A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arpikav

Well-Known Member
2018. január 2.
362
787
93
A tűzszerész járőrhajók számának bővítésével kapcsolatban a következőket tudtam meg:
A Tiszát rövid időn belül nemzetközi hajózási útvonallá szeretnék nyilvánítani. Több új kikötő és egyébb partmenti műtárgy is fog épülni. Az építkezések során feltételezhető, hogy világháborúból visszanaradt robbanószerkezetek fognak előkerülni a mederből, ezek kiemelésére/hatástalanítására ideiglenesen tűzszerész járőrhajók lesznek készenlétben a Tiszán.

http://hajozas.hu/magazin/itthon/tisza-transzeuropai-kozlekedesi-halozat-viziut/
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Off:
Értem én, csak miben visznek bele vizet? Szatyorban?! Csak mert május-november közötti mélyvízben nemzetközi szállítós uszályok nem jutnak túl messzire. Most is csak követ visznek fel az algyői depóig az építkezéshez, meg van 1 db sétahajó. Amúgy meg kövér-kopasz emberek mindenféle méretű motoros csónakokkal (meg a hülyegyerek a kishajónak levizsgáztatott jetskivel, hogy vinné el a vizirendőrség) meg kajak/kenu/sárkány.
A szabályozas során épült csatornák mélyek, de a kanyarok (Ányás, Szegvár) azok bizony homokpadosak durván és kint is van a hajóvontak találkozása tilos-tábla. Gabonát meg most is lehet rakodni Szegeden hajóba, de idén is csak pár esetben láttam, akkor se vonatról. Jelenleg egyszerűbb akkor már vonattal elvinni Bajáig.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Tudjak a helyet, de kiemelni az egy masik dolog, siman elsullyed a sarban, azt a 2 horgaszcsonakot meg nem zavarja... ha vegre rendes hajozas megindul a Tiszan akkor talan kiszedik. De mondom, ezt csak ugy olvastam valahol, nem biztos, hogy igy is van.
Amugy toriszakon volt ket felev regeszetunk, tanarom mondta, hogy a Duna is tele van meg hajoroncsokkal, de van ami torok kori(!), egyszeruen ha nem fontos akkor nem szedik ki, mert penzbe kerul.
Idén volt cikk, hogy a szegedi hadiparkot működtető csávó szeretné kiszedetni a Belvárosi híd mellett lévő tankot. Csak az a baj, hogy kanyarban van és a folyó ott (a mélyben lévő mindenféle törmelék miatt) elég durván áramlik felfelé és lefelé is. A folyó meg van annyira mély, hogy az úszóházak, sétahajó, köves uszály mozgatását nem zavarja. Mocsókat meg főleg nem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pal

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 259
113
A tűzszerész járőrhajók számának bővítésével kapcsolatban a következőket tudtam meg:
A Tiszát rövid időn belül nemzetközi hajózási útvonallá szeretnék nyilvánítani. Több új kikötő és egyébb partmenti műtárgy is fog épülni. Az építkezések során feltételezhető, hogy világháborúból visszanaradt robbanószerkezetek fognak előkerülni a mederből, ezek kiemelésére/hatástalanítására ideiglenesen tűzszerész járőrhajók lesznek készenlétben a Tiszán.
efa.png
 

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 096
1 216
113
Igen, én is épp ezen gondolkodom, hogy mikor írhatták ezt a cikket, novemberben? Értem én hogy a Karácsony miatt korábban volt lapzárta, na de ennyivel?!?

Persze az is jól látszik belőle, hogy 1 hónap alatt mennyit változott a kormány"elképzelése".

Azért kicsit mintha már ez az Aranysasban megjelent cikk is kissé óvatosan fogalmazna. Érezhető a politikai irónia de sokkal óvatosabb mint a korábbi számokban. Lehet kicsit rájuk szóltak fentről?
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 071
113
A tiszai hajózáshoz gátat kellene építeni Algyőnél, Csongrádnál, megnövelni a kisköreit, vagy valahol Tiszafüred és Tiszabábolna között egy újat, majd Tiszaújvárosnál és Tokajnál is egyet. Ezzel létrehozva több Balatonnyi víztározó és Tiszató-szerű vizivilág mellett egy egész évben, rendes hajókkal hajózható viziutat. Különben ez a tiszai nemzetközi viziút olyan lesz, mint a trianoni határ Sátoraljaújhelynél!
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A tiszai hajózáshoz gátat kellene építeni Algyőnél, Csongrádnál, megnövelni a kisköreit, vagy valahol Tiszafüred és Tiszabábolna között egy újat, majd Tiszaújvárosnál és Tokajnál is egyet. Ezzel létrehozva több Balatonnyi víztározó és Tiszató-szerű vizivilág mellett egy egész évben, rendes hajókkal hajózható viziutat. Különben ez a tiszai nemzetközi viziút olyan lesz, mint a trianoni határ Sátoraljaújhelynél!
Na ja. Közben mai infrastruktúra mellett meg az őszi szemestermény-kampánynál a nagy magtárakból beteszik vonatra a rakomanyt és elhúzzák Bajáig és ott rakodnak. Kicsit egyszerűbb lenne mondjuk az ottani iparvágányt kigányolni, hogy ne nyíljon szét a komolyabb mozdonyok alatt - mint átépíteni a fél Alföldet. Annak persze lenne értelme, ha Mártély-Körtvélyes mintára a komolyabb holtágakat vennék körbe gátakkal és nem lennének elzárva a folyótól. Pl Atkai, Nagyfai holtág most is körbe van gátolva. A Csaj-tó meg a csongrádi holtág meg nincs körbeépítve. Illetve a Kurcát is jobban be lehetne fogni. De amúgy tök felesleges szállítmányozási céllal bármit is oda fejleszteni. Meglevő kapacitasok sincsenek kihasználva.
Honvédelmi szempontból meg értelmetlen lenne egy ilyen duzzasztás.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 891
113
Nem, bármely irányból, de leginkább előröl és oldalból, ezért van nagyobb százalék esélye a lövésznek, ha hátul száll ki. Ha oldalból is kapják a tüzet és kapják a "harcjárműből" parancsot a hátsó ajtó is fedezete nyújt, amíg kiszállnak a jármű védettebb oldalára. A két sorból gyors egymásutánban. Ellenben a BTR-nél, ha szintén van egy oldalról kapott tűz az egyik sornak át kell magát préselni a védettebb oldalról való kiszálláshoz. Időveszteség, korlátozott válasz lehetőség ...

Az ellenség lesálláskor úgyis megnézi, melyik terep a legalkalmasabb de általános valami mozgást akadályozó úttorlasz és tűz és az oldalba támadás, mert így a legsebezhetőbb a konvoj. A BTR-ben ilyen esetekben jobban ki van szolgáltatva a katona, hiszen mint az előről és oldalról is tűz alá vehető. Nem beszélve, hogy a mindenfelé ugráló lövészek fedezete is nehézkes a mögötte haladó járművekből.
Tehát az oldalba támadás az normális dolog. A btr-80-al meg az a gond hogy xar átmászni a túloldalt levő ajtóhoz. Ha a felszerelés nem bent van hanem oldalt a járműn kívül úgy is xar? Vagy ez ne,m járható út? Oroszék előszeretettel utaznak a tetőn, az nem gyorsabb deszantolás?
Másrészt akkor olyan jármű szükséges ha jól értem ami hátul nem rámpás,hanem mint a Bmp, jobbra balra nyíló ajtós.
 
D

danielblack

Guest
Tehát az oldalba támadás az normális dolog. A btr-80-al meg az a gond hogy xar átmászni a túloldalt levő ajtóhoz. Ha a felszerelés nem bent van hanem oldalt a járműn kívül úgy is xar? Vagy ez ne,m járható út? Oroszék előszeretettel utaznak a tetőn, az nem gyorsabb deszantolás?
Másrészt akkor olyan jármű szükséges ha jól értem ami hátul nem rámpás,hanem mint a Bmp, jobbra balra nyíló ajtós.
A harcjárművel illik mindig szembe fordulni az ellenség felé, hisz a front páncél a legpotensebb. És ha oldalt kiugrálnak a katonáid akkor rögtön a tűzvonalba ugranak... Ha hátul desszantolnak akkor legaláb fedezékbe vannak a jármű mögött..
Fury-movie-Tanks-in-WWII-Tanker-Movie-Bradd-Pitt-Breach-Bang-Clear-1.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos
D

danielblack

Guest
A harcjárművel illik mindig szembe fordulni az ellenség felé, hisz a front páncél a legpotensebb. És ha oldalt kiugrálnak a katonáid akkor rögtön a tűzvonalba ugranak... Ha hátul desszantolnak akkor legaláb fedezékbe vannak a jármű mögött..
Fury-movie-Tanks-in-WWII-Tanker-Movie-Bradd-Pitt-Breach-Bang-Clear-1.jpg
A BTR meg úgy szar ahogy van. Pár hete ültem egy példányban... Ergonómiai és biztonsági rémálom.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Tehát az oldalba támadás az normális dolog. A btr-80-al meg az a gond hogy xar átmászni a túloldalt levő ajtóhoz. Ha a felszerelés nem bent van hanem oldalt a járműn kívül úgy is xar? Vagy ez ne,m járható út? Oroszék előszeretettel utaznak a tetőn, az nem gyorsabb deszantolás?
Másrészt akkor olyan jármű szükséges ha jól értem ami hátul nem rámpás,hanem mint a Bmp, jobbra balra nyíló ajtós.

Azt értsd meg,hogy döntő többségben szemből kapsz tüzet ezért erre kell készülni.
Ráadásul az oldalajtón kivenni egy sebesültet vagy oda berakni ugyan úgy mint átmászni gyakorlatilag esélytelen
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 891
113
Epp ellenkezoleg, ha nagyobb fizut adsz mint a miniszterelnoke, akkor sincs aki minosegi munkat tudna csinalni, egyszeruen a rendszervaltas ota nem tanult senki varrononek, az a keves meg aki maradt, az a szocializmusban szocializalodott, es olyan munkat vegez, ez ilyen egyszeru.
Azért ez sem igaz, legalábbis itt a nyugati határszélen. Anyámnak több munkatársa is volt akik most 30-40 körül vannak. Nem azzal volt baj hogy nem tanultak, mert szerintem most is tanulnak pl Szombathelyen, pl egy 23 éves csaj is varrónőnek tanult az utcámból. Az a baj hogy ez halott szakma lett idehaza,legalábbis mifelénk. 20 km-es körzetben most hirtelen összeszámolva amit tudok az kérlek szépen 7 nagyobb varroda, na ezekből talán egy működik még ha működik talán 10-15 emberrel (pont munkaruhát varrnak még ha varrnak a Lamivédnek.) és ebben a körben egyetlen nagyobbacska város sincs. Közben itt még beszélhetünk arról hogy Sopronban , Kőszegen, (komplett textilipar volt, Nemez,Bútorszövet, Posztógyár, Ruhaipari szövetkezet) gyakorlatilag megszűnt, Szombathelyen meg évek óta döglődik ez az ipar.
Plusz még ugye normázni kell, a fizetés is minimálbér csak ha megvan a norma. Ez nem versenyképes errefelé, de talán már sehol sem az országban. Szóval ha a HM-EI nem akarna nagyot szakítani akkor kiadná bérvarrásba , örülne neki bármelyik varroda hogy évekre van munkája, gyakorlott meosok ellenőriznék a minőséget, sőt az EI is megkövetelhetné azt így. Jutna is, maradna is. De jobban megéri ezek szerint nagyot szakítani, keveset gyártani, xar minőséget gyártani kényszerűségből.
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Azért ez sem igaz, legalábbis itt a nyugati határszélen. Anyámnak több munkatársa is volt akik most 30-40 körül vannak. Nem azzal volt baj hogy nem tanultak, mert szerintem most is tanulnak pl Szombathelyen, pl egy 23 éves csaj is varrónőnek tanult az utcámból. Az a baj hogy ez halott szakma lett idehaza,legalábbis mifelénk. 20 km-es körzetben most hirtelen összeszámolva amit tudok az kérlek szépen 7 nagyobb varroda, na ezekből talán egy működik még ha működik talán 10-15 emberrel (pont munkaruhát varrnak még ha varrnak a Lamivédnek.) és ebben a körben egyetlen nagyobbacska város sincs. Közben itt még beszélhetünk arról hogy Sopronban , Kőszegen, (komplett textilipar volt, Nemez,Bútorszövet, Posztógyár, Ruhaipari szövetkezet) gyakorlatilag megszűnt, Szombathelyen meg évek óta döglődik ez az ipar.
Plusz még ugye normázni kell, a fizetés is minimálbér csak ha megvan a norma. Ez nem versenyképes errefelé, de talán már sehol sem az országban. Szóval ha a HM-EI nem akarna nagyot szakítani akkor kiadná bérvarrásba , örülne neki bármelyik varroda hogy évekre van munkája, gyakorlott meosok ellenőriznék a minőséget, sőt az EI is megkövetelhetné azt így. Jutna is, maradna is. De jobban megéri ezek szerint nagyot szakítani, keveset gyártani, xar minőséget gyártani kényszerűségből.
Egyertelmu, hogy ez el let hibazva, fentebb atbeszeltuk miert, hogyan, de azt kizartnak tartom, hogy szar minoseget adnanak ki, pont azert csuszik mar regota, mert ha szar minosegben is elfogadtak volna, akkor nem lett volna nehez tartani az eredeti hataridot. Legalabbis meg egyetlen katonatol sem olvastam, hogy szar lenne az M15.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 149
130 384
113
Egyertelmu, hogy ez el let hibazva, fentebb atbeszeltuk miert, hogyan, de azt kizartnak tartom, hogy szar minoseget adnanak ki, pont azert csuszik mar regota, mert ha szar minosegben is elfogadtak volna, akkor nem lett volna nehez tartani az eredeti hataridot. Legalabbis meg egyetlen katonatol sem olvastam, hogy szar lenne az M15.
Óóh ha te azt tudnád :D
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 902
72 891
113
http://www.aranysas.hu/cikk_valtozo_idok.php

"
Magyarország helyzete javarészt ismert olvasóink előtt, nálunk nem csökkenő, hanem növekvő mértékben alapoznak exszovjet technikára, bár „csak” az egyébként nagyon fontos forgószárnyas területen. Az utóbbi idők változása, hogy „angyalbőrbe” bújtatták a mentőszolgálat két régi AS350 Ecureuil könnyűhelikopterét. Típusváltás helyett üzemidő-hosszabbításon esett át öt Mi-17-es, és ötéves kényszerpihenőt követően újra üzembe állnak 2018-ban a Mi-24-esek. Üröm az örömben, hogy korszerűsítés nélkül, ugyanis azt állítólag nem engedik meg az embargós szabályok, amelyeket a Krím annektálását követően foganatosítottak Nyugaton Oroszország ellen. A nagyjavítást azonban mástól is meg lehetett volna rendelni (hol van már az egykoron erre szakosodott, a rövidlátó politika áldozatává vált Pestvidéki Gépgyár/Dunai Repülőgépgyár Rt.), és akkor legalább részlegesen modernizálni is lehetett volna a forgószárnyasokat. Bár ennek vannak jelei, pl. ukrán eredetű infra-zavarórendszerek formájában, de ezekről még hivatalos információval nem rendelkezünk.

A Gripen-lízing hosszú időre „rendbe tette” a hazai légtérvédelmet, de az ígért csapásmérő képesség nyögvenyelősen valósult meg. A 40 Maverick és a gépágyú teljességgel elégtelen volt, és a végre 2015-ben megérkezett lézervezérlésű bombákkal csak 2017 novemberében hajtották végre az első repüléseket. Ez persze még nem jelenti azt, hogy máris bevethetők. Felelős illetékes részéről elhangzott, hogy második századdal bővítik a kecskeméti bázist, de konkrét lépésről ez ügyben nem tudunk. Előbb inkább a meglévő pilótaállománynak kellene a szükséges minimális repülési lehetőséget biztosítani. Régóta aktuális kérdés a szállítógépek cseréje, a reménytelenül elavult és életük vége felé járó An-26-osok utódját azonban még nem választották ki. Fontosabbnak ítélik a csapatszállításra és kormányzati feladatok ellátására alkalmas típus beszerzését, a cikk írásának idején a leginkább valószínű az eddig „fapadosként” üzemelt Airbus A320-asok vétele. Csak ezek után következik a dedikált katonai tehergép beszerzése, de hogy melyik típus lesz a befutó, nem tudjuk. Ugyancsak nyitott a kisebb VIP-szállítógép kérdése. Nyílt „titok” volt, hogy a magyar lajstromban repülő Falcon 900-ast veszik át erre a célra, de a sajtó felé történt kiszivárgást követően a kormány letett a megrendelésről. A kiképzés terén előrelépés, hogy a Jak-52-esek helyét a Zlin 242 veszi át, de a tervezettnél sajnos lassabban. Egyelőre csak két gép érkezett, a többi nem nyilvános okok miatt késik."
Növekvő mértékben??? Vettünk valami újat oroszból? Milyen növekvő mértékben mikor már csak mutatóban vannak helikoptereink abból a mennyiségből ami volt, plusz ott a két "új" Ecureuil? Hol vannak már a Migek? Már a Jakok sincsenek! Miket beszél ez? Hagyjuk már az ukrán témát... De jó hogy mióta HTKA-t olvasok leszoktam az Aranysasról...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 349
113
Egyertelmu, hogy ez el let hibazva, fentebb atbeszeltuk miert, hogyan, de azt kizartnak tartom, hogy szar minoseget adnanak ki, pont azert csuszik mar regota, mert ha szar minosegben is elfogadtak volna, akkor nem lett volna nehez tartani az eredeti hataridot. Legalabbis meg egyetlen katonatol sem olvastam, hogy szar lenne az M15.

Lángálló anyagból van a missziós emiatt nagyon hamar kopik.Az itthoni békeidőset meg még ember nem látta.