Ez mind igaz.
De.
Lasd alább.
Nem erről van szó, mármint a végére értve.
Elzarkozni Kinatol öngyilkos dolog, mert akkor 10-12 even belül utolernek.
En erosen lenezem a kinai muszaki kultúrát, a lopason és hamisításon felepitett uzletit pláne, de nem gondolom, hogy retardaltak lennének.
Ha sarokba szorítod őket, akkor más választásuk nem lesz, mint ingujjat felgyurni, leulni es megcsinalni egy rendes muszaki kulturat, az alapkutatasoktol a chip fabeken at a gyaryastechnologiakig, QA és minden. Namarmost ők nem a szabad nyugati vilag, nekik ez nem tart majd 50 évig, hanem egy top-down komcsi diktatúra és agymosott, fanatizalhato lakossaggal - azaz megcsinaljak 10-12 ev alatt, 20 ev mulva már előtted járnak majd, de ravaszul 98% teljesítményt féláron adnak majd. Azaz neked annyi lesz egy idő után.
Ezzel szemben a másik opció a kereskedelem, ahol pont annyira kell velük nyitottnak maradni, hogy ne akarjanak a fentieknek nekiallni, mert vasarolhatnak akarmit is, de nem a legujabbat, nem a TSMCbol chipeket es így tovább. Ez nem is kérdéses nekem, hogy ez a Nyugat számára is a legokosabb választás, a legbiztosabb út.
A kínai-orosz-ukrán-magyar vasútra visszatérve, nos ott a régi orbáni elképzelés köszön vissza, miszerint Magyarország akkor lesz befolyásos, ha gazdag lesz, es annak egy ilyen, 100-200 evre bebetonozott struktúra kell, mint például a 200-300 évenként atrendezodo trade routes egyik ilyen vegpontjava válni. A magyar érdekeket az európai elé avagy inkább mellé helyezve tényleg elkepzelheto egy ilyen hosszú távú fellendülés és gazdagodas.
A hollandok semmivel sem okosabbak, sőt, ma már valószínűleg jóval kenyelmesebbek is, kb ugyanannyian vannak (sőt, a sok koszoskeput levonva mar kevesebben lennének, mint a magyarok), kisebb területen. De időközben sokszaz éve elnek ugyanebből fényesen.
Ráadásul úgy lett pl Rotterdam a legnagyobb kapacitasu, hogy a Hanza időkben még Hamburg, Lubeck jóval fontosabb volt, de a hollandok jol tudtak, hogy nekik muszáj erre gyúrni, és korán odafigyeltek a kikötői kapacitásokra, politikai kapcsolatokra, uzletekre: Rotterdam már a 16. szazadban is jelentős kikötő, majd a a holland aranykor 17. sz.) alatt még tovább nő, és utana is "aranyat ért" az elhelyezkedese miatt, lasd Rajna-Maas-Schedle delta közelsége (Antwerpen kixsit odébb van).
A hollandok annyira értették ezt, hogy WWII után azonnal bovitettek, modernizaltak stb es 1960 körül már a világ legforgalmasabb kikötője volt, lelepte a tokoreszo nemeteket stb. (Ma már azsiaiak világ nagyjai, de Európában Rotterdam maradt a legforgalmasabb.)