A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 392
113
Bocs, ha valamelyik NERherceg kereshet rajta rendesen, akkor lesz Tucano, ha aztán ott rohad szét a pálya mellett, akkor is.
Annyira egyszerűen gondolkodsz, néha nem fáj??? Ha L39, akkor NER, ha ST, akkor NER. Ha F-35??? Akkir negvesszük az ancsik jóindulatát. o_O
Melyik NER herceg keresett a Leopardon??? Tudom azon vettük meg a Néppárti tagságot, jah nem ez a narratíva a héten csöcsre futott.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 392
113
Próbáltam keresni valami brazil forrást, de a brazil híroldalak is az olasz blogra hivatkoznak. A KC-390-nél legalább volt egy brazil miniszteri beszéd, amiből kiindult az egész hír.

Furcsa, hogy az olasz blog nem említi meg hogy Kanada után elképzelhető hogy Olaszországban fogják képezni a magyar pilótákat.
Ha jól látom, az olaszoknál épp a turboprop kategória (pl. Super Tucano) van kihagyva a pilótaképzésből, mint lépcsőfok.
Ha az M345/M346 előtt szükséges a turboprop képzés és ez egy hosszútávú képzési együttműködés lesz az olaszokkal, akkor akár még az is elképzelhető hogy a jövőben magyar turboprop gépről mennének a magyar (és külföldi) vadászpilóta jelöltek olasz továbbképzésre és onnan harci típusátképzésre.

Z242 -> Super Tucano -> M345 -> M346 -> F-35
Z242 -> Super Tucano -> M345 -> Gripen
Z242 -> Super Tucano -> L39NG -> Gripen
Z242 -> L39NG -> Gripen


Ezek a változatok nem tűnnek túl valószínűnek:
Z242 -> L39NG -> F-35
Z242 -> Super Tucano -> L39NG -> F-35

De az olasz képzéssel is az lenne a probléma, ami a kanadaival, hogy rugalmatlan. A hazatérő pilótákat addig is reptetni kell valahol valamin, amíg harci típus átképzésre el tudják őket küldeni.
Erre lesz az L-39NG v. ST v. is-is.
Ha jól látom, Európában még senki sem rendszeresítette a típust. A legközelebbi rendszeresítő Nigéria, Libanon, Türkmenisztán. Azaz nincs a közelben karbantartó bázis, kell egy Magyarországra is. Egyébként is minden katonai beszerzésnél elvárt a gazdasági ellentételezés. (Türkmenisztánnal és Nigériával mostanában jóban vagyunk, indulhatnak az összeesküvés-elméletek...)
Montenegró szemezett a Tucanoval, asszem vett is de mérget nem veszek rá.
Gazdasági ellentételezés. A légierő egy magas rangú vezetője hónapokkal ezelőtt lenyilatkozta a honvedelem.hu-n, hogy lesz hazai gyártású kiképzőgép!!!
Lehet, hogy sok volt a tüske vagy álmodozott, de bármi lehet.
A 2020 október-novemberi marketing körúton Portugáliában, Montenegróban és Horvátországban tartottak bemutatót a típussal. A litvánok is ott voltak a horvát bemutatón. A Wikipedia a svédeket és az ukránokat említi még lehetséges vevőként.

Az elképzelt olasz pilótaképzési együttműködésnek azért ellentmond hogy az NFTE programhoz csatlakoztunk, amiben az olaszok nincsenek benne.
Nem igazán látom a magyar Super Tucano helyét ebben az együttműködésben, főleg ha a horvátok is megrendelik a gépet. A görögök és a portugálok saját pilótaképzést akarnak indítani, a spanyoloknál is van már PC-21 rendszeresítve. Így persze a kérdés már az, hogy az NFTE-ben ki és hogyan fog együttműködni.

Amikor a horvátokhoz kiküldték a magyar pilótákat Kanada előtt, az azért volt mert akkor probléma volt a Zlinek üzemeltetésével vagy rájöttek hogy szükséges az a lépcsőfok is?
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 550
4 704
113
Ezt a romanok Kubjara, Iglajara avagy Gepardjara erted ezt a "szimvonalat"? :D
Mert a Patriottal nem fognak sehova sem lovoldozni egy jo darabig, amerikai meg a szemelyzete is egyelore...
Sajnos rengeteg ex holland Hawk Mim23 rakétájuk “is” van. Több mint 200. Ezzel azért tudnak széttelepülni, meg lövöldözni is... :(
Nem gondolom ellenfélnek egy Gripennek, de hogy a légierejükkel közösen bevetéseket tudnak meghiusítsni, zavarni, az tuti.
Nem is értem ezekröl soha nem vesztek tudomást, már a Hawk-okról...

Van vmi, amiröl lemaradtam...?
Örülnék ha igen... :rolleyes:
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 254
119 987
113
Erre lesz az L-39NG v. ST v. is-is.

Montenegró szemezett a Tucanoval, asszem vett is de mérget nem veszek rá.
Gazdasági ellentételezés. A légierő egy magas rangú vezetője hónapokkal ezelőtt lenyilatkozta a honvedelem.hu-n, hogy lesz hazai gyártású kiképzőgép!!!
Lehet, hogy sok volt a tüske vagy álmodozott, de bármi lehet.
Hát ha mind kettő lesz én helyben leszopom magam....
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 392
113
Hát ha mind kettő lesz én helyben leszopom magam....
A cseh-magyar NER herceg cége fogja itthon a Super Tucanot gyártani, igy bővül az Aero Vodochody portfoliója és a KC-390 mellett tovább erősödik a kapcsolata az Embraerrel. Ez jó második lépcső lesz a magyar-cseh Gripen E szerződés előtt, ami a Saab és az Embraer közös biznisze.

Ezt a konteot most raktam össze. Nekem tetszik. :cool:
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 254
119 987
113
A cseh-magyar NER herceg cége fogja itthon a Super Tucanot gyártani, igy bővül az Aero Vodochody portfoliója és a KC-390 mellett tovább erősödik a kapcsolata az Embraerrel. Ez jó második lépcső lesz a magyar-cseh Gripen E szerződés előtt, ami a Saab és az Embraer közös biznisze.

Ezt a konteot most raktam össze. Nekem tetszik. :cool:
És kibasztunk az ablakon x százmilliárdot. A humán faktor rendezése helyett. Juhééééé
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 098
73 626
113
Mert a Patriottal nem fognak sehova sem lovoldozni egy jo darabig, amerikai meg a szemelyzete is egyelore...

Ha jól emlékszem, vagy 100 emberük volt kinn képzésen még az első egység megérkezése előtt és idénre tervezik a rendszerbe állító lövészetet.
 
  • Szomorú
Reactions: Pogány

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 871
91 392
113
És kibasztunk az ablakon x százmilliárdot. A humán faktor rendezése helyett. Juhééééé
Tudtam, hogy neked nem fog tetszeni. :)
Pár tízmilliárdból megvan Az ST jóval olcsóbb az L-39nél. Bárha mindkettőt veszünk....de akkor sem százmilliárd.
A gyár nem a HM büdzséből megy, azt ne számold szem. felszerelés rovására. A Gripen 2025 után meg kötelező költség és valószínűleg a legköltségtakarékosabb.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 896
22 341
113
Annyira egyszerűen gondolkodsz, néha nem fáj??? Ha L39, akkor NER, ha ST, akkor NER. Ha F-35??? Akkir negvesszük az ancsik jóindulatát. o_O
Melyik NER herceg keresett a Leopardon??? Tudom azon vettük meg a Néppárti tagságot, jah nem ez a narratíva a héten csöcsre futott.
Hagyd a fenébe, ő az a típus aki bekajol mindent, el is hiszi, és nem alszik jól éjjelente, ha nem tolhatná fullba egész nap..., logikus gondolkodásra képtelen.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 441
46 341
113
Próbáltam keresni valami brazil forrást, de a brazil híroldalak is az olasz blogra hivatkoznak. A KC-390-nél legalább volt egy brazil miniszteri beszéd, amiből kiindult az egész hír.

Furcsa, hogy az olasz blog nem említi meg hogy Kanada után elképzelhető hogy Olaszországban fogják képezni a magyar pilótákat.
Ha jól látom, az olaszoknál épp a turboprop kategória (pl. Super Tucano) van kihagyva a pilótaképzésből, mint lépcsőfok.
Ha az M345/M346 előtt szükséges a turboprop képzés és ez egy hosszútávú képzési együttműködés lesz az olaszokkal, akkor akár még az is elképzelhető hogy a jövőben magyar turboprop gépről mennének a magyar (és külföldi) vadászpilóta jelöltek olasz továbbképzésre és onnan harci típusátképzésre.

Z242 -> Super Tucano -> M345 -> M346 -> F-35
Z242 -> Super Tucano -> M345 -> Gripen
Z242 -> Super Tucano -> L39NG -> Gripen
Z242 -> L39NG -> Gripen


Ezek a változatok nem tűnnek túl valószínűnek:
Z242 -> L39NG -> F-35
Z242 -> Super Tucano -> L39NG -> F-35

De az olasz képzéssel is az lenne a probléma, ami a kanadaival, hogy rugalmatlan. A hazatérő pilótákat addig is reptetni kell valahol valamin, amíg harci típus átképzésre el tudják őket küldeni.

Ha jól látom, Európában még senki sem rendszeresítette a típust. A legközelebbi rendszeresítő Nigéria, Libanon, Türkmenisztán. Azaz nincs a közelben karbantartó bázis, kell egy Magyarországra is. Egyébként is minden katonai beszerzésnél elvárt a gazdasági ellentételezés. (Türkmenisztánnal és Nigériával mostanában jóban vagyunk, indulhatnak az összeesküvés-elméletek...)

A 2020 október-novemberi marketing körúton Portugáliában, Montenegróban és Horvátországban tartottak bemutatót a típussal. A litvánok is ott voltak a horvát bemutatón. A Wikipedia a svédeket és az ukránokat említi még lehetséges vevőként.

Az elképzelt olasz pilótaképzési együttműködésnek azért ellentmond hogy az NFTE programhoz csatlakoztunk, amiben az olaszok nincsenek benne.
Nem igazán látom a magyar Super Tucano helyét ebben az együttműködésben, főleg ha a horvátok is megrendelik a gépet. A görögök és a portugálok saját pilótaképzést akarnak indítani, a spanyoloknál is van már PC-21 rendszeresítve. Így persze a kérdés már az, hogy az NFTE-ben ki és hogyan fog együttműködni.

Amikor a horvátokhoz kiküldték a magyar pilótákat Kanada előtt, az azért volt mert akkor probléma volt a Zlinek üzemeltetésével vagy rájöttek hogy szükséges az a lépcsőfok is?
Szerintem az összes M345-ös variációt is kihúzhatod. Mivel ha már, akkor az NG életszerűbb. Olcsóbb, és jobbak a paraméterei.
Az F-35 elé kell a nagy sebességű jet.
Emiatt remeg @blogen a Super Tucano miatt, mert ha az lesz, akkor nem lesz NG és helyette a következő lépcső az M346 lenne, ami meg szintén az F-35-öt jelentené. :D
A ST - L39NG elvileg lehetséges, de szerintem nem valószínű, mert akkor semmivel nem lesz olcsóbb a pilótaképzés.
Azt meg nem látom magam előtt, hogy mi magunktól vennénk Master-t, miközben az ára majdnem a Gripen C-ink magasságában van. Képességben meg ugye....:confused: Ott akkor szépen el kell menni a svédekhez pár B-t (elvileg van még nekik letárolva) venni....
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 254
119 987
113
Tudtam, hogy neked nem fog tetszeni. :)
Pár tízmilliárdból megvan Az ST jóval olcsóbb az L-39nél. Bárha mindkettőt veszünk....de akkor sem százmilliárd.
A gyár nem a HM büdzséből megy, azt ne számold szem. felszerelés rovására. A Gripen 2025 után meg kötelező költség és valószínűleg a legköltségtakarékosabb.
A múltkor csak a L-39-re számoltál 60 milliárdot.
A személyi felszerelés úgy, hogy ha hadi tartalék készletet is akarsz képezni egy jó 50 000 embernek (amikről szoktak a nyilatkozatokban álmodozni) jó 200 milliárd forint.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 098
73 626
113
Szerintem az összes M345-ös variációt is kihúzhatod. Mivel ha már, akkor az NG életszerűbb. Olcsóbb, és jobbak a paraméterei.
Az F-35 elé kell a nagy sebességű jet.
Emiatt remeg @blogen a Super Tucano miatt, mert ha az lesz, akkor nem lesz NG és helyette a következő lépcső az M346 lenne, ami meg szintén az F-35-öt jelentené. :D
A ST - L39NG elvileg lehetséges, de szerintem nem valószínű, mert akkor semmivel nem lesz olcsóbb a pilótaképzés.
Azt meg nem látom magam előtt, hogy mi magunktól vennénk Master-t, miközben az ára majdnem a Gripen C-ink magasságában van. Képességben meg ugye....:confused: Ott akkor szépen el kell menni a svédekhez pár B-t (elvileg van még nekik letárolva) venni....

Ahol M345-öt vagy M346-ot írtam, az olaszországi képzés lenne, nem saját gép. Az a kérdés hogy hol lép be és hol lép ki a magyar pilóta az olaszországi képzésből. Azaz hogy milyen vadásztípus lesz a végcél. A vadásztípust idén vagy jövőre eldöntik, a többi meg ettől függhet.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 254
119 987
113
A múltkor csak a L-39-re számoltál 60 milliárdot.
A személyi felszerelés úgy, hogy ha hadi tartalék készletet is akarsz képezni egy jó 50 000 embernek (amikről szoktak a nyilatkozatokban álmodozni) jó 200 milliárd forint.
És akkor még nem beszéltem a modernebb kiképzési rendszerek áráról, imitációs anyagokról, modern gyakorló és lőterek építéséről, esetleg modern belső lőterekről a laktanyákba és az ezzel járó nagyobb lőszerfelhasználásról. Ami összességében szintén egy jó 100. És amíg ez nincs meg, nincs jó minőségű emberanyag a modern technikához. Az életpálya modellről és a bérrendezésről nem is beszélve. Szóval addig dugják fel maguknak a Tucanoikat.
 
K

kamm

Guest
Szerintem az összes M345-ös variációt is kihúzhatod. Mivel ha már, akkor az NG életszerűbb. Olcsóbb, és jobbak a paraméterei.
Az F-35 elé kell a nagy sebességű jet.
Emiatt remeg @blogen a Super Tucano miatt, mert ha az lesz, akkor nem lesz NG és helyette a következő lépcső az M346 lenne, ami meg szintén az F-35-öt jelentené. :D
Neki sok érdekes elképzelése van... nem lesz F-35, semmi ertelme, totális penzkidobas lenne, gyakorlatilag a duplajaba kerülne, mint az EWben ugyanott, de inkább előrébb tarto E/F (azaz egy szazad vs ket szazad 30 evre.)
A ST - L39NG elvileg lehetséges, de szerintem nem valószínű, mert akkor semmivel nem lesz olcsóbb a pilótaképzés.
Azt meg nem látom magam előtt, hogy mi magunktól vennénk Master-t, miközben az ára majdnem a Gripen C-ink magasságában van. Képességben meg ugye....:confused: Ott akkor szépen el kell menni a svédekhez pár B-t (elvileg van még nekik letárolva) venni....

Egyetertek. Nekem ez az egesz Tucano ertelmetlennek tunik, mi azzal a gond, ha Zlinrol atultetik majd oket az LN-re, majd B/D, ahogy mondod?
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 056
26 616
113
Mire?
Akkor már L-39...
Nem lesz mindenre pénzünk, azt vegyük meg, ami tényleg kell.
@krisss eleget mesélt a személyi felszerelésekről, akkor inkább arra költsünk.
Csak két adattal érzékeltetem, hogy milyen különbség van ezek között a fokozatok között:
Zlin-242
max tömeg: 1350 kg
max sebesség: 259 kmh

Super Tucano
max tömeg: 5 400 kg
max sebesség: 590 kmh

M-246 Master
max tömeg: 10 200 kg
max sebesség: 1 255 kmh

Én se értek egyet a hazai pilótaképzéssel, de valamiért forszírozzák. Semmilyen nemzetközi iskola nem lesz itt, minden országnak van már saját nemzetközi iskolája az a helyzet, senkinek nincs szüksége a mi együttműködésünkre, nem tudunk nemzetközi pilótaképzést csinálni. De mivel a nemzetközi pilótaképzés ürügyén sok légierő összehozta magának a teljes saját képzést, ezért a potenciális nemzetközi iskolák száma is limitálódott, mert nincs rá szükség, inkább drágán képeznek otthon, ezért ami marad az is drága lesz külföldön. Úgy néz ki, hogy ki kell építenünk nekünk is magunknak a saját pilótaképző infrastruktúrát, aminek két elemére akkor is szükség lenne, ha mondjuk visszamennénk Kanadába: Zlin+turborpop. A turboprop garantálja, hogy alkalmas növendéket küldünk ki drága pénzen, mert van hol kiszelektálódnia itthon!

Szerintem továbbra is az lenne a lehetséges optimum, ha itthon Zlin+Tucano, míg hat darab Master a lengyelekkel közösen a lengyeleknél!