gépre, ami kb. ugyanazt tudja minőségben? A Gripen is kaphat AESA radart a flotta cseréjének töredékéből.
    Aki a Gripen lecseréléséről dumál 2026-30 táján annak nagyon messzire gurult el a gyógyszere.
     
  5. blogen

    blogen Well-Known Member

    Finanszírozási időszakok vannak. A Z26 2018-2026-ig tart, míg a Z30 2027-2030-ig. A most előkerült 3000 milliárd feltehetően így oszlik meg köztük:

    Z26 = 1700 milliárd
    Z30 = 1300 milliárd
     
  6. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ezt hogy számoltad ki?
     
    Ocses likes this.
  7. K.Atti63

    K.Atti63 Active Member






    Oké, nem vitatkozom veled. Lehetséges,hogy igazad van, én nem vagyok hozzáértő, vannak itt hivatásosak, akik ezt majd eldöntik, na meg a nagyjaink. Egy szó, mint száz: ezen már csak nem veszünk össze,mert gondolom itt mindenki a fórumban a legjobbat akarja, hogy végre valami elindult.
     
  8. blogen

    blogen Well-Known Member

    Olvasd vissza, hogy milyen nyilatkozatok voltak. Az 1300-as tétel a tizenöt éves finanszírozású és az is kiderült (N.Sz.), hogy a 3000-ben vegyesen van 26-os és 30-as tétel. Tehát....
     
  9. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    OMG!!!
     
  10. rudi

    rudi Well-Known Member

    ...Tehát?
    Nekem ebből abszolút nem az következik amit írtál.
    Ebből az következik hogy vannak olyan projektek amik:
    - nagyobb összegűek
    - a futamidejük 15 év (vagyis bőven túlnyúlik még 2030-on is)

    Mindenesetre semmiképp nem azt jelenti hogy 1300 milliárdot 2026 - 30 között kívánunk elkölteni...
     
    endre and Ocses like this.
  11. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Tata zomeben magaak kepez /a mi alapkikepzesunkbol 1 fo ment gyorbe./ a tobbi maradt. /2. Honap vegen 3. Honap elejen jott ket srac szentedrerol mind a ketten szolnokra mentek de ok egyeb okok miatt kerultek hozzank alapkikre./ persze mennek tartara szemtendrerol is de zomeben tata maga kepzi az embereit legalabbis torekszik ra./2015 ota. Tata mondjuk egy teljesen mas vilag...
     
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem kell feladni a reményt ...
    A Svédek már kijutattak egy párszor az USA ba Gripennel különböző gyakorlatokra (a Red Flagra is...)
    Ehhez tanker támogatással mindössze három megállóra volt szükségük.
    Persze volt amikor kicsit kalandosra sikerült az áttelepülés...;)
    https://www.flightglobal.com/analysis-sweden-hails-gripens-evolution-at-red-flag/109110.article
     
  13. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    kamm likes this.
  14. dudi

    dudi Well-Known Member

    Arra panaszkodnak Tatáról,hogy senki nem marad ott akiket ők képeznek...
     
  15. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A BAP mennyi is volt? 4 hónap. A 2015-ös BAP alatt 430 órát repültek?

    Egyrészt tudtommal Red Flag-re olyan nem mehet, aki ne tudna tankolni, de addig 2023-24-ig nagyjából a teljes állományt meg lehetne tanítani tankolni ...4x!!!


    Háát valahogy a svédek is leküzdötték 2013-óta 2x! :rolleyes:

    Ez olyan szép, hogy bekeretezem! :)
    Megint feleslegesen csesztél el fél órát az életedből...o_O
    Közben meg olyanokkal nem is számoltál, hogy a BAP-hoz hasonlóan a konténereket is ki kell vinni. Ami szintén légi szállítást igényel. Meg mennie kell egy A319-esnek is, amelyik a földi személyzetet viszi, meg mondjuk 2-4 további pilótát
    De tudod mit? 2024-ben - amire datáltam a lehetséges Red Flag részvételt - nagyon nagy bajban leszünk, ha addigra nem tudnánk tankolással kitelepüléssel, mindennel együtt megoldani saját erőből. Ha addigra nem fog a kecskeméti betonon sorakozni 3db légi utántöltésre is alkalmas rámpás szállítógép, akkor ne is gondolkozzunk Red Flagbe.
    De alapvetően anélkül is megoldható bérelt tankerekkel. De szerintem az amerikaiak is segítenének a kijuttatásban.

    Mennyit is akar blogen elb@szni F-35-re? 1300Mrd forintot? Szerinted nem ártana megtudni, hogy érdemes-e, nem?
    Miközben simán mehetne az éves kiképzési keretből. Ami addigra azért nem annyi lesz, mint a 3-4 évvel ezelőtti! ;)
     
    LMzek 2.0 likes this.
  16. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    100 bol 40-50 fo /de ezt elorre tudvalevo is volt./ gyornek kepzett tata zomebe a sajaton kivul papara is kerultek ki tatarol. Fehervarra is. Bevallaltak a dunantuliak egy reszet.../gyorieknek volt nagy segitseg hogy nem kellett bp ig elmenniuk igy hamarabb hazertek./
    Inkabb az volt a gond hogy mig a gyoriek alapkikepzeset tata vitte szentendrerol net tul sok budapestit vezenyeltek le tatara szentendrerol. / mi 23 an maradtunk tatan /30 an kezdtuk majd jott a +2 fo/ es szentendrerol 2 sracot kuldtek csak le akik ugyanakkor tettek az eskut mint mi...csak az arany kedvejert. Kb 10% ot kuldtek le /kesobbiekben a kb10% maradt de csak 40-50% kerult tatara a tatai kikepzesbol./ nem rossz hely tata egyebkent csak legenysegi allomanynak csaladalapitas elott vagy ha csalados nagyon zuzos a z alberlet... Ez a legnagyobb oka a tatai kiaramlasnak /csaladot vagy komoly parkapcsolatot azert a ktonak nagyresze is szeretne es nem hetvegi talalkakat./ de /ugye tata eleg nivos varos./ alberletet talalni megfizetheto aron legenysegnek szinte lehetetlen. Tatabanyan is eleg huzosak az alberlet arak es onnan beutazni is kell... Tehat tata letszamproblemajara a megoldas minimum par lakopark vagy sorhaz epitese lenne /elsosorban a legenysegi allomamyra helyezve a hangsulyt mert nekik tamogatas sem igen jar lakhatasra... Az orszag eggyik legdragabb alberletes varosaba./
     
  17. dudi

    dudi Well-Known Member

    Tehát nem magának képez hanem az egész Honvédségnek és alapkiképzésenként változik,hogy melyik alakulat hány embert kap...Ezrről beszéltem eddig is.
     
    endre, krisss and borisz like this.
  18. borisz

    borisz Well-Known Member

    Egy jó kis vita a "magának képez" és a "képez magának" értelme körül. :)
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az ugye megvan, hogy itthon is lerepülték volna két géppel ezt a 430 órát?

    Hol és mivel?

    Van saját tankerük. Kétszer voltak 2013 óta? Húha...
    Tehát, akkor 7*6 = 42 db Red Flagből ott voltak kettőn... A teljes pilóta állomány hány százaléka volt ez?
    Az ugye megvan, amit az F-111 összefoglalóban mesélt Jeff? Náluk, ha mentek, ment az egész alakulat. Izé...

    Figyelsz te...? Ezt írtam.
    Egyetlen géppár részvételéből a Gripenek kaphatnának több tucatnyi Mk-82-őt...
    De azt sem kapnak. Te meg itt Red Flagről álmodsz...

    És ezt mi alapján jelented ki? Szerinted egy ingyért lenne? Te el vagy tájolva...
    Az meg, hogy blogen mit hallucinál nem érdekel.
    Én azt látom. hogy 200 mrd-os stadionra, 100 mrd-os úszó VB-re van pénz, de Mk-82-re és más fontosabb dolgokra meg nincs.
    Ennyit a prioritásokról...
     
    endre likes this.
  20. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

    Ez a lengyel együttműködés a kiképzésben csak nekem tűnik ellentmondásnak a cseh-magyar Aero Vodochody bulival szemben??

    A lengyel és a szlovák légierő együttműködése
    https://www.milmag.pl/news/view?news_id=4166
    8Júliusban, Szlovákia védelmi minisztere, Jaroslav Na a látogatást tett Varsóban, ahol találkozott lengyel társával, Mariusz Blaszczakkal. A látogatás során kétoldalú megállapodást írtak alá a két ország közötti katonai repülési együttmőködésrıl a kiképzés és a gyakorlatok területén. Megvitatták a Visegrádi Csoport (V4) védelmi kérdéseit is.

    Az ülés során a miniszterek aláírták a lengyel és a szlovák megállapodást, amely a katonai repülés területén folytatott együttműködésre vonatkozik a kiképzés és a gyakorlatok részeként, a légvédelem és az Észak-atlanti Szövetség tagállamainak feladatai végrehajtása területén is

    A fentiek a tények, ez meg a lengyel online portál spekukációja.

    "Szlovákia felhasználhatja a lengyel tapasztalatokat az F-16C / D Block 52+ repülőgépek bevezetésére 2008-ban, amelyeket a MiG-29A / UB-vel párhuzamosan használnak, valamint egy nemzeti továbbfejlesztett képzési rendszert építhet fel az M-346 Master repülőgépekre alapozva."
     

Ezen oldal megosztása