Azt is el kell fogadni, hogy az Európai hadiipar késve kapott észbe nagyon az 5. generációs típusok fejlesztésekor és lemaradtak a piaci résről mint a borravaló, nagyon úgy néz ki, hogy az Eurifghter és a Rafale sorsára fognak jutni a majdani típusok (kis darabszám brutális költségek és mire beérik a projekt a piaci réseket betöltik az amerikaiak (meg az oroszok/kína)
Az F-35 mellett szól, hogy nagyon úgy tűnik, hogy az lesz az 5. generáció igáslova és úttörője és jelenleg egyetlen kapható nyugati típusa jelenleg rohadt drágán üzemeltethető, de ahogy pörög a gyártás nőnek a darabszámok sokasodnak a megrendelők és kiforr a típus az ár úgy fog csökkenni. Valószínüleg amerikai harci repülőgyártás 5. generációs sikerterméke lesz az F-16-hoz hasonlóan elég vaskos exportszámokkal és nagyon sok NATO tagországnak kézenfekvő választás lesz mint ahogy elég sokan be is jelentkeztek rá. De egy a 2030-as évek elejére fog nagyjából megtörténni.
Jelenleg nem éri meg rá a váltás a költségek és a politikai zsaroló potenciál illetve az amerikai hozzállás miatt az ipari ellentételezések/ hadiipari együttműködések felé. Amiatt sem kell aggódni, hogy a demokrata adminisztráció nem adná el nekünk, mert eladná, maximum drágábban és pár apró "szívességért" cserébe.
A dilemma az, hogy mi hogy közelítjük meg a generáció váltást jelenleg.
1. Egyelőre az F-35 költségei baromi magasak.
2. A politikai kílma sem kedvező egy jó üzlethez, ahhoz meg elkéstünk, hogy most elkezdjünk seggnyaló vásárlásokat kezdeni mivel eléggé egyértelműen letettük a garast a németek mellett.
3. A csehekkel való együttműködés gripen fronton, főleg a hozzá való kiképzési lehetőségekkel elég sok jóval kecsegtet, főleg ha ebbe be tudjuk rántani a horvátokat is amennyiben gripent vesznek. (a szlovákokkal- csehekkel közös gripen kiképző központ újraélesztése lehet a dolog csak a szlovákokat horvátokra cserélve, az L-39-ek szintén erre mutatnak)
4. A SAAB-al és a svédekkel elég jó az üzleti kapcsolat, hajlandóak gazdasági ellentételezésre és tech trasferre egyaránt.
5. A gripen E beszerzése lenne a kiegészítő költségek miatt a legköltséghatékonyabb megoldás illetve a jelenlegi állomány upgradje, illetve a kiképzés erre lenne a leggyorsabb és a legolcsóbb mind a hajózó mind a műszaki állomány számára.