Mindettől függetlenül, hogy prognózis szerűen nem tudunk 100%-os biztonsággal számokat mondani, illetve a kanyarban előzés kijelentés megvalósulását tényként kezelni, semmi nem változott a tekintetben, hogy a honvédelmi büdzsé a GDP kötött származéka. Megbeszélheted magad megnyugtatására, hogy nem, de de.
Ha növekszik ez a közgazdászoknak szent szám, ha csökken, az a költségvetési törvényben foglaltak szerint kötelezően befolyásolja a honvédelmi tárca pénzeszközeinek mértékét pozitívan, vagy negatívan. Azt mondani, hogy ez az apróság irreleváns a haderőfejlesztés szempontjából, kimondottan komolytalan, hogy kibaszottul finom legyek.
De tegyük fel, hogy csökken a GDP, és akkor csökken a 2%-ra emelt honvédelmi költségvetés is, ugyanakkor a haderőfejlesztés részének tekinthető hadiipari fejlesztések bezony a fejlesztési minisztérium keretéből jönnek létre, ami ugye ilyentén módon bár gazdasági beruházás, ugyanakkor hadi célú fejlesztés is, tehát nem egy minisztérium GDP arányos keretéből gazdálkodva történhet az a kanyarban előzés. Mivel a román tervekkel szemben egyelőre átgondolt és megfelelően öszetett, egymásra is épülő magas színvonalú ipar jön létre, ami háttértámogatást, gyártást, ellátást biztosít a haderőnk részére, valamint exporttevékenységgel akár extra forrásokhoz is juttathatja az államot a jövőben. Szóval több összetevős csak ilyen kismértékben megkarcolva is, mint amire alapozted a mndanivalódat. A 'Covid visszaesés' semmilyen szinten nem érintette az építőipart, százezerrel mennek a nagyberuházások, és a magáningatlan építések is. A moratórium lejárta meg fogja érinteni azt a közeget, aki a saját beruházását a hitel felvétele után után teljesítette és most fizetnie kell. Nem azokat érinti, akik jelenleg futnak bele a hitelfelvételbe, illetve működő vállalkozásokkal kiviteleznek, vagy megrendelnek. Az építőipari szegmens lehetséges lufija a jelenlegi előrelátás szerint még közel sincs a kipukkanáshoz és a honvédelemhez köthető ingatlanok felújítása, építése szintén GDP növelő tevékenység.
A kész hadiiparral, működő építőiparral, alacsony munkanélküliséggel, két minisztérium forrásaival egymásra ható megrendelésekkel és pénzeszközökkel maga az ország fogja a GPD-t ezen szegmensen belül felpörgetni, ami mindamellett, hogy többirányú forrásbevonást tesz lehetővé, önmaga tömegét növeli.
A megvalósulás léptéke kormányzati, sőt választási események, lépések függvénye, de magában a körkörös tevékenységek egymásra épülő folyamata magában hordozza a lehetőséget.
Nagyon népszerű lett a téma, ezért még egyszer, talán pontosabban, mint eddig. Mert az én hsz-eimet idézve reagálsz és próbálsz cáfolni valamit, de nem tudom, hogy mit szeretnél pontosan megdönteni állításként.
1, Volt két cikk linkelve, aminek a témája, hogy mennyire tűzoltás és nem igazi haderőfejlesztési program az, ami most történik. Meg amúgy is bakfitty a szomszédokéihoz képest amit csinálunk. (A most idézett mondataid is nekem arról tanúskodnak, hogy ezt a nézetet nem teljesen osztod.)
2, Jött egy szarkasztikus megjegyzés (
itt szeretném kiemelni, hogy nem tőled, csak nem értem, mit szeretnél kihozni a témából), hogy "meg kanyarban előzésről is szó volt".
A, Nem, nem volt szó arról, hogy a hadseregünk kanyarban fog előzni. A reál gazdaságról volt szó, ahogyan ezt te nem is cáfolod.
B, Az általad leírt számok biztatóak. A nagyobb nemzetközi intézetek szintjén osztják a bizakodást. Ráadásul én is. Ha kiderült ez eddig, ha nem. Ettől még ez "nincs a zsákban".
C, Hamis az az állítás, hogy "kanyarban előzésről is szó volt", és nézzük meg, hogy jelenleg milyen járművekkel és mennyivel rendelkezik a Honvédség meg nézzünk szét a környező országok hadseregeinél. Sem a kormány eredeti állítását a témában nem cáfolja, sem az idő horizont nem stimmel. (Továbbra is tartom azt az állítást, hogy az eredeti hsz,
amit nem te írtál, csak nem tudom, mit szeretnél kihozni, majdnem igaz, csak semmi nem stimmel. És indokolatlan begyűjtött és kéznél lévő vasak kapcsán egy hadi tech fórumon azt előhozni, hogy a kormány a reálgazdaságra
és a jövőre nézve milyen kijelentéseket tett.)
3, A haderő fejlesztés nem önműködő lesz a hazai gyártás bevezetésével. (
És itt már részben cáfolni szeretném az általad mondottakat.)
-Ha évente 5%-ot tudunk növelni a GDP-n, akkor 5 év múlva 128%-a lesz a mai szintnek.
-Az MH költségvetését ez az arány meghatározza. Nem a most épülő gyárakból lesz alapvetően pénze. (Hogy azt ne mondjam, Krisss, Dudi és a többiek fizetését sem az RM fogja utalni, ha nem váltanak szakmát.)
-Ha és amennyiben ez a GDP növekedés bekövetkezik, még mindig nem igaz az eredeti kontextus, hogy a honvédek 28%-kal több gépet fognak
birtokolni. Vagy azt jelenti, hogy meg tudjuk tartani azt az arányt, hogy a költségvetés felét új vasakra költjük -ha a toborzás nem tudja tartani az ütemet a beérkező vasakkal- vagy jóval nagyobb személyi állománnyal rendelkező Honvédséget is tudunk finanszírozni. Mind a két eset kapcsán rossz hír a két újság cikkének, hogy itt csak tűzoltás zajlik. Ellenben(!) 2025-os vagy 2026-os évi növekedés (akár GDP-t veszünk, akár a hozzá kapcsolódó honvédelmi költségvetést) pár évvel később megérkező felszerelést fog jelenteni. A szavaid alapján ezt te is így gondolod, csak furcsán reagálsz arra, amit én írok.
4, Én mindig számolok előre nem látott kockázatokkal.
-Kiemelted a kedvező híreket. És mi van a kedvezőtlen adatokkal? Az előrejelzés szerint csökkenni fog a most vis major miatt megugró költségvetési hiány és államadósság. Ez nem jelent megterhelést a gazdaságra és az elkövetkezendő évek költségvetésére?
-És ez rengeteg kérdést érint. Külföldi partnerekkel a munka, akik hasonló költségvetési nyomás alá kerültek. Hogy egyébként mi miből fogunk többet fordítani államadósság csökkentésére... Rengeteg olyan dolog, amiről fenntartom, hogy itt érdemesebb lenne címszavakban beszélni. Mert nem közgazdasági folyóiratot szerkesztünk.
A röhejes az, hogy még a cikkek néhány alap kiindulópontjával is egyet tudok érteni. Valóban 2026-ra nem fogjuk mennyiségben utolérni a biztonságunk szempontjából legkritikusabb országokat. Egyet tudok érteni veled is, hogy ettől még az irány jó és nem drogos kábulatban lett megírva az egész.
Vannak bizonyos területen kétségeim. Ha évente 5%-ot növekedünk, akkor kamatos kamattal együtt is 2026-ban 128% lesz az emelkedés. És komoly közgazdászok beírnak az előrejelzéseikbe 50%-ot, ami csodálatos
lenne. Ha ezt mi megcsináljuk, akkor jövőre érdemes elmenni szavazni és a mostani fejlesztések eltörpülnek majd az akkorihoz képest. De... beírnak
ugyan ezek a közgazdászok Ukrajnának szintén 50%-ot. Az államadósság
jelenlegi mértékéről náluk van ugyan ekkora, 50%-os eltérés a különböző publikációk között. Ember nem tudja megmondani, hogy mennyi, mert aszem valami IMF programban van az egyik része, mellette 10% fölötti kamattal vesz fel pénzpiacról, van egy 40% kamatot fizetnek része is egy részének, ha a GDP tényleg ennyivel fog fentebb menni. 5%-ot fordít a hadi kiadásokra, ami teljesen okés egy háborúban álló állam részéről, de se ebben az évtizedben fenntartható, sem reál gazdaságilag kedvező nem lesz.
Én úgy látom, hogy az elmúlt időszakot jelentősen túlfűtötte az olcsó pénz időszaka. Még 5 évre előre sem tudom megmondani senkinek biztosra, hogy ez mit jelent a számunkra. Keleten és délen nem csak a politikai helyzet lett bizonytalan. Ha és amennyiben bedől valaki mellettünk... Az kanyarban előzés lesz a számunkra és nem látom előre, hogy minket mennyire fog visszarántani. Ez nem ellentmondás, például egy Kijev bedőlése mindenki mást is megviselne majd és ettől még mi hamarabb fogunk kijutni. De délen több országot tudok
ugyan ilyet felsorolni, mint ahány ujjam van a bal kezemen, pedig nem vágta le a fűrészgép!
Nagyon nehéz gazdasági előrejelzéseket készíteni katonákkal. És nekem a kanyarban előzés szarkazmussal ez volt a gondom. Esély nincs rá, hogy mélységében elemezzük! És annyira deformált igazságmagvat tartalmazott, hogy nem is nagyon érdemes.