A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hózentróger

Well-Known Member
2022. február 25.
722
2 851
93
Egyetértek. Ismétlem: GDP 15%-a megy mostanság energiára a "szokásos" 5% helyett Nagy Márton szerint! Ugyebár GDP 2%-ából terveztük működtetni és fejleszteni a Honvédséget...
Arról nem is beszélve, hogy a valutatartalék a béka segge alatt: 2019 óta több euró és dollár megy ki az országból, mint ami bejön - ez jól megette jól pörgő 2010-es évek alatt bespájzolt valutát. Állítólag 3 havi importra elég maradt már csak.
A fegyvereket meg nem forintra adják - az egyre inkább "funny-money" lesz. Ha nem lennénk EU-tagok és nem lenne kilátásban az EU pénz, akkor "Argentina" lenne itt pár hónapon belül. Sokat elárul, hogy olyanokat bevállalnak az EU-pénzért, amikre féléve gondolni sem mert volna senki.

Talán még örülnek is, hogy csúsznak a fegyver-szállítások, mert talán csak Pick-szalámiban tudnák fizetni...
Khm...

Nem rózsás a helyzet, de azért nem kell mindent beszopni. Az energiahordozók csúcsárain elkezdek számolgatni "egyesek", aztán meg riogatni.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 298
43 507
113
Khm...

Nem rózsás a helyzet, de azért nem kell mindent beszopni. Az energiahordozók csúcsárain elkezdek számolgatni "egyesek", aztán meg riogatni.
Ehhez az ábrához hozzá kellene tenni a valuta-kiáramlást is, ami elég vastag lehet mostanság az energia árak miatt. A gáz és az olaj egy dolog, de áramból is kb. 40%-os az import arány és az áram ára is a gázhoz kapcsolódik valamennyire.

A 2023-as gáz beszerzés is nagy kérdés még. Az gáz ár csökkenés azért van ,mert eléggé jól megteltek a tárolók, az idei tél "pipa". Viszont tavasszal újra indulhat a "ralli" amikor megint boldog-boldogtalan gázt akar majd venni...

Szóval akárhogy is nézzük, gazdaságilag elég szar a helyzet - haderő fejlesztés szempontjából mindenképp.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 298
43 507
113
Azt ugye a mostani honvédelmi miniszter vette meg. Utána megrendeltük a tök fölösleges L39NG-t, majd mielőtt miniszterré avanzsált volna, eladta.
Jelenleg aa Aero magyar állam tulajdona konkrétan (80%-ban). Szóval a gépek vételára részben visszakerül a költségvetásbe.
Bár elégé mutyi-gyanúsnak indul az üzlet, az L-39NG megrendelésen nem igazán foghattak a "haverok", hiszen szinte semmi nem lett belőle kifizetve szinte.

Nem bánnám, ha pénz hiányra vagy újratervezésre hivatkozva legalább felét visszamondanák ennek L-39NG rendelésnek. Kétszázados légierőnek sem kell 12 kiképző gép - nekünk egyelőre csak egyszázad Gripenünk van...
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Fontos ez?
Tudsz olyan körülményt, amit 1-2 éven belül nem lehet megoldani?
Az autógyártóknál is.volt minden a covid alatt. Alkatrész és munkaerő hiány is. Előbbi miatt voltak leállások is. Aztán amikor meg lett anyag, akkor orba-szájba ment a termelés, hogy behozzák a csúszást.
Se jelenleg, sem 1-2 éven belül nem lesz a Lynx, alegység (zászlóalj) szinten sem bevethető.
De az első zászlóalj beérkezésével egészen zászlóalj és összfegyvernemi szintig lehet vele gyakorlatokat tartani, akár váltott személyzettel is.
A teljes első zászlóalj 2023-ra itt lesz. Szerinted addigra lesz elég kiképzett sofőr, toronylövész parancsnok kiképezve?
Ès szerinted behozták a csúszást?

Dehogy hozták.

Menj be egy autószalonba. Lassan kb èvet tudnak mondani ha rendelsz autót nemhogy hónapot.
Van olyan volt munkatársam aki több mint 1 èv kètszeri halasztás, ès utána "hát nem tudunk időpontot" beszèlgetès a márkakereskedővel után mondta vissza a kocsit.


Tudok olyan körülményt amit nem akarsz realizálni.
Az hogy pici a darabszám.
Kézzel készül sokminden.
Így hullámzó a minőség.
Új gyár.
Tapasztalatlan vagy kevès tapasztalattal rendelkező emberek.

Mivel új verziókat kell fejleszteni arra is megy az ember.
Oda valószínű a leg talpraesettebbeket mèrnököket, munkásokat fogják kiszedni.

Láttam 400db autót parkolni egyszerre gyarindulasnal, amikor az èves termelés kb 1000db volt.
Mindegyiken papír mi a rossz rajtam felirat.
Akkor már hetek óta a gazdáiknál kellett volna, hogy legyenek.

Láttam 9 hèten át amikor nem tudták kikeverni citromsárgát, hogy ugyanolyan árnyalat legyen alumíniumon, műanyagon.
Ezèrt nem mehetett a vevőkhöz.
Ja akkor már 3 hónapja gyártották a kocsit.

Ja ezalatt a 9 hèt alatt azèrt voltam kint kistársammal, hogy javítsunk egy hibát 2 műszakban, ami miatt nem kèszülhettek el autók.

Volt odajöttek munka közben, hogy negyed órám van eldönteni megyek e ki holnap nèmetbe 7 kistársammal mert áll kint a gyártás napok óta egy hiba miatt. Kb most tartunk 100000euró kárnál. Ami csak a kidobott alkatrèsz.

Szerinted a több hónapon át amíg a dolgozó állomány majd 15 százalèka kint dolgozott, a helyettünk hozott emberek milyen minősèget produkáltak?
Hány hónap túlóra volt mire visszadolgoztuk az elmaradást?
Szerinted több hónap szombat èjszakai műszak után a minősèg merre változott?

Ja ott kint èveken át volt egy magyar összekötő mèrnök. Amikor hiba merült fel, vele egyeztettek, hivatak ki embert a hazai gyárból.
Nem volt sokat magyar szó nèlkül.

Ezer pèldát hozhatnèk.

Szinte mindíg csúszásban voltunk. A minősèg meg minimum kètsèges.


Hogy mit engednek el a gyárak csak hogy legyen darabszám akkor had említsem a mindenki álltal ismert dízelbotrányt.


Ès igazad van. Az autógyártást nem ugyanolyan mint a harcjármű.
harcjárműnèl 1-2 prototípus után megy a szèria.

Autóiparban legyártanak egy csomó nullszèriás pèldányt.
Szarrá tesztelik.
Hogy írtad? Újgyakorlat?
Gondolom a suzukinak fèkrendszert csinálni is az. De azt a 77000 magyart akinek a vitaráját/SX4-èt most visszahívjak az nem így jön le.

Vagy az èn kocsimban 50000km alatt valószínű másodjára is kell kormányösszekötőt cserèlni.

Kia stinger fèkrendszer. Bizonyos esetekben nem fogott a fèk.

Ez azèrt is fura mert laptiming című műsorban 1km megtètele alatt előjött ez a hiba. Ami utána kiderült szèriahiba.

Felgyulladó Aventadorok.

Nem folytatom gondolom èrted mire cèlzok.
Nincs olyan hogy kisújjból kirázom. Minden normális tervezès ès alapos tesztelèsen kell hogy átmenjen.
Ami idő.
Hálisten erre ott lessz a pálya is,mèrnökök is, munkás is helyben.


A max kapacitást meg hagyjuk.

Te ès èn szerintem kb ugyanannyit tudunk hogy megy a gyartás.
Itt valószínű tènylegesen krisss aki jobban rálát.
Ès ha ő nem annyira hepi akkor lehet van oka.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 567
97 661
113
Jelenleg aa Aero magyar állam tulajdona konkrétan (80%-ban). Szóval a gépek vételára részben visszakerül a költségvetásbe.
Bár elégé mutyi-gyanúsnak indul az üzlet, az L-39NG megrendelésen nem igazán foghattak a "haverok", hiszen szinte semmi nem lett belőle kifizetve szinte.

Nem bánnám, ha pénz hiányra vagy újratervezésre hivatkozva legalább felét visszamondanák ennek L-39NG rendelésnek. Kétszázados légierőnek sem kell 12 kiképző gép - nekünk egyelőre csak egyszázad Gripenünk van...
Pénzügyi okokból semmi értelme nem lenne visszamondani az L-39-et. Egyrészt nem nagy tétel, másrészt, mint írtad már állami cég, így a bevétel, haszon hazacsorog.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 567
97 661
113
Semmi rossz szándék, de tényleg álomhajós vagy (by krisss) ha Te azt elhiszed, hogy ha marad valami apró a kincstár alján, abból majd fegyverbeszerzés lesz... Nemrég mondott olyasmit Viktorunk, hogy az összes pénzünk a rezsicsöki-re megy
Nem erre gondoltam. Hanem az idénre betervezett, de akár befagyasztott megrendelésre. Ha nem annyira durvák a számok feloldhatják. Másrészt az utóbbi években már sokszor xar költségvetési helyzetben is, lásd Covid vagy idén, de mindig dobott honvédelemre pluszzsét a kormány. Más kérdés az mire elég. Rést betömni vagy új beszerzésre.
 
  • Tetszik
Reactions: ms07

alter ego

Well-Known Member
2022. március 22.
622
1 756
93
:D
Honnan ismerős ez? A 90-es évekből, amikor letolták az ország torkán a privatizációt és a magyar ipar megszűntetését.
Rég hallottam.

A magáncég lehet csak igazán élősködő egy államon. Lásd Milipol.

De persze. Mind a kettő lehet hatékony állami és magán is. Az meg ha véletlen magyar, jobb eséllyel nem kitalicskázza, hanem itthon költi el a profitot. Sőt az igazi az, ha magyarként külföldön megtermeli és hazahozzák a profitot. Ebből van a németek jóléti állama.


Ugye az Arzenál nemcsak a CZ, hanem már a Unique Alpine termékeit is nyomja itthonra és exportra.
A hatékonyságot a piaci verseny kényszeríti ki, nem a tulajdonos személye. Tehát tökmindegy, hogy állami vagy magán, ha megél a piacról, akkor hatékony. Ha nem a piacból él, hanem járulékból, verseny nélkül odaítélt pályázatokból, vagy monopolpiacból, akkor ellustul és rosszul működik. Mindegyikre vannak példák. Jól működő magánra itthon is, jól működő államira inkább külföldön. Amúgy maga a sereg is ilyen, mert tulajdonképpen monopol helyzetben van. Akármekkora marhaságot csinál is, nincs másik Honvédség, ami a helyébe léphet, tehát nem tud "piacot veszíteni".
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 298
43 507
113
Pénzügyi okokból semmi értelme nem lenne visszamondani az L-39-et. Egyrészt nem nagy tétel, másrészt, mint írtad már állami cég, így a bevétel, haszon hazacsorog.
Mivel nemzetközi termék, nagyon kicsit "csorogna vissza". A lényeg hogy nincs szükségünk egy 14 gépes légierőhöz 12 kiképző gépre.
Elég lenne 6-8 db és mondjuk fele lehet felderítő ha már nagyon ragaszkodnak ehhez a konfighoz...

Ez egy iparpolitkai alapon született döntés, légierőnek tuti nem kell ennyi L-39NG.
 

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 798
2 384
113
Mivel nemzetközi termék, nagyon kicsit "csorogna vissza". A lényeg hogy nincs szükségünk egy 14 gépes légierőhöz 12 kiképző gépre.
Elég lenne 6-8 db és mondjuk fele lehet felderítő ha már nagyon ragaszkodnak ehhez a konfighoz...

Ez egy iparpolitkai alapon született döntés, légierőnek tuti nem kell ennyi L-39NG.
A next gép topicban finoman megkérdőjelezték az egészségi állapotomat amikor azt mertem írni a podcast után hogy flottabővítés kizárt , pedig nem lesz.Vagyis nem mostanában.Valszeg az anyagiak miatt.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 818
82 322
113
Pénzügyi okokból semmi értelme nem lenne visszamondani az L-39-et. Egyrészt nem nagy tétel, másrészt, mint írtad már állami cég, így a bevétel, haszon hazacsorog.
Eladási ár = előállítási költség + haszon. Van a gépeknek előállítási költsége (alapanyag, ember, energia, adók), ez mind a cseheké lesz, mert ott a gyár. És van az eladási ár haszon/nyereség része, amennyivel többért adták el nekünk a gépet, mint az előállítási költség. Ennek a haszonnak a 80%-a kerülhet vissza a magyar államkasszába, ha kifizetik osztaléknak és nem vezetik át eredménytartaléknak. Mekkora lehet a haszonkulcs? Van-e értelme az előállítási költségnél többért eladni a gépeket a tulajdonos magyar államnak, ha tulajdonképpen a magyar állam egyik zsebéből kerül át a pénz a másikba? Kinek a kezében vannak most a részvények?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 868
85 404
113
A hatékonyságot a piaci verseny kényszeríti ki, nem a tulajdonos személye. Tehát tökmindegy, hogy állami vagy magán, ha megél a piacról, akkor hatékony. Ha nem a piacból él, hanem járulékból, verseny nélkül odaítélt pályázatokból, vagy monopolpiacból, akkor ellustul és rosszul működik. Mindegyikre vannak példák. Jól működő magánra itthon is, jól működő államira inkább külföldön. Amúgy maga a sereg is ilyen, mert tulajdonképpen monopol helyzetben van. Akármekkora marhaságot csinál is, nincs másik Honvédség, ami a helyébe léphet, tehát nem tud "piacot veszíteni".
Ez sajnos meg is látszik a cégen.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 298
43 507
113
Eladási ár = előállítási költség + haszon. Van a gépeknek előállítási költsége (alapanyag, ember, energia, adók), ez mind a cseheké lesz, mert ott a gyár. És van az eladási ár haszon/nyereség része, amennyivel többért adták el nekünk a gépet, mint az előállítási költség. Ennek a haszonnak a 80%-a kerülhet vissza a magyar államkasszába, ha kifizetik osztaléknak és nem vezetik át eredménytartaléknak. Mekkora lehet a haszonkulcs? Van-e értelme az előállítási költségnél többért eladni a gépeket a tulajdonos magyar államnak, ha tulajdonképpen a magyar állam egyik zsebéből kerül át a pénz a másikba? Kinek a kezében vannak most a részvények?
Tök mindegy, hogy mennyi a profit, ha a kiadott pénzért olyan (mennyiségű) gépet kapunk amire nincs szükség.
Ha jól tudom egy gép kb. 10 milliódolcsi - kijönne belőle egy-másfél HX3 löveg, ami napi pár tucat ellenséget a másivilágra küldd, az L-39NG meg legfeljebb csak a pilótáját, amikor megpróbál felderítgetni az ellenséges légvédelem sűrűjében... :p
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 143
9 281
113
A görög 2009-10-es államcsőd nagyrészben annak volt köszönhető, hogy előtte százával vették a haditechnikát a törökök miatt, és hitelből erőn felüli sereget szerveztek. Ez gazdaságilag megbosszulta magát. Másrészt ne felejtsük el Németország 100 milliárd eur-s fejlesztési tervét. Ha ezt olyan németesen meg is csinálják, és nekik valós gazdasági erejük is van ehhez, akkor nem a lengyelek lesznek a nagykutyák az EU-ban.
Meg ott volt az Olimpia és hozzá az infrastruktúra fejlesztés, ami szintén nem jött be.Olimpia nem szokott általában nyereséges lenni. A párizsi kivétel lehet, mert minden létesítményük megvan és gyakorlatilag néhány 10km-es körben lesz minden megtartva. Ott kávzi kész az infrastuktúra nagy része...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 110
113
Semmi rossz szándék, de tényleg álomhajós vagy (by krisss) ha Te azt elhiszed, hogy ha marad valami apró a kincstár alján, abból majd fegyverbeszerzés lesz... Nemrég mondott olyasmit Viktorunk, hogy az összes pénzünk a rezsicsöki-re megy
Dehogy!
Ezeket a köröket évről évre le kell futni itt a topicban. o_O
Ha így lenne, akkor minek csinálják az elkülönített Honvédelmi alapot?
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 110
113
A-olvasd el újra,hogy mit irtam,mert láthatólag elsőre nem sikerült értelmezni.
B-nincs összeuropai,sem NATO háború.ÍAz,hogy nyugat támogatja Ukrajnát,nem teszi őket konvencionális hadviselő féllé.Megjegyzem,az orosz/szovjet hadsereg sem vált hivatalos hadviselő féllé,mikor araboknál,Vietnámban,Koreában konkrétan harcoló alkulatokat (légvédelmi,harci repülők) telepitett,illetve anyagi és fegyverzetbeli,meg mindenféle támogatást nyújtott.Pl a VDK,KNDK simán összeomlott volna az orosz támogatás nékül.De a mai Oo is támogat olyan szakadár területeket,meg hivatalos országokat is,amik már nem léteznének az orosz támogatás nélkül.Történelem meg tele van az ilyen-olyan támogatásokkal.Mi is kaptunk ilyet.De pl Gusztáv Adolf svéd király is francia pénzügyi támogatással hadakozott a Német-Római Birodalom területén.Szóval,mi a probléma?
Ukrajnát Oo támadta meg,Ukrajna nyugati támogatással áll ellen-de ettől még a NATO,sem az EU nem vált konvencionális hadviselő féllé.Pont.
Hogy ki a konvencionális hadviselő fél, az kizárólag az oroszokon múlik...:confused:
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 298
43 507
113
Dehogy!
Ezeket a köröket évről évre le kell futni itt a topicban. o_O
Ha így lenne, akkor minek csinálják az elkülönített Honvédelmi alapot?
Te honnan tudod hogy abban az alapban van-e még pénz és nem költötték rezsire azt is?! :p
Valójában semmi rálátása senkinek itt köreinkben, hogy mire megy pénz és mire nem...ez a kormány nagyon nem az átláthatóságról szól.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Te honnan tudod hogy abban az alapban van-e még pénz és nem költötték rezsire azt is?! :p
Valójában semmi rálátása senkinek itt köreinkben, hogy mire megy pénz és mire nem...ez a kormány nagyon nem az átláthatóságról szól.
gondolom onnét hogy kb 1 hónapja fizették be az adót és még valószínűleg könyvelési fázisban van (az állam valamely szerve kamatoztatja kifizetés elött)