A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 510
132 286
113
Semmi ostobaság nincs benne, éppenhogy ez lenne a legtakarékosabb megoldás. Teljesen mindegy, hogy egy vagy két századhoz rendelünk alkatrész, pontosan ugyanannyiba fog kerülni, ahogy az is mindegy, hogy két század azonos, vagy eltérő géphez kell támogatás, mert annak is változatlan lesz az ára. Nyilván minden olcsóbb lenne, ha több százas szériákról beszélnénk, komplet repülő-hadosztályokról, de nem beszélünk. Éppenhogy a kis darabszámok miatt nekünk aztán teljesen mindegy, hogy hány típus áll rendszerben. Az F-35 úgyis aranyárban lesz és a Gripen se lesz sehogy olcsóbb (igaz, az F-35-nél olcsóbb lesz ha jól sejtem)!

A legnagyobb ostobaság azt hinni, hogyha 28 gépünk mind egyforma típusú és nem mondjuk 14-14 eltérő, akkor az olcsóbb bármivel! Nem. Ugyan mitől lenne! Extrém kis darabszámokról beszélünk, nincs és nem is lesz árkülönbség!

Pontosabban lesz: Két század Gripen ostobaság lenne, mert az két század ócskavasat jelent, ha valaki F-35-öt rendszeresít a térségben. Egyetlen egy új Gripent sincs értelme venni. Viszont egy század F-35 abszolút fölényt jelentene, ami mellett simán megélne egy század Gripen is, alapvetően csapásmérő feladatkörben, csakhogy olcsóbban lenne üzemeltethető!
Dehogy nem lesz.Mindenből két különböző kell.Nem mind1,hogy teszem azt hidraulika olajból kétszer 1000 litert veszel vagy egyszer 2000-et arról nem ix beszélve higy ezeket az sem biztos,hogy azonos körülmények közt kell tárolni...
A két féle full eltérő szerszámzatról és repműszaki képzésről nem is beszélve.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 937
29 370
113
Dehogy nem lesz.Mindenből két különböző kell.Nem mind1,hogy teszem azt hidraulika olajból kétszer 1000 litert veszel vagy egyszer 2000-et arról nem ix beszélve higy ezeket az sem biztos,hogy azonos körülmények közt kell tárolni...
Igen, de a végeredmény szempontjából ez teljesen lényegtelen lesz, mert be kell szerezni a két századnyi mennyiséget és azt tárolni kell, arra képezni kell, stb. Nem egy csavarkulcskészletet veszünk, ahogy nem egy tartály hidraulikaolajat és nem egyetlen embert képzünk!

Ez pontosan ugyanaz a szituáció, mint a két autó a családban! Két egyforma autót vesztek, vagy mindkettőt a funkcióra méretezitek? Azért kérdem csak, mert pontosan, hogy nem fog problémát okozni, hogy eltérő alkatrészígény, és szervizháttér áll mögöttük! Ígyis-úgyis ki kell fizetned, tök mindegy milyen típusúak! Ha a magyar légierőnek lenne kétszáz gépe, akkor igen, akkor követelmény lenne, hogy az azonos típusú legyen, mert akkor szignifikánsan meglátszana a költségeken az egységes flotta előnye! Kétszer tizennégy gépnél semmi ilyesmiről nem lesz szó!

A homogenitás nagy darabszámoknál jelent anyagi előnyt, kis darabszámoknál nem oszt, nem szoroz.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Kétéltű járműveket és motorcsónakokat is vett a honvédség a 2 milliárdos EU-pénzből
https://www.portfolio.hu/unios-forr...-a-honvedseg-a-2-milliardos-eu-penzbol-414449
Több mint 2 milliárd forint Európai Uniós támogatásból valósult meg a Magyar Honvédség katasztrófavédelmi eszközparkjának fejlesztése, amely elsősorban az árvíz elleni védekezésben való közreműködés képességeit fejlesztette – közölte a Magyar Honvédség az MTI Sajtószolgálatán keresztül.

A Magyar Honvédség katasztrófavédelemmel összefüggő beavatkozási képességének fejlesztése" című projekt, mely 2,005 milliárd forint európai uniós támogatás mellett, 2,296 milliárd forint teljes költséggel valósult meg.

A projekt keretében 18 honvédségi beavatkozó csoport fejlesztésére, és további 7 új csoport megalakítására kerülhetett sor. A fejlesztés érintette az árvízi védekezésben használt, de a lakosság mentésére is bevethető kétéltű szállítóképességet, a terepen alkalmazható, hordozható vegyi azonosító képességet, valamint bővült a tábori ellátó képesség, mint például az élelmezés, a vízellátás és az üzemanyag-ellátás.

Nagy teljesítményű szivattyúkat, egyéni felszereléseket, tábori térvilágító eszközöket, gumicsónakokat és csónakmotorokat szereztek be. A védekezés hatékonyabb irányítása, illetve a beavatkozó csoportok gördülékenyebb együttműködésének érdekében informatikai és irodatechnikai fejlesztésre, digitális rádiótávközlők beszerzésére került sor
Ez éppen egy BAT, amit felújítottak Gödöllőn.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 510
132 286
113
Igen, de a végeredmény szempontjából ez teljesen lényegtelen lesz, mert be kell szerezni a két századnyi mennyiséget és azt tárolni kell, arra képezni kell, stb. Nem egy csavarkulcskészletet veszünk, ahogy nem egy tartály hidraulikaolajat és nem egyetlen embert képzünk!

Ez pontosan ugyanaz a szituáció, mint a két autó a családban! Két egyforma autót vesztek, vagy mindkettőt a funkcióra méretezitek? Azért kérdem csak, mert pontosan, hogy nem fog problémát okozni, hogy eltérő alkatrészígény, és szervizháttér áll mögöttük! Ígyis-úgyis ki kell fizetned, tök mindegy milyen típusúak! Ha a magyar légierőnek lenne kétszáz gépe, akkor igen, akkor követelmény lenne, hogy az azonos típusú legyen, mert akkor szignifikánsan meglátszana a költségeken az egységes flotta előnye! Kétszer tizennégy gépnél semmi ilyesmiről nem lesz szó!

A homogenitás nagy darabszámoknál jelent anyagi előnyt, kis darabszámoknál nem oszt, nem szoroz.
Sajnos baromira nem így van. De erről @tindalos mint repműszakit lenne a legjobb megkérdezni.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
A mig meg a szuhoj-jal is az volt a probléma, hogy db szám volt szarásig, és alig tudtunk működőképest kiállítani, mert kannibalizálásból élt a légierő. Csakhogy manapság nincs hidegháború, hogy hozzánkvágjanak szinte ingyen 50db Gripent vagy F35-öt hogy legyen 14 repképes gép. Ahhoz túl drágák.
Szuhoj nálunk soha nem volt szarásig. 15 darab Szu-22M2-vel rendelkeztünk "szarásig".
 
  • Tetszik
Reactions: honved

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
Szuhoj nálunk soha nem volt szarásig. 15 darab Szu-22M2-vel rendelkeztünk "szarásig".

Szu22 felderítőnek volt, és sosem volt nagy hadrafoghatósága. Meg rövid ideig volt rendszerben 1984-1997 között alig több mint 1 évtizedig. Ráadásul ha jól tudom 1x még voltak nagyjavításon is ez idő alatt.
De mig 21 mennyi volt? Valami 60-70db körül volt talán. Aztán mennyi tudott repülni?

Na meg ezek jóval egyszerűbb gépek voltak még a mostaniakhoz képest.
A különbség nagyságrendnyi mint kb. mint a kézi tekerős fúró meg az hálózati áramos változat között.
 
M

molnibalage

Guest
A mig meg a szuhoj-jal is az volt a probléma, hogy db szám volt szarásig, és alig tudtunk működőképest kiállítani, mert kannibalizálásból élt a légierő. Csakhogy manapság nincs hidegháború, hogy hozzánkvágjanak szinte ingyen 50db Gripent vagy F35-öt hogy legyen 14 repképes gép. Ahhoz túl drágák.
A hidegháború alatt soha senki nem adott igazán olcsó fegyvert senkinek. A szovjet kemény valutáért exportált és az USA sem haveri áron mérte a még másodvonalas fegyverzetet sem, nemhogy az elsővonalast.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
A hidegháború alatt soha senki nem adott igazán olcsó fegyvert senkinek. A szovjet kemény valutáért exportált és az USA sem haveri áron mérte a még másodvonalas fegyverzetet sem, nemhogy az elsővonalast.

Csak azt írtam ezek a gépek még drágábbak, ha inflációt meg mindent belevesszük arányaiban többszöröse, mint amibe anno került egy Mig21. Pont azt írtam, 2-ő típust üzemeltetni igen nehézkes lenne itthon.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 434
113
Csak azt írtam ezek a gépek még drágábbak, ha inflációt meg mindent belevesszük arányaiban többszöröse, mint amibe anno került egy Mig21. Pont azt írtam, 2-ő típust üzemeltetni igen nehézkes lenne itthon.
Nem is lenne értelme.
Blogen felvetésére hogy egy század F-35 el lennénk előrébb én "hülyeségnek" tartom. Oké hogy 5 gen gép meg miegymás. Meg hogy egy lépéselőny a szomszédokhoz képest. Mihez képest majd? Max talán a románokhoz képest ha talán ott is lesz F-35 ös. A románokat szerintem meg nyugodtan elensúlyozni lehet az által hogy amit elbasznánk F-35 re abból bőven fel lehetne fejleszteni a szárazföldet plusz a legvédelmet egy potensebb szintre.
A romikat ahogy ismerve feltéve ha lesz náluk F-35-ös, ők lesznek az első üzemeltető nemzet akik nem fogják tudni üzembe tartani a gépeiket. Vagy a hadra foghatóság papíron és a valóságban két teljesen különböző érték lesz.
Ki tudja hogy pl 5-10 év múlva is lenne költségvetési forrás arra hogy két szinte teljesen eltérő gépet fent tartsunk. Lásd a Bolgár vagy leendő Horvát beszerzéseket. 8-10 db os flottával terveznek. Vajon miért?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Igen, de a végeredmény szempontjából ez teljesen lényegtelen lesz, mert be kell szerezni a két századnyi mennyiséget és azt tárolni kell, arra képezni kell, stb. Nem egy csavarkulcskészletet veszünk, ahogy nem egy tartály hidraulikaolajat és nem egyetlen embert képzünk!
Hát a repülésben ez nem egészen így működik, sőt, egyáltalán nem! Először is ne keverjük a fogyóanyagot (kenőolaj/zsír, hidraulika-olaj, kerozén) a tartalék alkatrészekkel, a fogyóanyagból se lehet túl sokat előre rendelni mert azoknak is van lejáró élettartamuk, a műszaki erre azt mondja hogy "megdöglött a polcon használat nélkül". A tartalék alkatrészeket meg az üzemidőnek megfelelően lehet előre készletezni, de van olyan berendezés aminek csak párszáz óra az üzemideje, tehát nagyjából előre tudható/tervezhető a csere időpontja, lehet addigra tervezni e rendelést. Az üzembiztonságot/készenléti szintet biztosító alkatrészeket (amik egy-egy "terven kívül" lerobbanó berendezés cseréjét jelentik) viszont NEM lehet tervezni, és ha a gyártó nem vállalja mondjuk a 3-5 napon belüli utánszállítást, akkor azokból x-y-z darabszámot kell a raktárban tárolni. Üzemanyag-szivattyúk, hidraulikus vezérlőcsapok, olajszivattyúk, munkahengerek, szelepek, kerékgumik és fékblokkok, futószárak, szűrők, elektromos cuccok tucatjainak kell a polcon várni a "bevetési parancsot" - mindegyik típushoz! Ha két típusunk van, akkor mindenből kétszer annyi kell, merthogy azt senki se képzelje, hogy pl. a Gripen orrfutó munkahengere, fékszepe vagy bármelyik fedélzeti számítógépe az beépíthető az F-35-be is, vagy bármilyen alkatrészük csereszabatos lenne!! Még az se valószínű hogy dupla költséggel megúsznánk, hiszen egy korszerűbb gép berendezései többe is kerülnek! Lásd: a MiG-21 és -23 futómű-vezérlőcsapja ugyanaz a típus volt (csak a csőcsatlakozók álltak más irányba), de a 23-hoz rendelve kb. 3x árat számolt fel Iván - "Mit csodálkoznak, ez sokkal korszerűbb gép elvtársak, hát persze hogy drágább!!"
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 818
82 325
113
A hidegháború alatt soha senki nem adott igazán olcsó fegyvert senkinek. A szovjet kemény valutáért exportált és az USA sem haveri áron mérte a még másodvonalas fegyverzetet sem, nemhogy az elsővonalast.

Ismersz olyan oldalt, ahol össze vannak gyűjtve az F-16 eladások tételesen, árral együtt, táblázatos formában?
Pl. Görögország - Peace Xenia I / II / III / IV, Portugália Peace Atlantis I / II stb.
Keresem, de még nem találtam ilyet.
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 937
29 370
113
Jó, de ennek mi köze a kétszázados légierő feltételezett pluszköltségeihez emel! Oké, ez szép, amit írsz, ezt megcsinálod tizennégy gépre, meg egy másik tizennégyre is és tök mindegy, hogy az kétszer tizennégy vagy tizennégy meg tizennégy eltérő. Eddig ott vagyunk, hogy nincs semmilyen különbség, ha 14 vagy 28 géphez rendelünk támogatást.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Szu22 felderítőnek volt,
De mig 21 mennyi volt? Valami 60-70db körül volt talán. Aztán mennyi tudott repülni?
A Szu-22 az felderítő-vadászbombázó volt (hogy mit hangsúlyoztak az újságban az más kérdés), nem véletlenül volt hozzá egy rakás bomba meg lézervezérlésű precíziós földi cél elleni rakéták is - a felderítő-konténeren kívül. Arról nem is beszélve, hogy még a MiG-21-re is volt 5 pilótánk akik atombombázó-kiképzést kaptak, gyanítom hogy ez a Szuhojoknál se maradt el ;). A Mig-21-ből meg egy időben volt olyan 110-130 darab, és nagyon jó volt a hadrafoghatóságuk, nem voltak kényes gépek mint pl. a Mig-23. A 21-hez ráadásul ott volt ipari háttérnek a PG, ha valami meghibásodott rajta akkor kicserélték és jött a PG-be javításra a cucc, aztán pár hét múlva már ott is volt kijavítva az alakulatnál a berendezés-raktárban. Se a 23-nál se a Szu-22-nél nem így működött, azokhoz Ivántól kellett mindent beszerezni (a 23-hoz esetleg a bolgár javítóbázistól, mert azoknak Plovdivban folyt a nagyjavításuk).
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 291
13 955
113
Szerintem 2. század nem lesz se Gripenből se F-35-ből, amit elméletben el tudok képzelni az valami drón - wingman kombó - ezekhez meg az F-35 az egyértelműen jobb platform.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Szu22 felderítőnek volt, és sosem volt nagy hadrafoghatósága. Meg rövid ideig volt rendszerben 1984-1997 között alig több mint 1 évtizedig. Ráadásul ha jól tudom 1x még voltak nagyjavításon is ez idő alatt.
De mig 21 mennyi volt? Valami 60-70db körül volt talán. Aztán mennyi tudott repülni?

Na meg ezek jóval egyszerűbb gépek voltak még a mostaniakhoz képest.
A különbség nagyságrendnyi mint kb. mint a kézi tekerős fúró meg az hálózati áramos változat között.
Magadat cáfolod. Előzőleg azt írtad, hogy Szuhoj volt szarásig, most pedig a MIG-ről posztolgatsz. Egyébiránt a Szu-22 századnak volt a neve a felderítő, de csapásmérő feladatra lett kihegyezve. Kicsit olvass utána.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 818
82 325
113
Szerintem 2. század nem lesz se Gripenből se F-35-ből, amit elméletben el tudok képzelni az valami drón - wingman kombó - ezekhez meg az F-35 az egyértelműen jobb platform.

Ezt ígéri az Airbus is az FCAS egyik képességeként... az F-35 meg egy 30 éves konstrukció lesz a 2030-as években. De mintha már a Gripen E-ről is írtak volna ilyet. Most ez az egyik felkapott szó. A másik meg a "game changer".
 
  • Tetszik
Reactions: borisz