Sztem ez nem ilyen egyszerű.
Eleve Zalaegerszeg nemcsak a Lynxről fog és főleg nemcsak a Lynx gyártásról fog szólni. Ezért bár Mo. érdeke, hogy minél több helyen legyen sikeres a Lynx, de Zala alapvetően nem Lynxeket fog exportálni. Azt is, de kis mennyiségben. Részegységeket, alkatreszt exportál majd többek közt, de nem kizárólagosan a Lynxhez is. Alap, kutatás, fejkesztéseket is itt fog a jövőbeli járműveihez megvalósítani az RM. És ez csak 1 gyára. Tovabbi 3+x még várható itthon.
Hibás koncepció lett volna, ha Zalát úgy próbáljuk nyereségessé tenni, hogy Lynxeket exportál. Ez már 100+-os darabszámnál is, mindenhol részben helyi összeszerelésben valósul meg. Ezért koncepció egy Közép - Europai együttműködés, amiben a Lynx a zászlóshajó és ha minden jol alakul, Zala körül alakul ki további szlovák - cseh gyár épül, akik szorosan kaocsolódnak hozzánk. Igy 1-1 rész alkatrészegység helyi gyártása minimum háromszoros darbszámban, nagyobb nyereséggel gyártható. Ráadásul az agy (K+F) Zalában lesz.
Eleve nem összehasonlítható a román és a nagyar hadiipari konstrukció. Sőt, sztem itt Maróth nagyon ügyeset húzott. 1-1 beszerzés kapcsán nem arra törekszik, hogy minél nagyobb legyen a hazai hozzáadott érték egy beszerzéshez. Minden külföldi tender erre koncentrál. Hanem hosszabb távú együttműködés,, más termékekbe is beszállítás, jövőbeli projektekben való aktív részvétel.
Ez rövid távon kevesebbet, de már közép távon sokkal többet hoz. Mindenehhez zöldmezős beruházásban zsír új gyárak épülnek, a legújabb ipari tervezési igények szerint, technológiákat alkalmazva. Ezert Brassőt meg a románokat hagyjuk. 1 projektes hadiipari befektetés, aztán vergődés.
Van előnye mind az allaminak, mind a magánnak legyen hazai vagy külföldi. Semmilyen kizárólagos ítéletet nem mondanék, melyik a jobb. Mindnek van rengeteg előnye es hátránya. Ráadásul sokszor a lehetőségektől is függ, melyik irány az üdvözítő.
A magántőke nemcsak a profitot viszi. Olyan helyekre is betörhet, ahova a magyar állam nem juthat be. Olyan kaocsolatrendszerrel is rendelkezhet, amivel a magyar állam nem. Sőt akár pénzt és szakértelmet is hozhat. Az állam dolga olyan együttműködés kialakítása, ami mindkét félnek kölcsönösen előnyös.