A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 905
35 741
113
A nigériai légierő Partner Magyarországgal a kiképzésben és a felszerelésben
Nemtom vótemá.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 737
5 827
113
Lehetőség van személyesen három kérdés föltevésére Főni-1 szinten, téma: "Magyar hadiipar fejlesztése, kihívások"
1.
2.
3.
???

1. Raba: Kivel bútorozunk össze, az ST-vel vagy az RMMV-vel? (Ha az ST-vel, akkor a kerekeseket most hanyagoljuk egy ideig, Broncon csücsül majd a SRAMS, ha az RMMV-vel, akkor HX-en lesz AGM-ünk).
Alkérdés: van-e szó arról, hogy a MAN dízelmotorok gyártása a győri Audihoz legyen kihelyezve?
2. Aero: csak NG beszerzés miatt vette meg egy magyar befektetői csoport, vagy belegondolhatunk messzehordó Saab/Embraer(/Mitsu) stratégiai együttműködéseket? Alkérdés: lesz itthoni fejlesztési/gyártási kapacitás?
3. Rakettagyártás: Diehl vagy MBDA (mindkettő? JV?)? Alkérdés: van-e bármilyen esély arra, hogy - a Lynxhez hasonlóan - majd mi felkaroljuk az el nem varrott TLVS koncepciót és az valamilyen formában itthon létrejön (Pac3 helyett valami “mással”)?

Pluszegybónusz: Feltételezzük, hogy magunk kívánjuk gyártani a dzsúzt (biztosan nem a Bige gyárában, hanem valahol) a palotai és siroki gyárba akarjukmondani: a műtrágyába, szóval van róla szó, hogy szilárdhajtóanyagba is jut belőle?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 358
31 625
113
COIN plane meg főleg nem kell ide.
Erre azért nem vennék mérget.Hibridháború manifesztálódhat terror/gerilla hadviselésben is,és nem lehet kizárni a turbulens határvidék kialakulását sem.
Mondjuk úgy,hogy csekély a valószinüsége-de sokkal nagyobb,mint egy NATO-Oo háborúra.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 925
7 635
113
Lehetőség van személyesen három kérdés föltevésére Főni-1 szinten, téma: "Magyar hadiipar fejlesztése, kihívások"
1.
2.
3.
???

1, Látra rá esélyt hogy a mennyek kapujában Szent Péter egy lebegő cserepes páfrány képében várja a túlvilágra került lelkeket ? Ű

2, Milyen zenéket hallgat ?

3, Mért hagyott el a feleségem ?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 437
120 945
113
Erre azért nem vennék mérget.Hibridháború manifesztálódhat terror/gerilla hadviselésben is,és nem lehet kizárni a turbulens határvidék kialakulását sem.
Mondjuk úgy,hogy csekély a valószinüsége-de sokkal nagyobb,mint egy NATO-Oo háborúra.
És mi gátolja meg az első manpaddal felszerelt komát, hogy lelője a picsába?
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 210
26 948
113
Az STnek csak annyi fegyveres képességrevan szüksége, amennyi a pilótaképzéshez kell.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 578
46 635
113
pont lehozott a honvedelem.hu a Zlinről egy írást, össze lehet hasonlítani a ST-val. https://honvedelem.hu/hirek/nyolcan...uFZXz7116rzBgjEiCt4fvkC_cikjeq4XvavxPSDcKrVUo
Arról hallottál már, hogy a pilótaképzésnek lépcsőfokai vannak?
A hagyományos rendben az alap a Zlin szintje, a második a turboprop (pl. Super Tucano), a harmadik egy nem hangsebesség feletti jet (pl.: L-39NG), és legfelül egy nagy sebességű jet van (pl.: M-346). Innen kerülnek fel a pilóták a vadászgép tipusra.
A modern megközelítésben meg az egyes fokokat összevonják.
A svédek pl. egyből jeten kezdenek.
De a leggyakoribb, hogy a 2.-3. szinteket összevonják.
A cseheknél pl. a képzés Zlin-en kezdődik, majd L-39 után a pilóták Alca századhoz kerülnek, ahol több éves gyakorlat után mennek ki a legjobbak a svédekhez, Gripen átképzésre.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 044
32 512
113
Arról hallottál már, hogy a pilótaképzésnek lépcsőfokai vannak?
A hagyományos rendben az alap a Zlin szintje, a második a turboprop (pl. Super Tucano), a harmadik egy nem hangsebesség feletti jet (pl.: L-39NG), és legfelül egy nagy sebességű jet van (pl.: M-346). Innen kerülnek fel a pilóták a vadászgép tipusra.
A modern megközelítésben meg az egyes fokokat összevonják.
A svédek pl. egyből jeten kezdenek.
De a leggyakoribb, hogy a 2.-3. szinteket összevonják.
A cseheknél pl. a képzés Zlin-en kezdődik, majd L-39 után a pilóták Alca századhoz kerülnek, ahol több éves gyakorlat után mennek ki a legjobbak a svédekhez, Gripen átképzésre.

L-39NG mellé értelmetlen Super Tucanót is venni, vagy ez, vagy az. Egyébként meg nem csak modern megközelítés, 30 éve úgy akartuk újrakezdeni a hazai pilótaképzést (ami egyedül nálunk nem volt a VSZ-ben) hogy Jak-50 majd L-39, végül kétüléses MiG, már az alakulatnál. Aztán az MSZP-kormány leállította ezt a képzést, pilóta sem kellett miután tovább csökkentették a légierőt, aztán a Gripen-pilóták kiképzéséhez Kanadába küldtük a növendékeket, a típusra meg a svédeknél kapták meg a kiképzést.
Az M-346 is szubszonikus, szuperszonikus tréner jelenleg csak a T-38 Talon (meg az erre használt F-5-ösök), JL-9 és a koreai T-50 van rendszerben, illetve most lesz a T-7 Red Hawk.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 104
12 118
113
A Super Tucano dugattyús motorosban talán a legkomoylabb cucc, van fedélzeti nehézgéppuskája, hordozhat akár Hydra, Maverick rakétákat, Sidewinder/Python rakétákat vagyakár 227kg-os irányított bombákat is.
Akkor már inkább OV-10X Super Bronco...

Pylon-turn képesség, 3.5 m3 raktér, 5-6 fő deszant, kétmotoros kiképzési lehetőség, stb ...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 578
46 635
113
L-39NG mellé értelmetlen Super Tucanót is venni, vagy ez, vagy az. Egyébként meg nem csak modern megközelítés, 30 éve úgy akartuk újrakezdeni a hazai pilótaképzést (ami egyedül nálunk nem volt a VSZ-ben) hogy Jak-50 majd L-39, végül kétüléses MiG, már az alakulatnál. Aztán az MSZP-kormány leállította ezt a képzést, pilóta sem kellett miután tovább csökkentették a légierőt, aztán a Gripen-pilóták kiképzéséhez Kanadába küldtük a növendékeket, a típusra meg a svédeknél kapták meg a kiképzést.
Az M-346 is szubszonikus, szuperszonikus tréner jelenleg csak a T-38 Talon (meg az erre használt F-5-ösök), JL-9 és a koreai T-50 van rendszerben, illetve most lesz a T-7 Red Hawk.
Én szerintem ez egy marhaság.
Mármint az egész Super Tucano ügy. Teljesen nyilvánvaló, hogy az összes eddig ezzel megjelenő cikk azonos fordulatokat alkalmazva egy helyről szedte az infót. Igen, volt róla szó korábban, de nem gondolom, hogy az Aero magyar kormányzati körök (NER) érdekeltségébe kerülése után a brazil gépet vennénk meg. Ugyanakkor nem is üti teljesen a kettő egymást. Ha valaki azt mondja, hogy M345-öt akarunk venni, akkor kiröhögöm.
Ha mégis meg akarjuk tartani a több lépcsőt, akkor ez egy jó kiegészítő lenne. Ugyanakkor, tényleg nem sok értelme lenne.
Szerintem kevered az M345-öt az M346-tal. Az M345 a L-39NG vetélytársa, vele azonos hajtóművel.
Az M346 szuperszónikus.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
13 044
32 512
113
Én szerintem ez egy marhaság.
Mármint az egész Super Tucano ügy. Teljesen nyilvánvaló, hogy az összes eddig ezzel megjelenő cikk azonos fordulatokat alkalmazva egy helyről szedte az infót. Igen, volt róla szó korábban, de nem gondolom, hogy az Aero magyar kormányzati körök (NER) érdekeltségébe kerülése után a brazil gépet vennénk meg. Ugyanakkor nem is üti teljesen a kettő egymást. Ha valaki azt mondja, hogy M345-öt akarunk venni, akkor kiröhögöm.
Ha mégis meg akarjuk tartani a több lépcsőt, akkor ez egy jó kiegészítő lenne. Ugyanakkor, tényleg nem sok értelme lenne.
Szerintem kevered az M345-öt az M346-tal. Az M345 a L-39NG vetélytársa, vele azonos hajtóművel.
Az M346 szuperszónikus.

M-346-ra gondoltam, nem tudtam, hogy szuperszónikus, a Jak-130 sem az.

Egyébként már a rendszerváltás körül házalt Magyarországon egy brazíliai magyar a Tucanóval, bár valószínűleg sosem volt komolyan szóban, hogy vennénk. Most lehet, hogy a KC-390-esek miatt került képbe, hogy mást is vennénk a braziloktól.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 898
12 494
113
Én szerintem ez egy marhaság.
Mármint az egész Super Tucano ügy. Teljesen nyilvánvaló, hogy az összes eddig ezzel megjelenő cikk azonos fordulatokat alkalmazva egy helyről szedte az infót.
Nem ertesz hozza. A cseh forumon el lett magyarazva hogy hatarvedelemre kell. Igy van, nem a H145M, nem izraeli dronok hanem a Tucano fog monitorozni. :D :D
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 868
4 887
113
Lengyel, holland, olasz, szerb, cseh híroldalak és még néhány olyan országban már megírták hogy ilyet veszünk, akiknek semmi információja nem lehet róla mert semmi közük a típushoz vagy az Embraerhez, csak egymásra hivatkoznak és az egyik egy meg nem nevezett magyar helyi lapra/forrásra hogy "az már megírta"... a horvátok, akiknél ott volt egy hétig a gép bemutatózni 2020 október végén, ők nem említették hogy a Honvédség ott lett volna mint érdeklődő. Ha lenne valami komoly vételi szándék , akkor már a magyar újságokban és blogokon is Super Tucano bemutató cikkek jelentek volna meg jólértesültségüket bizonygatva, Persze az is lehet hogy a KC-390 aláírásakor már aláírták a gyakorlógépeket is és még ipari együttműködés is lesz, csak nem jelentették be... úgy tűnik senki nem tud semmit, csak találgat.
Szerintem mostanában döntik el, hogy a 2 típusból melyiket szerezzük be. Mikor tavaly nyáron a NER megvette az AV többségi részvénycsomagját elég egyértelműnek tűnt, hogy bármennyire nincs rá szükségünk sajnos veszünk az L-39-ből. Aztán érdekes módon azóta is nagy a csönd. Nem nehéz kitalálni, hogy sokan ellenzik a HM-MH-ban a L-39 beszerzést és ha már mindenképpen veszünk kiképzőgépet akkor inkább olcsóbb, bevált, többcélú könnyű támadó gépet szereznének be pl. ST-t. . Itt arra érdemes gondolni, hogy a Nato egy halom asszimmetrikus konfliktusban részt vesz Afrikában és Ázsiában ahol nagy hasznát veszik egy lassabb gépnek amely mind felderítési mind támadó funkcióban jól használható. A pilótáinknak pedig olyan új, semmivel nem pótolható harci tapasztalatot (A-G) jelentene amelyet már lassan 80 éve nem használtunk.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Negan

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 200
10 976
113
Na de, hogy komolyra fordítsuk a szót
Március 15-től a legénységi állomány is jogosult albérlet támogatásra és honvédségi lakáslízingre.

Ez most jó, nem?

A Super Tucano dugattyús motoros

Te vagy egy dugattyú, szégyelld össze magad.

És mi gátolja meg az első manpaddal felszerelt komát, hogy lelője a picsába?

A származása. :D :D

Arról hallottál már, hogy a pilótaképzésnek lépcsőfokai vannak?
A hagyományos rendben az alap a Zlin szintje, a második a turboprop (pl. Super Tucano), a harmadik egy nem hangsebesség feletti jet (pl.: L-39NG), és legfelül egy nagy sebességű jet van (pl.: M-346). Innen kerülnek fel a pilóták a vadászgép tipusra.
A modern megközelítésben meg az egyes fokokat összevonják.
A svédek pl. egyből jeten kezdenek.
De a leggyakoribb, hogy a 2.-3. szinteket összevonják.
A cseheknél pl. a képzés Zlin-en kezdődik, majd L-39 után a pilóták Alca századhoz kerülnek, ahol több éves gyakorlat után mennek ki a legjobbak a svédekhez, Gripen átképzésre.

Ez így rohadt sok. A Zlin után bőven elég volna az L-39.

Szerintem mostanában döntik el, hogy a 2 típusból melyiket szerezzük be. Mikor tavaly nyáron a NER megvette az AV többségi részvénycsomagját elég egyértelműnek tűnt, hogy bármennyire nincs rá szükségünk sajnos veszünk az L-39-ből. Aztán érdekes módon azóta is nagy a csönd. Nem nehéz kitalálni, hogy sokan ellenzik a HM-MH-ban a L-39 beszerzést és ha már mindenképpen veszünk kiképzőgépet akkor inkább olcsóbb, bevált, többcélú könnyű támadó gépet szereznének be pl. ST-t. . Itt arra érdemes gondolni, hogy a Nato egy halom asszimmetrikus konfliktusban részt vesz Afrikában és Ázsiában ahol nagy hasznát veszik egy lassabb gépnek amely mind felderítési mind támadó funkcióban jól használható. A pilótáinknak pedig olyan új, semmivel nem pótolható harci tapasztalatot (A-G) jelentene amelyet már lassan 80 éve nem használtunk.

Vagy valamilyen UCAV, aztán szevasz. Egy nagyadag Bajraktár bőven jó lenne.