A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 551
74 518
113
HVG de előfizetős

Május elsejétől már a honvédség hatáskörébe tartozik a 450 MHz-es frekvencia, amelynek használatára eddig az állami MVM Net Zrt. volt jogosult
.

A Kormány 88/2024. (IV. 23.) Korm. rendelete az LTE 450 MHz-es mobil adatkommunikációs hálózat honvédelmi célú átvételével kapcsolatos rendelkezésekről, valamint a kormányzati célú hálózatokról szóló 346/2010. (XII. 28.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 6. §, a 7. §, valamint az 1. melléklet tekintetében az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 182. § (1) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. §
A Kormány kijelöli a HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaságot az LTE 450 MHz-es mobil adatkommunikációs hálózat kizárólagos üzemeltetőjének.

2. §
Az MVM NET Távközlési Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság jogutódja a HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság az LTE 450 MHz-es mobil adatkommunikációs hálózat üzemeltetéséhez szükséges, 2024. április 30-án fennálló bérleti szerződésekből fakadó jogosultságok és kötelezettségek tekintetében.

3. §
(1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az 1. §, a 2. §, a 4. § és az 5. § 2024. május 1-jén lép hatályba.

4. §
Az 1. § a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

5. §
Az 1. § tervezetének a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 15. cikk (7) bekezdése szerinti előzetes bejelentése megtörtént

6. §
A kormányzati célú hálózatokról szóló 346/2010. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 9. alcíme a következő 31/A. §-sal egészül ki:
„31/A. § Az elkülönült hírközlési tevékenység végzésére jogosult vagy az általa feljogosított szerv számára a kormányzati célú elkülönült hírközlő hálózata vonatkozásában – kormányzati célú hírközlési szolgáltatás nyújtása érdekében – az elektronikus hírközlő hálózatok azonosítóinak nemzeti felosztási tervéről és az azonosítógazdálkodás rendjéről szóló NMHH rendelet rendelkezéseinek alkalmazásával, a kormányzati célokra figyelemmel, mobil hálózati kód jelölhető ki. A kijelöléshez más mobil rádiótelefon szolgáltatást nyújtó szolgáltató hálózati együttműködésről szóló nyilatkozata nem szükséges.”

7. §
Az R. 2. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

1. melléklet a 88/2024. (IV. 23.) Korm. rendelethez
Az R. 2. melléklet c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„c) A Magyar Honvédség Kormányzati Célú Elkülönült Hírközlő Hálózat esetében a honvédelemért felelős miniszter.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 551
74 518
113
V4 army chiefs meet for talks in Czechia...

The heads of the armed forces of the V4 member states - Hungary, Poland, Slovakia and the Czech Republic – are meeting in Liblice, central Bohemia, to discuss defense cooperation and aid to Ukraine. On the agenda are ongoing military assistance and training of Ukrainian soldiers, joint training activities of the four countries, the future of the V4 battle group known as the EUBG, cooperation in logistics within the V4 Joint Logistics Group and activities countering hybrid threats from Russia. The Czech Republic currently holds the presidency of the Visegrad Group, with Poland due to take over in July.

1713856025_P2024042302192.jpg


Chief of the General Staff Karel Řehka is leading the talks on behalf of the Czech Republic, i.e. the presiding country. It will be necessary to discuss the development of the conflict in Ukraine, including military aid and training of Ukrainian soldiers, the impact of the new alliance model of forces on the V4 armies or the tasks of logistical security in support of partner countries.

The priorities of the Czech presidency include aid and support to Ukraine, joint training activities, the future of the V4 combat group known as the EUBG, the command of the V4 joint logistics group, the exchange of experience from the war in Ukraine, countering hybrid threats from Russia, air defense and ensuring logistical support. "Furthermore, it is the effective cooperation of the V4 countries in the introduction of new weapon systems.


 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 143
12 198
113

"Példátlan, ami a honvédséggel történik, a miniszter parlamenti kontroll nélkül tesz vele azt, amit akar​

Biankó csekket adatott magának a kormány, és elkezdte beváltani. Ment a kukába a honvédek jogállásáról szóló kétharmados törvény, eljött a rendeleti kormányzás ideje a katonaságnál is.


Miközben a kétharmados parlamenti többségét a kormányfő 2010 óta gyakran arra használta, hogy sarkalatos törvényekben vagy közvetlenül az alkotmányban szabályozzon olyan (részlet)kérdéseket, amelyekbe nem tűri az ellenzék beleszólását, az egyik legfontosabb stratégiai – következésképp széles körű egyetértést igénylő – területen, a honvédség esetében pont az ellenkező utat készül járni.
Bár az Alaptörvényben 12 éve kimondatott, hogy „a Magyar Honvédség szervezetére, feladataira, irányítására és vezetésére, működésére vonatkozó részletes szabályokat sarkalatos törvény határozza meg”, az alkotmányfogalmazó Szájer József akkoriban még aligha számolt Szalay-Bobrovniczky Kristóf színre lépésével. Márpedig a 2022-ben hivatalba került új honvédelmi miniszter „a korszakváltás ambíciójával” lépett pályára, és egy Parkinson-kóros sebész kézügyetlenségével nyúlt a védelmi szektorhoz.
Már a fiatalításnak mondott leépítési hullámmal is igencsak felborzolta a kedélyeket – amely jegyében tapasztalt, a negyvenes éveik közepén járó katonai vezetők kerültek lapátra –, most mégis olyan jogosítványt kapna, amely birtokában az állományt teljes egészében a saját belátása szerint formálhatná át."

Valaki esetleg előfizetője-a hvg-nek és a cikk további részét ide tudná másolni?

https://hvg.hu/360/20240425_hvg-hon...nyzas-alaptorveny-bianko-csekk-kezi_vezenyles
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 409
34 252
113
Megjöttek a gépek a horvátokhoz.
(vegyük észre, irigykedve, hogy egyből az új hangárokba tudnak beállni)
de nézd meg monolit betonból épült falak pillérek között és acélvázas tetőszerkezet...
ez civílbe mezőgazdasági gaponatáróló kategória. Ha a sereg építtetné itthon minimum fotbalstadion árba lenne...
 

Kávé

Well-Known Member
2022. január 26.
2 340
7 686
113
Hát arra mindenképpen, hogy ők képesek voltak normálisan előkészíteni az infrastruktúrát az új eszközöknek (nekünk ez kurváára nem megy és le van maradva a beszerzésekhez képest, főleg a légierős részen)
Szolnok ennek a minta példája azon csodálkozom hogy meg nem mondta az Airbus nekünk h nem vállalunk garit mert nem tudjatok a szerződésben foglalt feltételeket maradéktalanul teljesíteni :)
Vagy lehet már említettek egy ket illetékesnek hogy ez lesz :cool:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 551
74 518
113
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 081
10 263
113
Nem ezt mondtam, sokkal több eszközünk érkezett be már de az infrastruktúra elhanyagolása az sajnos Szomorú tény. Tavaly állnia kellett volna a hangárkomplexumnak Szolnokon. Most kezdtek alapozni...
Hát, nincsen pénz.
És ha én jól tudom van némi kis villongás, hogy ki felel a honvédségi építkezésekért, az ÉKM vagy a HM, ettől nem lesz gyorsabb semmi.
És hát nincsen pénz.
Az építőipari kapacitások is le vannak kötve, ez is lassítja a folyamatot.
És nincsen pénz.
Valamint van a nagy ötlet, hogy lehet a honvédségnek adott EU-pénz (ezek nincsenek letiltva) egy részét a szokott patakba önteni, miként lehet vasúti pályaudvar meg P+R parkoló építését eladni honvédségi beruházásnak. Lássuk be, ez nem könnyű feladat, megakadt kicsit a rendszer torkán.
És nincsen pénz.
Valamint megy a közbeszerzéseken a tesze-toszáskodás, a HM sincsen felkészülve több, nagy építőipari megrendelés kiírására, a piaci közbeszerzési szakértők, meg ellenségei Lázárnak.
Meg pénz sincsen.
Viszont az pozitív, hogy azok az ismerősök, kollégák akik dolgoznak (hisz ez kicsi ország, ismerjük egymást) a honvédeknek egészen meg vannak lepve, hogy a katonák tudják mit akarnak, és az utóbbi két-három évben tök jó önbizalmuk kezd lenni. Mármint kezdenek sokkal büszkébbek lenni arra, hogy ők katonák, néha egész rendesen az asztalra basznak, mikor nem az van amit ők akarnak. Ez pár éve (5-7 éve nem vasutat tervezek) egyáltalán nem így volt, totál megtört társaság képét mutatták az egyeztetéseken. Volt, hogy rakodó tervezéshez mutogatták a kollégáknak az eszközöket, kurva büszkék az új cuccokra. (én bezzeg nem mentem velük ki aznap a helyszíni egyeztetésre, évekig fogom még bánni)
Meg nincsen pénzünk, de az eszköz árához képest olcsó könnyűszerkezetes csarnokok nem épülnek mindenfelé. Bakker, még a D-20 meg a BTR is tető alatt kéne hogy álljon, egy zárt csarnok pimpf költség! És értem, hogy orosz és megy esőben is, de a Zsiguli is valahogy jobb állapotban maradt ha garázsban tartottad! Mivel jó esetben ezek az eszközök alig használva (hiszen béke van) vannak itt 40 évig, mi lehet fontosabb mint az állagmegóvásuk?! Mi semmiből nem tanulunk?
A javító csarnokok, hangárok lehetnek temperált, fűtött csarnokok, de tegyünk már mindent tető alá. A buszokat, Mercedes terepjárókat és teherautókat is.
 

beat

Well-Known Member
2012. január 25.
1 036
2 498
113
Nem ezt mondtam, sokkal több eszközünk érkezett be már de az infrastruktúra elhanyagolása az sajnos Szomorú tény. Tavaly állnia kellett volna a hangárkomplexumnak Szolnokon. Most kezdtek alapozni...
Ez egy több évtizedes probléma, ami nem csak azzal kezdődött, hogy a Mig-29-eseket a szabad ég alatt tárolták, hanem hogy már az elődeik is (21-esek) szabad ég alatt voltak. A Gripennél megoldották, de Szolnokon nem sikerült. Talán azért is, mert a Mi-8/17-esek és 24-esek bírták a szilaj tartást. Bírták, bár nem ideális, és már azok is megérdemelték volna a hangárokat. (Folytathatnám a sort: Hajdúhadházon a BTR-ek többsége még mindig a szabad ég alatt van tárolva, jó esetben legalább ponyva jut rá.)
Aztán szerintem volt valami hibás beidegződés a politikusokban is. Az, hogy nem bírnak rendszerben gondolkozni. Ha megvesznek egy gépet az még önmagában nem jelenti a struktúraváltást, inkább a lépcső alját amin fel kellene lépni. Szerencsére a modern gépeknél - pláne ha logisztikai csomaggal veszik - elő van írva a megfelelő tárolási körülmények biztosítása, különben ugrik a garancia.
Amikor Bobó azt mondja, hogy szemléletváltásra van szükség a haderőnél, akkor ezt is kellene, hogy jelentse. Óvjuk a technikát akkor is, amikor csak tároljuk. Mivel azonban az ilyen beruházások (hangárok) építését külső körülmény (szerződés) kényszeríti ki, ezért a szemléletváltással még le vagyunk maradva. Ennek egyenes következménye, hogy nem készül el időben a hangár. De legalább már építik, az is valami.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 430
120 728
113
Hát, nincsen pénz.
És ha én jól tudom van némi kis villongás, hogy ki felel a honvédségi építkezésekért, az ÉKM vagy a HM, ettől nem lesz gyorsabb semmi.
És hát nincsen pénz.
Az építőipari kapacitások is le vannak kötve, ez is lassítja a folyamatot.
És nincsen pénz.
Valamint van a nagy ötlet, hogy lehet a honvédségnek adott EU-pénz (ezek nincsenek letiltva) egy részét a szokott patakba önteni, miként lehet vasúti pályaudvar meg P+R parkoló építését eladni honvédségi beruházásnak. Lássuk be, ez nem könnyű feladat, megakadt kicsit a rendszer torkán.
És nincsen pénz.
Valamint megy a közbeszerzéseken a tesze-toszáskodás, a HM sincsen felkészülve több, nagy építőipari megrendelés kiírására, a piaci közbeszerzési szakértők, meg ellenségei Lázárnak.
Meg pénz sincsen.
Viszont az pozitív, hogy azok az ismerősök, kollégák akik dolgoznak (hisz ez kicsi ország, ismerjük egymást) a honvédeknek egészen meg vannak lepve, hogy a katonák tudják mit akarnak, és az utóbbi két-három évben tök jó önbizalmuk kezd lenni. Mármint kezdenek sokkal büszkébbek lenni arra, hogy ők katonák, néha egész rendesen az asztalra basznak, mikor nem az van amit ők akarnak. Ez pár éve (5-7 éve nem vasutat tervezek) egyáltalán nem így volt, totál megtört társaság képét mutatták az egyeztetéseken. Volt, hogy rakodó tervezéshez mutogatták a kollégáknak az eszközöket, kurva büszkék az új cuccokra. (én bezzeg nem mentem velük ki aznap a helyszíni egyeztetésre, évekig fogom még bánni)
Meg nincsen pénzünk, de az eszköz árához képest olcsó könnyűszerkezetes csarnokok nem épülnek mindenfelé. Bakker, még a D-20 meg a BTR is tető alatt kéne hogy álljon, egy zárt csarnok pimpf költség! És értem, hogy orosz és megy esőben is, de a Zsiguli is valahogy jobb állapotban maradt ha garázsban tartottad! Mivel jó esetben ezek az eszközök alig használva (hiszen béke van) vannak itt 40 évig, mi lehet fontosabb mint az állagmegóvásuk?! Mi semmiből nem tanulunk?
A javító csarnokok, hangárok lehetnek temperált, fűtött csarnokok, de tegyünk már mindent tető alá. A buszokat, Mercedes terepjárókat és teherautókat is.
Az a helyzet, hogy feje tetején áll a haderőfejlesztésünk és a kikepzési, elhelyezési és egyéb infrát ami megalapozts volna 2017-18 környékén az egészet azt figyelmen kívül hagyta a vezetés.

Most ott tartunk emiatt, hogy ömlik.be a cucc és a gyártók huppognak, hogy nem tartjuk be a szerződésekben vàllalt tárolási kötelezettségeket, a gyakorlótereket és lőtereket amiken egyre több kiképzés van nem újítottottuk fel időben és most küzdünk, hogy a berendezéseket működtetni tudjuk az extenzív használat mellett...

A tartalékos rendszernek meg gyakorlatilag nincsenek infastrukturàlis alapjai.

Ezzel kellett volna kezdeni amikor még volt pénz..
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 910
22 443
113
Az a helyzet, hogy feje tetején áll a haderőfejlesztésünk és a kikepzési, elhelyezési és egyéb infrát ami megalapozts volna 2017-18 környékén az egészet azt figyelmen kívül hagyta a vezetés.

Most ott tartunk emiatt, hogy ömlik.be a cucc és a gyártók huppognak, hogy nem tartjuk be a szerződésekben vàllalt tárolási kötelezettségeket, a gyakorlótereket és lőtereket amiken egyre több kiképzés van nem újítottottuk fel időben és most küzdünk, hogy a berendezéseket működtetni tudjuk az extenzív használat mellett...

A tartalékos rendszernek meg gyakorlatilag nincsenek infastrukturàlis alapjai.
Ha visszaemlékezek rémlik, hogy évekkel korábban itt megmondtuk előre, hogy ez a pillanat, ez a nemkivánt állapot el fog jönni. Azt is viccesen megjegyeztük, hogy professzionálisabb (és nyilván lelkesebb) menedzsmentet tudtunk volna összerakni a fórumozókból a Z2026 kivitelezésére... :)
Igazából azon tanakudtunk a legtöbbet, hogy a katonai vagy a politikai vezetés nemtörődömsége/alkalmatlansága/stb. volt-e leginkább az oka ennek, vagy egyszerre mindkettő. Ha az utóbbi, akkor örüljünk, hogy legalább idáig eljutottunk.
 

J.G.

Well-Known Member
2023. április 11.
1 565
4 850
113
Az a helyzet, hogy feje tetején áll a haderőfejlesztésünk és a kikepzési, elhelyezési és egyéb infrát ami megalapozts volna 2017-18 környékén az egészet azt figyelmen kívül hagyta a vezetés.

Most ott tartunk emiatt, hogy ömlik.be a cucc és a gyártók huppognak, hogy nem tartjuk be a szerződésekben vàllalt tárolási kötelezettségeket, a gyakorlótereket és lőtereket amiken egyre több kiképzés van nem újítottottuk fel időben és most küzdünk, hogy a berendezéseket működtetni tudjuk az extenzív használat mellett...

A tartalékos rendszernek meg gyakorlatilag nincsenek infastrukturàlis alapjai.

Ezzel kellett volna kezdeni amikor még volt pénz..
Ez kinek a hibája? Vagy ennek sincs felelőse?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 409
34 252
113
a legnagyobb baj hogy nem tudnak folyamatába gondolkozni.
sima csarnokok párszáz milliós tételek kismillio cég foglalkozik az építésükkel fél év alatt kopra feléítenek egy acélvázas csarnokot szendvicspanel borítással.
nem kellene semmi extra mindig az aljzattal jönnek hogy milyen extrém teherbírású ajzatra van szükség... hát nem kell extrém ajzat pont a fajlagos talajnyomás miatt mert egyáltalán nem extrém talajnyomások vannak a harcjárműveknél.

a másik a tároló garázsok ami csak tárolásra szolgál ott nem kell a teljes oldalát ajtóval ellátni simán be lehet parkoltatni a járműveket kevesebb ajtón keresztül is. ilyen helyekre még csak beton padozat sem szükséges bőven elég a zúzottkő...

aztán késöbb lehet betonozni ha változna a funksció....

tartalékos rendszernek a konténerek nagyon jó választás lenne gyorsan késszvannak egyszerűen olcsón telepíthetőek szükség esetén bonthatóak így szükség esetén áttelepíthető. ami nagy előny egy katasztrófába vagy háborúba.