A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Van, csak az nem mindegy milyen. Jóval korábban emlegettük itt, hogy a Leo-2-eseket csak a 6 tengelyes SAMMP bírja el. Ha nem ilyenek vannak, akkor nem jó a célra. Márpedig amikor BTR-eket, teherautókat szállítanak, akkor szinte mindig 4 tengelyes kocsikon teszik. Sőt, volt korábban egy tudósítás, amikor gyakorlatra vitték a Leo-kat, DB-tól kölcsönzött német vasúti kocsikon.

A T-72-es javításközi üzemideje 12 ezer km-re vonatkozott. Talán a Leo-nak sem sokkal több, 15 körül van. Tehát ha Tatáról átmennek lábon Debrecenbe, vagy mondjuk az ukrán határ környékére, akkor 5-600 km-t már le is vonhatunk belőle. Nem éri meg, nem erre van kitalálva a hk. Szükség esetén természetesen bárhová elmehetnek lábon, de ha lehet nem teszik, hogy ne kopjon az üzemidő.
RGS és SGS is elviszi a leot is. egyébként nem csak a honvédség és máv minden hazai vasutikocsi MH irányítás alá kerülne készenlét fokozása esetéén még a hazánkba tartozkodó külföldi tulajdonúak is...
 
K

kamm

Guest

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 503
20 116
113
https://www.google.com/maps/place/Magyar+Honvédség+Anyagellátó+Raktárbázis/@47.501267,19.1957412,126m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x5fb7e9f56d11c8bb!8m2!3d47.501925!4d19.1908446 a honvédségnek vanna saját vasuti kocsijai nem csak a vasúttársaságoktól bérelhető. Ez a központ Arb telephely de van több is és van valahol ahol speckoba tárolják a vasuti szerelvényeket kocsikat mozdonyok is vanna talán... azt ne kérdezd hogy hol nagy leltár kellene hogy az ember összeszedje

Szerintem azok sima MÁV vagonok.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 503
20 116
113
Van, csak az nem mindegy milyen. Jóval korábban emlegettük itt, hogy a Leo-2-eseket csak a 6 tengelyes SAMMP bírja el. Ha nem ilyenek vannak, akkor nem jó a célra. Márpedig amikor BTR-eket, teherautókat szállítanak, akkor szinte mindig 4 tengelyes kocsikon teszik. Sőt, volt korábban egy tudósítás, amikor gyakorlatra vitték a Leo-kat, DB-tól kölcsönzött német vasúti kocsikon.

A T-72-es javításközi üzemideje 12 ezer km-re vonatkozott. Talán a Leo-nak sem sokkal több, 15 körül van. Tehát ha Tatáról átmennek lábon Debrecenbe, vagy mondjuk az ukrán határ környékére, akkor 5-600 km-t már le is vonhatunk belőle. Nem éri meg, nem erre van kitalálva a hk. Szükség esetén természetesen bárhová elmehetnek lábon, de ha lehet nem teszik, hogy ne kopjon az üzemidő.

Hadiúton mennek, lábon, háborús helyzetben. Vagy vasúton, bár már az is rizikós a mai drónos világban. Komplett alegységeket nem visznek közúton tréleren. Mert akkor annyi tréler kellene, ahány harcjárműve van egy haderőnek.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Szerintem azok sima MÁV vagonok.
az hogy sima az elég tág fogalom. nincs speciális harckocsiszálító kocsi olyan van ami elbírja a harckocsit. nincs se külön tervezve vagy gyártva sehol a világon. annyi van hogy hadihasználatra alkalmasabb az a fajta vasuti kocsi amelyiknek van lehajtható elem a két végén. így könnyebb a bevagonírozás. meg bírja a sűlyt. (ami súly civil ipari szállításnál is szükséges (betonelemek acél elemek stb)
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 503
20 116
113
az hogy sima az elég tág fogalom. nincs speciális harckocsiszálító kocsi olyan van ami elbírja a harckocsit. nincs se külön tervezve vagy gyártva sehol a világon.

Sima pőrekocsik. 6 tengelyes is lehet, bár én ennyire nem néztem meg őket. Nincs szüksége a Honvédségnek önálló vasúti kapacitásra, mikor itt a Máv. Amúgy is bérelni kell szállításkor mindent, ha az vasúton megy. Mozdony is kell, arra meg szakképzett kezelők. Még sehol nem láttam hogy a Honvédség vasutas képességet fejlesztett volna ki. :)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Sima pőrekocsik. 6 tengelyes is lehet, bár én ennyire nem néztem meg őket. Nincs szüksége a Honvédségnek önálló vasúti kapacitásra, mikor itt a Máv. Amúgy is bérelni kell szállításkor mindent, ha az vasúton megy. Mozdony is kell, arra meg szakképzett kezelők. Még sehol nem láttam hogy a Honvédség vasutas képességet fejlesztett volna ki. :)
mert a vasút automatikusan a sereg alá kerül ahogy a posta is készenlét fokozása esetén. nem kell bérelnie mert a seregé lessz.
de vannak külön kocsik hogy legyen kéznél ha kell. de egyébként mészárosnak is egy csomo olyan kocsija van és mégtöbb lessz ami képes a leokat szállítani (nem tőlle sem lessz bérelvbe az is a seregé lessz ha kell.) amikkel a vasuti betontalpfákat szállítják pl.
még a külfölldi hazánkba tartozkodo szerelvények is. amik a kiadáskor vanna automatikusan a késöbb országbalépők opcionálisan igénybevehetők. ugyan úgy mint a közuti gépjárművek
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Elvileg nekem is körbe kellene járnom a várost a helyi századossal. azokat a cégeket felkeresni amik szállítmányozással foglalkoznak és vagy támogatást kaptak a gépjárműparkjukra vagy hitelt.... (összeírva összevan egyébként még a céges személygépkocsik is müszaki vizsga megléte egyebek (ami a rendőröknek van az megvnk is.) de szemlézni is kellene (csak ugye ez az esetleges pánik miatt nincs eröltetve)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Leírtad a lényeget. Akkor mi a fenének kellene a Honvédségnek saját vasutas képesség. Szerintem lépjük át a témát.
kell nem kell van (a nyakán maradt és nem adták el.) de használva is van mert nem kell kuncsorogni meg bérelgetni állandóan.
a HKSZ (harcskocsi késszenlét) ami az egész országra kiterjed pl riasztás esetén lehet gondot okozna akármelyik vasuttársaságnak hipp hopp tatára küldeni a megfelelő szerelvényt. (akkor fent kellene tartania direkt erre a célra kocsikat amik meglennének de pénzt nem termelnének nekik tehát az ki kellene fizetni a seregnek) sokba lenne az békébe
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 089
2 647
113
Nincs szüksége a Honvédségnek önálló vasúti kapacitásra, mikor itt a Máv. Még sehol nem láttam hogy a Honvédség vasutas képességet fejlesztett volna ki. :)
Első idézett mondat: Az rendben, hogy itt a MÁV, de magának a MÁV-nak nincs elegendő számú megfelelő 6 tengelyes pőrekocsija. Valahol láttam a számot, tizenvalahány van összesen.
Második idézett mondat: az ukrajnai háború kapcsán láttam páncélozott és felfegyverzett orosz katonavonatot. Szerintem békeidőben nem közlekedik menetrend szerint. :) A Bundeswehr-nek pedig saját vasúti kocsijai vannak.

Leírtad a lényeget. Akkor mi a fenének kellene a Honvédségnek saját vasutas képesség. Szerintem lépjük át a témát.
Egy szó mint száz, visszatérve a nyitó hozzászólásomhoz, csak egyetlen teendő van itthon. Átnézni a vasúti szállítókapacitás lehetőségeit, és ha szükséges, venni kell a MÁV-nak nagy teherbírású 6 tengelyes kocsikat. Amit békeidőben használhatnak bármilyen egyéb szállításra. Ennyi az egész. Így lesz elég kocsi, és nem a Honvédségé, de szükséghelyzetben a Honvédség használja.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 232
10 773
113
És itt el is jutottunk ahhoz a ponthoz, amit már régen fel akartam vetni.
Ha a tatai dandár elhagyja a laktanyát, és mondjuk dandárszinten az Alföldre akarják telepíteni őket, ahhoz komoly szállítókapacitás kell. Ha vasúton viszik akkor legalább 44 darab nagy teherbírású SAMMP tehervagon (6 tengelyes. Jelenleg nincs ennyi a MÁV-nak...), ha közúton viszik akkor pedig 44 vagy még több hk szállító tréler. Plusz a 24 db PzH -2000-nek. Lynx-eknek elég a 4 tengelyes vagon, de közútra nekik is olyan tréler kell minimum, mint ami elbírt egy T-72-est. 68, de inkább 80 db SAMMP vagon. Zajlik ezek beszerzése? Én nem hallottam róla. A közúti trélerből 2 fajta volt tesztelés alatt a tatiaknál, de hogy rendeltek-e valamelyikből nagyobb mennyiséget arról nem hallottam.
Szóval ezek nélkül a fontos kiegészítő járművek nélkül lesz egy nehéz dandárunk, ami normális időintervallumon belül sehova sem telepíthető. Majd kérvényezni kell az ellenségnél, hogy egyből Tata környékén támadjanak ha lehet... :p


Remélem csak azért hallgatják el az ilyen beszerzéseket, mert ez "csak unalmas" logisztika, nem érdekelheti a közvéleményt. Valójában nagyon fontos.
Amúgy a világban vannak 4 tengelyes kocsik is amik elbírják mondjuk az M1-et:
 
  • Tetszik
Reactions: honved and Ocses

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 232
10 773
113
Sima pőrekocsik. 6 tengelyes is lehet, bár én ennyire nem néztem meg őket. Nincs szüksége a Honvédségnek önálló vasúti kapacitásra, mikor itt a Máv. Amúgy is bérelni kell szállításkor mindent, ha az vasúton megy. Mozdony is kell, arra meg szakképzett kezelők. Még sehol nem láttam hogy a Honvédség vasutas képességet fejlesztett volna ki. :)
Akarod mondani Rail Cargo Hungaria.
5f223a43495fa570689094.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: honved

alter ego

Well-Known Member
2022. március 22.
622
1 751
93
Lassan átmegyek én is ultra negatívba.
4 hónapja voltak a választások, azóta hogy nem lehetett elintézni legalább pár tízezer málha, sisak meg optika beszerzését…
Persze a béremelés nagyon kellett, az egy nagyon jó lépés volt, örültünk is neki, de azért valóban GYORSÍTSUNK is, mert pl a lengyelek lassan űrflottát fognak építeni, míg nekünk pl sisakból sincs elég…
Megint mondom, hogy leálltak a beszerzések. Duma van, tett nincs. They talk the walk, but don't walk the talk.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 503
20 116
113
Első idézett mondat: Az rendben, hogy itt a MÁV, de magának a MÁV-nak nincs elegendő számú megfelelő 6 tengelyes pőrekocsija. Valahol láttam a számot, tizenvalahány van összesen.
Második idézett mondat: az ukrajnai háború kapcsán láttam páncélozott és felfegyverzett orosz katonavonatot. Szerintem békeidőben nem közlekedik menetrend szerint. :) A Bundeswehr-nek pedig saját vasúti kocsijai vannak.


Egy szó mint száz, visszatérve a nyitó hozzászólásomhoz, csak egyetlen teendő van itthon. Átnézni a vasúti szállítókapacitás lehetőségeit, és ha szükséges, venni kell a MÁV-nak nagy teherbírású 6 tengelyes kocsikat. Amit békeidőben használhatnak bármilyen egyéb szállításra. Ennyi az egész. Így lesz elég kocsi, és nem a Honvédségé, de szükséghelyzetben a Honvédség használja.

Nem tudom mi van a MÁV esetében, illetve a GYESEV esetében, 6 tengelyes kocsipark okán. De az biztos, hogy ilyen vagonokat a vasút nem dob ki pár év alatt, ha legyártatja és használja. Évtizedekig használ egy vasút társaság tehervagont, nem csak néhány évig. Márpedig a MÁV tuti hogy jelentős mennyiséggel rendelkezett és talán rendelkezik is, harckocsik szállítására alkalmas vagonokkal. Komplett szerelvények mozogtak egy időben néhány évtizede, MÁV színekben, még a rendszerváltást megelőzően. Katonai gyakorlatok alkalmával. Szovjet és magyar alakulatok szállítása zajlott így. Jómagam is több gyakorlatot megjártam, 30-40 vagonból állt egy, egy, szerelvény. Volt ami komplett harckocsi zászlóaljat vitt. Volt ott 6 tengelyes vagon bőven. A komolyabb vasútállomásokon VKP volt. ( Vasúti katonai parancsnokság ) Szombathelyen volt ilyen, egy őrnagy volt a pk. Többször találkoztam vele, mert mint szd pk helyettesítő tisztes, sokszor vittem a vagonszámokat leadni, mikor indultunk "háborúzni" a Bakonyba.
 

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
10 474
35 593
113
Nem tudom mi van a MÁV esetében, illetve a GYESEV esetében, 6 tengelyes kocsipark okán. De az biztos, hogy ilyen vagonokat a vasút nem dob ki pár év alatt, ha legyártatja és használja. Évtizedekig használ egy vasút társaság tehervagont, nem csak néhány évig. Márpedig a MÁV tuti hogy jelentős mennyiséggel rendelkezett és talán rendelkezik is, harckocsik szállítására alkalmas vagonokkal. Komplett szerelvények mozogtak egy időben néhány évtizede, MÁV színekben, még a rendszerváltást megelőzően. Katonai gyakorlatok alkalmával. Szovjet és magyar alakulatok szállítása zajlott így. Jómagam is több gyakorlatot megjártam, 30-40 vagonból állt egy, egy, szerelvény. Volt ami komplett harckocsi zászlóaljat vitt. Volt ott 6 tengelyes vagon bőven. A komolyabb vasútállomásokon VKP volt. ( Vasúti katonai parancsnokság ) Szombathelyen volt ilyen, egy őrnagy volt a pk. Többször találkoztam vele, mert mint szd pk helyettesítő tisztes, sokszor vittem a vagonszámokat leadni, mikor indultunk "háborúzni" a Bakonyba.
MÁV-nak nincs már ilyen vagonja mivel eladta a MÁV Cargot-t az ÖBB-nek és most rail cargo hungária néven fut nekik van ilyen.
 
  • Tetszik
Reactions: honved and Pogány

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 089
2 647
113
Nem tudom mi van a MÁV esetében, illetve a GYESEV esetében, 6 tengelyes kocsipark okán. De az biztos, hogy ilyen vagonokat a vasút nem dob ki pár év alatt, ha legyártatja és használja. Évtizedekig használ egy vasút társaság tehervagont, nem csak néhány évig. Márpedig a MÁV tuti hogy jelentős mennyiséggel rendelkezett és talán rendelkezik is, harckocsik szállítására alkalmas vagonokkal. Komplett szerelvények mozogtak egy időben néhány évtizede, MÁV színekben, még a rendszerváltást megelőzően. Katonai gyakorlatok alkalmával. Szovjet és magyar alakulatok szállítása zajlott így. Jómagam is több gyakorlatot megjártam, 30-40 vagonból állt egy, egy, szerelvény. Volt ami komplett harckocsi zászlóaljat vitt. Volt ott 6 tengelyes vagon bőven. A komolyabb vasútállomásokon VKP volt. ( Vasúti katonai parancsnokság ) Szombathelyen volt ilyen, egy őrnagy volt a pk. Többször találkoztam vele, mert mint szd pk helyettesítő tisztes, sokszor vittem a vagonszámokat leadni, mikor indultunk "háborúzni" a Bakonyba.
Való igaz, hogy régen egész hk dandárokat csoportosíthattak át vasúton. Egyet azonban nem szabad elfelejteni. A T-55 / 72 negyven tonna körüli súlyával felmehetett a négytengelyes kocsikra. Ilyenekből most is van sok. A Leo-2 / PzH a maga 58-63 tonna körüli súlyával már nem mehet fel azokra. Nekik kell a hattengelyes, vagy legalábbis megfelelő teherbírású vagon.
80-100 körüli darabszámú kellene belőlük, mert mégsem járja, hogy kölcsön vagonokon visszük a technikát. Bármikor visszakérhetik őket és akkor ráfáztunk ha épp szükség lenne rájuk.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Catles