Nem tudom mennyire vagy jártas a közforgalmi repülésben, de megpróbálom elmagyarázni, hogy itt mi történt, ill. mi történhetett:
Bármennyire is hihetetlen (egy laikusnak), de az utasszállító gép nagy része hibával/hibákkal repül a mindennapokban. Nem minden esetben van lehetőség az azonnal javításra: vagy nem tudják kivenni a menetrendből a gépet, vagy szakember nincs az adott helyen, esetleg alkatrész se.
Azonban ezek az elengedett hibák alaposan dokumentálva és szabályozva vannak. Először is a gyártó készít egy MMEL-t (Master Minimum Equipment List), amit a típusengedély kiadásakor jóváhagy a kibocsátó hatóság (EASA, FAA). Aztán az üzemeltető légitársaság is készít ez alapján egy MEL-t (Minimum Equipment List) az MMEL alapján, ami csak szigorúbb lehet, mint az MMEL. Ezt a lajstromozó hatóság hagyja jóvá (pl. a Wizz esetén a magyar). Ez a MEL tartalmazza, hogy egyes hibákkal milyen feltételekkel, korlátozásokkal és meddig lehet repülni, ha egyáltalán.
Alapvetően egy hibás szék nem befolyásolja a repülés biztonságát, amíg nem ül rajta senki és senkit nem is akadályoz egy esetleges vészkiürítésnél. Pl. ha egy folyosó melletti szék háttámláját nem lehet "függőleges" helyzetben rögzíteni, akkor nem csak arra a székre, de a mögötte lévő sorban a három szék egyikére sem ülhet senki, azaz minusz 4 hely. Azonban, ha leszedik a háttámlát, akkor csak a háttámla nélküli szék lesz INOP, a másik 3 nem, hiszen abban sorban nem fog senkit gátolni a menekülésben.
Felmerülhet a kérdés:
Miért nem csinálták meg? -Az Easyjetnek van x-száz repülője. Biztos vagyok benne, hogy legalább tucatnyi féle ülések vannak a gépeken, azaz nem mindenhol van mindenféle alkatrész, vagy tartalék ülés raktáron.
Hogy ültethettek oda bárkit is? -Valóban oda szólhatott a jegye a hölgynek, mert valószínű, hogy még nem ment át a rendszeren, hogy az a szék nem használható. Pl. épp a beszállítás előtt vették le a háttámlát. Plusz a helyet akár hónapokkal korábban is lefoglalhatta az utas.
Akkor mégis miért ült oda? Nem utazott ott, legalábbis nem utazhatott ott. Viszont a személyzet, hogy időt spóroljon a beszállításkor, megkérhette, hogy amíg mindenki más elfoglalja a helyét, üljön le oda (ne legyen útban a többieknek). Hogy a beszállítás után, mikor már látszik, hol van szabad hely, akkor átültethessék egy szabad ülésre.