Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
https://www.popularmechanics.com/ca...7039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/

Let's say the gas-powered car is actually something similar to a Tesla Model S P100D, which would use the battery in question. Let's say we're talking about the Audi A8 4.0, another quick AWD sedan. According to the EPA, that car emits 6.2 metric tons of CO2 per year, given 15,000 miles of annual driving. And since A8s don't automatically percolate their own 93-octane, the EPA also calculates an additional 1.1 tons of upstream carbon to get those ancient dinosaur innards coursing through your fuel pump. Math aficionados will note that 17.5 (battery production) divided by 7.3 (total annual A8 emissions) equals 2.4. As in, apples to apples, the battery's carbon footprint is zeroed out in less than three years.
 
M

molnibalage

Guest
Te nyílván tudod, mennyi károsanyag kibocsátással jár egy elektromos autó akkumulátorának a legyártása, majd újrahasznosítása. Igazán megoszthatnád ezt az információt velünk.
Csak jegyzet a margóra. A műszaki és tudományos életbn nem valaminek a működésképtelenségére várnak bizonyítékot, hanem arra, hogy egy nagy ötletnek kikáltott valami működik.

Na, a Tesla S esetén a nagyob akukpakk ára laza 9000 USD. Na szerinted miért? Met olyan drága legyártani. Miért drága? Energia, és szennyezés. Mennyibe kerül szerinted egy kompozit benzintank, némi vezeték és szivattyú? Segítek, nem 9000 USD, inkább olyan 90...
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Csak jegyzet a margóra. A műszaki és tudományos életbn nem valaminek a működésképtelenségére várnak bizonyítékot, hanem arra, hogy egy nagy ötletnek kikáltott valami működik.

Na, a Tesla S esetén a nagyob akukpakk ára laza 9000 USD. Na szerinted miért? Met olyan drága legyártani. Miért drága? Energia, és szennyezés. Mennyibe kerül szerinted egy kompozit benzintank, némi vezeték és szivattyú? Segítek, nem 9000 USD, inkább olyan 90...

A 200000-300000 km (ennyit tud menni "élete" során egy akku) megtételéhez is rengeteg benzin kell, ami jóval több károsanyag kibocsátást okoz. Fent pont ezt linkeltem be, hogy egy Teslához hasonló paraméterekkel rendelkező autó már 2,4 év alatt több károsanyagot bocsát ki, mint amennyit kibocsátottak az akku létrehozásával. És ez csak a kocsi által kifüstölt károsanyag. A benzin előállításából származó kibocsátás nincs benne.
Természetesen ha az elektromos kocsi működtetéséhez az áramot teljes egészében szénerőművel termelik meg, akkor összességében kb. hasonló károsanyagkibocsátás lesz, mint a normál kocsiknál, de ha atommal termelnék, akkor működés közben semmi sem lenne és a teljes életciklus alatt is sokkal kevesebb.
Persze te mondhatod, hogy sok országban nem az atom a trendi, de sok országban meg igen, meg vízerőművel is vannak.
Plusz mint írtam már sokszor, hogy a városok mindenképp jól járnak, hisz nem lesznek szmogosak.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
M

molnibalage

Guest
A 200000-300000 km (ennyit tud menni "élete" során egy akku) megtételéhez is rengeteg benzin kell, ami jóval több károsanyag kibocsátást okoz.
Látom nem tetszik érteni...

  • Kb. százszor annyia kerül csak legyártani az akksit, mint a benzin/go tartályt és betároló rendszert a motorhoz. Aztán még el kell takarítani...
  • A teljes életciklus alatt X km esetén a b/go. esetén kiszámolod az átlagfogyasztásból a CO2 és minden más emissziót. (7 liter / 100 km jó közelítés.)
  • A teljes életciklus alatt a villanyautónál átlagos kWh / 100 km értékből is úgy, hogy az adott ország átlagos fosszilis termelési arányát nézed. (Ez igen kevés országban van 50% alatt az importot is nézve..)
Így nézve legfeljebb lokális környezetvédelmet jelent a nagyvárosokban a kisebb emisszió, de globálisat nemigen.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
EVemissions.jpg


Világátlagban 50%-kal termel kevesebb Co2-t egy villanyautó, mint egy ICE az üzemeltetése során... de nem értem a többi káros anyagot miért nem mérik?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Látom nem tetszik érteni...

  • Kb. százszor annyia kerül csak legyártani az akksit, mint a benzin/go tartályt és betároló rendszert a motorhoz. Aztán még el kell takarítani...
  • A teljes életciklus alatt X km esetén a b/go. esetén kiszámolod az átlagfogyasztásból a CO2 és minden más emissziót. (7 liter / 100 km jó közelítés.)
  • A teljes életciklus alatt a villanyautónál átlagos kWh / 100 km értékből is úgy, hogy az adott ország átlagos fosszilis termelési arányát nézed. (Ez igen kevés országban van 50% alatt az importot is nézve..)
Így nézve legfeljebb lokális környezetvédelmet jelent a nagyvárosokban a kisebb emisszió, de globálisat nemigen.

Te nem érted amit mondok és amit a cikk is leírt.

Ne csak azt vedd, hogy az akkut szennyezőbb előállítani, mint a benzintartályt.
Az e-kocsi akkor szennyez jelentősen, amikor az akkut létrehozzák, méghozzá annyi károsanyag termelődik az akku előállításával, mint amennyit 2,4 év alatt kipufog a hagyományos kocsi (a fennt linkelt cikk szerint).

Szennyez még, amikor magát a kocsit gyártják, de az ugyanúgy a hagyományosnál is megvan.

Ezen a szennyezésen kívül akkor szennyez még, amikor megtermelik az áramot. Ez meg a termelés módjától függ, ami országonként változó.

Szóval az akkus kocsik a teljes életciklusuk alatt pár országban annyit szennyeznek, mint a hagyományosak 2,4 évnyi működés alatt (ez akkor ha teljesen atommal vagy vízzel termelik az áramot). Ha viszont teljesen szénnel termelik meg az áramot, akkor még ez a szennyezés is rárakódik.
Annak most nem fogok utánanézni, hogy 200000-300000 km megtétele esetén egy Tesla mennyi CO2-t bocsát ki közvetetten, ha teljes egészében szénerőmű árama hajtja.

Van még az akku eltakarítása, de ha újrahasznosítod az akkut, akkor meg az akku előállításakor lesz kevesebb károsanyagkibocsátás, hisz az alapanyagok nagy részét nem kell ismét kibányászni.

Egyébként ha a szénerőműi árammal töltve ugyanannyi lenne a szennyezés, mint a hagyományossal, akkor is megérné a szmogmentes városok miatt.
Ha viszont mindenhol atomárammal hajtanák, akkor főleg megérné.
Ez lenne a mondanivalóm lényege, hogy az elektrmos kocsikkal legalább adva van a lehetőség, hogy jelentősen csökkentsük a CO2 kibocsátást (atomáram esetén), míg a hagyományos kocsikkal eljutottunk arra a szintre, hogy már fizikailag lehetetlen csökkenteni. Csak trükközéssel sikerül a csökkentés.
 
M

molnibalage

Guest
Te nem érted amit mondok és amit a cikk is leírt.
Az e-kocsi akkor szennyez jelentősen, amikor az akkut létrehozzák, méghozzá annyi károsanyag termelődik az akku előállításával, mint amennyit 2,4 év alatt kipufog a hagyományos kocsi (a fennt linkelt cikk szerint)
Melyik link a sok közül? Mert megnézném, hogy ezt milyen számokból hozza ki. Pl. milyen éves futásteljesítménnyel számoltak...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Gondolom, mert a CO2 a legfontosabb a globális felmelegedés szempontjából. Az, hogy Kínában vidéken pár száz ember esetleg szennyezett vizet iszik a lítiumkitermelés miatt, jóval kisebb probléma ennél.
Egyébként az olajkitermelés is épp elég környezetkárosítással jár, gondolj csak arra, hogyan hozzák felszínre a palaolajat.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Melyik link a sok közül? Mert megnézném, hogy ezt milyen számokból hozza ki. Pl. milyen éves futásteljesítménnyel számoltak...

https://www.popularmechanics.com/ca...7039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/

Ezt meg érdemes összehasonlítani az Ooorky által is linkelt képpel. A legújabb Audi A8-as 256 g CO2-t bocsát ki kilóméterenként csak a működésével, míg ha Magyarországon használsz egy hasonló kaliberű Teslát, akkor az autó legyártását is beleszámolva (nem csak a működését) km-t 148 g jön ki, ha Norvégiában használod, akkor meg 74 g.
Persze ha a csak szénnel termelő Indiában használod a Teslát, akkor 370 g-os emisszió van, de ez még mindig a kocsi legyártásával együtt, míg az Audinál nincs benne a gyártás.
Kíváncsi lennék, ha beleszámolnák az Audi esetében is a legyártást, mekkora emisszió jönne ki.

https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=37728&" \l "tab2
 
M

molnibalage

Guest
https://www.popularmechanics.com/ca...7039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/

Ezt meg érdemes összehasonlítani az Ooorky által is linkelt képpel. A legújabb Audi A8-as 256 g CO2-t bocsát ki kilóméterenként csak a működésével, míg ha Magyarországon használsz egy hasonló kaliberű Teslát, akkor az autó legyártását is beleszámolva (nem csak a működését) km-t 148 g jön ki, ha Norvégiában használod, akkor meg 74 g.
Persze ha a csak szénnel termelő Indiában használod a Teslát, akkor 370 g-os emisszió van, de ez még mindig a kocsi legyártásával együtt, míg az Audinál nincs benne a gyártás.
Kíváncsi lennék, ha beleszámolnák az Audi esetében is a legyártást, mekkora emisszió jönne ki.

https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=37728&" \l "tab2
Ok, az első link pontosan csak arról szól, amit írtam. Az akksi gyártása 2,4 év évi ~25k km autózással egyenértékű CO2-őt tol ki. Na, akkor mi van, ha valaki ennek közelében nem autózik, mert napi szinten 40-50 km-et ingázik csak és néha elmegy messzebbre? Évi 49 hét és heti 5 nap 50 km-re is csak 12k km jön ki... Még nagyobb utakkal is 15k/év.

És ezután jön az, hogy akkor kb. 50% fosszilis az elektromos áramból és a töltési hatásfok meg 80% alatt van. Egy b/g töltési hatásfoka a kúton közel 100%. Tized kWh felhasználással tankolsz a kocsiba mondjuk 60 L*10 kWh/L = 600 kWh áramot, ami 30%-os hatásfokkal is 200 kWh.

Ha azzal jössz, hogy mibe kerül kútig vinn, akkor is ki kell, hogy ábrándítsalak. A grid vesztesége valahol 10% táján van a töltési hatásfok előtt. Egy 30 ezer literes tankautó 100 km-re fogyaszt kb. 100-300 litert a távolságot nézve, a legtávolabbi bázisteleptő is legfeljebb 150 km-rt kell menni, de a legnagyobb fogyasztóknál ennél sokkal kevesebbet.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ok, az első link pontosan csak arról szól, amit írtam. Az akksi gyártása 2,4 év évi ~25k km autózással egyenértékű CO2-őt tol ki. Na, akkor mi van, ha valaki ennek közelében nem autózik, mert napi szinten 40-50 km-et ingázik csak és néha elmegy messzebbre? Évi 49 hét és heti 5 nap 50 km-re is csak 12k km jön ki... Még nagyobb utakkal is 15k/év.

És ezután jön az, hogy akkor kb. 50% fosszilis az elektromos áramból és a töltési hatásfok meg 80% alatt van. Egy b/g töltési hatásfoka a kúton közel 100%. Tized kWh felhasználással tankolsz a kocsiba mondjuk 60 L*10 kWh/L = 600 kWh áramot, ami 30%-os hatásfokkal is 200 kWh.

Ha azzal jössz, hogy mibe kerül kútig vinn, akkor is ki kell, hogy ábrándítsalak. A grid vesztesége valahol 10% táján van a töltési hatásfok előtt. Egy 30 ezer literes tankautó 100 km-re fogyaszt kb. 100-300 litert a távolságot nézve, a legtávolabbi bázisteleptő is legfeljebb 150 km-rt kell menni, de a legnagyobb fogyasztóknál ennél sokkal kevesebbet.

A 2,4 évnyi emisszió az gondolom az amerikai átlag.
Persze abban az esetben ha nem használja a kocsit, akkor jobb, ha benzinest vesz, mert úgy a kevesebb gyártás alatti szennyezéssel jobban jár a Föld, viszont vannak akik meg sokkal többet mennek az átlagnál, akkor pedig az elektromossal jár jobban a Föld.

Ooorky belinkelte a képet. A szerint ha Magyarországon használod a Teslát, akkor kilométerenként 148 g CO2 kibocsátás van a teljes életciklusára. Vagyis benne van a kocsi, az akku gyártás és a Mátrai erőmű (és egyéb foszilis) áramtermelése is.
Ezzel szemben egy vadiúj Audi csak a működésével (autó gyártás és üzemanyag gyártás nélkül) 256 g CO2-t bocsát ki. Ha ennek is számolod a kocsi és az üzemanyaggyártást is, akkor gondolom simán üti a 300 g-ot.
Ez elég meggyőző. Ha teljes mértékben atommal állítanánk elő az áramot, akkor meg 70 g-os kibocsátás lenne. Ráadásul az sem Besten, vagy Magyarországon, hanem valamelyik eldugott kínai bányában és a Tesla akkugyárában.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Ooorky belinkelte a képet. A szerint ha Magyarországon használod a Teslát, akkor kilométerenként 148 g CO2 kibocsátás van a teljes életciklusára.
Mutass egy Teslát, amit lefutotta teljes életciklusát és akkor majd visszatérünk erre...
Nincs alapja egy ilyen kijelentésnek, egy nagyon erős becslés.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Mutass egy Teslát, amit lefutotta teljes életciklusát és akkor majd visszatérünk erre...
Nincs alapja egy ilyen kijelentésnek, egy nagyon erős becslés.

Igen, becslés, mivel még mindet használják. Viszont már vannak 300000 km-t futottak is, ugyanazzal az akkuval. Szóval simán összejöhet, hogy még kisebb lesz a CO2 kibocsátás.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 110
113
Mondjuk érdekes, hogy a Tesla mellet az Audi A8-al érvelnek, hogy az szennyezőbb. Mondjuk sokkal komolyabb autó is , mint a Tesla, ha luxusról van szó....
Persze ha a Tesla 150 g/km tud az egész jó, de mondjuk ha átlag ember vagy és veszel egy Opel Corsa-t, akkor az meg 100-150 g között tud változattól függően. Gyakorlatilag nincs az a képlet ahol a Tesla kevésbé szennyez, mint egy Corsa....
És itt még nem is alacsony fogyasztásra kihegyezett kocsit néztünk meg, csak egy full átlagos városi autót.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 500
60 017
113
A Teslàt a csalòszoftveres Audival összehasonlitani az nem oké, de egy Corsàval, az igen?
Persze mindent lehet.....:)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Mondjuk érdekes, hogy a Tesla mellet az Audi A8-al érvelnek, hogy az szennyezőbb. Mondjuk sokkal komolyabb autó is , mint a Tesla, ha luxusról van szó....
Persze ha a Tesla 150 g/km tud az egész jó, de mondjuk ha átlag ember vagy és veszel egy Opel Corsa-t, akkor az meg 100-150 g között tud változattól függően. Gyakorlatilag nincs az a képlet ahol a Tesla kevésbé szennyez, mint egy Corsa....
És itt még nem is alacsony fogyasztásra kihegyezett kocsit néztünk meg, csak egy full átlagos városi autót.

A cikkben a Teslát az Audival hasonlították össze, mert szerintük azok hasonló luxuskategóriájú autók.
Megmondom őszintén én egyik felszereltségét sem ismerem annyira, hogy megállapítsam, mennyire igaz a cikk.
Aki Corsat vesz, az nem Teslát venne, hanem Nissan Leafet. A Nissannak meg jóval kisebb a károsanyagkibocsátása, mint a Teslának.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
https://www.lowcvp.org.uk/assets/workingdocuments/MC-P-11-15a Lifecycle emissions report.pdf
https://www.greencarreports.com/new...ric-cars-have-lower-lifetime-carbon-emissions

The Leaf had 51 percent lower emissions over an assumed lifetime of 179,000 miles than a comparable mid-size gasoline car, while the Model S had 53 percent lower emissions than a full-size car.

The Leaf's extra manufacturing-related emissions were offset within 4,900 miles of driving, or about six months of ownership, assuming sales-weighted electricity emissions based on where electric cars are sold today.
The Tesla's manufacturing-related emissions could be offset within 19,000 miles of driving, or about 16 months of ownership.