A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Már miért enné ez a futó felületet jobban ? Mert egy sarkon fordulni tudó sokkal jobban eszi ... Ez nagyobb íven fordul , eleve kevésbé dörzsöli...

Láttad a videón a mozgását? Minden kanyarnál jobbra-balra csúszik a lánctalpán. Nem véletlen kapnak gumi talpat. Mocsárba-hóban-sárban ez nem gond, mikor olyan úton kell vele sokat menni ahol jó a tapadás ott jön a gond. Normál lánctalpasokat sem illik leforgatni jó tapadási viszonyok között, pont azért, mert eszi a lánctalpat, szakadhat, vagy laza lánc esetén ki is léphet belőle. Láncos exkavátorral is azért szokás ipszilonozva fordulni, hogy ne csússzon a lánctalp. Ezeknél a csuklós kormányzású vasaknál minden esetben van lánctalp csúszás. Ez az ára annak, hogy nem a csillagkerekek forgási sebességével kormányoznak, hanem a két tag egymáshoz képest bezárt szögével.
És nem APC-ről volt szó, hanem mindenesről. Nasams carriertől az ellátó járműig már minden előkerült. Naponta 200 kilométer aszfaltozott utakon.
Az oroszoknak ott a Vityaz család 40 éve. Közöttük van olyan szörny is mint a DT 30p ami 28 tonna és elvisz 30 tonna cuccot, mégsem ezekkel látják el a tankjaikat. Olyan helyeken használják, ahol tényleg folyamatosan hó van vagy sár.
Off road körökben van egy mondás. Minél jobb valami terepen, annál nehézkesebb jó útviszonyok között.
Tessék így mozog normál körülmények között.
Cserébe ezt tudja

Ugyanezen okból nem látsz az utakon hasonló megoldású gépeket.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Eléggé elterjedtek ezeka csuklós járgányok. Mi a baj velük?

A videón lévővel a nagy üveg és a csukló teljes védtelensége az első 2 legszembetűnőbb probléma. így akár egy kis létszámú páncéltörő fegyverrel nem rendelkező ellenséges csoport is megbéníthatja a járművet.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 187
13 457
113
A videón lévővel a nagy üveg és a csukló teljes védtelensége az első 2 legszembetűnőbb probléma. így akár egy kis létszámú páncéltörő fegyverrel nem rendelkező ellenséges csoport is megbéníthatja a járművet.
Ezek inkább másodvonalas járművek. Ha páncélozottak is és APC szerepkörben vannak, akkor is valamilyen spec feladatot teljesítenek: vagy olyan a környezet, hogy ezt kívánja meg, vagy mondjuk tüzéreket szállít. Ilyesmi
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 704
113
Az meg van , hogy az Ifv ... De ha kiesik a rajból x ember 20 perc alatt , neki kell visszajöni a hiányzókért? Csak ezt nem értem... Erre nincs egy külön jármű? (amit én Apc-nek gondoltam hívni )


A front mögött nem várakozik 20km-re egy rakat ember aki a kiesőket pótolja pikk pakk.
Nem megy vissza és mondja azt valaki, 2 karabélyos meg 1 gpus kell. Gyertek.
Persze egy elhúzódó konfliktusban megoldják de nem 20 perc alatt.
Ha nagy a veszteség 1 rajtban több ember valószínű kivonják őket.
Vagy ott helyben összeraknak az ott lévő rajokból újakat. Ezt a helyszínen lévő szakasz, vagy századparancsnok megoldják.
Ha visznek pótlásra embert azt meg valószínű az amúgy is "rutinszerűen" a frontra járó logisztika fogja kijuttatni.
Hogy azt mivel? Az attól függ mivel szállítják az utánpótlást.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Láttad a videón a mozgását? Minden kanyarnál jobbra-balra csúszik a lánctalpán. Nem véletlen kapnak gumi talpat. Mocsárba-hóban-sárban ez nem gond, mikor olyan úton kell vele sokat menni ahol jó a tapadás ott jön a gond. Normál lánctalpasokat sem illik leforgatni jó tapadási viszonyok között, pont azért, mert eszi a lánctalpat, szakadhat, vagy laza lánc esetén ki is léphet belőle. Láncos exkavátorral is azért szokás ipszilonozva fordulni, hogy ne csússzon a lánctalp. Ezeknél a csuklós kormányzású vasaknál minden esetben van lánctalp csúszás. Ez az ára annak, hogy nem a csillagkerekek forgási sebességével kormányoznak, hanem a két tag egymáshoz képest bezárt szögével.
És nem APC-ről volt szó, hanem mindenesről. Nasams carriertől az ellátó járműig már minden előkerült. Naponta 200 kilométer aszfaltozott utakon.
Az oroszoknak ott a Vityaz család 40 éve. Közöttük van olyan szörny is mint a DT 30p ami 28 tonna és elvisz 30 tonna cuccot, mégsem ezekkel látják el a tankjaikat. Olyan helyeken használják, ahol tényleg folyamatosan hó van vagy sár.
Off road körökben van egy mondás. Minél jobb valami terepen, annál nehézkesebb jó útviszonyok között.
Tessék így mozog normál körülmények között.
Cserébe ezt tudja

Ugyanezen okból nem látsz az utakon hasonló megoldású gépeket.
Viszont a Bronco 3-nál már szerintem nem csak csukló-kormányzást alkalmaznak, hanem valamilyen lánctalp sebesség különbséges vezérlésnek is kell lennie, mert különben nem lenne lehetséges a csukló szétkapcsolásával külön vezérelni a 2 részt. Pedig megoldják. Állítólag a hátsó részben van valami minimál konzol, amivel a hátsórész önállóan is mozgásképes marad. És szerintem ez teszi lehetővé, hogy a minimalizálni tudják a gumi kopását.
Ennek megpróbálok utánamenni....
 
  • Tetszik
Reactions: independence

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 974
113
[-banQUOTE="krisss, post: 634162, member: 1325"]Mondjuk megnézném, ha te ezeket megcsinálod egy 15 kilós védőmellényben, 10 kiló lőszerrel meg 20 kiló egyéb cuccal.... Istenem de imádom a nagypofájú okos civileket.


1987-ben a 12 perces futás ha jól emlékszem 2800 méter volt. mi az osztálytársaimmal csakazértis 28.000 métert futottunk le 1 nap alatt szakaszosan.! ennyit a kitartásról. nem vagyok nagypofájú..6 ves korom óta melózok..reggel 5-től kezdtem uborkaszedeéssel..majd pakolással..jó lenne te vennél vissza..mert nincs igazad.Ma is van olyan nap hogy 50-80 mázsát rakodok odább. a 2 kezemmel. ugyhogy nekem gyere a 10 kilos ruhával..oké?[/QUOTE]

Felszerelés nélkül le lehet futni bőven, egy nap alatt 30 km-ert, de ha azt mondom, hogy a könnyebb teljesítménytúrákon a 40 km-ek a szoktak lenni a séták felszerelés nélkül (a szintidő 8 óra) az egyből más megvilágításba helyezi az 1 nap alatt megtett 30-at. Ha összeszámolod, amit írtam az 40 kiló cucc rajtad folyamatosan kedves barátom és az kurvára más, mint az hogy lezsákolsz egy pótkocsi búzát (szoktam mielőtt megkérdezed). Nekem volt szerencsém 128 km-ert megtenni hegyi terepen nem 3-nap alatt a Pilisben, 3 napos felszereléssel és a 40 km-es túrákra rendszeresen megyek szóval szerintem tudom miről beszélek. A felszerelés és főleg még ha közben harcolsz is kurvára más jellegű megterhelést jelent mint a fizikai munka vagy akár a terepfutás. Szóval nagyjából fogalmad sincs továbbra sem miről beszélsz.
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
Viszont a Bronco 3-nál már szerintem nem csak csukló-kormányzást alkalmaznak, hanem valamilyen lánctalp sebesség különbséges vezérlésnek is kell lennie, mert különben nem lenne lehetséges a csukló szétkapcsolásával külön vezérelni a 2 részt. Pedig megoldják. Állítólag a hátsó részben van valami minimál konzol, amivel a hátsórész önállóan is mozgásképes marad. És szerintem ez teszi lehetővé, hogy a minimalizálni tudják a gumi kopását.
Ennek megpróbálok utánamenni....
Ez valszeg úgy működik , hogy a két oldali hajtást ,két külön hidro szivattyú adja . Egyszerre csak akkor hajt , ha egyenesen halad . Amikor kanyarodik , az egyik lassul vagy akár le is áll. Legagalábbis az Mg-s gumihevederes Cat traktoron így működik .
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
A front mögött nem várakozik 20km-re egy rakat ember aki a kiesőket pótolja pikk pakk.
Nem megy vissza és mondja azt valaki, 2 karabélyos meg 1 gpus kell. Gyertek.
Persze egy elhúzódó konfliktusban megoldják de nem 20 perc alatt.
Ha nagy a veszteség 1 rajtban több ember valószínű kivonják őket.
Vagy ott helyben összeraknak az ott lévő rajokból újakat. Ezt a helyszínen lévő szakasz, vagy századparancsnok megoldják.
Ha visznek pótlásra embert azt meg valószínű az amúgy is "rutinszerűen" a frontra járó logisztika fogja kijuttatni.
Hogy azt mivel? Az attól függ mivel szállítják az utánpótlást.
Köszönöm! Így már tisztább a kép . Eközben egy Apc milyen feladatot lát el , és hol? Illetve fegyverzete lehet akár Ifv szintű vagy inkább szerényebb?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 974
113
Köszönöm! Így már tisztább a kép . Eközben egy Apc milyen feladatot lát el , és hol? Illetve fegyverzete lehet akár Ifv szintű vagy inkább szerényebb?
Hát egy modern APC-n a 30mm-es gépágyú már alapnak mondható manapság. Az APC feladata pedig az, hogy tűzfedezetet adjon a deszantolt lövészeknek, a legutolsó lőtávon belüli fedezékként alkalmazható tereptárgy mögül, de nem megy be közelre mert a páncélvédettsége nem elég hozzá, erre való az IFV.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Hát egy modern APC-n a 30mm-es gépágyú már alapnak mondható manapság. Az APC feladata pedig az, hogy tűzfedezetet adjon a deszantolt lövészeknek, a legutolsó lőtávon belüli fedezékként alkalmazható tereptárgy mögül, de nem megy be közelre mert a páncélvédettsége nem elég hozzá, erre való az IFV.
Háát szerintem 30-as gépágyúval már tőlünk nyugatabbra mindenki IFV-t emleget. Legyen az kerekes (STANAG4), vagy láncos (STANAG 2), sőt a Bradleyre már 25mm-es gépágyúval, meg STANAG 4/5-tel rámondták, hogy IFV (és úgy is alkalmazták). A Boxer meg .50-es géppuskával APC (STANAG 5/6), mint ahogy az Armadillo is az ugyan ilyen fegyverzettel és hasonló védettséggel.
De befejezem, mert így nagyon hosszú este lesz! ;):D
 
  • Tetszik
Reactions: independence

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 974
113
Háát szerintem 30-as gépágyúval már tőlünk nyugatabbra mindenki IFV-t emleget. Legyen az kerekes (STANAG4), vagy láncos (STANAG 2), sőt a Bradleyre már 25mm-es gépágyúval, meg STANAG 4/5-tel rámondták, hogy IFV (és úgy is alkalmazták). A Boxer meg .50-es géppuskával APC (STANAG 5/6), mint ahogy az Armadillo is az ugyan ilyen fegyverzettel és hasonló védettséggel.
De befejezem, mert így nagyon hosszú este lesz! ;):D
A lengyeleknél a Rosomak APC-nek számít a harmincassal.
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
Háát szerintem 30-as gépágyúval már tőlünk nyugatabbra mindenki IFV-t emleget. Legyen az kerekes (STANAG4), vagy láncos (STANAG 2), sőt a Bradleyre már 25mm-es gépágyúval, meg STANAG 4/5-tel rámondták, hogy IFV (és úgy is alkalmazták). A Boxer meg .50-es géppuskával APC (STANAG 5/6), mint ahogy az Armadillo is az ugyan ilyen fegyverzettel és hasonló védettséggel.
De befejezem, mert így nagyon hosszú este lesz! ;):D
:) és akkor a Bmp 3 mi f... ? :p