Akkor kezdjük az elején megint!
Az, hogy a gazdaságban kanyarban előzés lesz az elkövetkezendő fél évtizedben... állítólag, abból következik-e az, hogy az elmúlt két évben kétszeresére emelték a hadsereg költségvetését? (Szerintem se oda, se vissza nincs összefüggés a két tagmondat között. Ha igazam van, akkor márpedig az egyik állítás igaz-é vagy hamis voltából semmi következtetést nem tudok levonni a másik kijelentés valóság tartalmával kapcsolatban.)
Ezt a tudományban úgy neveznék, hogy irreleváns a témával kapcsolatban. Az egyikben hazudhattam attól még, hogy a másikban igazat mondtam.
Az persze megengedhető, hogy bárki megalapozott számításnak vegyen egy olyan kijelentést, hogy 5 év múlva másfélszeres lesz (szerinte) a magyar GDP, ezért ebben az esetben legalább másfélszeresére nő majd a honvédelmi kiadás. A két cikk nem a korona vírus után 5 évvel lévő állapotot mutatta be a MHnál. Nem értem, hogy jönne a cikk kitárgyalásához.
Külön megjegyezném, hogy bármennyire is üdvös, ha valaki szerint kanyarban előzés lesz a reál gazdaságban, ennek a kijelentésnek a mélyebb boncolgatása nem haditech eszközökkel menne. (Volt eddig is szó érintőlegesen arról ebben a topicban is aszem, hogy a hitel moratórium szakértők számításai szerint simán 3 millióval megdobhatja egy 15 milliós lakáshitelt, a lakosság eladósodása fékezően hat majd a növekedésre. Állítólag nagyon magas volt az új beruházások száma és volumene az elmúlt évben, miközben máshol jellemzően leálltak a fejlesztésekkel, ami meg a többi országhoz képest nagyobb növekedést vetítene előre. Már beszéltünk a román haderőfejlesztés topicban arról, hogy 65%-ról 80%-ra ugrott egy év alatt a magyar államadósság és ez befolyásolhatja a kiadási oldalt a jövőben. Valószínűleg mindenki hallotta azt, hogy a foglalkoztatottság a hivatalos adatok szerint elérte a leállás előtti szintet. Nem tudok garanciát adni nektek arra, hogy ezekből és rengeteg más adatból az évtized felénél pontosan mennyi GDP növekedés lesz, mert nem vagyok közgazdász és csirkebélből nem jósolok.)
Mindettől függetlenül, hogy prognózis szerűen nem tudunk 100%-os biztonsággal számokat mondani, illetve a kanyarban előzés kijelentés megvalósulását tényként kezelni, semmi nem változott a tekintetben, hogy a honvédelmi büdzsé a GDP kötött származéka. Megbeszélheted magad megnyugtatására, hogy nem, de de.
Ha növekszik ez a közgazdászoknak szent szám, ha csökken, az a költségvetési törvényben foglaltak szerint kötelezően befolyásolja a honvédelmi tárca pénzeszközeinek mértékét pozitívan, vagy negatívan. Azt mondani, hogy ez az apróság irreleváns a haderőfejlesztés szempontjából, kimondottan komolytalan, hogy kibaszottul finom legyek.
De tegyük fel, hogy csökken a GDP, és akkor csökken a 2%-ra emelt honvédelmi költségvetés is, ugyanakkor a haderőfejlesztés részének tekinthető hadiipari fejlesztések bezony a fejlesztési minisztérium keretéből jönnek létre, ami ugye ilyentén módon bár gazdasági beruházás, ugyanakkor hadi célú fejlesztés is, tehát nem egy minisztérium GDP arányos keretéből gazdálkodva történhet az a kanyarban előzés. Mivel a román tervekkel szemben egyelőre átgondolt és megfelelően öszetett, egymásra is épülő magas színvonalú ipar jön létre, ami háttértámogatást, gyártást, ellátást biztosít a haderőnk részére, valamint exporttevékenységgel akár extra forrásokhoz is juttathatja az államot a jövőben. Szóval több összetevős csak ilyen kismértékben megkarcolva is, mint amire alapozted a mndanivalódat. A 'Covid visszaesés' semmilyen szinten nem érintette az építőipart, százezerrel mennek a nagyberuházások, és a magáningatlan építések is. A moratórium lejárta meg fogja érinteni azt a közeget, aki a saját beruházását a hitel felvétele után után teljesítette és most fizetnie kell. Nem azokat érinti, akik jelenleg futnak bele a hitelfelvételbe, illetve működő vállalkozásokkal kiviteleznek, vagy megrendelnek. Az építőipari szegmens lehetséges lufija a jelenlegi előrelátás szerint még közel sincs a kipukkanáshoz és a honvédelemhez köthető ingatlanok felújítása, építése szintén GDP növelő tevékenység.
A kész hadiiparral, működő építőiparral, alacsony munkanélküliséggel, két minisztérium forrásaival egymásra ható megrendelésekkel és pénzeszközökkel maga az ország fogja a GPD-t ezen szegmensen belül felpörgetni, ami mindamellett, hogy többirányú forrásbevonást tesz lehetővé, önmaga tömegét növeli.
A megvalósulás léptéke kormányzati, sőt választási események, lépések függvénye, de magában a körkörös tevékenységek egymásra épülő folyamata magában hordozza a lehetőséget.