A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Sztem ez nem ilyen egyszerű.
Eleve Zalaegerszeg nemcsak a Lynxről fog és főleg nemcsak a Lynx gyártásról fog szólni. Ezért bár Mo. érdeke, hogy minél több helyen legyen sikeres a Lynx, de Zala alapvetően nem Lynxeket fog exportálni. Azt is, de kis mennyiségben. Részegységeket, alkatreszt exportál majd többek közt, de nem kizárólagosan a Lynxhez is. Alap, kutatás, fejkesztéseket is itt fog a jövőbeli járműveihez megvalósítani az RM. És ez csak 1 gyára. Tovabbi 3+x még várható itthon.

Hibás koncepció lett volna, ha Zalát úgy próbáljuk nyereségessé tenni, hogy Lynxeket exportál. Ez már 100+-os darabszámnál is, mindenhol részben helyi összeszerelésben valósul meg. Ezért koncepció egy Közép - Europai együttműködés, amiben a Lynx a zászlóshajó és ha minden jol alakul, Zala körül alakul ki további szlovák - cseh gyár épül, akik szorosan kaocsolódnak hozzánk. Igy 1-1 rész alkatrészegység helyi gyártása minimum háromszoros darbszámban, nagyobb nyereséggel gyártható. Ráadásul az agy (K+F) Zalában lesz.

Eleve nem összehasonlítható a román és a nagyar hadiipari konstrukció. Sőt, sztem itt Maróth nagyon ügyeset húzott. 1-1 beszerzés kapcsán nem arra törekszik, hogy minél nagyobb legyen a hazai hozzáadott érték egy beszerzéshez. Minden külföldi tender erre koncentrál. Hanem hosszabb távú együttműködés,, más termékekbe is beszállítás, jövőbeli projektekben való aktív részvétel.

Ez rövid távon kevesebbet, de már közép távon sokkal többet hoz. Mindenehhez zöldmezős beruházásban zsír új gyárak épülnek, a legújabb ipari tervezési igények szerint, technológiákat alkalmazva. Ezert Brassőt meg a románokat hagyjuk. 1 projektes hadiipari befektetés, aztán vergődés.

Van előnye mind az allaminak, mind a magánnak legyen hazai vagy külföldi. Semmilyen kizárólagos ítéletet nem mondanék, melyik a jobb. Mindnek van rengeteg előnye es hátránya. Ráadásul sokszor a lehetőségektől is függ, melyik irány az üdvözítő.

A magántőke nemcsak a profitot viszi. Olyan helyekre is betörhet, ahova a magyar állam nem juthat be. Olyan kaocsolatrendszerrel is rendelkezhet, amivel a magyar állam nem. Sőt akár pénzt és szakértelmet is hozhat. Az állam dolga olyan együttműködés kialakítása, ami mindkét félnek kölcsönösen előnyös.
Amit írtál általánosan igazságokat tartalmaz és egyetértenék amennyiben nem hadiiparról van szó. Itt a magántőke, mivel "érzékeny" iparágról van szó, általában szorosabb állami felügyelet kíván, sőt, sok esetben nem kívánatos. Vagy csak annyiban, hogy finanszírozd meg, de ne kérdezd mire költjük, csak garantáljuk a hasznodat. Erre ugyanakkor a magántőkés helyett, sokkal demokratikusabb, és áltláthatóbb, a részvények, kötvények kiadása, amiről éppen azt írtad, hogy a sok tulajdonos között, akik felvásárolnak bizonyos részvényeket és kötvényeket lehet, hogy néhány emberré marad a haszon. Igen ez is lehetséges, de az is, hogy nem néhány magán tőkealap fogja kvázi meghatározni a kormányzópárt politikusain keresztül, hogy mit is gyártsanak, és adjanak el a hadseregnek, hanem a tényleges igényekre ad választ a cég, akár hazai, akár export vonatkozásában. Ezért nem szerencsés a hadügyértől L-39-est venni, mert gyakorlatilag a "fasz" mindkét oldalán Ő van, hogy alá került a beszerzés. Ez a korrupció melegágya, amit egy nyilt alapú részvényekett és kötvényeket kiadó cégcsoportnál nehezebb végrehajtani. (már bocsánat, de 12+ éve ezt látjuk szinte minden iparágban magyarországon, a vendéglátás, a dohányipar, építőipar, stb. vonatkozásában. Az meg, hogy éppen Rogán Toni ellenőrzi a polgári titkosszolgálatokat és fékez a korrupciót.. Nos ez kecskére a káposztát. Csak egy cégcsoportot írok le Mercarius. nézz utána, hogyan kezdték, mi lett belőle mikor szálltak ki, most kié stb. Én nem a tőkecsoportok ellen vagyok, a demokrácia része. Annak erőszakos és szekvenciális kialakítása, hogy magyarországon ugyanabba a egy tucat emberbe botlasz minden iparágban viszont azt mutatja, hogy itt kurva nagy törvénytelenségek voltak, a benfenntes információk és az államot vezető politikai párt és holdudvara részéről amelyik gyakorlatilag minden erőforrás lenyul, mindent megvesz (sokszor állami garanciavállalással). Ennél még a XIX században a brit kapitalizmus is tisztességesebb eszközökkel alakult ki. De ez már túl megy az eredeti témakörön.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Ja még egy kérdés? Miért nem lehet a Magyar Nép a tulajdonosa hadiipari cégeknek? Ergo miért nincs nyilt részvény, kötvény. (Most nem kötelező hadikölcsönről írok). Mennyien fektetnének be olyan tőkealapokba amelyek nagyobb hozammal kecsegtetnének mint az állampapírok? Miért nem lehet bevonni a lakossági megtakarításokat?
Miért jobb Szijj László vagyona, vagy Szalay kaszinópénze?
Azért, mert azt nem lehet visszaosztani a politikai elit részére, abből nehéz lenne a fidesz politikai körét finanszírozni. Merthát a profitból a magán tőkealap részesül, és az ott lévők nevei titkosak. -- de kvázi tudjuk ki, vagy kiknek a rokonai. Csak kellett vagy 10 év, hogy kitalálják ez a formát saját vagyonuk növelésére, és persze ezekhez meg kellett a hazai jogi keretet teremteni..
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 525
93 801
113
Sztem ezen a dilemmán nem tudunk túljutni és újrafutjuk a köröket. Nem SZBK cégétől veszi az állam az L-39NGt azaz a gyakorlatban még az összeférhetelenség megszűntetéséig igen. De nem SZBK lobbizta ki, hogy ezt a típust vegyük, ő intézte el, hogy mit kapjon a Honvédség. Nem ő mozgatta a szálakat. Őt mozgatták oda, hogy vegye meg, mert akartunk részesedést a katonai repülőiparban, itthon is működő vállalatot és kiképzőgépet. Lehet mondani ez xar elgondolás. Vagy részben xar, részben jó. De ez nem SZBK koncepciója. Kapott 1 feladatot és sikeresen végrehajtotta. Megjegyzem nem lehetett egyszerű az ügy, ismerve a hátteret és nem a magyar szál miatt.

Nem biztos, hogy sokan alkalmasak lettek volna erre. Most kapott 1 másik feladatot. Még nem tudjuk mit, csak azt látjuk milyen poziból fogja végrehajtani. Annyira fontosnak gondolták a személyét, hogy egy nyilvánvaló támadási felületet is bevállaltak. Persze ez az összeférhetetlenség meg lesz szűntetve. Nyilvánvalóan érdekes és kényes a sztori. De van olyan nézőpont is, ahol SZBK szerepe nagyon pozitiv az AV kapcsán. Én hagyok időt mind az AV sztorinak kifutni, mind a miniszteri teljesítményének.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 525
93 801
113
Ja még egy kérdés? Miért nem lehet a Magyar Nép a tulajdonosa hadiipari cégeknek? Ergo miért nincs nyilt részvény, kötvény. (Most nem kötelező hadikölcsönről írok). Mennyien fektetnének be olyan tőkealapokba amelyek nagyobb hozammal kecsegtetnének mint az állampapírok? Miért nem lehet bevonni a lakossági megtakarításokat?
Miért jobb Szijj László vagyona, vagy Szalay kaszinópénze?
Azért, mert azt nem lehet visszaosztani a politikai elit részére, abből nehéz lenne a fidesz politikai körét finanszírozni. Merthát a profitból a magán tőkealap részesül, és az ott lévők nevei titkosak. -- de kvázi tudjuk ki, vagy kiknek a rokonai. Csak kellett vagy 10 év, hogy kitalálják ez a formát saját vagyonuk növelésére, és persze ezekhez meg kellett a hazai jogi keretet teremteni..
A 4iGbe nyugodtan beszállhatsz, tőzsdei cég.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 999
23 154
113
Nézzük meg mi lett a Brassói Airbus gyárral. Ott is nagy remények voltak, hogy a Pumát onnan vesznek országok. Nos nem vettek. Saját maguknak gyártottak Pumákat és Soccat-ot, majd nagyjavítottak és alapvetően veszteséges, és a gyár nagy része áll.
Azért azt feltételezni, hogy egy az egyben mi is az amatőr és elcseszett román példát fogjuk mindenben követni azért az elég elfogult meglátás...politikai stabilitás, szakembergárda, több pilléren álló hazai hadiipar (nagyrészt német hátszéllel),...a több pilléren értve azt is, pl. hogy a zalai üzemegység sem egy terméket fog gyártani, ahogy az Arzenál sem, Kaposvár sem és igy tovább. A magyar Airbus alkatrészgyár pedig fenntarthatóságilag a szememben kikezdhetetlen...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Sztem ezen a dilemmán nem tudunk túljutni és újrafutjuk a köröket. Nem SZBK cégétől veszi az állam az L-39NGt azaz a gyakorlatban még az összeférhetelenség megszűntetéséig igen. De nem SZBK lobbizta ki, hogy ezt a típust vegyük, ő intézte el, hogy mit kapjon a Honvédség. Nem ő mozgatta a szálakat. Őt mozgatták oda, hogy vegye meg, mert akartunk részesedést a katonai repülőiparban, itthon is működő vállalatot és kiképzőgépet. Lehet mondani ez xar elgondolás. Vagy részben xar, részben jó. De ez nem SZBK koncepciója. Kapott 1 feladatot és sikeresen végrehajtotta. Megjegyzem nem lehetett egyszerű az ügy, ismerve a hátteret és nem a magyar szál miatt.

Nem biztos, hogy sokan alkalmasak lettek volna erre. Most kapott 1 másik feladatot. Még nem tudjuk mit, csak azt látjuk milyen poziból fogja végrehajtani. Annyira fontosnak gondolták a személyét, hogy egy nyilvánvaló támadási felületet is bevállaltak. Persze ez az összeférhetetlenség meg lesz szűntetve. Nyilvánvalóan érdekes és kényes a sztori. De van olyan nézőpont is, ahol SZBK szerepe nagyon pozitiv az AV kapcsán. Én hagyok időt mind az AV sztorinak kifutni, mind a miniszteri teljesítményének.
A MÁV (az a kis cég a 35ezer munkavállalójával) a dunakeszi járműjavító üzemben képzelte el az IC+ kocsik gyártását és a motorvonatok egy részét is. Itt is kapott feladatot SZBK. Vedd át az állami tulajdont, majd add el az oroszoknak. Közben megkötetett egy üzlet az egyiptomiakkal, amelyek több mint 100 vasúti kocsit rendeltek meg. Az állam helyett SZBK stróman mögötti magán tőkealap és az oroszok kapták a profitot. Az üzemben ugyan magyar embereket foglalkoztatnak, de Ők az IC+ és motorvonatokat is gyárthatták volna. Helyette a Szolnoki Járműjavítot kellett rá felkszíteni, humán erőforrást szerezni rá, amely évekkel vetette vissza a programot. Ki is járt jól ezzel az egész dologgal? A magyar állam? NEM, a Magyar Államvasútak csoportja ??? Nem. SZBK és azok akik erre a feladatot adták. Amit ismét jelesre végzett. Nos ennek az embernek nem adok időt hogy csillogtassa miniszteri teljesítményét. Ezt ugy hivják egyrészt stróman, másrészt pártkatona, harmadrészt oligarcha (a kaszinói miatt). És ezt nem SZBK elleni személyes ellenszenvem mondja, bár számomra az egész miniszteri meghallgatása is azt jelezte, hogy alkalmatlan a feladatára, de Ő majd megmutatja...
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 469
67 835
113
Márpedig hosszú távon mivel kis ország vagyunk a haderőnk sem kíván nagyobb számú technikai eszközt. Amennyiben nem lesz nagyobb számú külföldi megrendelés, akkor fentiek szerint kvázi bezárhatod a gyárakat.. Van ellenpélda, mert a dunai repülőgépgyárat (inkább végül javítóüzemet) nem lett volna szabad bezárni. Az államot ép azért tartjuk fenn, hogy ilyen tevékenységet tartson fel például. A vasúti közlekedés sem rentábilis, mégsem zárjuk be, mert megengedheti magának az állam..
Hogyne igényelne, hacsak nem szeretnéd a kis ország státuszt konzerválni aztán nerezni emiatt. :D
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 632
8 282
113
Ezt kifejtenéd mert igazából semmi olyat nem mondott amivel extra mód jelezte volna az alkalmatlanságát.
Önmagában azzal, hogy állami óriáshitelből megvett egy hadiipari céget és most honvédelmi miniszter (és még nem szüntette meg az összeférhetetlenséget), illetve oroszokkal közös vállalata van (vö. NATO), formailag alkalmatlan. Ha ezeket rendezi (mert ugye rendezi :p), az természetesen más.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Katica

Well-Known Member
2022. március 1.
200
593
93
A MÁV (az a kis cég a 35ezer munkavállalójával) a dunakeszi járműjavító üzemben képzelte el az IC+ kocsik gyártását és a motorvonatok egy részét is. Itt is kapott feladatot SZBK. Vedd át az állami tulajdont, majd add el az oroszoknak. Közben megkötetett egy üzlet az egyiptomiakkal, amelyek több mint 100 vasúti kocsit rendeltek meg. Az állam helyett SZBK stróman mögötti magán tőkealap és az oroszok kapták a profitot. Az üzemben ugyan magyar embereket foglalkoztatnak, de Ők az IC+ és motorvonatokat is gyárthatták volna. Helyette a Szolnoki Járműjavítot kellett rá felkszíteni, humán erőforrást szerezni rá, amely évekkel vetette vissza a programot. Ki is járt jól ezzel az egész dologgal? A magyar állam? NEM, a Magyar Államvasútak csoportja ??? Nem. SZBK és azok akik erre a feladatot adták. Amit ismét jelesre végzett. Nos ennek az embernek nem adok időt hogy csillogtassa miniszteri teljesítményét. Ezt ugy hivják egyrészt stróman, másrészt pártkatona, harmadrészt oligarcha (a kaszinói miatt). És ezt nem SZBK elleni személyes ellenszenvem mondja, bár számomra az egész miniszteri meghallgatása is azt jelezte, hogy alkalmatlan a feladatára, de Ő majd megmutatja...
1300*
 
K

kamm

Guest
Ja még egy kérdés? Miért nem lehet a Magyar Nép a tulajdonosa hadiipari cégeknek? Ergo miért nincs nyilt részvény, kötvény. (Most nem kötelező hadikölcsönről írok). Mennyien fektetnének be olyan tőkealapokba amelyek nagyobb hozammal kecsegtetnének mint az állampapírok? Miért nem lehet bevonni a lakossági megtakarításokat?
Miért jobb Szijj László vagyona, vagy Szalay kaszinópénze?
Azért, mert azt nem lehet visszaosztani a politikai elit részére, abből nehéz lenne a fidesz politikai körét finanszírozni. Merthát a profitból a magán tőkealap részesül, és az ott lévők nevei titkosak. -- de kvázi tudjuk ki, vagy kiknek a rokonai. Csak kellett vagy 10 év, hogy kitalálják ez a formát saját vagyonuk növelésére, és persze ezekhez meg kellett a hazai jogi keretet teremteni..
A példa rossz! Erdogan és veje és a Baykar katonai drónjaira van kereslet. Ha nem lenne, és nincs karbantartási és javítási igény sem, akkor kérdés, hogy mi lenne. Persze egy multi cég állandóan fejleszt és lesz kereslet termékeire. De ezt nem lehet extrapolálni a magyar hadiiparra, amely egy pld alapvető német termék a KF-41 változatát fogja összeszerelni és klf. példányait hazai és esetleges exportpiacra termelni. Amennyiben a hazai piacranem kell több, és nincs export, akkor mi lesz? Ha állami akkor nem zárom be a gyárat, mert népgazdasági érdek. Ha magán, akkor bezárom, mert nem termel profitot. (Vagy kijárom... hogy állami beszerzés, modernizálás legyen...) Nézzük meg mi lett a Brassói Airbus gyárral. Ott is nagy remények voltak, hogy a Pumát onnan vesznek országok. Nos nem vettek. Saját maguknak gyártottak Pumákat és Soccat-ot, majd nagyjavítottak és alapvetően veszteséges, és a gyár nagy része áll. Az állam megengedhet veszteséges gyárakat a stratégiai érdeke miatt fenntartani a magán tőkealap nem. Addig amíg fut a szekér persze nincs probléma. Amikor nem fut, akkor a tőkés menekül.. (majd átadja súlyos milliárdokért az államnak!!!! Ez egyszerű közgazdaságtan. Mit nem lehet érteni??? Ezért kell stratégiai hadiipari cégekbe állami szerepvállalás, és nem magántőke. Az csak a profitot viszi. Ráadásul a magyar magántőke nélkül is ott van a német, vagy francia stb. magántőke, a cégekben..
Márpedig hosszú távon mivel kis ország vagyunk a haderőnk sem kíván nagyobb számú technikai eszközt. Amennyiben nem lesz nagyobb számú külföldi megrendelés, akkor fentiek szerint kvázi bezárhatod a gyárakat.. Van ellenpélda, mert a dunai repülőgépgyárat (inkább végül javítóüzemet) nem lett volna szabad bezárni. Az államot ép azért tartjuk fenn, hogy ilyen tevékenységet tartson fel például. A vasúti közlekedés sem rentábilis, mégsem zárjuk be, mert megengedheti magának az állam..
giphy.gif
EQ9C8Jv.gif

giphy.gif
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 534
113
Rheinmetall AG részvényei szabadon jegyezhetők. Így közvetve tulajdonos leszel a Rheinmetall Hungary -ban is.
Az Airbus ugyan ez.
Persze, de az a nemzetközi konszern, nem pedig a magyar cég. De lehet így is játszani.. Gondolom a RM.AG vagy az Airbus részvényeit vették meg a fent nevezett politikai szereplők is, nem pedig magába a magyar cégbe kerültek be "kijelölés" alapján :-(
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
803
2 037
93
Én nem a tőkecsoportok ellen vagyok, a demokrácia része. Annak erőszakos és szekvenciális kialakítása, hogy magyarországon ugyanabba a egy tucat emberbe botlasz minden iparágban viszont azt mutatja, hogy itt kurva nagy törvénytelenségek voltak, a benfenntes információk és az államot vezető politikai párt és holdudvara részéről amelyik gyakorlatilag minden erőforrás lenyul, mindent megvesz (sokszor állami garanciavállalással). Ennél még a XIX században a brit kapitalizmus is tisztességesebb eszközökkel alakult ki.
Alapvetően igazad van és minden normális gondolkodású ember egyetértene veled egy ideális világban.
De mint már párszor írtam, figyelmen kívül hagyod a környező világot. Az osztrák elnyomás, a két vesztes világháború, és a kommunizmus után, kb. 100-150 évvel vagyunk lemaradva a kapitalizmusban.
Azt általad (erkölcsileg joggal) kifogásolt erőszakos tőkésosztály-építésen kívül nem nagyon van mód már számunkra. Ha a demokráciára bízod, egy ilyen kicsi országban, ennyi brutálisan erős tőkéssel körülvéve, évtizedekbe telhet komoly tőkés cégeket építeni, már ha egyáltalán sikerül. A nagyon demokratikus, nagyon liberális nyugati tőkések nem fognak jótékonykodni, a piaci törvények alapján megölnek minden feltörekvőt izomból. A demokratikus eu-s szabályozások is gyakorlatilag megvédik a sokkal fejlettebb gazdasággal rendelkező ny-európai országok cégeinek a versenyelőnyét a közös piacon. Látod, ha mi olcsóbban jutunk olajhoz, az rögtön torzítja a piacot! Nehogy már valamelyik bugris keleti előnyhöz jusson!

A 19. századi brit kapitalizmus tisztességét meg inkább ne firtassuk.