Admiral Kuznyecov / Kuznetsov / Project 11435 (Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
Senki se tudja, hogy mi legyen a Szu-33-asokkal. Ahogy a hajóval se. A MiG-29KR program egy határozott előremenekülés volt, de nem elég határozott.
A Szu-33M program kész, de olyan régi (tíz éves) hogy mára elavult. Hogy tudjátok miről van szó, lényegében a Szu-27SzM és SzM3-as programból a legelső SzM gépek modernizációjának is csak egy részét kapták volna meg. El is vetették, ennek eredménye a MiG-29K megjelenése az orosz haditengerészetnél. Irónikus módon már most fizikailag több MiG-29KR és KUBR gép van az orosz haditengerészet állományában átadva (de nem hadrendben!), mint ahány Szu-33-ast összesen legyártottak. És azokból a 24 év alatt még kannibalizáltak is.
Mindezek ellenére az NPO Szaturn irányából megjelent a hír, hogy az az AL-31F-Sz3 jelű hajtóműveket újra gyártani fogják (ennek sincs értelme) vagy erősebbre cserélik.
Ez utóbbiról volt már szó a Szu-33M ügyében, akkor a konkurens MMPP Szaljut AL-31FM-1-esenek navalizált változatait kapta volna meg a flotta.
Az NPO Szaturn AL-41F-1Sz hajtóműve akkor már legalább gyártóazonos és még modernebb is lenne. De ez is felesleges pénzkidobás.
Ugyanis ehhez a gépet is át kéne alakítani, még akkor is, ha a TVC-s AN-100-as fúvócső nem kerül bele.
A hajtómű se maradhatna érintetlen (nem a TVC megvonás miatt, mert az a szekció moduláris), mert az AL-31F-Sz3 legfőbb tulajdonsága a korrozióállóság volt.
Ezen felül ez a hajtómű az AL-31F RPT-s változata, ami annyit jelent, hogy a gázhő magasabb, a fordulatszám magasabb és forszázson 400kg-al többet tol per hajtómű.
Erre azért van lehetőség, mert a hajtómű aero- és termodinamikai oldalról bír annyi tartalékkal, hogy pár százalákkal magasabb gázhő esetén kicsivel magasabb fordulatszámon még nem válik instabillá, igaz a termikus hatásfok már nem annyira kedvező. Viszont több levegőt mozgat át magán, nagyobb sűrítéssel és emiatt emelni lehet a kerozin mennyiségét az utánégetésnél is. Nagyobb fogyasztás, lényegesen alacsonyabb élettartam.
Ehhez képest az AL-41F-1Sz eleve nagyobb méretű kompresszorral, nagyobb sűrítési viszonnyal, nagyobb gázhővel, ehhez tervezett jóval modernebb turbinával, nagyobb forszázs gázhővel és ehhez tervezett anyagokkal bír. FADEC vezérlés is sokat nyom a latba.
És akkor ezzel a lendülettel már megint a Szu-57K-nál találjuk magunkat...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Senki se tudja, hogy mi legyen a Szu-33-asokkal. Ahogy a hajóval se...

Én is pont ezt látom. El kéne dönteni, hogy kell e Blue Water kapacitás. El kéne dönteni kell e hordozó, CBG. Ha igen akkor ha Indianak felújították ~tisztességgel felújították a Vikramaditya kb 2.5miliárd $ból és az még hajó lesz 20évig akkor ezt a Kuzentsovval is el lehet játszani. De a romboló, cirkáló vonal uilyen problémás. Nincsenek új rombolók, cirkálók átadva 25éve.

Én tudom egy baromi fájdalmas döntés lesz akármit is döntsenek de meg kéne hozni. Mert ha nem kell akkor csak eszi a pénzt de minek, ha meg kell akkor neki kéne állni rendes felújításnak, Lidernek...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Én is pont ezt látom. El kéne dönteni, hogy kell e Blue Water kapacitás. El kéne dönteni kell e hordozó, CBG. Ha igen akkor ha Indianak felújították ~tisztességgel felújították a Vikramaditya kb 2.5miliárd $ból és az még hajó lesz 20évig akkor ezt a Kuzentsovval is el lehet játszani. De a romboló, cirkáló vonal uilyen problémás. Nincsenek új rombolók, cirkálók átadva 25éve.

A Vikramaditya (és a MiG-29K(R) program) nem jöhetett volna létre a Kuznyecov-al való tapasztalatszerzés nélkül. Ezért (is) nem dobják szerintem ki. Kell a pilóta és üzemeltetési tapasztalat, hogy ne nulláról kelljen majd egyszer egy normális hordozó-programot elindítani 10-15-20 év múlva. Plusz el lehet adni a képességet... jelenleg csak Indiának, de ők hajlandóak fizetni is érte.
 
M

molnibalage

Guest
Az utolsó mondat úgy nem korrekt, hogy a helyzet talán még rosszabb is.
A szíriai bevetéseket a Szu-33-asok R-27-es és R-73-as rakétákkal, ECM poddal vagy két FAB-500M62-es bombával a törzs alatt és R-73+ECM poddal repülték, mely bombákat Gefeszt-24-33-as műholdas navigációs célzórendszerrel oldották a célpontokra. Nem célzókonténer, nem lézeres/televíziós/műholdas önrávezetés, de legalább precíziós navigációval megtámogatott kontrollált oldás.
Ez volt a maximum, amit a típusból és a hajóból ki tudtak hozni.
Azaz, ha fenn volt a két R-27R (tehát nem ER, csak sima R), akkor nem mehetett fel a két bomba és akkor a gép csak őrjáratozott. Ha fenn volt a két bomba, akkor a BVR fegyver ugrott le, de figyelem! csak két 500 kilós bomba mehetett fel.
Hát, akkor erről ennyit...
Mondjuk lehet, hogy nagy üzemanyag tartalékkal repültek, de viszont így nézve is igazából mindegy. Semmi értelme a batárnagy gépnek, mint platfromnak.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 906
8 212
113
A MiG-29KR programot is az tette lehetővé, hogy az indiai haditengerészet megfinanszírozta. Ez nem előremenekülés szerintem, hanem kényszerpálya...
Hozzátennem, hogy félig sikerült kényszerpálya. A kérdés már az, hogy az indiaiak a 39K gépeiket tudják-e hosszútáávon üzemeltetni. Jelenleg erősen problémás, hogy az a MIG amely eddig csak szárazföldi gépeket készített, alapvető konstrukciós hibákat hagyott a navalizált Fulcrumokban. Ez még eddig nem jött ki a Kuznyanál és a KR-nél, de hát nem sokat repültek velük Szíriánál, hiszen még rendszerben sincsenek. Ha viszont konstrukciós problémák vannak, akkor az indiaiak újabb hordozójára már nem Ők fognak repülőgépeket szállítani, én még elképzelhetőnek tartok egy Rafale-t is a Vikrán, ki kell próbálni, milyen felszállósúllyal és mit hordozva startolhat...
Amit sikerült eddig eladni az a már mos elavult 29M2 egyiptomnak. 2017-ben, AESA lokátor nélkül, háát.. és a fene tudja, mire képes a traget pod, a MAWS hatékonyságáról sincs semmi, az R-73/74 és R-77 combo ma már nem kiemelkedő, de legalább az AIM-120-al is szembe lehet állítani..
Szóval maga a 29-es (és 35-ös program) egy utolsó rugás a MIG brand-nél, de igazából kéne egy alacsony érzékelhetőségű sárlány, vagy UAV a MIG oldaláról, de hát nincs rá pénz...
 
M

molnibalage

Guest
És akkor ezzel a lendülettel már megint a Szu-57K-nál találjuk magunkat...
Meg annál a kérdésnél, hogy mikor lesz HT változat egy olyan géből, amiből a jelenlegi temóban 2030-ban sem lesz bevethető sokat repült gép? 2000 órát, ha repült az összes PAK-FA úgy, hogy nem az új hajtómű van benne. 3 hónap múlva lesz a 8 éves első felszállás évfordulója...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 516
113
Hozzátennem, hogy félig sikerült kényszerpálya. A kérdés már az, hogy az indiaiak a 39K gépeiket tudják-e hosszútáávon üzemeltetni. Jelenleg erősen problémás, hogy az a MIG amely eddig csak szárazföldi gépeket készített, alapvető konstrukciós hibákat hagyott a navalizált Fulcrumokban. Ez még eddig nem jött ki a Kuznyanál és a KR-nél, de hát nem sokat repültek velük Szíriánál, hiszen még rendszerben sincsenek. Ha viszont konstrukciós problémák vannak, akkor az indiaiak újabb hordozójára már nem Ők fognak repülőgépeket szállítani, én még elképzelhetőnek tartok egy Rafale-t is a Vikrán, ki kell próbálni, milyen felszállósúllyal és mit hordozva startolhat...
Amit sikerült eddig eladni az a már mos elavult 29M2 egyiptomnak. 2017-ben, AESA lokátor nélkül, háát.. és a fene tudja, mire képes a traget pod, a MAWS hatékonyságáról sincs semmi, az R-73/74 és R-77 combo ma már nem kiemelkedő, de legalább az AIM-120-al is szembe lehet állítani..
Szóval maga a 29-es (és 35-ös program) egy utolsó rugás a MIG brand-nél, de igazából kéne egy alacsony érzékelhetőségű sárlány, vagy UAV a MIG oldaláról, de hát nincs rá pénz...

A Vikramaditya ár alakulásának esete is gyönyörű, de a navalizált Mig-29 törnéete csak az igazi csoda. India fizet azért, hogy teszter lehessen. Annyira felültették őket a szoporolerra hogy az vmi elképzelhetetlen...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and Cifu
M

molnibalage

Guest
A Vikramaditya ár alakulásának esete is gyönyörű, de a navalizált Mig-29 törnéete csak az igazi csoda. India fizet azért, hogy teszter lehessen. Annyira felültették őket a szoporolerra hogy az vmi elképzelhetetlen...
Igazából ez az innováció. A sok játékos a Steamen alfa állapotú játékokkal játszik évekig és fizet. Az orosz megtalálta a piaci rést. :)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
A Vikramaditya ár alakulásának esete is gyönyörű, de a navalizált Mig-29 törnéete csak az igazi csoda. India fizet azért, hogy teszter lehessen. Annyira felültették őket a szoporolerra hogy az vmi elképzelhetetlen...

Milyen más opciójuk lett volna?
Amerika nem nagyon jöhetett anno még szóba (1980-as/90-es éveket írunk), mert akkor éppen ismét Pakisztánnal volt szorosra a kapcsolat. Márpedig ez érthető okokból nem jó politikai helyzet. A szovjetekkel dettó nem volt olyan jó a kapcsolatuk, hogy a még csak épülődő STOBAR hordozó technológiáját átadják.

Ki jöhet még szóba? A franciákkal megállapodtak 1988-ban, meg is csinálták a terveket 1990-re, egy 25 000 tonnás CATOBAR és egy 25 000 tonnás STOBAR megoldásra (a fedélzetre elvben Rafale kerülhetett volna). Csakhogy 1991-ben India egy pénzügyi krízisbe került, és a programot törölték. A haditengerészet érdeklődése megvolt, és mivel az 1990-es évek közepén India és Oroszország nagyon egymásra talált, az oroszok próba-szerencse módon bedobták a Gorshkov átalakítását. India ráharapott. A piaci szereplők utógyújtással reagáltak, ez volt az, ahol például a Gripen navalizált verziója is működhetne akár STOBAR konfigban. Csakhogy mindegyik ajánlat drágább volt, mint az orosz. India döntött.

A többit ismerjük.

Hasonló szopóroller akad máshol is, akár itt Európában is.... :)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 199
113
Én is pont ezt látom. El kéne dönteni, hogy kell e Blue Water kapacitás. El kéne dönteni kell e hordozó, CBG. Ha igen akkor ha Indianak felújították ~tisztességgel felújították a Vikramaditya kb 2.5miliárd $ból és az még hajó lesz 20évig akkor ezt a Kuzentsovval is el lehet játszani. De a romboló, cirkáló vonal uilyen problémás. Nincsenek új rombolók, cirkálók átadva 25éve.

Én tudom egy baromi fájdalmas döntés lesz akármit is döntsenek de meg kéne hozni. Mert ha nem kell akkor csak eszi a pénzt de minek, ha meg kell akkor neki kéne állni rendes felújításnak, Lidernek...

A döntés megvan .Természetesen szeretnének új hordozókat, de ahhoz pénz és infrastruktúra is kell . Jelenleg nincs se ez se az. Kb 2025-re épülnek meg az új orosz hajógyárak illetve készülnek el a régiek felújításával. DE akkor is csak kooperációban (több hajógyár) tudnak majd építeni hordozót. 25000t vízkiszorítású hajók építése is probléma. Az Északi hajógyárban folyik egy szárazdokk bővítése/korszerüsítése, hogy az orosz UDK-kat eltudják kezdeni reálisan építeni 2019/2020 táján.

Egyébként Putyin még július 20-án kiadott egy "úkazt" 2017/327 " Orosz Föderáció állampolitikájának alapjai a haditengerészeti tevékenységek területén 2030-ig terjedő időszakra " melyben benne van: fenn kell tartani, hogy az orosz hadiflotta a 2. legerősebb legyen a világon 2030-ig

https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71625734/
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Egyébként Putyin még július 20-án kiadott egy "úkazt" 2017/327 " Orosz Föderáció állampolitikájának alapjai a haditengerészeti tevékenységek területén 2030-ig terjedő időszakra " melyben benne van: fenn kell tartani, hogy az orosz hadiflotta a 2. legerősebb legyen a világon 2030-ig


Nem hogy 2030-ig de már 2020-ra sem lesz a 2. helyen :D

Ugyan mitől lenne második helyen?
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 199
113
A Vikramaditya ár alakulásának esete is gyönyörű, de a navalizált Mig-29 törnéete csak az igazi csoda. India fizet azért, hogy teszter lehessen. Annyira felültették őket a szoporolerra hogy az vmi elképzelhetetlen...

Mivel semmilyen tapasztalatuk nem volt rep-hordozó modernizációja területén benézték az árat és ténylegesen több javítani való volt mint amit hittek. Elvégreis a Szevmas nukleáris meghajtású TA gyártására specializálódott.
 
M

molnibalage

Guest
A döntés megvan .Természetesen szeretnének új hordozókat, de ahhoz pénz és infrastruktúra is kell . Jelenleg nincs se ez se az. Kb 2025-re épülnek meg az új orosz hajógyárak illetve készülnek el a régiek felújításával. DE akkor is csak kooperációban (több hajógyár) tudnak majd építeni hordozót. 25000t vízkiszorítású hajók építése is probléma. Az Északi hajógyárban folyik egy szárazdokk bővítése/korszerüsítése, hogy az orosz UDK-kat eltudják kezdeni reálisan építeni 2019/2020 táján.

Egyébként Putyin még július 20-án kiadott egy "úkazt" 2017/327 " Orosz Föderáció állampolitikájának alapjai a haditengerészeti tevékenységek területén 2030-ig terjedő időszakra " melyben benne van: fenn kell tartani, hogy az orosz hadiflotta a 2. legerősebb legyen a világon 2030-ig

https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71625734/
Ezek szerint most úgy kezeli, hogy a 2. legerősebb? A nuki ütőerővel nézve lehet és a teljes erőt. Ha a flották erejét nézem adott műveleti térségben, akkor sóhajtok egy nagyot és Japánra nézek, de itt már talán UK és Fr. is játszik. Kínát meg sem merem már említeni...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 199
113
Ezek szerint most úgy kezeli, hogy a 2. legerősebb? A nuki ütőerővel nézve lehet és a teljes erőt. Ha a flották erejét nézem adott műveleti térségben, akkor sóhajtok egy nagyot és Japánra nézek, de itt már talán UK és Fr. is játszik. Kínát meg sem merem már említeni...

Beleszámítják a tengeralattjárókat is természetesen. 2025-re 8 Borejnak, 7 Jaszenynak , 12 Kilónak (projekt 636,3), 4 Ladának kell hadrendben állnia. Ezek mind újak. Mellette marad 6 Delta IV, 4 modernizált Oscar II, 4 modernizált Akula , mellette még 2 Sierra II, és kb 6-7 Akula és Oscar II.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 048
113
Én már így látom a helyzetet nuki nélküli flottánál.
USA
China
Russia

De csak azért mert 7 jaszeny SSGN és 4 oscar-2 6almas mennyiségű CM visznek magukkal.
És erre jönnek rá kis rakétás hajók amik elvisznek 8 db Calibr rakétát.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Beleszámítják a tengeralattjárókat is természetesen. 2025-re 8 Borejnak, 7 Jaszenynak , 12 Kilónak (projekt 636,3), 4 Ladának kell hadrendben állnia. Ezek mind újak. Mellette marad 6 Delta IV, 4 modernizált Oscar II, 4 modernizált Akula , mellette még 2 Sierra II, és kb 6-7 Akula és Oscar II.

De hogy a topicnál maradjunk, Oroszországnak 2025-ben is csak a Kuznyecov lesz, mint hordozó. Kínának lesz legalább 3, de talán 4 vagy 5 is. Indiának 3 (?), Nagy-Britanniának 2.

Ilyen szempontból nehéz lesz az Orosz második helyet pusztán tengókkal megőrizni...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 373
55 014
113
Lehet a tengókkal jobban járnak. :)
Én nem erőltetném az oroszok helyében ezt a rephordozós dolgot. Van ami nem megy az embernek, azt meg el kell engedni. Értelme se sok van az ő helyzetükben, zászlóshajónak meg egy Kirov osztályú ladik is elég impozáns :p
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 199
113
De hogy a topicnál maradjunk, Oroszországnak 2025-ben is csak a Kuznyecov lesz, mint hordozó. Kínának lesz legalább 3, de talán 4 vagy 5 is. Indiának 3 (?), Nagy-Britanniának 2.

Ilyen szempontból nehéz lesz az Orosz második helyet pusztán tengókkal megőrizni...

Nem csak a tengókra értve, hanem a hadiflotta mint komplexum a rajta lévő fegyverzettel . Attól, hogy a briteknek lesz 2 hordozó az indiaiknak 3 már erősebb flottájuk lesz mint az oroszoknak? Ezt te sem gondolhatod komolyan. A hordozók száma nem jelenti azt, hogy az adott ország hadiflottája erősebb a másik ország hadiflottájánál mert neki kevesebb van....
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Nem csak a tengókra értve, hanem a hadiflotta mint komplexum a rajta lévő fegyverzettel . Attól, hogy a briteknek lesz 2 hordozó az indiaiknak 3 már erősebb flottájuk lesz mint az oroszoknak? Ezt te sem gondolhatod komolyan. A hordozók száma nem jelenti azt, hogy az adott ország hadiflottája erősebb a másik ország hadiflottájánál mert neki kevesebb van....

Nem ezt mondtam.