Szertnék én is válaszolni neked pár dologban, aminek én néztem utána. A Lynx-szel kapcsolatban @mindenen kívül -től azt látom mindent megkapsz...A németek még (legalább) 210 darab Pumát vesznek, de most indul a német védelmi program. Lesz még ebből a többszöröse is. Garantált, hogy lekötik a gyártósort.
Én azokról írnék, ami esetleg kimaradna.
Abban igazad van, hogy a németeknél - szerintem is - intenzív fejlesztés fog megvalósulni. Erre enged következtetni az 1-2 napja előkerült RM prezentáció is.
Ez egyben probléma is a PUMA megrendelésével kapcsolatban, de ugyanakkor áldás is.
Ugyanis a PSM igazgatója kijelentette (asszem az egyik MSPO-n, a videó bent van a PUMA topicban), hogy egy új közép-európai megrendelő esetén nem csak opció, hanem inkább követelmény egy harmadik gyártósor beindítása.
És itt egy másik félreértés is szerintem - hogy mindenki azt képzeli, hogy egy gyártósor olyan, mint egy autógyárban. Pedig nagyon nem.
Egy harcjármű összeszerelése egy kispéldányos összeszerelés. Jelenleg is évi 60 darabra képesek a német gyártók. 2 gyártósoron! Azaz a RM is meg a KMW is 30-30-ra. Az alkatrészeket külön külön gyártják - ki-ki a saját részét -, majd az összeszerelő üzemek megkapják azt. Majd havi nagyjából 3 jármű elkészül. Ilyen példányszámú összeszerelés pedig nem igényel automatizálast.
Ez a módszer lehetővé teszi, hogy viszonylag gyorsan be lehessen indítani akar további gyartósor(oka)t is.
Márpedig a CEO nyilatkozata alapjan erre hajlandóak is lennének.
Itt nem új módszereket kell kidolgozni, hanem csak a már működőt átültetni. Ha a cseheknek felajánlották, akkor nekünk miért ne?
A cseheknél pedig kiszállt a PSM a versenyből, mert nem voltak hajlandók a tenderen utólag - inkorrekt módon - megváltoztatott feltételek szerint áttervezni a PUMA-t. Plusz 2 embernyi helyet pedig betoldani a konstrukcióba nem 2 hónap lett volna.
Jelenleg már valószinűleg nem egy van, mert már elkezdték a tesztelhető példányok legyártásat. Erre tavaly októberben az Ausztrál állam biztosított pénzt (kb. 34M USD-t) , és 1 évet. Ezért cserében persze az ausztrál igényeknek kell elsősorban megfelelni. Tulajdonképpen 1 évet adtak rá, hogy legyártsanak 3 használható, az igényeknek megfelelő harcjárművet, amit igen komoly teszteknek fognak alávetni. Ez lesz a Risk Mitigation Activity fázis..Ez csak a te véleményed, amit felesleges tényként közölni. "demo példány": ez azt mutatja, hogy nem sok elképzelésed van a termékfejlesztésről: azt fogadd el, hogy soha nem 1 db-ot készítenek (mindegy, hogy fogkeféről vagy IVF-ről van szó). Gondolj arra, hogy ha tényeg 1 db lenne belőle bármi történhetne az 1 db demo példánnyal: pl. baleset, tűz vagy egyszerűen csak egy időben a világ több pontján pl. Ausztráliában, cseheknél vagy a jenkiknél folyik épp a tesztelés. Az RM nem egy sufnicég,meg tudja engedni, hogy gyártson egy tucatot (szerintem még többet is) amivel egyszerre több országban is versenyben van. Azon is el kellene gondolkozni, hogyan lehet egy a 'demo példány" versenyben az ausztrál (ahol úgy tűnik nyerőre áll), cseh és mint kiderült újra a jenki tenderen? Ne is válaszolj, már hallom is a választ: ezek komolytalan hadseregek, nekik megfelel a demo példány is......
Értelem szerűen ezek nem az eddig mutogatott jármű átalakításából készülnek, hanem újként gyártják őket, márt véglegesnek mondható konfigurációban.
Írd és mond, idên októberben lesz leghamarabb olyan jármű, amit csapatpróbázni lehet.
Az eddigi tesztek tulajdonképpen csak a koncepció bemutatását voltak hivatott demonstrálni.
És nem, a RM sem akkora király, hogy egy végleges verziót legyártson habokra. SENKI sem csinál ilyet a hadiiparban, csak megbízásos alapon. Általában erre az anyaországok szoktak pénzt adni. A Lynx egyik fő problémaja, hogy nem áll mögötte a Német Állam.
Most úgy néz ki, hogy az ausztráloktól kaptak egy lökést, de azt gondolom, hogy elég merész ötlet lenne nálunk úgy gyártósorról beszélni, hogy valós csapatpróbát még nem lehetett csinálni, mivel nem volt mivel.
Azt se felejtsük, hogy az Ausztrálok 460+ járművét ott fogják legyártani (talan az első 20-30-at a RM saját német üzemeiben, hogy a gyártósori optimalizaciót kényelmesen megoldhassák).
Ugyan ez érvényes az Amerikai esetleges végigvitt és megnyert tenderre. Ezekhez a mi esetleges gyártósorunk gyakorlatilag semmit nem tehetne hozzá. A németek esetében más a helyzet.
Ne feledjük, hogy naluk pont most van botrány, hogy a vadiúj német multimission fregattok gyártását most szervezték ki egy holland hajóépítőnek.
Fogalmunk sincs, hogy mennyiért kaphatnánk a PUMA-t, mivel eddig csak a németeknek szállították, azonban ott irgalmatlan költségek mentek el az egyedi igények kielégítésére. Ezek fejlesztési költségét a németek mar kifizették. Illetve megfizetik a saját járműveik árában.És amiről minden Puma hívő elfeledkezik, pedig nekünk talán a legfontosabb szempont: a Puma irgalmatlanul drága. Pár hónapja ugyanitt olyan horror árakat lehetett olvasni, hogy még az új Leo ára is alacsonyabb, mint a Pumáé. Csak remélni lehet hogy nem volt igaz.
Ha mi már a meglévő verziót választjuk, akkor nekünk pusztán a gyártási költségeket, és a PSM hasznát kell kifizetni.
Mindenesetre az sokat elmond, hogy a cseh tenderen fix költségekkel fix mennyiséget kellett volna szállítania a PSM-nek, a fix support biztosításával. Ennek ellenére PSM is elindult, és a feltételek megváltoztatásáig vállalták is a kondíciókat.
Magyarul ha drágább is, mint esetleg a többi jármű, a kb. 10 M-s darabárba így is belefért.
Hja és az a furcsa, hogy mind a cseh, mind az ausztrál tenderről az jött vissza, hogy a CV-90-et ekézték mindenhol, hogy milyen drága...
Mint ahogy levezettem, nem igazán van modernebb, mint a PUMA, mivel ami lenne, az csak októberben lesz olyan állapotban, hogy ténylegesen teszteljék.De ha van modernebb, akkor miért nem azt választjuk
Különben a Lynx gyakorlatilag pontosan ugyan azokat a rendszereket építik (legózzák) bele a Lynxbe, amit a Boxerbe és a PUMA-ba már beleraktak.
Szóval igen, modern, de max. Annyira, mint amennyire a PUMA meg a Boxer...