A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 838
113
Ahhoz meg nem kell legvedelem. :p:D

Ezt mondom hogy rovid tavon inkabb a szarazfoldi eroket fejlesztenem. A death ball legvedelmestul, legierostul meg johetne utana csak az alap legyen amire lehet epiteni.
Btr-t meg ne tuningoljuk ha van ilyen is

Oszt megrottyant gazdaságnál lesz e erre pénz is?
Még pár hónap kiesés is legalább 3-4 év mire vissza áll minden a világban.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 470
113

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 696
5 671
113
Szerintem ordas nagy hiba lenne bármilyen modernizáció.
Először is mert:
- Fegyverzete alkalmatlan a harcra: korlátozott éjjellátó képesség, rossz ergonómia, kevésbé hatékony fegyverzet (csak a gépágyú lehet veszélyes a vékonyabb páncélzatú eszközökre).
- Páncélzata javíthatatlanul vékony, semmilyen kiegészítő páncélozással nem lehet megfelelő védelmet kialakítani. Ennek konstrukciós okai vannak elsősorban: Elöl van a vezető és küzdőtér a parancsnokkal, egy géppuska találat találat is mindenképp megöl valakit a kezszemből. Futóműve és motorja miatt sem lehet rá annyi páncélt pakolni ami megfelelő védelmet adna.
- Rossz ergonómiai kialakítása (keskeny oldal ajtók, stb), gumikerekes futóműve (növelt tömeggel még inkább) rossz terepjáró képességet eredményez.
- Orosz eredetű alkatrészek miatt bárhogyan is szeretnénk felújítani mindig ki lennénk szolgáltatva egy NATO ellenes országnak, hisz egy rajzszeget sem gyártunk hozzá.
- Lőszere egyre nehezebben beszerezhető, mert a keleti országok is lassan átállnak a nyugati lőszerekre, illetve fogynak a készletek, új rendelés a kis széria miatt igen drága (pl bulgár gépágyú lőszer).

Másodszor:
- A fentiek miatt csak drágán, nehezen és lassan lehetne egy olyan modernizációba belefogni, ami működőképes járművet eredményezne. Ez azt jelentené, hogy valamelyest nőne a páncélvédelme és a tömege, emiatt új motor és váltó kellene bele (pl: Caterpillar és Allison), erősített futómű és valamilyen új irányzó műszer jobb éjszakai harcképességgel (vannak ilyenek a cseheknek, belaruszoknak).
- Ha ezeket összeadogatjuk árban, időben, egy nagyon drága (több száz millió Ft/db) korszerűsítés egy alig valamivel védettebb, páncéltörő képesség nélküli, rosszabb terepjáró képességű járművet eredményezne, mondjuk 10 év alatt 3-4 zászlóaljnyit. Ez nagyságrendileg belekerülne 50-100 Mrd Ft-ba. Az amerikai fődarabokhoz már amerikai alkatrészek kellenek, miközben még orosz eredetű alkatrészek miatt is állhatnak a harcjárművek, így két birodalommal is jóban kell lenni ahhoz, hogy legyen esély a járművek üzemeltetésére.
- Mindeközben a járművek valós harcértéke nem nőne annyival, mint amennyibe kerülnek, de a 2030-as évek elején újabb harcjármű beszerzési programot kellene indítani, újra el kellene magyarázni, hogy az alig véget ért BTR felújítás után rögtön miért kellene vadi új harcjármű. Ezt a magyar társadalom nem igen tolerálná, ezért a politika igyekezne kitolni a problémát 2040-en túlra. Közben az 50-60 éves járművek már sehogy sem lennének üzemeltethetőek, így valójában az MH gyhj/pszh nélkül lenne, mert van is meg nincs is, a pénz el lett költve, de valós képesség nem lett belőle.

Harmadszor:
A fentiekből következik egy lélektani szempont.
Ti szoktátok mondani, hogy a szar harcjárműbe(tankba) nem ülnétek bele. Igen a BTR annyira hulladék, hogy a katonák nem ülnének bele, mert biztos halál várna rájuk, bármivel is találnák el. Ezt tudomásul kell venni.

Ez olyan kockázat amit nem szabad vállalni! Ez zsákutca. Ezért mondom, hogy csak előre szabad menni, oldalra vagy hátra nem. A BTR-rel fizikálisan képtelenség harcolni a következő évtizedekben, akár mennyi pénzt is öntenénk bele.

Az a helyzet, hogy ezzel nem nagyon lehet vitatkozni.

Abban nagyon egyetértünk,hogy a gyalogság az alapja a haderőnek.De a gyalogság harckészségének alapja a személyi felszerelés,nem a pszh/ifv.
Románok éppenséggel tervezték a korszerűsitést,de mivel nálunk elmaradt a hadseregmodernizáció,ők is leálltak a prototipus elkészitése után.
Magam részéről se hiszem,hogy túl sokat kellene költeni rájuk.De ami van,abbol kell gazdálkodni.Szerintem a 80A verzió jobb állapotu darabjaira egy tescogazdaságos korszerűsitésnek van értelme.
Különben én továbbra is tartom azt a véleményem,hogy nekünk a tűzerő-védettség-mozgékonyság hármasbol a tűzeróre és a mozgékonyságra kell helyeznünk a hangsúlyt.Szerintem nekünk szükségünk van a minél jobb hadműveleti mozgékonyságra és az úszóképességre.Ezek meg maguk után vonják,hogy a páncélvédelemből kell engedni.A tűzerőt kell úgy megnővelni,hogy olyan távolságbol tudjanak hatásos harcot folytatni,ami még a kisebb súlyú páncélzat is elegendő védelmet ad.Illetve a tüzérségi fölény megszerzésére törekednék.Azonkivűl nem csak a nehéz páncélbol áll a védettség.
Ha mindenképpen szükség van a nehéz páncélra,azt modul rendszerben felszerelhető kiegészitő páncélzattal is megoldható.
Vagyis tipusokra leforditva,én inkább választanám a Patria XP tipust,mint a Boxert.

Ugyanakkor ennek is megvan a létjogosultsága.

Ideális esetben a kerekes IFV (APC) cseréjénél nálunk lesz az összeszerelés és - minimum részben - a gyártás is (és itt most vigyázó szememet a Rábára vetném): egyrészt a futómû (8x8: ez egy nagy kérdôjel, hogy van-e ilyenünk a tarsolyban, mert itt-ott felbukkan 1-1 kép egy ilyenrôl a múltból, ha nincs, akkor Tatra vagy MAN licensz), másrészt a motor (ha nincs elég erôs motor a termékpalettán, akkor ugyancsak licensz (MAN) vásárlással), harmadrészt a váltó itt kellene, hogy készüljön (az utolsó csavarig).
Ebben az esetben a BTR-ek párhuzamos felhúzása is elkezdôdhet, így folyamatában cserélôdhetne az állomány. Amint feltöltôdik egy zl az új vassal, a BTR-ek a területvédelmisek kezébe kerülnének, hogy ezekkel biztosítsanak a front mögött objektumvédelmet, utánpótlás-biztosítást, rendvédelmi feladatokat ha a szükség úgy hozná (többséget lezsírozva M-zárolnánk, kiképzéshez maradna csak állományban).
Én amúgy lehet, hogy nem páncéloznám agyon (esetleg nyúlketrec) meghagynám kétéltünek, mint Celebra és megpakolnám inkább fegyverrel.
A kerék az, amivel még valamit kezdeni kellene, mert aranyárú fogyóeszköz. A koreaiakkal biztosan ki lehetne valamit fundálni ezügyben (Hankook?).

Így aztán ugyanazok az alkatrészek mennének a régi és új apc-kbe és a kerekes tüzérség szerepét betöltô EVA-s Rábákba is: ez lenne a kerekes standard annak minden elônyével.

Annál is inkább ezt az irányt illene most tolni, mert az álmoskönyv szerint a gazdasági válságokra az állami megrendelések szoktak gyógyírt jelenteni (legalábbis keynes-iánus körökben ez az elfogadott nézet), és talán stadionból van már elég.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 771
30 521
113
Az a helyzet, hogy ezzel nem nagyon lehet vitatkozni.



Ugyanakkor ennek is megvan a létjogosultsága.

Ideális esetben a kerekes IFV (APC) cseréjénél nálunk lesz az összeszerelés és - minimum részben - a gyártás is (és itt most vigyázó szememet a Rábára vetném): egyrészt a futómû (8x8: ez egy nagy kérdôjel, hogy van-e ilyenünk a tarsolyban, mert itt-ott felbukkan 1-1 kép egy ilyenrôl a múltból, ha nincs, akkor Tatra vagy MAN licensz), másrészt a motor (ha nincs elég erôs motor a termékpalettán, akkor ugyancsak licensz (MAN) vásárlással), harmadrészt a váltó itt kellene, hogy készüljön (az utolsó csavarig).
Ebben az esetben a BTR-ek párhuzamos felhúzása is elkezdôdhet, így folyamatában cserélôdhetne az állomány. Amint feltöltôdik egy zl az új vassal, a BTR-ek a területvédelmisek kezébe kerülnének, hogy ezekkel biztosítsanak a front mögött objektumvédelmet, utánpótlás-biztosítást, rendvédelmi feladatokat ha a szükség úgy hozná (többséget lezsírozva M-zárolnánk, kiképzéshez maradna csak állományban).
Én amúgy lehet, hogy nem páncéloznám agyon (esetleg nyúlketrec) meghagynám kétéltünek, mint Celebra és megpakolnám inkább fegyverrel.
A kerék az, amivel még valamit kezdeni kellene, mert aranyárú fogyóeszköz. A koreaiakkal biztosan ki lehetne valamit fundálni ezügyben (Hankook?).

Így aztán ugyanazok az alkatrészek mennének a régi és új apc-kbe és a kerekes tüzérség szerepét betöltô EVA-s Rábákba is: ez lenne a kerekes standard annak minden elônyével.

Annál is inkább ezt az irányt illene most tolni, mert az álmoskönyv szerint a gazdasági válságokra az állami megrendelések szoktak gyógyírt jelenteni (legalábbis keynes-iánus körökben ez az elfogadott nézet), és talán stadionból van már elég.
Jó elgondolás,csak van néhány probléma vele.
Nincs a Rábánál ma már semmiféle motorgyártás.De ha volna se lehetne a S6 és nagyobb kategóriás Rába motort a Kamaz V8 helyére rakni,csak jelentős átépitéssel.
Teljesen más a futóműkialakitása a Rába teherautónak,a BTRnek,Patriának?Boxernek.
Gyengén kiképzett területvédelmiseknek nem sok értelme van egy komoly felkészültséget igénylő manőverharcra való pszh-t adni.Legfeljebb elsőlépcsős tartalékosoknak,ki előtte szerződésesként komoly gyakorlatot szereztek.
Anno a Csepel D566 teherautóra készült ilyen családelvű járműsorozat elgondolás.D566 sorozatgyártásba került,D564 és 588 prototipus szintig jutott,PSZH-2 papiron maradt.
Ma nincs rá ipari-tervezői kapacitásunk,hogy megcsináljuk.
Lengyelek már gyártanak a BTRhez műutra is jó gumit.
BTR80A egy tescogazdaságos felújitását tartom rentábilisnak.Generáljavitás némi tuningal,plusz célzóműszerek,rádió cseréje,meg valamiféle egyszerűbb(hogy aztnemondjam primitiv)módon esetleg IPTR illesztés.BTR80nál toronycserével kéne kezdeni.Mondjuk ha találunk egy olcsón beépithetőt,és van elegendő olyan állapotu belőlük,hogy érdemes legyen vele foglalkozni,elképzelhető.
Én az új járműveknél is nagyon fontosnak tartom az úszóképességet.Katonaföldrajz.A Duna eleve kétfelé vágja az országot.A leginkább veszélyeztetett DK-i irány tele van kis folyokkal,árterekkel.Ott a nehéz technika mozgatása erősen utakhoz kötött.Meg hidakhoz.A pontonhidépitő kapacitás véges.Áteresztő képessége kicsi,és erősen sérűlékeny.
Hadműveleti mozgékonyságot meg a védendő terület és a haderő méret aránya miatt tartom fontosnak.
A nehéz láncos technikának nemcsak a súlya nagy,hanem a fentartási költsége is.Ez nálunk notoriusan probléma.És ahogy most áll a helyzet......
 

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
A Bosch-t nem igazán értem... nem is magyar cég és Magyarországon nem gyárt vagy fejleszt olyat, ami a jelen helyzetben fontos lenne.
Hacsak nem azért mert a Posta után a legnagyobb foglalkoztató Magyarországon a Bosch csoport.
Lehet ezért :
"
Az 1991-ben alakult Robert Bosch Kft. értékesítési központként gépjárműalkatrészek, gépjármű-diagnosztikai készülékek, elektromos kéziszerszámok, termotechnikai berendezések és biztonságtechnikai rendszerek forgalmazási és vevőszolgálati feladatait végzi. A budapesti telephely délkelet-európai értékesítési központként regionális feladatokat is ellát. Ezenkívül a Bosch Európai Szállítmányozási Központja is itt működik.

A vállalatnál 2000 óta folyik fejlesztési tevékenység, az automata váltóvezérlés szoftverfejlesztésével foglalkozó üzletág portfóliójának bővítését követően alakult meg 2005-ben a Budapesti Fejlesztési Központ, amely az autóipari mérnökök számát tekintve több mint 2500 munkavállalóval Magyarországot Németország után a Bosch második legnagyobb európai fejlesztési helyszínévé tette. A Budapesti Fejlesztési Központ a Bosch világszintű fejlesztéseinek egyre hangsúlyosabb helyszíne, fontos szerepet játszik az automatizált- és az elektromos mobilitás fejlesztésében, emellett a Bosch csoport egyik legjelentősebb gépjárműelektronikai kutató-, fejlesztő- és tesztközpontja. A központban számos elektronikus járművezérlő rendszer és mechanikai alkatrész fejlesztését végzik. Ilyenek például az ABS, ESP, légzsák, motorvezérlő és automata parkolási rendszerek, valamint az elektromos meghajtás rendszerek és az elektromos motorok. Fejlesztési területei közé tartoznak még a műszerfalak és a vezetéstámogató rendszerek, amely utóbbiak utat nyitnak az önjáró autók megalkotása felé. A kapcsolódó összes munkafázist itt végzik, ideértve a rendszer- és algoritmusfejlesztést, az elektromos és mechanikus tervezést, a szimulációt, továbbá a megbízhatósági ellenőrzéseket és teszteket is."

Képesek lehetnek pl lélegeztető gépet is készíteni.

Én inkább az Auchant nem értem.
Miért (csak) ők? Többi élelmiszer bolt?
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Az a helyzet, hogy ezzel nem nagyon lehet vitatkozni.



Ugyanakkor ennek is megvan a létjogosultsága.

Ideális esetben a kerekes IFV (APC) cseréjénél nálunk lesz az összeszerelés és - minimum részben - a gyártás is (és itt most vigyázó szememet a Rábára vetném): egyrészt a futómû (8x8: ez egy nagy kérdôjel, hogy van-e ilyenünk a tarsolyban, mert itt-ott felbukkan 1-1 kép egy ilyenrôl a múltból, ha nincs, akkor Tatra vagy MAN licensz), másrészt a motor (ha nincs elég erôs motor a termékpalettán, akkor ugyancsak licensz (MAN) vásárlással), harmadrészt a váltó itt kellene, hogy készüljön (az utolsó csavarig).
Ebben az esetben a BTR-ek párhuzamos felhúzása is elkezdôdhet, így folyamatában cserélôdhetne az állomány. Amint feltöltôdik egy zl az új vassal, a BTR-ek a területvédelmisek kezébe kerülnének, hogy ezekkel biztosítsanak a front mögött objektumvédelmet, utánpótlás-biztosítást, rendvédelmi feladatokat ha a szükség úgy hozná (többséget lezsírozva M-zárolnánk, kiképzéshez maradna csak állományban).
Én amúgy lehet, hogy nem páncéloznám agyon (esetleg nyúlketrec) meghagynám kétéltünek, mint Celebra és megpakolnám inkább fegyverrel.
A kerék az, amivel még valamit kezdeni kellene, mert aranyárú fogyóeszköz. A koreaiakkal biztosan ki lehetne valamit fundálni ezügyben (Hankook?).

Így aztán ugyanazok az alkatrészek mennének a régi és új apc-kbe és a kerekes tüzérség szerepét betöltô EVA-s Rábákba is: ez lenne a kerekes standard annak minden elônyével.

Annál is inkább ezt az irányt illene most tolni, mert az álmoskönyv szerint a gazdasági válságokra az állami megrendelések szoktak gyógyírt jelenteni (legalábbis keynes-iánus körökben ez az elfogadott nézet), és talán stadionból van már elég.

Korábban írtunk már a Rába lezüllesztéséről, egy ideje leálltak az MH rendelései a Rába felé, meg is roggyant pénzügyileg. Valakinek nem szimpi, inkább gajra vágják, pedig állami tulajdon. Szomorú, mert az egyetlen olyan gyár, mely képes hegesztett acélszerkezetek minőségi és viszonylag nagy szériás előállítására. Kardánhajtások, féltengelyek, futóműalkatrészek, fogaskerekes hajtások tekintetében is világszínvonalú termékeket produkál, immár a Rekard Kft-vel kiegészülve, melyet tavaly akvirált.
Európa egyik legnagyobb teher és autóbusz futóműgyártója, igaz bizonyos területeken lemaradt. Az egyik ilyen a független kerékfelfüggesztés, ebben csupán egy kis terhelhetőségű mellső, hajtás nélküli, autóbuszokhoz kifejlesztett van a kínálatában.
A hajtott merev tengelyek, melyek a H szériában is vannak, sajnos nem használhatóak az APC-hez, azok kivétel nélkül független kerékfelfüggesztést használnak. Ez jelentős probléma. Ez az oka, hogy a Komondor is francia (Axle tech) független felfüggesztést használ. Mint mindenben ezen a területen is 3-4 beszállító a meghatározó, a Rába itt nem rúg labdába, tekintve, hogy ejtette a politika. Ki tudna fejleszteni független felfüggesztést harcjárművekhez (a D 566- nak egyébkét az volt), de senki nem szólította meg, saját költségére meg nem invesztál be ilyenbe.
A motor az még rosszabb, korszerű motort már csak az igazán nagyok csinálnak, kis gyárak nem. Magyarországon pár száz harcjármű kedvéért senki nem fejleszt motort és nem rendez be gyárat. Váltó lehetne magyar (félig), mert Szentgotthárdon az Allison gyárt ilyen kategóriájú váltókat, vagy néhány éve gyártott.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 696
5 671
113
Korábban írtunk már a Rába lezüllesztéséről, egy ideje leálltak az MH rendelései a Rába felé, meg is roggyant pénzügyileg. Valakinek nem szimpi, inkább gajra vágják, pedig állami tulajdon. Szomorú, mert az egyetlen olyan gyár, mely képes hegesztett acélszerkezetek minőségi és viszonylag nagy szériás előállítására. Kardánhajtások, féltengelyek, futóműalkatrészek, fogaskerekes hajtások tekintetében is világszínvonalú termékeket produkál, immár a Rekard Kft-vel kiegészülve, melyet tavaly akvirált.
Európa egyik legnagyobb teher és autóbusz futóműgyártója, igaz bizonyos területeken lemaradt. Az egyik ilyen a független kerékfelfüggesztés, ebben csupán egy kis terhelhetőségű mellső, hajtás nélküli, autóbuszokhoz kifejlesztett van a kínálatában.
A hajtott merev tengelyek, melyek a H szériában is vannak, sajnos nem használhatóak az APC-hez, azok kivétel nélkül független kerékfelfüggesztést használnak. Ez jelentős probléma. Ez az oka, hogy a Komondor is francia (Axle tech) független felfüggesztést használ. Mint mindenben ezen a területen is 3-4 beszállító a meghatározó, a Rába itt nem rúg labdába, tekintve, hogy ejtette a politika. Ki tudna fejleszteni független felfüggesztést harcjárművekhez (a D 566- nak egyébkét az volt), de senki nem szólította meg, saját költségére meg nem invesztál be ilyenbe.
A motor az még rosszabb, korszerű motort már csak az igazán nagyok csinálnak, kis gyárak nem. Magyarországon pár száz harcjármű kedvéért senki nem fejleszt motort és nem rendez be gyárat. Váltó lehetne magyar (félig), mert Szentgotthárdon az Allison gyárt ilyen kategóriájú váltókat, vagy néhány éve gyártott.

Celebra szerint sem lehet feltámasztani a D566-ot. Nem tudom.
Annyi, hogy ha a BTR upgrade és az új APC is innen megy, akkor az elvileg alulról az ezres nagyságrendet karcolná... arra már érdemes lehet gyártósort fabrikálni akár.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 771
30 521
113
Korábban írtunk már a Rába lezüllesztéséről, egy ideje leálltak az MH rendelései a Rába felé, meg is roggyant pénzügyileg. Valakinek nem szimpi, inkább gajra vágják, pedig állami tulajdon. Szomorú, mert az egyetlen olyan gyár, mely képes hegesztett acélszerkezetek minőségi és viszonylag nagy szériás előállítására. Kardánhajtások, féltengelyek, futóműalkatrészek, fogaskerekes hajtások tekintetében is világszínvonalú termékeket produkál, immár a Rekard Kft-vel kiegészülve, melyet tavaly akvirált.
Európa egyik legnagyobb teher és autóbusz futóműgyártója, igaz bizonyos területeken lemaradt. Az egyik ilyen a független kerékfelfüggesztés, ebben csupán egy kis terhelhetőségű mellső, hajtás nélküli, autóbuszokhoz kifejlesztett van a kínálatában.
A hajtott merev tengelyek, melyek a H szériában is vannak, sajnos nem használhatóak az APC-hez, azok kivétel nélkül független kerékfelfüggesztést használnak. Ez jelentős probléma. Ez az oka, hogy a Komondor is francia (Axle tech) független felfüggesztést használ. Mint mindenben ezen a területen is 3-4 beszállító a meghatározó, a Rába itt nem rúg labdába, tekintve, hogy ejtette a politika. Ki tudna fejleszteni független felfüggesztést harcjárművekhez (a D 566- nak egyébkét az volt), de senki nem szólította meg, saját költségére meg nem invesztál be ilyenbe.
A motor az még rosszabb, korszerű motort már csak az igazán nagyok csinálnak, kis gyárak nem. Magyarországon pár száz harcjármű kedvéért senki nem fejleszt motort és nem rendez be gyárat. Váltó lehetne magyar (félig), mert Szentgotthárdon az Allison gyárt ilyen kategóriájú váltókat, vagy néhány éve gyártott.
ZF is Egerben
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 771
30 521
113
Celebra szerint sem lehet feltámasztani a D566-ot. Nem tudom.
Annyi, hogy ha a BTR upgrade és az új APC is innen megy, akkor az elvileg alulról az ezres nagyságrendet karcolná... arra már érdemes lehet gyártósort fabrikálni akár.
De fel lehet.De nem önálló gyártásban,hanem legozó összeszereléssel.A részegységeket specialisták szállitják be a nagyvilágbol.Az amerikai kamiongyárak például igy működnek.Peterbild vagy a Western Star nem fejleszt se motort,se váltót,se felfüggesztést se féket.
D566 speciál ilyen módon felélesztve,korszerű fődarabokkal ma is élvonalbeli katonai járműcsalád lehetne.De azt nálam okosabbak tudnák csak megmondani,hogy rentábilis lenne e.Szerintem jó gyártásszervezéssel igen.De erre a szerintemre senki ne vegyen mérget.
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Igen, néztem én is. A legjobbak a ZF váltók szerintem, de én csak személyautóba valóról találtam infót (hogy Egerben gyártják). A nagyobbakról nem találtam ilyen infót, ha valaki tudja, hogy Egerben készül tehereautóba való váltó, kérem ossza meg velem a forrást.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 771
30 521
113
Igen, néztem én is. A legjobbak a ZF váltók szerintem, de én csak személyautóba valóról találtam infót (hogy Egerben gyártják). A nagyobbakról nem találtam ilyen infót, ha valaki tudja, hogy Egerben készül tehereautóba való váltó, kérem ossza meg velem a forrást.
Hát régebben vittem oda alkatrészt az anyagyárbol,akkor még gyártottak.És teherautókban is a legjobbak a ZF váltók.Sajna a kedvencem,a Komfort váltót nem gyártják.Drága,és nem autómata váltót már alig gyártanak.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
De fel lehet.De nem önálló gyártásban,hanem legozó összeszereléssel.A részegységeket specialisták szállitják be a nagyvilágbol.Az amerikai kamiongyárak például igy működnek.Peterbild vagy a Western Star nem fejleszt se motort,se váltót,se felfüggesztést se féket.
D566 speciál ilyen módon felélesztve,korszerű fődarabokkal ma is élvonalbeli katonai járműcsalád lehetne.De azt nálam okosabbak tudnák csak megmondani,hogy rentábilis lenne e.Szerintem jó gyártásszervezéssel igen.De erre a szerintemre senki ne vegyen mérget.

A szerbek a Lázár 2, 3 hoz ai ír Timoney cég független felfüggesztését használják. Ez teljes hajtásrendszer, tárcsafékkel, lengőkarokkal, kormányrudazattal. Igen a mai világban mindenki legózik, szinte minden motorhoz kapcsolható minden vált (SAE szabvány kuplungharanggal).
Korábban érdeklődtem én is a hazai beszállítók iránt, megpróbálom betenni mit gyűjtöttem egy esetleges magyar harc és gépjármű családhoz:
Fékrendszer-Knorr Bremse
Hajtások, tengelyek, kardáncsuklók - Rába Rekard
Kormánymű -ZF, Bosch
Keréktárcsa - Alcoa
A magyar gazdaság a nemzetközi láncok beszállítójaként számtalan alkatrészt, részegységet gyárt még a nagy beszállítóknak is, közte vannak 100 % magyar tulajdonú cgek (Csaba metál), melyek jó minőségű fém öntvény és préselt lemez alkatrészeket gyárt.
A cégek nevei nélkül érdekességképp ide írom milyen alkatrészeket lehet hazai gyártóktól beszerezni, kisebb innovációval létrehozni, gyártásba vinni:
gömbfejek
kormányrudak
vízpumpa
gömbcsuklók
járműfelépítmények
lengőkar bekötő csavarok
menetes rudak
lengőkarok szilentekkel
lemez és gömbgrafitos öntvények
könnyűfém öntött alkatrészek, fedelek 3 kg-ig
Tengelykapcsoló pedál gumival
Féklevegő csövek
pedálok
műanyag tartályok
légfékcsövek
gázrugók
csócsatlakozók
pótkocsi
ponyva
felépítmény
felépítmény
kerékagy
vezérműtengely
differenciálmű
forgácsolt alkatrészek
lengőkarok szilentekkel
Jármű ülések, felhajtható ülés
Járművek belső tér kialakítása
mechanizmusok beépítése
Lengéscsillapítók
Műszerfal panel, kijelző
nyomásmérő jeldók és műszerek
hőmérsékletmérő jeladók és műszerek
üzemanyag szintjelzők
fordulatszám mérő
hidraulikus munkahengerek
hidraulika csövek
hidro akkumulátorok
hidraulika rendszerek tervezése,
kiépítése
Vasúti, autóbusz alu szerelvények,
alkatrészek, kapaszkodók, létrák, csomag-
tartók, légbefújó rácsok, légcsatornák,
vízálló kapcsolók,
Hűtőradiátorok
Hűtőventilátorok
Elektromotorok
Indítómotorok
Klímaberendezések
Fékrásegítő motor (I-Booster)
Jármű szellőztető motor
Öntött alumínium alkatrészek
hajtóművek, szöghajtások
fogaskerekek, bordástengelyek
Ledes fényszórók
lámpák
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 470
113
Lehet ezért :
"
Az 1991-ben alakult Robert Bosch Kft. értékesítési központként gépjárműalkatrészek, gépjármű-diagnosztikai készülékek, elektromos kéziszerszámok, termotechnikai berendezések és biztonságtechnikai rendszerek forgalmazási és vevőszolgálati feladatait végzi. A budapesti telephely délkelet-európai értékesítési központként regionális feladatokat is ellát. Ezenkívül a Bosch Európai Szállítmányozási Központja is itt működik.

A vállalatnál 2000 óta folyik fejlesztési tevékenység, az automata váltóvezérlés szoftverfejlesztésével foglalkozó üzletág portfóliójának bővítését követően alakult meg 2005-ben a Budapesti Fejlesztési Központ, amely az autóipari mérnökök számát tekintve több mint 2500 munkavállalóval Magyarországot Németország után a Bosch második legnagyobb európai fejlesztési helyszínévé tette. A Budapesti Fejlesztési Központ a Bosch világszintű fejlesztéseinek egyre hangsúlyosabb helyszíne, fontos szerepet játszik az automatizált- és az elektromos mobilitás fejlesztésében, emellett a Bosch csoport egyik legjelentősebb gépjárműelektronikai kutató-, fejlesztő- és tesztközpontja. A központban számos elektronikus járművezérlő rendszer és mechanikai alkatrész fejlesztését végzik. Ilyenek például az ABS, ESP, légzsák, motorvezérlő és automata parkolási rendszerek, valamint az elektromos meghajtás rendszerek és az elektromos motorok. Fejlesztési területei közé tartoznak még a műszerfalak és a vezetéstámogató rendszerek, amely utóbbiak utat nyitnak az önjáró autók megalkotása felé. A kapcsolódó összes munkafázist itt végzik, ideértve a rendszer- és algoritmusfejlesztést, az elektromos és mechanikus tervezést, a szimulációt, továbbá a megbízhatósági ellenőrzéseket és teszteket is."

Képesek lehetnek pl lélegeztető gépet is készíteni.

Köszönöm, képben vagyok, azért mondom... egyébként a ZF Lenksystem is már 100% Bosch tulajdon.
Szerintem valószínűbb hogy a megkötött stratégiai partnerségi megállapodást akarják így ellenőrizni...

Több orvosi eszközt gyártó- és fejlesztő cég is van Magyarországon, ha ez lett volna a fontos, akkor ezekhez kellett volna kimenni. Pl. ide.
Persze ez sem magyar cég.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi