1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Autó-motor, elektromos járművek, közlekedés

Diskurzus a(z) 'Kantin' témában - molnibalage által indítva @ 2018. február 9..

  1. LMzek

    LMzek Well-Known Member


    Az üzemanyag a finomítóból kb 100HUF.
    A többi mind kis/nagyker árrés, adó, vám...
     
  2. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Egész pontosan 107 forintba kerül egy liter nyersolaj. Mivel a termelésünk nagyon kicsi a fogyasztáshoz képest, ez a pénz szinte teljes egészében kimegy az országból. Az ezután rárakódó egyéb költségek nagy része viszont már bent marad.
    Az áram esetében viszont a termelés is nagyrészt az országban van, így az abból befolyó pénzek is gazdagítják az államkasszát. Persze Paks 2 sok pénzbe kerül, de ha egyszer megépül, minimum 60 évig termelni fog szinte ingyen.
     
    fip7 and LMzek like this.
  3. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Aha. És ezt a röhejes kijelentést mire alapozod...?

    Az, hogy most egyes villanyautó fanok garázsban egyedül töltik 230-ról a kocsit idili állapot. Egyetlen jelenlegi ház villamos rendszere sincs arra felkészítve, hogy töltösön több tucat vagy százas nagyságrendű kocsit.

    Na képzeld el, ha ezt egymás melletti háztömbök kezdik el. A jelenlegi elosztóhálózat nem bírja azt. Egyetlen villanyautó lassútöltése is egy lakás csúcsfogyasztásának többszöröse is lehet. Na ki fogja fizetni azt, hogy lerakjanak új trafót, feltúrják az utcát és teljesen új villamos rendszert húzzanak be az épületekbe? Hm...? Ezek hol vannak a hurráoptimista világodban? Teljesen mindegy, hogy otthon vagy kutakon lesz töltés a jelenlegi hálózat nem képes kezelni azt, hogy olyan csomópontok leszek, hogy a most létező mondjuk 500 kW csúcsfogyasztásra ráraksz még ennyit vagy akár többet is, ha gyorstöltenek. Egyetlen szutyok gyorstöltés 100 kW nagyságrendű teljesjtményt jelent. Hányszor kell ezt még elmagyarázni...? Miért nem tetszik legaláb a középiskolás fizikát figyelmbe venni...? Hm...?

    Egy lakás csúcsfogyasztása 4 kW táján van. A villanyautó lassú töltése is efelett van. Tehát, ha minden háztartás villanyautós lesz, akkor éjszakai lassútöltésen is messze a mostani csúcs felett lenne a hálózat használva. Van benne ennyi tartalék? Hm...? Tök jó, hogy ezeket csak úgy odaképzeled... Ha csak 4 kW teljesítménnyel töltesz az a kocsiban kb. 3,2-3,4 kW effektív töltés lesz. Ezzel lassú töltésen is órákba telik csak a napi 20-40 km ingázást visszapakolni...

    Lásd fent. Kurvára mindegy a töltő helye, sehol nincs erre a hálózat felkészítve. Fizika.


    Szerintem nézegessed azokat az utakat. M1/M7 bevezető megvan? A völgybe végig két oldalt áruházak vannak, a völgy végéig. Oda pl. hova tennél le egy új töltőállomást? A dombokat elős körben el kéne hordani, de igaz ez az érdi emelkedő szakaszán is. Hát ahol sík terület van, de kb. a semmi közepén és egyetlen fogyasztó ma a töltőállomás oda ki fog új trafót letenni szerinted? Mert a kúton gyortöltés lesz. Ha csak 30 autó parkol az 3MW táján lenne. Apró hiba, hogy egy kút órás forgalma akár 80-100 autó is lehet. Ha csak 1 órán keresztül van ph. töltés, akkor 10 MW tájáról van szó. Hoppá. 20 kV alállomás 100 misis nagyságrendű költség. Ej...

    Lásd fent. Így jár az, aki műszaki tartalom nélkül bullshittelve álmodozik.

    Bocs, de ettől megyek a falnak és repül le menetrendszerűen a gépszíj...
     
  4. Sharid

    Sharid Well-Known Member

    Megjegyzés: Zalaegerszeg... pld "elvileg hozhatnána létre" töltőplaccot, de erre hely csak a világvégén lenne....
    tömegközlekedés zéró, - felkel valaki egy órával korábban, hogy keresztülbuszozzon -két/3átszállás, hogy beüljön a villanyautójába, és vissza beguruljon az öt percnyi városközpontba?
     
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    • A hazai áramfogyasztás 1/3-a perpillanat import...
    • A fűtőelemet is importáljuk Pakshoz, az legalább olcsó, de akkor sem hazai...
    • A gázerőművek gáza is import...
    • Ha valaki napelemmel jönne, az is import, ahogy a szélkerék is, mert itthon nem gyártunk ilyet...
    • Nem import a minimális vízáram (kerekítési hiba a telje termelésben, nemhogy fogyasztásban) és a lignit, de szoktunk jó minőségű feketeszenet importálni, hogy picit feljavítsák azt a szart.
    • Nagyon kevés gázt termelnek itthon, az import talán 10%-a sincs. (Ezt fejből nem tudom.)
    Szóval ilyen puffogtatások helyett tessék gondolkozni már egy picit. De tényleg. Miért ekkora luxus ez...?
     
    nyugger likes this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Annál azért több. 60 dolcsis olajár mellett a literenkénti kőolaj ár kb.100 HUF, a szállítási költség tonnánként fajlagosan ehhez képest igen alacsonyan tartható, a finomítás kötlsége az, ami húzosabb.
     
  7. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    https://forum.htka.hu/threads/autó-motor-elektromos-járművek-közlekedés.1490/page-5#post-424082
     
  8. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Fent már írtam, Magyarországon a lakásállomány 64%-a családi ház. Ez azt jelenti, hogy az autók több mint a felét otthon tudják töltögetni az emberek. Hazamegy a melóból, ráköti a 230-ra és reggelig feltölti. 2-3 kW-al, 10 óra alatt 20-30 kW-ot tölt bele (naponta átlagosan úgysem használ el ennél többet, sőt inkább jóval kevesebbet), a meglévő hálózat simán bírja (akár még 2 kocsit is).

    A városokban meg általában az utcán parkolnak az autók, nem nagy dolog minden parkolóhely mellé odarakni egy dugaljt. Ezt az elkövetkezendőkben kell kiépíteni, szóval nem a régi hálózatokra kell alapozni.

    Nekem otthon megy a bojlerem, számítógép, TV, hűtő, kenyérsütő, miközben az asszony porszívózik (és még be sem kapcsoltam a fűnyírót, vagy a láncfúrészt), simán előfordul 4-5 kW-os fogyasztás is napközben. Éjjel meg megy a hűtő és semmi más, ami jóformán semmit sem fogyaszt. Ha lenne elektromos autóm, akkor tölteném azt éjjel. Ha nappal bírja a hálózat ezt a terhelést, akkor éjjel miért ne bírná ugyanazt a terhelést?

    Családi házak esetén megvan a rendszer, semmit nem kell átalakítani, csak ha gyorstölteni akar valaki, dehát azt úgyis ő fogja kifizetni az áramszolgáltatónak.
    Városokban nem kell bevezetni a házakba, mert az utcán parkolnak az autók. A garázsokba viszont valóban ki kell építeni a rendszert.
     
  9. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Ezeket a problémákat ismerem, de ezt mindet meg lehet oldani egy Paks 3-al vagy akár 4-el. Ott van a Tisza, az is elbírna 1-2 blokkot.
    Jelentős olajtermelés viszont soha nem lesz Magyarországon, szóval az a pénz mindenképp kimegy.
    A fűtőelemeket meg elég gáz, hogy pont te hozod fel, hisz tudod nagyon jól, hogy az filléres kiadás a nyersolajbehozatalhoz képest.
    135000 hordó nyersolajat importálunk naponta, az egy évben 3,25 milliárd dollár, 2,66 milliárd euró. Ennyi megy ki évente az országból. Persze nem mind üzemanyagra megy el, de ebből kijön, hogy kb. 5-6 évente elfüstöljük Paks 2 árát. Persze nem lehet teljesen megszüntetni az üzemanyaghasználatot (traktorok, teherautók, stb.), szóval legyen mondjuk 10 év.
    Viszont Paks 2 ára is 40%-ban itthon marad a szerződés szerint.
    Szóval nagyon is megérné nemzetgazdasági szempontból is átváltani elektromos áram alapú közlekedésre.
    A gázas erőművek meg a másik, amit atomra cserélnék, pont azért, hogy ne menjen ki annyi pénz a gázra.
     
  10. torsen

    torsen Well-Known Member

    Részletkérdés, csak példa volt. Az autópálya nyilván zabálja az akkut a magas leadott teljesítmény és az energiavisszanyerés lehetőségének hiánya miatt, a dombokon a rekuperáció miatt már nem ilyen drasztikus a növekmény. A hatótávot -jelenleg- inkább a külső hőmérséklet változtatja drasztikusan, mert egy mai átlagautó klímája kb. 6-10kW-ot fogyaszt folyamatosan, a téli fűtés meg ennél is több energiát igényel. 10 kW villamos teljesítménnyel jó esetben meg akár 70-80km/h-val is tud haladni egy szgk.
     
  11. torsen

    torsen Well-Known Member

    Nyilván a magyar el akarja kerülni az adót. Ezt tudja a hatóság is. De a pénztárgép is ugyanezen okból lett olyan, amilyen és bevált. Persze biztos vannak most is trükközők, de sokkal kevesebben. Ki lehet találni olyan rendszert ami fogyasztók többségétől be tudja szedni az adót. Még gondolkodni sem akarok rajta , majd a mezőkövesdi csodacsatár bácsi a nagy eszével kitalálja. (ha még ott lesz)
     
    nyugger likes this.
  12. torsen

    torsen Well-Known Member

    Ki lesz találva...sajnos!
     
    LMzek likes this.
  13. LMzek

    LMzek Well-Known Member

    Az biztos, hogy a "jövő" -ha lesz- az elektomos autózás, és az is biztos, hogy nem a jelenlegi -akkumulátoros- megoldással, ami fejlődési zsákutca!

    Ez csak az "első generációs", az elektromos autózás "hőskora".
    A második -"vègleges"- generáció az új hibrid-konstrukció lesz:
    üzemanyag-cellás/akkumulátoros!

    Az üzem-anyag-cellás adja a meghajtást, az akkus modul pedig a -kb.30%- energia-visszanyerést (energia-takarékos, környezetbarát)!

    "...és pont."


    U.i: csak "mindenkivel" hajlandó vagyok fogadni, bármiben! ...ha addig fennmarad a civilizáció-emberiség!
     
    gergo55 likes this.
  14. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Újabban már hűszívattyúkat raknak az e-autókba, az kevesebb áramot használ.
     
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Bocs, de gondolom nálatok nem minden nap minden órában megy a bojler, a kenyérsütő, a számítógép, egy időben. Ahogy másoknál se veled egy időben megy az összes fogyasztó.
    Ezeknek az egyidejű terhelése a hálózatra a töredéke annak, amit alkalomadták együtt képviselnének. Vagy annak, amit az jelentene, hogy mindenki rárakta a töltőre a kocsiját éjjel, Paks meg behorpadt...
     
    fip7, nyugger, fishbed and 3 others like this.
  16. LMzek

    LMzek Well-Known Member

    Mind a kettő Paks! Valóban! Ezért:

    "Viszonylag" egyszerű kiszámolni (megbecsülni), mekkora elektromos igényt jelentene a Mo-i elektromos autó állomány(jelenlegi méret):
    az éves üzemagyag-fogyasztás energiatartalmát meg kell felezni és nagyságrendileg megvan az elektromosenergia-igény.

    Azért kb. a fele, mert a belső-égésű motorok gyakorlati hatásfoka kb. 35%, az elektromos pedig a gyakorlatban kb a duplája. Papiron 92% körül van az elektromos, de a hibrid üzemmód miatt szükséges akkumulátorok "cipelése", és a "viszonylag komoly" hőmérséklet függőség (klíma, akku-kapacitás, stb...) lefelé korrigáltam -"saját hatáskörben"-! :)


    U.i: Szép nagy szám fog kijönni, mennem, kell, ha délutáig estig nincs meg, kiszámolom!
     
    blitzkrieg likes this.
  17. blitzkrieg

    blitzkrieg Well-Known Member

    Valóban nem, de ugyanígy az autót sem fogja minden nap mindenki teljesen lemeríteni, szóval éjjelenként tölteni sem fogja mindenki.
    Egyébként Németországban az egy főre eső elektromos energiafogyasztás 3-szor nagyobb, mint nálunk, az USA-ban, Svédországban 5-ször nagyobb, Norvégiában 11-szer, Izlandon pedig 23-szor. Sőt, a világ fejlettebb részén mindenhol több áramot fogyasztanak, mint nálunk. Ezek szerint a világ jó részének nem okozott gondot kiépíteni egy olyan villamos hálózatot, ami a mi fogyasztásunk többszörösét is simán elbírja.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_consumption
     
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    6-8 kW? Biztosan nem. Egy lakás légkondi töredékét eszi meg ennek, ami a kocsi belső terének kb. 20-30-szorosát hűti.
     
    nyugger and blitzkrieg like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Leolvadt az agyam megintcsak...
     
  20. LMzek

    LMzek Well-Known Member

    Volt egy "kis" időm kiszámoltam, -lehet "leülni":

    2017-ben kb. 3.5 milliárd liter üzemanyag fogyott, 1 liter energitartalma kb. 40Mj.

    Az éves fogyasztás energiatartalma "paksra átszámítva"(elektromos energia egyenérték)
    kb: 34.000, GWh

    Ebben a teherforgalom is benne van, nem találtam "gyorsan" személyforgalomra lebontott fogyasztást.

    Csa az összehasonlításkedvéért: 2016-ban a "Paks rekord" 16.053,9 GWh volt.

    Ha a teljes átállás megtörténne -teherforgalom is?!?-, akkor a 34.000GWh felezés után (az elektromotorok kb. 2x jobb hatásfoka miatt), akkor is kellene egy Paks 1 még!!!

    Kéretik leellenőrizni, szerintem "nagyságrendileg" jó!

    Jó nagy!

    Jó autózást!;)
     
    blitzkrieg likes this.

Ezen oldal megosztása