A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 546
4 690
113
Az érvelés helytálló lenne, de a vegyes légierő Gripennel és F-35-el a helyes válasz! Akkor ugyanis a minőségi fölényt megtartjuk és megteremtünk egy olyan helyzetet, amikor lesz átmenet mindig! Tehát amikor végül kifut a Gripen mi már gondolkodhatunk az F-35 utódjában a Gripen helyett, vagy vehetünk újabb 14 F-35-öt és a meglévő öreg F-35-ök utódja lesz majd az új hatodik generációs típus! Magyarán mindig egy lépéssel a térségünk előtt járunk majd és nem azon kell remegnünk, hogy mikor értelmezi át egy térségbeli F-35 beszerzés a magyar légierőt esélytelen roncsteleppé!
Én erre gondolok, meg NASAMS és MEADS kombóra, már elég régóta. Miért eretnek gondolat a két eltérö típus?
Jelenlegi tudásunk szerint azonos feladatkörü gépek, de ha a feladatköröket elkülöbíted, magyarán másra használod, akkor miben más, mint egy Mig-Suhoj páros?
Szerintem pont az a gond, hogy a légtér ellenörzés és a csapásmérés egyszerre sok.
A Gripen csapásméröként még sokáig hadrendben lehetne. Kíváló elektronikája van és optimális az üzemeltetési költsége. Emellett békeidöben a légirendészkedésre okosabb választás, szerintem.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Én erre gondolok, meg NASAMS és MEADS kombóra, már elég régóta. Miért eretnek gondolat a két eltérö típus?
Jelenlegi tudásunk szerint azonos feladatkörü gépek, de ha a feladatköröket elkülöbíted, magyarán másra használod, akkor miben más, mint egy Mig-Suhoj páros?
Szerintem pont az a gond, hogy a légtér ellenörzés és a csapásmérés egyszerre sok.
A Gripen csapásméröként még sokáig hadrendben lehetne. Kíváló elektronikája van és optimális az üzemeltetési költsége. Emellett békeidöben a légirendészkedésre okosabb választás, szerintem.

A mig meg a szuhoj-jal is az volt a probléma, hogy db szám volt szarásig, és alig tudtunk működőképest kiállítani, mert kannibalizálásból élt a légierő. Csakhogy manapság nincs hidegháború, hogy hozzánkvágjanak szinte ingyen 50db Gripent vagy F35-öt hogy legyen 14 repképes gép. Ahhoz túl drágák.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Ennél nagyobb ostobaság egy max 2-századból álló légierőnél csak a 2 eltérő típus rendszeresítése lenne. Egy 2. tipust csak max a 2. EZRED 1. századában tartanék valamennyire ésszerűnek. Ez meg ugye nem mostanában lesz ...
Semmi ostobaság nincs benne, éppenhogy ez lenne a legtakarékosabb megoldás. Teljesen mindegy, hogy egy vagy két századhoz rendelünk alkatrész, pontosan ugyanannyiba fog kerülni, ahogy az is mindegy, hogy két század azonos, vagy eltérő géphez kell támogatás, mert annak is változatlan lesz az ára. Nyilván minden olcsóbb lenne, ha több százas szériákról beszélnénk, komplet repülő-hadosztályokról, de nem beszélünk. Éppenhogy a kis darabszámok miatt nekünk aztán teljesen mindegy, hogy hány típus áll rendszerben. Az F-35 úgyis aranyárban lesz és a Gripen se lesz sehogy olcsóbb (igaz, az F-35-nél olcsóbb lesz ha jól sejtem)!

A legnagyobb ostobaság azt hinni, hogyha 28 gépünk mind egyforma típusú és nem mondjuk 14-14 eltérő, akkor az olcsóbb bármivel! Nem. Ugyan mitől lenne! Extrém kis darabszámokról beszélünk, nincs és nem is lesz árkülönbség!

Pontosabban lesz: Két század Gripen ostobaság lenne, mert az két század ócskavasat jelent, ha valaki F-35-öt rendszeresít a térségben. Egyetlen egy új Gripent sincs értelme venni. Viszont egy század F-35 abszolút fölényt jelentene, ami mellett simán megélne egy század Gripen is, alapvetően csapásmérő feladatkörben, csakhogy olcsóbban lenne üzemeltethető!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 502
72 483
113
A HM és az Airbus láthatóan igen szoros együttműködése senkinek sem tűnt fel? :rolleyes:
2040-ig kis korszerűsítéssel kihúzzák a jelenlegi Gripenek utána meg jöhet az új Airbus Wunderwaffe... (FCAS)
És akkor az Airbus majdnem teljesen elégedett lehet, mert minden Airbus lesz a Honvédségnél, kivéve a 3 KC-390-est...

De ha mégis kell addig egy átmeneti típus, mert az európai közös projektek mindig csúsznak, akkor addig jöhet a Gripen E... hogy csere vagy második század, az a svéd ajánlattól függ. Az "lopakodógyilkos európai Gripen E" nekem most valahogy jobban beleillik a HM "gondolkodásmódjába", mint az amerikai F-35. Persze 10 év múlva is majd az akkor aktuális politikai helyzet dönti el, hogy "40 év amerikai támogatásra" vagy "erős Európára" lesz szüksége az országnak vagy "eurázsiai rokonokkal" működnek együtt inkább...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 821
113
Semmi ostobaság nincs benne, éppenhogy ez lenne a legtakarékosabb megoldás. Teljesen mindegy, hogy egy vagy két századhoz rendelünk alkatrész, pontosan ugyanannyiba fog kerülni, ahogy az is mindegy, hogy két század azonos, vagy eltérő géphez kell támogatás, mert annak is változatlan lesz az ára. Nyilván minden olcsóbb lenne, ha több százas szériákról beszélnénk, komplet repülő-hadosztályokról, de nem beszélünk. Éppenhogy a kis darabszámok miatt nekünk aztán teljesen mindegy, hogy hány típus áll rendszerben. Az F-35 úgyis aranyárban lesz és a Gripen se lesz sehogy olcsóbb (igaz, az F-35-nél olcsóbb lesz ha jól sejtem)!

A legnagyobb ostobaság azt hinni, hogyha 28 gépünk mind egyforma típusú és nem mondjuk 14-14 eltérő, akkor az olcsóbb bármivel! Nem. Ugyan mitől lenne! Extrém kis darabszámokról beszélünk, nincs és nem is lesz árkülönbség!

Pontosabban lesz: Két század Gripen ostobaság lenne, mert az két század ócskavasat jelent, ha valaki F-35-öt rendszeresít a térségben. Egyetlen egy új Gripent sincs értelme venni. Viszont egy század F-35 abszolút fölényt jelentene, ami mellett simán megélne egy század Gripen is, alapvetően csapásmérő feladatkörben, csakhogy olcsóbban lenne üzemeltethető!

Dehogy nem lesz.Mindenből két különböző kell.Nem mind1,hogy teszem azt hidraulika olajból kétszer 1000 litert veszel vagy egyszer 2000-et arról nem ix beszélve higy ezeket az sem biztos,hogy azonos körülmények közt kell tárolni...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 687
90 781
113
A HM és az Airbus láthatóan igen szoros együttműködése senkinek sem tűnt fel? :rolleyes:
2040-ig kis korszerűsítéssel kihúzzák a jelenlegi Gripenek utána meg jöhet az új Airbus Wunderwaffe... (FCAS)
És akkor az Airbus majdnem teljesen elégedett lehet, mert minden Airbus lesz a Honvédségnél, kivéve a 3 KC-390-est...

De ha mégis kell addig egy átmeneti típus, mert az európai közös projektek mindig csúsznak, akkor addig jöhet a Gripen E... hogy csere vagy második század, az a svéd ajánlattól függ. Az "lopakodógyilkos európai Gripen E" nekem most valahogy jobban beleillik a HM "gondolkodásmódjába", mint az amerikai F-35. Persze 10 év múlva is majd az akkor aktuális politikai helyzet dönti el, hogy "40 év amerikai támogatásra" vagy "erős Európára" lesz szüksége az országnak vagy "eurázsiai rokonokkal" működnek együtt inkább...
Illetve a Gripen E-vel a felsejlő brazil KC vonal is egymást erősíti.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 502
72 483
113
A HM és az Airbus láthatóan igen szoros együttműködése senkinek sem tűnt fel? :rolleyes:
2040-ig kis korszerűsítéssel kihúzzák a jelenlegi Gripenek utána meg jöhet az új Airbus Wunderwaffe... (FCAS)
És akkor az Airbus majdnem teljesen elégedett lehet, mert minden Airbus lesz a Honvédségnél, kivéve a 3 KC-390-est...

De ha mégis kell addig egy átmeneti típus, mert az európai közös projektek mindig csúsznak, akkor addig jöhet a Gripen E... hogy csere vagy második század, az a svéd ajánlattól függ. Az "lopakodógyilkos európai Gripen E" nekem most valahogy jobban beleillik a HM "gondolkodásmódjába", mint az amerikai F-35. Persze 10 év múlva is majd az akkor aktuális politikai helyzet dönti el, hogy "40 év amerikai támogatásra" vagy "erős Európára" lesz szüksége az országnak vagy "eurázsiai rokonokkal" működnek együtt inkább...

Illetve lehet hogy nem is HM - Airbus, hanem inkább kormány - Airbus együttműködésről van szó, mert végül úgy is mindig ők döntenek...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 974
113
Semmi ostobaság nincs benne, éppenhogy ez lenne a legtakarékosabb megoldás. Teljesen mindegy, hogy egy vagy két századhoz rendelünk alkatrész, pontosan ugyanannyiba fog kerülni, ahogy az is mindegy, hogy két század azonos, vagy eltérő géphez kell támogatás, mert annak is változatlan lesz az ára. Nyilván minden olcsóbb lenne, ha több százas szériákról beszélnénk, komplet repülő-hadosztályokról, de nem beszélünk. Éppenhogy a kis darabszámok miatt nekünk aztán teljesen mindegy, hogy hány típus áll rendszerben. Az F-35 úgyis aranyárban lesz és a Gripen se lesz sehogy olcsóbb (igaz, az F-35-nél olcsóbb lesz ha jól sejtem)!

A legnagyobb ostobaság azt hinni, hogyha 28 gépünk mind egyforma típusú és nem mondjuk 14-14 eltérő, akkor az olcsóbb bármivel! Nem. Ugyan mitől lenne! Extrém kis darabszámokról beszélünk, nincs és nem is lesz árkülönbség!

Pontosabban lesz: Két század Gripen ostobaság lenne, mert az két század ócskavasat jelent, ha valaki F-35-öt rendszeresít a térségben. Egyetlen egy új Gripent sincs értelme venni. Viszont egy század F-35 abszolút fölényt jelentene, ami mellett simán megélne egy század Gripen is, alapvetően csapásmérő feladatkörben, csakhogy olcsóbban lenne üzemeltethető!
Dehogy nem lesz.Mindenből két különböző kell.Nem mind1,hogy teszem azt hidraulika olajból kétszer 1000 litert veszel vagy egyszer 2000-et arról nem ix beszélve higy ezeket az sem biztos,hogy azonos körülmények közt kell tárolni...
A két féle full eltérő szerszámzatról és repműszaki képzésről nem is beszélve.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Dehogy nem lesz.Mindenből két különböző kell.Nem mind1,hogy teszem azt hidraulika olajból kétszer 1000 litert veszel vagy egyszer 2000-et arról nem ix beszélve higy ezeket az sem biztos,hogy azonos körülmények közt kell tárolni...
Igen, de a végeredmény szempontjából ez teljesen lényegtelen lesz, mert be kell szerezni a két századnyi mennyiséget és azt tárolni kell, arra képezni kell, stb. Nem egy csavarkulcskészletet veszünk, ahogy nem egy tartály hidraulikaolajat és nem egyetlen embert képzünk!

Ez pontosan ugyanaz a szituáció, mint a két autó a családban! Két egyforma autót vesztek, vagy mindkettőt a funkcióra méretezitek? Azért kérdem csak, mert pontosan, hogy nem fog problémát okozni, hogy eltérő alkatrészígény, és szervizháttér áll mögöttük! Ígyis-úgyis ki kell fizetned, tök mindegy milyen típusúak! Ha a magyar légierőnek lenne kétszáz gépe, akkor igen, akkor követelmény lenne, hogy az azonos típusú legyen, mert akkor szignifikánsan meglátszana a költségeken az egységes flotta előnye! Kétszer tizennégy gépnél semmi ilyesmiről nem lesz szó!

A homogenitás nagy darabszámoknál jelent anyagi előnyt, kis darabszámoknál nem oszt, nem szoroz.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113
Kétéltű járműveket és motorcsónakokat is vett a honvédség a 2 milliárdos EU-pénzből
https://www.portfolio.hu/unios-forr...-a-honvedseg-a-2-milliardos-eu-penzbol-414449
Több mint 2 milliárd forint Európai Uniós támogatásból valósult meg a Magyar Honvédség katasztrófavédelmi eszközparkjának fejlesztése, amely elsősorban az árvíz elleni védekezésben való közreműködés képességeit fejlesztette – közölte a Magyar Honvédség az MTI Sajtószolgálatán keresztül.

A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése" című projekt, mely 2,005 milliárd forint európai uniós támogatás mellett, 2,296 milliárd forint teljes költséggel valósult meg.

A projekt keretében 18 honvédségi beavatkozó csoport fejlesztésére, és további 7 új csoport megalakítására kerülhetett sor. A fejlesztés érintette az árvízi védekezésben használt, de a lakosság mentésére is bevethető kétéltű szállítóképességet, a terepen alkalmazható, hordozható vegyi azonosító képességet, valamint bővült a tábori ellátó képesség, mint például az élelmezés, a vízellátás és az üzemanyag-ellátás.

Nagy teljesítményű szivattyúkat, egyéni felszereléseket, tábori térvilágító eszközöket, gumicsónakokat és csónakmotorokat szereztek be. A védekezés hatékonyabb irányítása, illetve a beavatkozó csoportok gördülékenyebb együttműködésének érdekében informatikai és irodatechnikai fejlesztésre, digitális rádiótávközlők beszerzésére került sor
Ez éppen egy BAT, amit felújítottak Gödöllőn.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 974
113
Igen, de a végeredmény szempontjából ez teljesen lényegtelen lesz, mert be kell szerezni a két századnyi mennyiséget és azt tárolni kell, arra képezni kell, stb. Nem egy csavarkulcskészletet veszünk, ahogy nem egy tartály hidraulikaolajat és nem egyetlen embert képzünk!

Ez pontosan ugyanaz a szituáció, mint a két autó a családban! Két egyforma autót vesztek, vagy mindkettőt a funkcióra méretezitek? Azért kérdem csak, mert pontosan, hogy nem fog problémát okozni, hogy eltérő alkatrészígény, és szervizháttér áll mögöttük! Ígyis-úgyis ki kell fizetned, tök mindegy milyen típusúak! Ha a magyar légierőnek lenne kétszáz gépe, akkor igen, akkor követelmény lenne, hogy az azonos típusú legyen, mert akkor szignifikánsan meglátszana a költségeken az egységes flotta előnye! Kétszer tizennégy gépnél semmi ilyesmiről nem lesz szó!

A homogenitás nagy darabszámoknál jelent anyagi előnyt, kis darabszámoknál nem oszt, nem szoroz.
Sajnos baromira nem így van. De erről @tindalos mint repműszakit lenne a legjobb megkérdezni.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113
A mig meg a szuhoj-jal is az volt a probléma, hogy db szám volt szarásig, és alig tudtunk működőképest kiállítani, mert kannibalizálásból élt a légierő. Csakhogy manapság nincs hidegháború, hogy hozzánkvágjanak szinte ingyen 50db Gripent vagy F35-öt hogy legyen 14 repképes gép. Ahhoz túl drágák.
Szuhoj nálunk soha nem volt szarásig. 15 darab Szu-22M2-vel rendelkeztünk "szarásig".
 
  • Tetszik
Reactions: honved

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Szuhoj nálunk soha nem volt szarásig. 15 darab Szu-22M2-vel rendelkeztünk "szarásig".

Szu22 felderítőnek volt, és sosem volt nagy hadrafoghatósága. Meg rövid ideig volt rendszerben 1984-1997 között alig több mint 1 évtizedig. Ráadásul ha jól tudom 1x még voltak nagyjavításon is ez idő alatt.
De mig 21 mennyi volt? Valami 60-70db körül volt talán. Aztán mennyi tudott repülni?

Na meg ezek jóval egyszerűbb gépek voltak még a mostaniakhoz képest.
A különbség nagyságrendnyi mint kb. mint a kézi tekerős fúró meg az hálózati áramos változat között.
 
M

molnibalage

Guest
A mig meg a szuhoj-jal is az volt a probléma, hogy db szám volt szarásig, és alig tudtunk működőképest kiállítani, mert kannibalizálásból élt a légierő. Csakhogy manapság nincs hidegháború, hogy hozzánkvágjanak szinte ingyen 50db Gripent vagy F35-öt hogy legyen 14 repképes gép. Ahhoz túl drágák.
A hidegháború alatt soha senki nem adott igazán olcsó fegyvert senkinek. A szovjet kemény valutáért exportált és az USA sem haveri áron mérte a még másodvonalas fegyverzetet sem, nemhogy az elsővonalast.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
A hidegháború alatt soha senki nem adott igazán olcsó fegyvert senkinek. A szovjet kemény valutáért exportált és az USA sem haveri áron mérte a még másodvonalas fegyverzetet sem, nemhogy az elsővonalast.

Csak azt írtam ezek a gépek még drágábbak, ha inflációt meg mindent belevesszük arányaiban többszöröse, mint amibe anno került egy Mig21. Pont azt írtam, 2-ő típust üzemeltetni igen nehézkes lenne itthon.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 838
113
Csak azt írtam ezek a gépek még drágábbak, ha inflációt meg mindent belevesszük arányaiban többszöröse, mint amibe anno került egy Mig21. Pont azt írtam, 2-ő típust üzemeltetni igen nehézkes lenne itthon.
Nem is lenne értelme.
Blogen felvetésére hogy egy század F-35 el lennénk előrébb én "hülyeségnek" tartom. Oké hogy 5 gen gép meg miegymás. Meg hogy egy lépéselőny a szomszédokhoz képest. Mihez képest majd? Max talán a románokhoz képest ha talán ott is lesz F-35 ös. A románokat szerintem meg nyugodtan elensúlyozni lehet az által hogy amit elbasznánk F-35 re abból bőven fel lehetne fejleszteni a szárazföldet plusz a legvédelmet egy potensebb szintre.
A romikat ahogy ismerve feltéve ha lesz náluk F-35-ös, ők lesznek az első üzemeltető nemzet akik nem fogják tudni üzembe tartani a gépeiket. Vagy a hadra foghatóság papíron és a valóságban két teljesen különböző érték lesz.
Ki tudja hogy pl 5-10 év múlva is lenne költségvetési forrás arra hogy két szinte teljesen eltérő gépet fent tartsunk. Lásd a Bolgár vagy leendő Horvát beszerzéseket. 8-10 db os flottával terveznek. Vajon miért?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Igen, de a végeredmény szempontjából ez teljesen lényegtelen lesz, mert be kell szerezni a két századnyi mennyiséget és azt tárolni kell, arra képezni kell, stb. Nem egy csavarkulcskészletet veszünk, ahogy nem egy tartály hidraulikaolajat és nem egyetlen embert képzünk!
Hát a repülésben ez nem egészen így működik, sőt, egyáltalán nem! Először is ne keverjük a fogyóanyagot (kenőolaj/zsír, hidraulika-olaj, kerozén) a tartalék alkatrészekkel, a fogyóanyagból se lehet túl sokat előre rendelni mert azoknak is van lejáró élettartamuk, a műszaki erre azt mondja hogy "megdöglött a polcon használat nélkül". A tartalék alkatrészeket meg az üzemidőnek megfelelően lehet előre készletezni, de van olyan berendezés aminek csak párszáz óra az üzemideje, tehát nagyjából előre tudható/tervezhető a csere időpontja, lehet addigra tervezni e rendelést. Az üzembiztonságot/készenléti szintet biztosító alkatrészeket (amik egy-egy "terven kívül" lerobbanó berendezés cseréjét jelentik) viszont NEM lehet tervezni, és ha a gyártó nem vállalja mondjuk a 3-5 napon belüli utánszállítást, akkor azokból x-y-z darabszámot kell a raktárban tárolni. Üzemanyag-szivattyúk, hidraulikus vezérlőcsapok, olajszivattyúk, munkahengerek, szelepek, kerékgumik és fékblokkok, futószárak, szűrők, elektromos cuccok tucatjainak kell a polcon várni a "bevetési parancsot" - mindegyik típushoz! Ha két típusunk van, akkor mindenből kétszer annyi kell, merthogy azt senki se képzelje, hogy pl. a Gripen orrfutó munkahengere, fékszepe vagy bármelyik fedélzeti számítógépe az beépíthető az F-35-be is, vagy bármilyen alkatrészük csereszabatos lenne!! Még az se valószínű hogy dupla költséggel megúsznánk, hiszen egy korszerűbb gép berendezései többe is kerülnek! Lásd: a MiG-21 és -23 futómű-vezérlőcsapja ugyanaz a típus volt (csak a csőcsatlakozók álltak más irányba), de a 23-hoz rendelve kb. 3x árat számolt fel Iván - "Mit csodálkoznak, ez sokkal korszerűbb gép elvtársak, hát persze hogy drágább!!"
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 502
72 483
113
A hidegháború alatt soha senki nem adott igazán olcsó fegyvert senkinek. A szovjet kemény valutáért exportált és az USA sem haveri áron mérte a még másodvonalas fegyverzetet sem, nemhogy az elsővonalast.

Ismersz olyan oldalt, ahol össze vannak gyűjtve az F-16 eladások tételesen, árral együtt, táblázatos formában?
Pl. Görögország - Peace Xenia I / II / III / IV, Portugália Peace Atlantis I / II stb.
Keresem, de még nem találtam ilyet.
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Jó, de ennek mi köze a kétszázados légierő feltételezett pluszköltségeihez emel! Oké, ez szép, amit írsz, ezt megcsinálod tizennégy gépre, meg egy másik tizennégyre is és tök mindegy, hogy az kétszer tizennégy vagy tizennégy meg tizennégy eltérő. Eddig ott vagyunk, hogy nincs semmilyen különbség, ha 14 vagy 28 géphez rendelünk támogatást.