A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 307
120 194
113
Utálom leírni, de a lényegben igaza van a 2 lapnak, jelenlegi ismereteink alapján valóban nem a miénk lesz a legerősebb sereg a régióban.
Nem lesz nagy, viszont modern lesz és a képessegek jó részét, hiányzó fegyvernemeket visszaállítunk. Lesz újra hadiiparunk.
A számokat viszont a lapok elbaszták.
ahhoz, hogy a legerősebb sereg legyen 3-4x-ét kéne elkölteni a tervezettnek....
Ez mindig csak lózung volt.
ja meg megreformálni a társadalmat, hogy az emberek fontosnak tartsák a honvédelmet.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 903
22 379
113
ahhoz, hogy a legerősebb sereg legyen 3-4x-ét kéne elkölteni a tervezettnek....
Ez mindig csak lózung volt.
Eredetileg csak "meghatározó haderő" - ről beszéltek.
OV akar legújabban "legerősebbet" , nem...?
Benkő is csak "erős, ütőképes" stb stb modern "tekkknikai" eszközökkel felszerelt haderőt reklámozott... és igy emelgették a tétet :)
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
Eredetileg csak "meghatározó haderő" - ről beszéltek.
OV akar legújabban "legerősebbet" , nem...?
Benkő is csak "erős, ütőképes" stb stb modern "tekkknikai" eszközökkel felszerelt haderőt reklámozott... és igy emelgették a tétet :)
De valami kanyarban előzést is mondogattak.

Csak nehogy szembe találjuk magunkat valakivel a kanyarban.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Akkor kezdjük az elején megint!

Az, hogy a gazdaságban kanyarban előzés lesz az elkövetkezendő fél évtizedben... állítólag, abból következik-e az, hogy az elmúlt két évben kétszeresére emelték a hadsereg költségvetését? (Szerintem se oda, se vissza nincs összefüggés a két tagmondat között. Ha igazam van, akkor márpedig az egyik állítás igaz-é vagy hamis voltából semmi következtetést nem tudok levonni a másik kijelentés valóság tartalmával kapcsolatban.)

Ezt a tudományban úgy neveznék, hogy irreleváns a témával kapcsolatban. Az egyikben hazudhattam attól még, hogy a másikban igazat mondtam.

Az persze megengedhető, hogy bárki megalapozott számításnak vegyen egy olyan kijelentést, hogy 5 év múlva másfélszeres lesz (szerinte) a magyar GDP, ezért ebben az esetben legalább másfélszeresére nő majd a honvédelmi kiadás. A két cikk nem a korona vírus után 5 évvel lévő állapotot mutatta be a MHnál. Nem értem, hogy jönne a cikk kitárgyalásához.

Külön megjegyezném, hogy bármennyire is üdvös, ha valaki szerint kanyarban előzés lesz a reál gazdaságban, ennek a kijelentésnek a mélyebb boncolgatása nem haditech eszközökkel menne. (Volt eddig is szó érintőlegesen arról ebben a topicban is aszem, hogy a hitel moratórium szakértők számításai szerint simán 3 millióval megdobhatja egy 15 milliós lakáshitelt, a lakosság eladósodása fékezően hat majd a növekedésre. Állítólag nagyon magas volt az új beruházások száma és volumene az elmúlt évben, miközben máshol jellemzően leálltak a fejlesztésekkel, ami meg a többi országhoz képest nagyobb növekedést vetítene előre. Már beszéltünk a román haderőfejlesztés topicban arról, hogy 65%-ról 80%-ra ugrott egy év alatt a magyar államadósság és ez befolyásolhatja a kiadási oldalt a jövőben. Valószínűleg mindenki hallotta azt, hogy a foglalkoztatottság a hivatalos adatok szerint elérte a leállás előtti szintet. Nem tudok garanciát adni nektek arra, hogy ezekből és rengeteg más adatból az évtized felénél pontosan mennyi GDP növekedés lesz, mert nem vagyok közgazdász és csirkebélből nem jósolok.)
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 096
113
Akkor kezdjük az elején megint!

Az, hogy a gazdaságban kanyarban előzés lesz az elkövetkezendő fél évtizedben... állítólag, abból következik-e az, hogy az elmúlt két évben kétszeresére emelték a hadsereg költségvetését? (Szerintem se oda, se vissza nincs összefüggés a két tagmondat között. Ha igazam van, akkor márpedig az egyik állítás igaz-é vagy hamis voltából semmi következtetést nem tudok levonni a másik kijelentés valóság tartalmával kapcsolatban.)

Ezt a tudományban úgy neveznék, hogy irreleváns a témával kapcsolatban. Az egyikben hazudhattam attól még, hogy a másikban igazat mondtam.

Az persze megengedhető, hogy bárki megalapozott számításnak vegyen egy olyan kijelentést, hogy 5 év múlva másfélszeres lesz (szerinte) a magyar GDP, ezért ebben az esetben legalább másfélszeresére nő majd a honvédelmi kiadás. A két cikk nem a korona vírus után 5 évvel lévő állapotot mutatta be a MHnál. Nem értem, hogy jönne a cikk kitárgyalásához.

Külön megjegyezném, hogy bármennyire is üdvös, ha valaki szerint kanyarban előzés lesz a reál gazdaságban, ennek a kijelentésnek a mélyebb boncolgatása nem haditech eszközökkel menne. (Volt eddig is szó érintőlegesen arról ebben a topicban is aszem, hogy a hitel moratórium szakértők számításai szerint simán 3 millióval megdobhatja egy 15 milliós lakáshitelt, a lakosság eladósodása fékezően hat majd a növekedésre. Állítólag nagyon magas volt az új beruházások száma és volumene az elmúlt évben, miközben máshol jellemzően leálltak a fejlesztésekkel, ami meg a többi országhoz képest nagyobb növekedést vetítene előre. Már beszéltünk a román haderőfejlesztés topicban arról, hogy 65%-ról 80%-ra ugrott egy év alatt a magyar államadósság és ez befolyásolhatja a kiadási oldalt a jövőben. Valószínűleg mindenki hallotta azt, hogy a foglalkoztatottság a hivatalos adatok szerint elérte a leállás előtti szintet. Nem tudok garanciát adni nektek arra, hogy ezekből és rengeteg más adatból az évtized felénél pontosan mennyi GDP növekedés lesz, mert nem vagyok közgazdász és csirkebélből nem jósolok.)
Mindettől függetlenül, hogy prognózis szerűen nem tudunk 100%-os biztonsággal számokat mondani, illetve a kanyarban előzés kijelentés megvalósulását tényként kezelni, semmi nem változott a tekintetben, hogy a honvédelmi büdzsé a GDP kötött származéka. Megbeszélheted magad megnyugtatására, hogy nem, de de.

Ha növekszik ez a közgazdászoknak szent szám, ha csökken, az a költségvetési törvényben foglaltak szerint kötelezően befolyásolja a honvédelmi tárca pénzeszközeinek mértékét pozitívan, vagy negatívan. Azt mondani, hogy ez az apróság irreleváns a haderőfejlesztés szempontjából, kimondottan komolytalan, hogy kibaszottul finom legyek.

De tegyük fel, hogy csökken a GDP, és akkor csökken a 2%-ra emelt honvédelmi költségvetés is, ugyanakkor a haderőfejlesztés részének tekinthető hadiipari fejlesztések bezony a fejlesztési minisztérium keretéből jönnek létre, ami ugye ilyentén módon bár gazdasági beruházás, ugyanakkor hadi célú fejlesztés is, tehát nem egy minisztérium GDP arányos keretéből gazdálkodva történhet az a kanyarban előzés. Mivel a román tervekkel szemben egyelőre átgondolt és megfelelően öszetett, egymásra is épülő magas színvonalú ipar jön létre, ami háttértámogatást, gyártást, ellátást biztosít a haderőnk részére, valamint exporttevékenységgel akár extra forrásokhoz is juttathatja az államot a jövőben. Szóval több összetevős csak ilyen kismértékben megkarcolva is, mint amire alapozted a mndanivalódat. A 'Covid visszaesés' semmilyen szinten nem érintette az építőipart, százezerrel mennek a nagyberuházások, és a magáningatlan építések is. A moratórium lejárta meg fogja érinteni azt a közeget, aki a saját beruházását a hitel felvétele után után teljesítette és most fizetnie kell. Nem azokat érinti, akik jelenleg futnak bele a hitelfelvételbe, illetve működő vállalkozásokkal kiviteleznek, vagy megrendelnek. Az építőipari szegmens lehetséges lufija a jelenlegi előrelátás szerint még közel sincs a kipukkanáshoz és a honvédelemhez köthető ingatlanok felújítása, építése szintén GDP növelő tevékenység.

A kész hadiiparral, működő építőiparral, alacsony munkanélküliséggel, két minisztérium forrásaival egymásra ható megrendelésekkel és pénzeszközökkel maga az ország fogja a GPD-t ezen szegmensen belül felpörgetni, ami mindamellett, hogy többirányú forrásbevonást tesz lehetővé, önmaga tömegét növeli.

A megvalósulás léptéke kormányzati, sőt választási események, lépések függvénye, de magában a körkörös tevékenységek egymásra épülő folyamata magában hordozza a lehetőséget.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 903
22 379
113
Már beszéltünk a román haderőfejlesztés topicban arról, hogy 65%-ról 80%-ra ugrott egy év alatt a magyar államadósság és ez befolyásolhatja a kiadási oldalt a jövőben. Valószínűleg mindenki hallotta azt, hogy a foglalkoztatottság a hivatalos adatok szerint elérte a leállás előtti szintet. Nem tudok garanciát adni nektek arra, hogy ezekből és rengeteg más adatból az évtized felénél pontosan mennyi GDP növekedés lesz, mert nem vagyok közgazdász és csirkebélből nem jósolok.)
EU-s szemmel Magyarország:
  • "Az előrejelzés idén 5%-os, 2022-re pedig 5,5%-os GDP-növekedést prognosztizál az ország számára.
  • A munkanélküliségi ráta idén várhatóan nem változik, és a tavalyi szinten, azaz 4,3%-on marad, mielőtt 2022-ben 3,8%-ra mérséklődik.
  • Az előrejelzés szerint Magyarországon idén 4%-os, 2022-ben pedig 3,2%-os inflációra lehet számítani.
  • A GDP-arányos költségvetési hiány a tavalyi 8,1%-ról idén várhatóan 6,8%-ra, majd 2022-ben 4,5%-ra csökken.
  • A GDP-arányos magyar államadósság a számítások szerint a 2020. évi 80,4%-ról idén 78,6%-ra, 2022-ben pedig 77,1%-ra mérséklődik."
https://ec.europa.eu/hungary/news/20210512_spring_economy_forecast_hu
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_21_2351

EU:
  • Az összesített államháztartási hiány az EU-ban idén várhatóan eléri a GDP 7,5%-át, 2022-re azonban az előrejelzések szerint valamivel 4% alá csökken.
  • A becslések szerint az EU-ban a GDP-arányos államadósság idén 94%-on tetőzik, majd 2022-ben kismértékben – 93%-ra – csökken.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 881
91 445
113
EU-s szemmel Magyarország:
  • "Az előrejelzés idén 5%-os, 2022-re pedig 5,5%-os GDP-növekedést prognosztizál az ország számára.
  • A munkanélküliségi ráta idén várhatóan nem változik, és a tavalyi szinten, azaz 4,3%-on marad, mielőtt 2022-ben 3,8%-ra mérséklődik.
  • Az előrejelzés szerint Magyarországon idén 4%-os, 2022-ben pedig 3,2%-os inflációra lehet számítani.
  • A GDP-arányos költségvetési hiány a tavalyi 8,1%-ról idén várhatóan 6,8%-ra, majd 2022-ben 4,5%-ra csökken.
  • A GDP-arányos magyar államadósság a számítások szerint a 2020. évi 80,4%-ról idén 78,6%-ra, 2022-ben pedig 77,1%-ra mérséklődik."
https://ec.europa.eu/hungary/news/20210512_spring_economy_forecast_hu
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_21_2351

EU:
  • Az összesített államháztartási hiány az EU-ban idén várhatóan eléri a GDP 7,5%-át, 2022-re azonban az előrejelzések szerint valamivel 4% alá csökken.
  • A becslések szerint az EU-ban a GDP-arányos államadósság idén 94%-on tetőzik, majd 2022-ben kismértékben – 93%-ra – csökken.
Részben túllépett ezeken a szamokon az idő. A GDP és az infláció is magasabb lesz. Ha sokat nő a GDP az allamadósság akár gyorsabban is csökkenhet.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 188
8 027
113
Csatlakoznék az előttem szólóhoz.
A kincstári kimutatás szerint némileg túllépte a tavalyi évben a HM kifizetése az 1000Mrd HUF összeget. A honvédelmi költségvetés hiába rendelkezik összegekről az ELŐZŐ évben, ha év közben olyan beszerzésekre is történtek kifizetések, amik előző évben nem voltak betervezve. Az 1000Mrd HUF pedig
már ugyan úgy a 3+Mrd USD kategória, mint az osztrák.
Csak náluk gyakorlatilag nincsenek beszerzések, mert mindent elvisz a katonák fizuja.
Próbáltam rávilágítani, hogy két dolgot vontok össze:
  • a honvédelmi költségvetést, amiről törvény van, csakúgy, mint pl. Ausztriában
  • az eseti, kormányrendelet által a tartalék/akármilyen keret terhére történő kiifizetések.

Mivel a honvédelmi költségvetésről van szó, és halvány lila fingunk sincsen arról, hogy pl. Ausztria mit költött egyéb keretből védelemre, a számok szerintem korrektek.

Mondok egy példát: az USA atomfegyverzetét, a fejlesztést nem a Pentagon, hanem az Energiaügyi Minisztérium gongyássza, így azok költségei nincsenek benne a Pentagon költségvetésében...
 
  • Tetszik
Reactions: Catles and Pogány

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 874
113
EU-s szemmel Magyarország:
  • "Az előrejelzés idén 5%-os, 2022-re pedig 5,5%-os GDP-növekedést prognosztizál az ország számára.
  • A munkanélküliségi ráta idén várhatóan nem változik, és a tavalyi szinten, azaz 4,3%-on marad, mielőtt 2022-ben 3,8%-ra mérséklődik.
  • Az előrejelzés szerint Magyarországon idén 4%-os, 2022-ben pedig 3,2%-os inflációra lehet számítani.
  • A GDP-arányos költségvetési hiány a tavalyi 8,1%-ról idén várhatóan 6,8%-ra, majd 2022-ben 4,5%-ra csökken.
  • A GDP-arányos magyar államadósság a számítások szerint a 2020. évi 80,4%-ról idén 78,6%-ra, 2022-ben pedig 77,1%-ra mérséklődik."
https://ec.europa.eu/hungary/news/20210512_spring_economy_forecast_hu
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/hu/ip_21_2351

EU:
  • Az összesített államháztartási hiány az EU-ban idén várhatóan eléri a GDP 7,5%-át, 2022-re azonban az előrejelzések szerint valamivel 4% alá csökken.
  • A becslések szerint az EU-ban a GDP-arányos államadósság idén 94%-on tetőzik, majd 2022-ben kismértékben – 93%-ra – csökken.
a sad realism pedig, hogy már orrba szájba olvashatók a riportok, cikket, hogy a harmadik hllám levonulása után a GDP ha jól emlékszem 10 százalékát adó idegengforgalom annyira tért magához, mint Sonny Liston, miután a Muhamad Ali lecsapta 1965-ben... többek között.
összefoglalta más jobban:

zokás szerint, a hangos b.zizás keltette zajban elsikkad a lényeg: a magyar gazdaság szarban van. A Petike által felsorolt intézkedések a sikerpropaganda ellenére azt mutatják, hogy nagy a baj. Vegyük végig pontról pontra:
  • EU-n kívüli, külföldi szakképzett munkaerő jöhet Magyarországra. Ennyit a "ne jöjjenek ide migránsok!" jelszóról. A munkaerőhiány és a bérinfláció kikenyszeríti, hogy Magyarország a lengyelek példáját követve ukrán és egyéb vendégmunkásokat importáljon, különben nem lesz itt semmiféle növekedés. Az EU-n belülről meg valamilyen rejtélyes oknál fogva nem akar nálunk dolgozni senki...
  • Könnyebb lesz igénybe venni a munkahelyteremtő bértámogatást. Ezek szerint a kis- és középvállalkozásoknak egyszerűen nincs elég tőkéjük ahhoz, hogy alkalmazottakat vegyenek fel (vagy vissza) a Covid után.
  • A vállalati hiteleknél csökkentik a közjegyzői díjakat. Dettó ugyanaz, a vállalkozások többsége teljesen felélte a tartalékait a járvány alatt, általános az akut tőkehiány.
  • Csökkentik a régészeti költségeket. Újabb kedvezmény a külföldi beruházóknak, csak jöjjenek hozzánk (nem jönnek).
  • Hitelt kapnak a magyar cégek a külföldi vállalatok felvásárlásához. Ez leginkább Lölőnek és oligarchatársainak szól, akik már nem nagyon tudják (és akarják) Magyarországon befektetni a pénzüket. Meg hát ki tudja, mi lesz 22-ben...
  • Az Eximbank zöld finanszírozási programot is indít. Greenwashing az EU megnyugtatására.
  • Olcsóbb lesz az exportgarancia. Megint csak a magyar vállalatok tőkehiányára és exportképtelenségére próbál gyógyír lenni.
Az nem is kérdés, hogy a kormány fenti intézkedéseket az EU újjáépítési alapjából kívánja finanszírozni. Amely pénzeket ugye éppen visszatartják (vagy legalábbis fenyegetnek vele), ugyanezen kormány hülye politikájának köszönhetően. Ha végül tényleg nem kapjuk meg a pénzt időben, a magyar gazdaság jövőre arccal beleáll az édes anyaföldbe.

Szóval el lehet majd bűvészkedni a számokkal, mint a kismalacok számával, de...
 
T

Törölt tag 467

Guest
a sad realism pedig, hogy már orrba szájba olvashatók a riportok, cikket, hogy a harmadik hllám levonulása után a GDP ha jól emlékszem 10 százalékát adó idegengforgalom annyira tért magához, mint Sonny Liston, miután a Muhamad Ali lecsapta 1965-ben... többek között.
összefoglalta más jobban:

zokás szerint, a hangos b.zizás keltette zajban elsikkad a lényeg: a magyar gazdaság szarban van. A Petike által felsorolt intézkedések a sikerpropaganda ellenére azt mutatják, hogy nagy a baj. Vegyük végig pontról pontra:
  • EU-n kívüli, külföldi szakképzett munkaerő jöhet Magyarországra. Ennyit a "ne jöjjenek ide migránsok!" jelszóról. A munkaerőhiány és a bérinfláció kikenyszeríti, hogy Magyarország a lengyelek példáját követve ukrán és egyéb vendégmunkásokat importáljon, különben nem lesz itt semmiféle növekedés. Az EU-n belülről meg valamilyen rejtélyes oknál fogva nem akar nálunk dolgozni senki...
  • Könnyebb lesz igénybe venni a munkahelyteremtő bértámogatást. Ezek szerint a kis- és középvállalkozásoknak egyszerűen nincs elég tőkéjük ahhoz, hogy alkalmazottakat vegyenek fel (vagy vissza) a Covid után.
  • A vállalati hiteleknél csökkentik a közjegyzői díjakat. Dettó ugyanaz, a vállalkozások többsége teljesen felélte a tartalékait a járvány alatt, általános az akut tőkehiány.
  • Csökkentik a régészeti költségeket. Újabb kedvezmény a külföldi beruházóknak, csak jöjjenek hozzánk (nem jönnek).
  • Hitelt kapnak a magyar cégek a külföldi vállalatok felvásárlásához. Ez leginkább Lölőnek és oligarchatársainak szól, akik már nem nagyon tudják (és akarják) Magyarországon befektetni a pénzüket. Meg hát ki tudja, mi lesz 22-ben...
  • Az Eximbank zöld finanszírozási programot is indít. Greenwashing az EU megnyugtatására.
  • Olcsóbb lesz az exportgarancia. Megint csak a magyar vállalatok tőkehiányára és exportképtelenségére próbál gyógyír lenni.
Az nem is kérdés, hogy a kormány fenti intézkedéseket az EU újjáépítési alapjából kívánja finanszírozni. Amely pénzeket ugye éppen visszatartják (vagy legalábbis fenyegetnek vele), ugyanezen kormány hülye politikájának köszönhetően. Ha végül tényleg nem kapjuk meg a pénzt időben, a magyar gazdaság jövőre arccal beleáll az édes anyaföldbe.

Szóval el lehet majd bűvészkedni a számokkal, mint a kismalacok számával, de...
Jahh, iden is csodbe megyunk? Durva lehet allamdoan erre varni. Vegul is minden ev vegen legyinthettek: "jovore igy is csodbe megyunk".
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 417
113
Próbáltam rávilágítani, hogy két dolgot vontok össze:
  • a honvédelmi költségvetést, amiről törvény van, csakúgy, mint pl. Ausztriában
  • az eseti, kormányrendelet által a tartalék/akármilyen keret terhére történő kiifizetések.

Mivel a honvédelmi költségvetésről van szó, és halvány lila fingunk sincsen arról, hogy pl. Ausztria mit költött egyéb keretből védelemre, a számok szerintem korrektek.

Mondok egy példát: az USA atomfegyverzetét, a fejlesztést nem a Pentagon, hanem az Energiaügyi Minisztérium gongyássza, így azok költségei nincsenek benne a Pentagon költségvetésében...
Az a különbség a 2 dolog között, hogy náluk még azt sem szabad elkölteni, ami törvényileg rendelkezésre áll (akárcsak nálunk 2018-ig), nálunk meg + forrásokat vonnak be évről évre.
A cikk nem a honvédelmi költségvetéseket hasonlította össze, hanem hogy "mennyit költünk".
Fontos: A Kincstári kimutatás az kizárólag a kincstári kiadásokat tartalmazza a Honvédelmi Minisztérium felé. Ebben nincsenek benne az olyan tételek, hogy védelmi ipari fejlesztések, mert azok az ITM-hez tartoznak.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Mindettől függetlenül, hogy prognózis szerűen nem tudunk 100%-os biztonsággal számokat mondani, illetve a kanyarban előzés kijelentés megvalósulását tényként kezelni, semmi nem változott a tekintetben, hogy a honvédelmi büdzsé a GDP kötött származéka. Megbeszélheted magad megnyugtatására, hogy nem, de de.

Ha növekszik ez a közgazdászoknak szent szám, ha csökken, az a költségvetési törvényben foglaltak szerint kötelezően befolyásolja a honvédelmi tárca pénzeszközeinek mértékét pozitívan, vagy negatívan. Azt mondani, hogy ez az apróság irreleváns a haderőfejlesztés szempontjából, kimondottan komolytalan, hogy kibaszottul finom legyek.

De tegyük fel, hogy csökken a GDP, és akkor csökken a 2%-ra emelt honvédelmi költségvetés is, ugyanakkor a haderőfejlesztés részének tekinthető hadiipari fejlesztések bezony a fejlesztési minisztérium keretéből jönnek létre, ami ugye ilyentén módon bár gazdasági beruházás, ugyanakkor hadi célú fejlesztés is, tehát nem egy minisztérium GDP arányos keretéből gazdálkodva történhet az a kanyarban előzés. Mivel a román tervekkel szemben egyelőre átgondolt és megfelelően öszetett, egymásra is épülő magas színvonalú ipar jön létre, ami háttértámogatást, gyártást, ellátást biztosít a haderőnk részére, valamint exporttevékenységgel akár extra forrásokhoz is juttathatja az államot a jövőben. Szóval több összetevős csak ilyen kismértékben megkarcolva is, mint amire alapozted a mndanivalódat. A 'Covid visszaesés' semmilyen szinten nem érintette az építőipart, százezerrel mennek a nagyberuházások, és a magáningatlan építések is. A moratórium lejárta meg fogja érinteni azt a közeget, aki a saját beruházását a hitel felvétele után után teljesítette és most fizetnie kell. Nem azokat érinti, akik jelenleg futnak bele a hitelfelvételbe, illetve működő vállalkozásokkal kiviteleznek, vagy megrendelnek. Az építőipari szegmens lehetséges lufija a jelenlegi előrelátás szerint még közel sincs a kipukkanáshoz és a honvédelemhez köthető ingatlanok felújítása, építése szintén GDP növelő tevékenység.

A kész hadiiparral, működő építőiparral, alacsony munkanélküliséggel, két minisztérium forrásaival egymásra ható megrendelésekkel és pénzeszközökkel maga az ország fogja a GPD-t ezen szegmensen belül felpörgetni, ami mindamellett, hogy többirányú forrásbevonást tesz lehetővé, önmaga tömegét növeli.

A megvalósulás léptéke kormányzati, sőt választási események, lépések függvénye, de magában a körkörös tevékenységek egymásra épülő folyamata magában hordozza a lehetőséget.

Nagyon népszerű lett a téma, ezért még egyszer, talán pontosabban, mint eddig. Mert az én hsz-eimet idézve reagálsz és próbálsz cáfolni valamit, de nem tudom, hogy mit szeretnél pontosan megdönteni állításként.

1, Volt két cikk linkelve, aminek a témája, hogy mennyire tűzoltás és nem igazi haderőfejlesztési program az, ami most történik. Meg amúgy is bakfitty a szomszédokéihoz képest amit csinálunk. (A most idézett mondataid is nekem arról tanúskodnak, hogy ezt a nézetet nem teljesen osztod.)

2, Jött egy szarkasztikus megjegyzés (itt szeretném kiemelni, hogy nem tőled, csak nem értem, mit szeretnél kihozni a témából), hogy "meg kanyarban előzésről is szó volt".

A, Nem, nem volt szó arról, hogy a hadseregünk kanyarban fog előzni. A reál gazdaságról volt szó, ahogyan ezt te nem is cáfolod.
B, Az általad leírt számok biztatóak. A nagyobb nemzetközi intézetek szintjén osztják a bizakodást. Ráadásul én is. Ha kiderült ez eddig, ha nem. Ettől még ez "nincs a zsákban".
C, Hamis az az állítás, hogy "kanyarban előzésről is szó volt", és nézzük meg, hogy jelenleg milyen járművekkel és mennyivel rendelkezik a Honvédség meg nézzünk szét a környező országok hadseregeinél. Sem a kormány eredeti állítását a témában nem cáfolja, sem az idő horizont nem stimmel. (Továbbra is tartom azt az állítást, hogy az eredeti hsz, amit nem te írtál, csak nem tudom, mit szeretnél kihozni, majdnem igaz, csak semmi nem stimmel. És indokolatlan begyűjtött és kéznél lévő vasak kapcsán egy hadi tech fórumon azt előhozni, hogy a kormány a reálgazdaságra és a jövőre nézve milyen kijelentéseket tett.)

3, A haderő fejlesztés nem önműködő lesz a hazai gyártás bevezetésével. (És itt már részben cáfolni szeretném az általad mondottakat.)
-Ha évente 5%-ot tudunk növelni a GDP-n, akkor 5 év múlva 128%-a lesz a mai szintnek.
-Az MH költségvetését ez az arány meghatározza. Nem a most épülő gyárakból lesz alapvetően pénze. (Hogy azt ne mondjam, Krisss, Dudi és a többiek fizetését sem az RM fogja utalni, ha nem váltanak szakmát.)
-Ha és amennyiben ez a GDP növekedés bekövetkezik, még mindig nem igaz az eredeti kontextus, hogy a honvédek 28%-kal több gépet fognak birtokolni. Vagy azt jelenti, hogy meg tudjuk tartani azt az arányt, hogy a költségvetés felét új vasakra költjük -ha a toborzás nem tudja tartani az ütemet a beérkező vasakkal- vagy jóval nagyobb személyi állománnyal rendelkező Honvédséget is tudunk finanszírozni. Mind a két eset kapcsán rossz hír a két újság cikkének, hogy itt csak tűzoltás zajlik. Ellenben(!) 2025-os vagy 2026-os évi növekedés (akár GDP-t veszünk, akár a hozzá kapcsolódó honvédelmi költségvetést) pár évvel később megérkező felszerelést fog jelenteni. A szavaid alapján ezt te is így gondolod, csak furcsán reagálsz arra, amit én írok.

4, Én mindig számolok előre nem látott kockázatokkal.
-Kiemelted a kedvező híreket. És mi van a kedvezőtlen adatokkal? Az előrejelzés szerint csökkenni fog a most vis major miatt megugró költségvetési hiány és államadósság. Ez nem jelent megterhelést a gazdaságra és az elkövetkezendő évek költségvetésére?
-És ez rengeteg kérdést érint. Külföldi partnerekkel a munka, akik hasonló költségvetési nyomás alá kerültek. Hogy egyébként mi miből fogunk többet fordítani államadósság csökkentésére... Rengeteg olyan dolog, amiről fenntartom, hogy itt érdemesebb lenne címszavakban beszélni. Mert nem közgazdasági folyóiratot szerkesztünk.


A röhejes az, hogy még a cikkek néhány alap kiindulópontjával is egyet tudok érteni. Valóban 2026-ra nem fogjuk mennyiségben utolérni a biztonságunk szempontjából legkritikusabb országokat. Egyet tudok érteni veled is, hogy ettől még az irány jó és nem drogos kábulatban lett megírva az egész.
Vannak bizonyos területen kétségeim. Ha évente 5%-ot növekedünk, akkor kamatos kamattal együtt is 2026-ban 128% lesz az emelkedés. És komoly közgazdászok beírnak az előrejelzéseikbe 50%-ot, ami csodálatos lenne. Ha ezt mi megcsináljuk, akkor jövőre érdemes elmenni szavazni és a mostani fejlesztések eltörpülnek majd az akkorihoz képest. De... beírnak ugyan ezek a közgazdászok Ukrajnának szintén 50%-ot. Az államadósság jelenlegi mértékéről náluk van ugyan ekkora, 50%-os eltérés a különböző publikációk között. Ember nem tudja megmondani, hogy mennyi, mert aszem valami IMF programban van az egyik része, mellette 10% fölötti kamattal vesz fel pénzpiacról, van egy 40% kamatot fizetnek része is egy részének, ha a GDP tényleg ennyivel fog fentebb menni. 5%-ot fordít a hadi kiadásokra, ami teljesen okés egy háborúban álló állam részéről, de se ebben az évtizedben fenntartható, sem reál gazdaságilag kedvező nem lesz.
Én úgy látom, hogy az elmúlt időszakot jelentősen túlfűtötte az olcsó pénz időszaka. Még 5 évre előre sem tudom megmondani senkinek biztosra, hogy ez mit jelent a számunkra. Keleten és délen nem csak a politikai helyzet lett bizonytalan. Ha és amennyiben bedől valaki mellettünk... Az kanyarban előzés lesz a számunkra és nem látom előre, hogy minket mennyire fog visszarántani. Ez nem ellentmondás, például egy Kijev bedőlése mindenki mást is megviselne majd és ettől még mi hamarabb fogunk kijutni. De délen több országot tudok ugyan ilyet felsorolni, mint ahány ujjam van a bal kezemen, pedig nem vágta le a fűrészgép!

Nagyon nehéz gazdasági előrejelzéseket készíteni katonákkal. És nekem a kanyarban előzés szarkazmussal ez volt a gondom. Esély nincs rá, hogy mélységében elemezzük! És annyira deformált igazságmagvat tartalmazott, hogy nem is nagyon érdemes.