Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 491
3 931
113
A tolólégcsavar valahogy felerősíti a dugattyús motorok kipufogózajának vibrációját.

Bár biztos tudod, de a félreérthetőség elkerülése végett azért ideírom, hogy a Piaggio Avanti az turboprop. ;)
Egyébként vszeg a srófon is múlik a hang, ennek sztem a srófja is gyorsabban pörög, mint egy átlagos "normál" turbopropnak ill. jóval nagyobb sebességen is utazik mint a többi.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Bár biztos tudod, de a félreérthetőség elkerülése végett azért ideírom, hogy a Piaggio Avanti az turboprop. ;)
Egyébként vszeg a srófon is múlik a hang, ennek sztem a srófja is gyorsabban pörög, mint egy átlagos "normál" turbopropnak ill. jóval nagyobb sebességen is utazik mint a többi.
Olvasd el mégegyszer, amit írtam.
Vegyesen írtam és hoztam példákat dugattyús és gázturbinás típusokról. Tudom jól, hogy az Avanti az gázturbinás.
És ha megnézed a legutolsó videót, a Piaggio P-166-ost, aminek olyan hangja van, mint egy Lycoming boxermotornak, az is gázturbinás (történetesen Lycoming gázturbinás, de nem a gyártó neve miatt van ilyen hangja).

Egyszerű kísérlet: ha a szobaventillátor maga szívja be a levegőt, akkor csendes, de ha külön ráfújunk, akkor berregni kezd, ahogy megfújjuk a lapátokat.
Pont, mint a koax légcsavarok rezonanciája, a koax forgószárny kelepelése, vagy a tolólégcsavar előtti kipufogó, vagy kiömlő gázainak, illetve a szárnyról lejövő örvénysornak a felütközése.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
M

molnibalage

Guest
Egyszerű kísérlet: ha a szobaventillátor maga szívja be a levegőt, akkor csendes, de ha külön ráfújunk, akkor berregni kezd, ahogy megfújjuk a lapátokat.
Pont, mint a koax légcsavarok rezonanciája, a koax forgószárny kelepelése, vagy a tolólégcsavar előtti kipufogó, vagy kiömlő gázainak, illetve a szárnyról lejövő örvénysornak a felütközése.
Mert eleve instabil turbulens légáramot szív be és így a lapátok állásszöge összevissza és akár átesésen is túl lehet talán.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Mert eleve instabil turbulens légáramot szív be és így a lapátok állásszöge összevissza és akár átesésen is túl lehet talán.
A kérdés csak az, hogy a légcsavar összfelületének mekkora százalékára, azon belül is melyik részére esik a turbulens áramlás.
Ha a kis kerületi sebességű és ezáltal kevésbá hatékony, de eleve nagy beépítési szögű tőrészre koncentrálódik a turbulens áramlás, az még nem akkora jelentőségű, de a zajképet már befolyásolja.
 
W

Wilson

Guest
Egy Aerospool WT10 Advantic szlovák gyártmányú kisrepülőgép helyi idő szerint 13.35-kor Ukrajnában Ivano-Frankivszk régióban egy lakóházra zuhant.


aviakatastrofa-na-prikarpate-67_main.jpeg

A baleset helyszíne Ivano-Frankivszkban. Fotó: Strana

A pilóta a kolomjai kisrepülőtér társigazgatója, az 1962-ben született Tabaniuk Ihor Petrovics volt.

A baleset Szeparivci faluban, a Sevcsenko utca 25. szám alatt történt. A pilóta és három utasa, mindannyian amerikai állampolgárok, meghaltak a balesetben.

Az előzetes adatok szerint a balesetet vagy a biztonsági szabályok pilóta általi megszegése, vagy a repülőgép meghibásodása okozhatta.




photo_2021-07-28_15-28-29.jpg

photo_2021-07-28_15-29-32.jpg
photo_2021-07-28_15-28-30(1).jpg
photo_2021-07-28_15-29-32_(3)(1).jpg
WT-10 Advantic baleset egy a gép számára nem engedélyezett műrepülő figura miatt következett be.

Image


A Polgári Repülési Baleseteket és Incidenseket Vizsgáló Nemzeti Iroda nyilvánosságra hozta a baleset részleteit. Az a sportrepülőgép, amely július 28-án egy lakóházra zuhant Sheparovci faluban, műrepülő figurát hajtott végre, egy több mint 60º-nál is nagyobb dőlésszögű műrepülő figurát.

A balesetről készült előzetes jelentés szerint ez a manőver tilos az ilyen típusú repülőgépeken. A négyüléses WT-10 Advantic repülőgép a lezuhanása előtt a tengelye körül forgott, és egy műrepülő figurát hajtott végre. A dőlésszög meghaladta a 60º-ot, bár a repülőgépet turisztikai, sport- és szabadidős nappali látvarepülési (VFR) repülésre tervezték, nem pedig bonyolult manőverekre és 60º-ot meghaladó manőverekre.

800x600-taban210821_3.jpg


A repülőgépen a pilóta, Igor Tabaniuk és három utas - két amerikai és egy brit-amerikai kettős állampolgár - tartózkodott. A Nemzeti Légiközlekedési Balesetvizsgáló Iroda jelentése szerint a két kötelező biztonsági övből (öv és vállöv) csak egy öv volt bekötve rajtuk. A légcsavarlapátok sérülésének jellegéből és szétszóródásukból a nyomozók megállapították, hogy a motor a földbe csapódás pillanatáig működött.

800x600-taban210821_2.jpg


A repülőgép rendszereinek esetleges meghibásodásáról nincs információ. A jelentés szerint a repülőgép üzemanyagául szolgáló olajból és üzemanyagból mintákat vettek vizsgálat céljából.

A pilóta, Igor Tabaniuk 2021 novemberéig érvényes, 94555-ös számú, 1/2. osztályú orvosi minősítéssel rendelkezett. A baleset idején a 131,25 MHz-en folyamatos kapcsolatban állt azzal a személlyel, aki az ideiglenes repülésvezetői feladatokat látta el. Az előzetes jelentés szerint a nyomozók a következőkben a pilóta képzettségét és egészségi állapotát tervezik ellenőrizni, elemezni fogják a motor teljesítményét, kiszámítják a repülési útvonalat és felrajzolják a repülőgép mozgási mintáját.

Ezt követően a Légiközlekedési Balesetek és Polgári Repülőgépes Balesetek Nemzeti Vizsgálati Irodája egy zárójelentést tesz közzé, amely elemzést és következtetéseket tartalmaz a baleset okairól. A sportrepülőgép július 28-án zuhant egy lakóházra Szeparovcsen községben.

A pilóta Ihor Tabaniuk és három utasa a helyszínen meghalt. A házban akkoriban három ember tartózkodott, nekik sikerült elmenekülniük, mielőtt a ház kigyulladt volna.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Mintha nem hagyományos hajtómű elhelyezést terveznének. Az ilyenekről mindig nehezen hiszem el, hogy elkészülnek. Persze örülnék ha megtörnék a szokásokat :)
Íme 1 magyar nyelvű cikk az Embraer tervezett turboprop gépéről:
Ezzel az elrendezéssel persze nem lesz olcsóbb a gép, de legalább az utasokat kevésbé zavarja a propellerek kellemetlen zaja... :)
 
K

kamm

Guest
Azt hittem, reggel mar linkeltem, de mégsem...

Leeham News and Analysis: Pontifications: Does Embraer's turboprop design foretell what Boeing needs?.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 452
15 827
113
Íme 1 magyar nyelvű cikk az Embraer tervezett turboprop gépéről:
Ezzel az elrendezéssel persze nem lesz olcsóbb a gép, de legalább az utasokat kevésbé zavarja a propellerek kellemetlen zaja... :)

Érdekes, ez a hajtómű elrendezés nem igazán népszerű, amit én vizsgálnák egyrészt műszaki, másrészt pilótaszemmel.
Műszaki oldalról:
  1. Az egész értelme, hogy ha a farokrészre száműzünk mindent, akkor a szárny lehet sokkal egyszerűbb szerkezet - és aki ismeri a leváltandó típust (EMB-120), az tudja, hogy annak a gépnek a legszarabb tervezési gondja a félszárnyanként három részes fékszárny - ahol a középső a hajtóműgondola vége volt. Iszonyú bonyolult és macerás megoldás volt, egy szerelői rémálom.
  2. Namost a szárny így lehet egy sokkal tisztább, egyszerűbb szerkezet, így könnyebb (lásd új szárnytechnológiák), másrészt maintenance szempontból sokkal barátságosabb, ráadásul több keró fér bele. A törzshátsórész megerősítése egyszerűbb, mivel a törzsre adja át az erőket. Nincs viszont a szárnyon átnyomott levegőáram adta bónusz emelőerő.
  3. Viszont a TP esetén így erősen korlátozzuk légcsavarok ámérőjét, ami necces, mert így a propulziós hatásfok lekorlátozódik - nagyobb légcsavarkör, nagyobb átnyomott levegőmennyiség - nagyobb tolóerő. Vagyis inkább a szárnyakra pakolja mindenki, mert nagyobb légcsavart tudsz oda pakolni (a beton meg a törzs közelsége ami lekorlátoz csak).
Pilóta szemszögből mindíg azt nézzük, hogy hajtómű meghibásodás esetén ez milyen hatásokkal van ránk (vagyis mennyire kell taposni a pedált, mennyire viszi el a gép orrát). A lényeg az, hogy a függőleges tengely körüli forgatónyomaték mekkora, ami meg a hajtómű tengelytől való távolságától meg a működő hajtómű tolóerőtől/meghibásodott hajtómű fékező erejétől függ. Itt eléggé hátul, viszont közel vannak egymáshoz, ráadásul a légcsavarátmérő is kicsi, így valszeg könnyebben konrollálható hajtóműkiesés esetén.

(EMB-120 egyik fontos része a feather rendszer, mivel a bazi nagy légcsavarfelület miatt, ha az hiba esetén nem állt azonnal vitorlába - és a pilóta nem fogta meg 3 fokon belül - akkor úgy leperecelt, mint a huzat. Több gép is leesett így. Emiatt van rajta az alap olajos, saját tartállyal (illetve tartalék), illetve egy bónusz electric feather system - annyira veszedelmes volt az Np elszaladása).
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 452
15 827
113

@angel, nálad mi a helyzet?

Kevesebb repülés, sok oktatás... low profile, lényeg a cég megmaradjon.

A bizonytalanság a baj, nem tudni, megint bezárják-e a világot, így meg nem lehet előre tervezni, holott az egész ipar lételeme az évekre előre kitalált üzem, csak így működhet.
Az okosok szerint 2023-ra áll vissza az élet, már ha nem üt be újabb.... akármi.