Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Bárki, aki képben van.

Mik a minimális elkülönítési távolság heli és repcsi között?
Az Orzy parkban sétálva 19:45 táján a felszálló gép alatt egy heli volt és szemre talán 300 méter, ha volt a távolság közöttük. Tényleg barmi közel voltak távolság és magasságban is szemre.

Ez elvileg OK?
A felszálló gép fordult balra nyugat felé, amikor egy heli alatta kb. a Deát tér felé repült, majd aztán pont lassított a közeli elhúzás után.
A heli playbacken nem látszik a flightradaron sem.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 491
3 931
113
Mik a minimális elkülönítési távolság heli és repcsi között?
Az Orzy parkban sétálva 19:45 táján a felszálló gép alatt egy heli volt és szemre talán 300 méter, ha volt a távolság közöttük. Tényleg barmi közel voltak távolság és magasságban is szemre.

Légtérosztály függő.

Az Orczy-park vastagon a CTR-be esik, az pedig D-osztályú. Ebben a légtérosztályban az IFR légijárművet a VFR légijárműtől nem kell az irányítónak elkülönítenie, elég tájékoztatást/tanácsadást adnia.

A magasságot, és főleg a magasság különbséget gyakorlatlan szemnek nagyon nehéz megítélnie, mert nagy gyakorlat kell hozzá, és tudni kell hozzá a légijárművek méreteit. Általánosságban elmondható, hogy a felszálló jetek a város feletti forduló elején 3-5000 láb körül járnak. Ha a heli 1000 láb AGL-t tart, az kb. 1500 láb AMSL, azaz amúgy még az "általános" ezer láb elkülönítés is vastagon megvan.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Miért van az, hogy a Kunigunda utcai kémény, és a hegyen levő ájátszótorony ezerrel ki van világítva, a Laki hegyi adón meg egy százas égő árválkodik?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 452
15 832
113
Bárki, aki képben van.

Mik a minimális elkülönítési távolság heli és repcsi között?
Az Orzy parkban sétálva 19:45 táján a felszálló gép alatt egy heli volt és szemre talán 300 méter, ha volt a távolság közöttük. Tényleg barmi közel voltak távolság és magasságban is szemre.

Ez elvileg OK?
A felszálló gép fordult balra nyugat felé, amikor egy heli alatta kb. a Deát tér felé repült, majd aztán pont lassított a közeli elhúzás után.
A heli playbacken nem látszik a flightradaron sem.

Ez egy érdekes kérdés, mert ebben az esetben a felszállás kritériumai elvileg már letudva, az obstacle clearance és a straight/turning departure feltételei megvannak a DER-től (Departure End of Runway). A távolságot véve a gép már abban a szegmensben van, ahol a Radar végzi a te elkülönítésedet (CTR), vagyis amennyiben ő ezt megfelelőnek ítélte, úgy simán összeengedi őket (LHBP-t annyira nem ismerem).

A minimális távolság amúgy TCAS II szerint így van, vagyis ha mindkettőben van S mode transzponder, ekkor fog TA/RA bejönni:


private image hosting


Amúgy a robot viszi a gépet a computer generated fixekre, a variót viszont állíthatod, ha úgy tartja kedved és belefér - ennek több oka is lehet. Amíg az irányító engedi, a magasságod lehet bármi, amit a gép bír.

Miért van az, hogy a Kunigunda utcai kémény, és a hegyen levő ájátszótorony ezerrel ki van világítva, a Laki hegyi adón meg egy százas égő árválkodik?

A kivilágítást a felszíntől való magasság szabályozza, az ICAO leírja, hol milyen típusra van szükség:

 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
boeing 747 MAX cargokényszerleszállást hajtott végre a tengerre.
Olyan gép, hogy Boeing 747 MAX nem létezik...!!!
Íme 1 mostani kényszerleszállás, mely se nem 747-tel, se nem MAX-szal, hanem egy B732 Original-lal történt Hawaii partjainál. - Talán erre gondoltál:
 
  • Tetszik
Reactions: zolkas

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 453
13 878
113
Olyan gép, hogy Boeing 747 MAX nem létezik...!!!
Íme 1 mostani kényszerleszállás, mely se nem 747-tel, se nem MAX-szal, hanem egy B732 Original-lal történt Hawaii partjainál. - Talán erre gondoltál:
erre erre de a hÍrportál megvezetett ezekszerint
 

jani22

Well-Known Member
2016. augusztus 31.
12 568
26 470
113
Vitorlázógép bajnokság van?

mRdZsff.png
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 395
113
Embargó ide, szankciók oda, május végén azért az Aeroflot megkapta a legújabb A320neo-ját. Ahajtómve az amerikai-francia (GE- Safran) CFM International Leap-1A:

 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Embargó ide, szankciók oda, május végén azért az Aeroflot megkapta a legújabb A320neo-ját. Ahajtómve az amerikai-francia (GE- Safran) CFM International Leap-1A:

De nem is orosz lajstromban van ;)

Nekem mindig is fura volt egy állami légitársaság offshore lajstromokkal.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 741
66 395
113
De nem is orosz lajstromban van ;)

Nekem mindig is fura volt egy állami légitársaság offshore lajstromokkal.
De nem is a lajstrom határozza meg a céget.
Az embargó elviekben az orosz állami és magáncégek, személyek és azok gazdasági/kereskedelmi tevékenysége ellen irányúl.
Szerintem, ha az Aeroflot-al szemben is kereskedelmi embargót tartanak fenn, akkor teljesen mindegy, hogy az általuk üzemeltetett gépet ki vette meg és hova van bejegyezve.

Az meg külön történet, hogy az embargó az egy politikai nyomásgyakorlás.
Mégis, milyen üzenete van annak, ha egy orosz nemzeti légitársaság, orosz nemzeti színekben a lehető legújabb nyugati technológiát üzemelteti, miközben csak a lajstrom off-shore? Már akinek ez feltűnik…
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell