Laikus oldal laikus cikke, neked mi a meglátásod?
Kíváncsi vagyok, hogy te hogyan látod!
Nem jelezték a hajtóműhibát a Smartwings pilótái - egyszerűen repültek tovább:
https://www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/repules-hajtomu-hiba.690274.html
Első látásra is megmondható, hogy ez így szabálytalan – bar jobban belepillantva azért van némi árnyalat, csak éppen itt az nem lényeges.
Alapvetően a POH-ban benne van, mi a feladat ilyenkor, ahogy a flow is tartalmazza azt, hogy jelented az ATC-nek, hogy mi történt. Az egy dolog, hogy nem volt szükségük segítségre (akkor is szólsz, józan ész, mert ha a hiba kiterjed, már kellhet pl. légteret/pályát biztosítani, ahhoz meg idő kell), viszont ők nem jelentették, hogy egy degradált géppel mennek tovább. De a lényeg, hogy a procedure része a failure jelentése. Ha kimarad, hibáztál. Pont. (Max akkor ha nem volt idejük, de ugye az itt nem áll fenn)
Amúgy hogyan kommunikálták le, hogy 36000-ről lementek 24000-re? RVSM elhagyásának oka van, ráadásul átkerülsz a lassabb, turboprop gépek munkamagasságába, ahol nem kéne egy NG sebességével száguldozni. Erről nem mond a hír semmit.
Ebben a helyzetben a baj az, hogy a gép egyrészt lassabb, másrészt gyengébb. Na most ők egy motorral bemennek egy CTR-be, ahol az irányítás arra számít, hogy ők teljes értékű gép, készen TCAS RA vagy bármilyen más manőverre. Vagy mondjuk jön be egy vegyes pályára, ahová előtte még felgurul egy gép indulni, de lerohad, így ő kap egy go-aroundot – egy motorral az kicsit más, nem ugyanaz a pitch, ráadásul az egyedül maradt motort nem kell TOGA teljesítménnyel terhelni. Ha pedig az ATC erről nem tud, akkor simán kiad ilyen utasítást, CTR-ben pedig ő az úr és egy tucat gépre kell vigyázni - nem vagy bajban, nem kivételez veled.
Szóval ezt nem tudom mivel próbálja kimagyarázni a cég (saját OM/SOP vagy akármi, bár azok a gyári és EASA doksik alatt vannak értékben), ez szerintem első látásra védhetetlen, repbiztonságot veszélyeztető magatartás minimum. Gondolom nem akartak pénzt veszíteni, hogy kárpótolják az utasokat + cseregép és a többi, de ez így végül sokba fog kerülni asszem...
A rövidítések:
POH- Pilot Operation Handbook – gép kézikönyve (QRH -Quick Reference Handbook is ide jön)
ATC – Air Traffic Control - Légiirányítás
RVSM - Reduced vertical Separation Minima - felső légtér (FL 290-410) automata magasságtartási igénnyel
NG – Boeing 737-800
TCAS – Traffic Collision Avoidance System – összeütközés elkreülést segítő rendszer – transzponderek kommunikációját használó összeütközés elkerülést segítő rendszer
RA – Resolution Advisory – A TCAS mondja, mit csinálj, hogy ne menj neki a másiknak (ahogy annak is szól)
TOGA – Take Off /Go Around – Max tolóerő, csak rövid ideig használható mert megeszi a hajtóművet. Igazából csak spec helyzetben használjuk, FLEX-en szállunk fel, ez némileg kisebb tolóerő fokozat a gázkaroknak.
OM – Operation Manual, a cég működési szabályzata
SOP – Standard Operation Procedure – normáli üzemeltetési gyakorlat.
EASA – European Aviation Safety Agency – Európai repülésbiztonsági hivatal