M
molnibalage
Guest
Ezt legfeljebb az Atlanti óceánt árepülve tudná. Egy olyan gép, ami ezt a Csendes-óceánon tudná.Ez tévedés. Nagyon is szükséges a jelenleginé jóval nagyobb sebesség egy olyan piacon, ahol már mindenki faltól falig, mindenféle konfigurációban kínál különféle utasszám és terhelhetőség variációkat, ugyanakkora sebesség mellett. Egyszerűen a civil repülésben nem maradt más paraméter, mint a sebesség növelése. A többi paraméter piaca már túltelített.
A baj ott van, hogy miután az ésszerű kapacitásban már elmentek a falig (A380-as a 850 fős konfigurációjával), a gazdaságosság tekintetében mind a hajtóművekkel, mind az aerodinamikával már csak pár százaléknyi javítás várható, addig a sebesség tekintetében teljesen tárva-nyitva van még a verseny.
Csakhogy, hogyan induljon el bármelyik repülőgépgyár is egy ilyen versenyen, ha a jelenleg költséghatákonyan elérhető technológiával legalább kétszeres üzemanyag fogyasztás mellett lehet konkurálni a szubszonikus utasszállító gépek hatótávjával? Itt száll el az egész. De persze ennél rosszabb a helyzet.
Ahhoz, hogy a piacon életképesen megjelenjen egy jelenleginél szignifikánsan gyorsabb típus, a következő paramétereknek kell minimum és egyszerre teljesülnie:
- A teljes út átlagsebességnek legalább a duplájának kell lennie a jelenleginél (a felső szubszonikus/transzszonikus Boeing Sonic Cruisernek ezért nem volt semmi értelme)
- Kapacitásban mindenképen a jelenlegi átlag 150-180 főt el kell érnie
- Hatótávban interkontinentálisnak kell lennie
- Nem lehetnek útvonal korlátai, képesnek kell lennie károkozás és gond nélkül bármilyen lakott terület felett haladnia (hangrobbanás kizárva, vagy extrém mértékben minimalizálva)
- 24 órán belül legalább egy fordulót végre kell tudni hajtania, akár heti öt napon keresztül (két javitás közt, de a jelenlegi méretkategória átlag javitásiközi üzemidők mellett)
- A beszerzési és üzemeltetési ára/költsége pedig... kitalálhatjátok
Főleg úgy, hogy egy kitérő reptéren is le kell tudnia szállnia, majd aztán illene fel is...
Midwayről ezt tudná egy Concorde jellegű gép?