Egy Aerospool WT10 Advantic szlovák gyártmányú kisrepülőgép helyi idő szerint 13.35-kor Ukrajnában Ivano-Frankivszk régióban egy lakóházra zuhant.
A baleset helyszíne Ivano-Frankivszkban. Fotó: Strana
A pilóta a kolomjai kisrepülőtér társigazgatója, az 1962-ben született Tabaniuk Ihor Petrovics volt.
A baleset Szeparivci faluban, a Sevcsenko utca 25. szám alatt történt. A pilóta és három utasa, mindannyian amerikai állampolgárok, meghaltak a balesetben.
Az előzetes adatok szerint a balesetet vagy a biztonsági szabályok pilóta általi megszegése, vagy a repülőgép meghibásodása okozhatta.
WT-10 Advantic baleset egy a gép számára nem engedélyezett műrepülő figura miatt következett be.
A Polgári Repülési Baleseteket és Incidenseket Vizsgáló Nemzeti Iroda nyilvánosságra hozta a baleset részleteit. Az a sportrepülőgép, amely július 28-án egy lakóházra zuhant Sheparovci faluban, műrepülő figurát hajtott végre, egy több mint 60º-nál is nagyobb dőlésszögű műrepülő figurát.
A balesetről készült előzetes jelentés szerint ez a manőver tilos az ilyen típusú repülőgépeken. A négyüléses WT-10 Advantic repülőgép a lezuhanása előtt a tengelye körül forgott, és egy műrepülő figurát hajtott végre. A dőlésszög meghaladta a 60º-ot, bár a repülőgépet turisztikai, sport- és szabadidős nappali látvarepülési (VFR) repülésre tervezték, nem pedig bonyolult manőverekre és 60º-ot meghaladó manőverekre.
A repülőgépen a pilóta, Igor Tabaniuk és három utas - két amerikai és egy brit-amerikai kettős állampolgár - tartózkodott. A Nemzeti Légiközlekedési Balesetvizsgáló Iroda jelentése szerint a két kötelező biztonsági övből (öv és vállöv) csak egy öv volt bekötve rajtuk. A légcsavarlapátok sérülésének jellegéből és szétszóródásukból a nyomozók megállapították, hogy a motor a földbe csapódás pillanatáig működött.
A repülőgép rendszereinek esetleges meghibásodásáról nincs információ. A jelentés szerint a repülőgép üzemanyagául szolgáló olajból és üzemanyagból mintákat vettek vizsgálat céljából.
A pilóta, Igor Tabaniuk 2021 novemberéig érvényes, 94555-ös számú, 1/2. osztályú orvosi minősítéssel rendelkezett. A baleset idején a 131,25 MHz-en folyamatos kapcsolatban állt azzal a személlyel, aki az ideiglenes repülésvezetői feladatokat látta el. Az előzetes jelentés szerint a nyomozók a következőkben a pilóta képzettségét és egészségi állapotát tervezik ellenőrizni, elemezni fogják a motor teljesítményét, kiszámítják a repülési útvonalat és felrajzolják a repülőgép mozgási mintáját.
Ezt követően a Légiközlekedési Balesetek és Polgári Repülőgépes Balesetek Nemzeti Vizsgálati Irodája egy zárójelentést tesz közzé, amely elemzést és következtetéseket tartalmaz a baleset okairól. A sportrepülőgép július 28-án zuhant egy lakóházra Szeparovcsen községben.
A pilóta Ihor Tabaniuk és három utasa a helyszínen meghalt. A házban akkoriban három ember tartózkodott, nekik sikerült elmenekülniük, mielőtt a ház kigyulladt volna.