A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 581
8 189
113
Csak két adattal érzékeltetem, hogy milyen különbség van ezek között a fokozatok között:
Zlin-242
max tömeg: 1350 kg
max sebesség: 259 kmh

Super Tucano
max tömeg: 5 400 kg
max sebesség: 590 kmh

M-246 Master
max tömeg: 10 200 kg
max sebesség: 1 255 kmh

Én se értek egyet a hazai pilótaképzéssel, de valamiért forszírozzák. Semmilyen nemzetközi iskola nem lesz itt, minden országnak van már saját nemzetközi iskolája az a helyzet, senkinek nincs szüksége a mi együttműködésünkre, nem tudunk nemzetközi pilótaképzést csinálni. De mivel a nemzetközi pilótaképzés ürügyén sok légierő összehozta magának a teljes saját képzést, ezért a potenciális nemzetközi iskolák száma is limitálódott, mert nincs rá szükség, inkább drágán képeznek otthon, ezért ami marad az is drága lesz külföldön. Úgy néz ki, hogy ki kell építenünk nekünk is magunknak a saját pilótaképző infrastruktúrát, aminek két elemére akkor is szükség lenne, ha mondjuk visszamennénk Kanadába: Zlin+turborpop. A turboprop garantálja, hogy alkalmas növendéket küldünk ki drága pénzen, mert van hol kiszelektálódnia itthon!

Szerintem továbbra is az lenne a lehetséges optimum, ha itthon Zlin+Tucano, míg hat darab Master a lengyelekkel közösen a lengyeleknél!
Szerintem csak akkor, ha Benkő miniszter úr előtte megveszi a Világbankot.
Ha nem, akkor álmodozás helyett a szaros személyi felszerelést meg a bázisokat kéne rendberakni, hogy @krisss és társainak végre jobb legyen, ha egyszer már minket szolgálnak.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 550
4 704
113
A cseh-magyar NER herceg cége fogja itthon a Super Tucanot gyártani, igy bővül az Aero Vodochody portfoliója és a KC-390 mellett tovább erősödik a kapcsolata az Embraerrel. Ez jó második lépcső lesz a magyar-cseh Gripen E szerződés előtt, ami a Saab és az Embraer közös biznisze.

Ezt a konteot most raktam össze. Nekem tetszik. :cool:
Csak azért nem ígérem amit @krisss mert nem vagyok olyan hajlékony, mint ô
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 907
4 744
113
Szerintem csak akkor, ha Benkő miniszter úr előtte megveszi a Világbankot.
Ha nem, akkor álmodozás helyett a szaros személyi felszerelést meg a bázisokat kéne rendberakni, hogy @krisss és társainak végre jobb legyen, ha egyszer már minket szolgálnak.
Országszerte építkeznek a laktanyákban. A személyi felszerelést meg a frász tudja, hogy mikor pótolják, cserélik.
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 067
26 626
113
Szerintem csak akkor, ha Benkő miniszter úr előtte megveszi a Világbankot.
Ha nem, akkor álmodozás helyett a szaros személyi felszerelést meg a bázisokat kéne rendberakni, hogy @krisss és társainak végre jobb legyen, ha egyszer már minket szolgálnak.
Az egy filléres összeg, szervezési kérdés, amire az alkalmatlan minisztérium nem képes. Benkő alatt is ugyanolyan alkalmatlan, mint az elődei alatt. Ez van, valamiért nem prioritás Benkőnek sem a személyi állomány, de a személyi felszerelés nem tétel. A tény, hogy nincs azt mutatja, hogy a katona nem számít a minisztériumnak, a Zrínyi-programot katonák nélkül képzelik el úgy tűnik.
 
  • Tetszik
Reactions: Sulaco

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 282
120 107
113
Az egy filléres összeg, szervezési kérdés, amire az alkalmatlan minisztérium nem képes. Benkő alatt is ugyanolyan alkalmatlan, mint az elődei alatt. Ez van, valamiért nem prioritás Benkőnek sem a személyi állomány, de a személyi felszerelés nem tétel. A tény, hogy nincs azt mutatja, hogy a katona nem számít a minisztériumnak, a Zrínyi-programot katonák nélkül képzelik el úgy tűnik.
Hát a feljebb írtam mekkora tétel.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Próbáltam keresni valami brazil forrást, de a brazil híroldalak is az olasz blogra hivatkoznak. A KC-390-nél legalább volt egy brazil miniszteri beszéd, amiből kiindult az egész hír.

Furcsa, hogy az olasz blog nem említi meg hogy Kanada után elképzelhető hogy Olaszországban fogják képezni a magyar pilótákat.
Ha jól látom, az olaszoknál épp a turboprop kategória (pl. Super Tucano) van kihagyva a pilótaképzésből, mint lépcsőfok.
Ha az M345/M346 előtt szükséges a turboprop képzés és ez egy hosszútávú képzési együttműködés lesz az olaszokkal, akkor akár még az is elképzelhető hogy a jövőben magyar turboprop gépről mennének a magyar (és külföldi) vadászpilóta jelöltek olasz továbbképzésre és onnan harci típusátképzésre.

Z242 -> Super Tucano -> M345 -> M346 -> F-35
Z242 -> Super Tucano -> M345 -> Gripen
Z242 -> Super Tucano -> L39NG -> Gripen
Z242 -> L39NG -> Gripen


Ezek a változatok nem tűnnek túl valószínűnek:
Z242 -> L39NG -> F-35
Z242 -> Super Tucano -> L39NG -> F-35

De az olasz képzéssel is az lenne a probléma, ami a kanadaival, hogy rugalmatlan. A hazatérő pilótákat addig is reptetni kell valahol valamin, amíg harci típus átképzésre el tudják őket küldeni.

Ha jól látom, Európában még senki sem rendszeresítette a típust. A legközelebbi rendszeresítő Nigéria, Libanon, Türkmenisztán. Azaz nincs a közelben karbantartó bázis, kell egy Magyarországra is. Egyébként is minden katonai beszerzésnél elvárt a gazdasági ellentételezés. (Türkmenisztánnal és Nigériával mostanában jóban vagyunk, indulhatnak az összeesküvés-elméletek...)

A 2020 október-novemberi marketing körúton Portugáliában, Montenegróban és Horvátországban tartottak bemutatót a típussal. A litvánok is ott voltak a horvát bemutatón. A Wikipedia a svédeket és az ukránokat említi még lehetséges vevőként.

Az elképzelt olasz pilótaképzési együttműködésnek azért ellentmond hogy az NFTE programhoz csatlakoztunk, amiben az olaszok nincsenek benne.
Nem igazán látom a magyar Super Tucano helyét ebben az együttműködésben, főleg ha a horvátok is megrendelik a gépet. A görögök és a portugálok saját pilótaképzést akarnak indítani, a spanyoloknál is van már PC-21 rendszeresítve. Így persze a kérdés már az, hogy az NFTE-ben ki és hogyan fog együttműködni.

Amikor a horvátokhoz kiküldték a magyar pilótákat Kanada előtt, az azért volt mert akkor probléma volt a Zlinek üzemeltetésével vagy rájöttek hogy szükséges az a lépcsőfok is?
Pilótaképzés frontos teljes a káosz...
Nem csak Mo.on hanem ahogy elnézem majdnem mindenhol a világon.
Van ahol csak annyi a probléma hogy nincs jelentkező és lasszóval vadásszák az alkalmas jelölteket.
A legtöbb helyen ez kiegészül azzal hogy
  • a döntéshozók sokallják a képzés költségeit és próbálják valamilyen módon lefaragni azt. Az egyik módszer hogy próbálják összevonni az egyes képzési szinteket, amit lehet azt földi szimulátorokban oktatnak, minimalizálják a tényleges repült órákat ami a leg drágább része a képzésnek. A másik módszer hogy a légierők kiszerződik az egész képzést magán vállalkozásokhoz ( lsd.: CAE ) ami így továbbra is drága marad, de legalább jól tervezhetően drága.
  • a kiképző gépek gyártása viszonylag egyszerű. Nem kell hozzá különleges technológia és hatalmas üzemek ezért minden állam igyekszik legalább ezt a kapacitást fenntartani. Ez meg is látszik a piaci kínálatban. Legalább egy tucat különböző légcsavaros és jet kiképző gép van már most is a piacon, jó néhány típus pedig fejlesztési stádiumban.
Magyar viszonyokra lefordítva mindezt:
  • a káosz a HM képzési osztályán permanens állapot (és ez sajnos fiatal emberek repülő kerierjét teszi tönkre...)
  • a döntéshozók sokallják a képzési költségeket, és próbálják valamilyen módon csökkenteni azt
  • az AV megvételével nálunk is megjelent a preszzió hogy az NG kerüljön be a magyar képzési rendszerbe, meg természetesen az hogy állami segítséggel nyomják a külföldi piacokon is.
Én azt hiszem azok az országok csinálják a leg jobban akik, megelégelve a fenti helyzetet, úgy döntöttek hogy az egész képzést kiszervezték egy magán vállalkozáshoz (lsd.: CAE ). Jelentős költségmegtakarítást ugyan nem értek el, de legalább az egész folyamat tervezhetővé vált. Leadják a képző cégnek az igényt hogy évente mennyi és milyen képzettségű pilótára (jet, teherszállító, helikopter, drón) van szükség, a többi meg (milyen géppel?, hány lépcsőben?, stb...) a magán cég dolga.

Szerintem Mo. számára is ez volna a leg hatékonyabb megoldás --> kiszerződni az egészet valamelyik magán pilótaképző cégnek.
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 907
4 744
113
Pilótaképzés frontos teljes a káosz...
Nem csak Mo.on hanem ahogy elnézem majdnem mindenhol a világon.
Van ahol csak annyi a probléma hogy nincs jelentkező és lasszóval vadásszák az alkalmas jelölteket.
A legtöbb helyen ez kiegészül azzal hogy
  • a döntéshozók sokallják a képzés költségeit és próbálják valamilyen módon lefaragni azt. Az egyik módszer hogy próbálják összevonni az egyes képzési szinteket, amit lehet azt földi szimulátorokban oktatnak, minimalizálják a tényleges repült órákat ami a leg drágább része a képzésnek. A másik módszer hogy a légierők kiszerződik az egész képzést magán vállalkozásokhoz ( lsd.: CAE ) ami így továbbra is drága marad, de legalább jól tervezhetően drága.
  • a kiképző gépek gyártása viszonylag egyszerű. Nem kell hozzá különleges technológia és hatalmas üzemek ezért minden állam igyekszik legalább ezt a kapacitást fenntartani. Ez meg is látszik a piaci kínálatban. Legalább egy tucat különböző légcsavaros és jet kiképző gép van már most is a piacon, jó néhány típus pedig fejlesztési stádiumban.
Magyar viszonyokra lefordítva mindezt:
  • a káosz a HM képzési osztályán permanens állapot (és ez sajnos fiatal emberek repülő kerierjét teszi tönkre...)
  • a döntéshozók sokallják a képzési költségeket, és próbálják valamilyen módon csökkenteni azt
  • az AV megvételével nálunk is megjelent a preszzió hogy az NG kerüljön be a magyar képzési rendszerbe, meg természetesen az hogy állami segítséggel nyomják a külföldi piacokon is.
Én azt hiszem azok az országok csinálják a leg jobban akik, megelégelve a fenti helyzetet, úgy döntöttek hogy az egész képzést kiszervezték egy magán vállalkozáshoz (lsd.: CAE ). Jelentős költségmegtakarítást ugyan nem értek el, de legalább az egész folyamat tervezhetővé vált. Leadják a képző cégnek az igényt hogy évente mennyi és milyen képzettségű pilótára (jet, teherszállító, helikopter, drón) van szükség, a többi meg (milyen géppel?, hány lépcsőben?, stb...) a magán cég dolga.

Szerintem Mo. számára is ez volna a leg hatékonyabb megoldás --> kiszerződni az egészet valamelyik magán pilótaképző cégnek.
A HM-nak nincs képzési osztálya, viszont a MHP-nak van Kiképzési Csoportfőnöksége. Ez arra mutat, hogy fingod sincs a dologról. Miből gondolod, hogy az elsődleges szempont a költség? Jelenleg arról szól a mese, hogy a honi hajózó képzést kívánjuk megvalósítani, mivel az NFTC hamarosan bezár.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
Az egy filléres összeg, szervezési kérdés, amire az alkalmatlan minisztérium nem képes. Benkő alatt is ugyanolyan alkalmatlan, mint az elődei alatt. Ez van, valamiért nem prioritás Benkőnek sem a személyi állomány, de a személyi felszerelés nem tétel. A tény, hogy nincs azt mutatja, hogy a katona nem számít a minisztériumnak, a Zrínyi-programot katonák nélkül képzelik el úgy tűnik.
Tudják ők hogy kéne még több katona csak próbálják minnél olcsóbban megúszni...!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 095
31 036
113
Életképtelen, ha megnézed a környező országok légvédelmi képességeit. Biztos halál a pilótáknak, már a harci heliknél is nagyon rezeg a léc, behatárolt merre mozoghatnak (nekik a repülési profil ad még alkalmazhatóságot).
A mi környékünk elérte azt a szintet légvédelem terén, hogy vagy emberes stalth gép, vagy drón (minimum LO) kell a légi hadműveletekhez, annyira magas a színvonal. COIN gépes bohóckodás letarolt országok ellen a győztes szemszögéből pénzkímélés céljából értelmezhető - de arra megint ott a drón, ami sokkal hatékonyabb.
Szár itt A net,telóról meg nyűgös,
Coinra írtam,,de a géppel kapcsolatban is tévedsz.majd ha lesz rendes net kifejtem
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 334
13 690
113
Szár itt A net,telóról meg nyűgös,
Coinra írtam,,de a géppel kapcsolatban is tévedsz.majd ha lesz rendes net kifejtem

Akkor ülj bele te és pusztulj bele a légvédelmi tűzbe, ami ellen esélyed sincs abban a szarban.
Más pilótának meg hadd adjunk már esélyt túlélni - ahogy a tankszemélyzeteknek is hogy ne egy felújított T-72be égjenek ropogósra.

Komolyan kezd kiakasztó lenni ez az egyre jobban elharapódzó ex-komcsi hozzáállás, hogy szir-szar gépekbe ültessük a katonákat aztán sok lúd disznót győz alapon zavarjuk ki őket a pusztába (persze az első lúd nem ő lenne). Auztán majd ha elég megdöglik esélytelenül a harctéren a hazájáért majd mekkora győzelem lesz.
Helyettetek szégyellem magam.
 
M

molnibalage

Guest
Erre azért nem vennék mérget.Hibridháború manifesztálódhat terror/gerilla hadviselésben is,és nem lehet kizárni a turbulens határvidék kialakulását sem.
Mondjuk úgy,hogy csekély a valószinüsége-de sokkal nagyobb,mint egy NATO-Oo háborúra.
Ez a hibrid háború az új bullshit word arra, hogy miért kell vicc kategóriájú eszközt fegyverként kezelni?
A Tucano túlélőképessége egy 30 éves légvédelem ellen is közel nulla. Egy Kub-M3-nak nem ellenfél.
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
810
2 098
93
A Blikk is lehozta! Vótmá?
Az a baj ezzel, hogy összevásárlunk mindenféle -modern háborúban egyébként használhatatlan- oktatógépecskét (mintha a mienk volna Európa N'1 légiereje), aztán a végén a vadászgépekre nem futja majd, és a mostani Gripenjeinket kell majd toldozni-foltozni, meg hegesztgetni.