Nem érted meg.
Nem elsősorban a beszerzésen spórolsz, hanem a későbbi békeidős fenntartáson. Erről szól most az angolok hátraarca.
A láncosnak és kimondottan az ilyen rohadt nagy láncosnak óriási a logisztikai lábnyoma. Nem elég, hogy maga a fogyasztása is sokkal nagyobb, de ha csak ki akarsz menni egy központi gyakorlótérre, már tréler kell. Annak minden saját logisztikai, emberi erőforrás vonzatával.
Ez nem jármű példányszám függő. Óriási a különbség a várható magyar és a német technika darabszámai között, de a honvédelmi költségvetés között is. Itt az arányok számítanak.
Persze harcászatilag mindenki kb. 70-30 arányban láncost szeretne a haderejébe (a 30% az úszóképes vagy gyorsreagálású erők lennének), mert a láncos "mindenhol" elmegy terepen. Azonban ez gyakran túllövés. Mert gyakran még a terep sem igényli a láncost. Ha meg csak azért tartod, mert "miért ne", akkor meg érdemes a fenntartási vonzatot is áttanulmányozni.
Az áttanulmányozás után meg szépen kialakulnak a 40-60, meg a 30-70-es arányok, és nem a láncos technika javára.
Ha tényleg feltöltik a MH-t rendesen a 30+20ezer fős keretszámokra, akkor én azt gondolom, hogy a
@krisss által is korábban megfogalmazott 1:2 arány (Ő 'asszem 200:400-at írt, de majd úgy is kijavít), darabszámokban pedig a 300:600db-os arányban kellene lennie ideálisan a páncélozott harcjárműveknek. Kb. 300db láncos, és 600db kerekes. Ezekbe a példányszámokba már azt is belevettem, hogy minden speciális funkciójármű is ugyan azon az alapon van, mint a gyalogsági harcjármű. (Én ennek nem nagyon vagyok híve, de a Lynx kiválasztásával nekem úgy tűnik, hogy ezt az irányt fogjuk követni)
Ezek elsőre nagy példányszámoknak tűnnek, amikor 44 járműves német mintájú zászlóaljakkal kalkulál mindenki itt a fórumon, és még közép és nagyhatalmak esetén is, a mai hadiipari piacon is ezek fele jó ha összejön 1-1 aláírt szerződés esetén. Azonban ne felejtsük el, hogy nagyon kevés olyan ország van, ahol komplett "sorcserét" kellene végrehajtani.
Mindenki megpróbál trükközni a példányszámokkal. Toldoznak-foltoznak, mint pl. a csehek a TITUS alapú kerekes járművekkel, de ez mind arról szól, hogy spóroljanak. A normális egység szintű (értsd dandár) harcértékhez viszont minden funkciónak jelen kell lennie a rendszerben. Ha pedig a kerekeseket annulálni akarod, akkor ahhoz kapásból nem lesz elég a 2% os GDP arányos költségvetés. Inkább a 4% a reális. De még az is igen csücskös. A lengyelek már 3 felett járnak (talán közel a 4-hez?), és a Borsuk gyártása mellett most vették meg a AMV XP gyártási jogait.