Dél-Afrika hadiipari fejlesztései

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
Nem fejtettem ki teljesen a mondani valóm.
Egyetértek veled mindenben,én magára a G-6 Rhino sorozatra gondoltam..
Ha már itt felhoztad ezt a HX-3 ast,én konkrétan rosszul vagyok azoktól.
Egy ormótlan nagy vasdarabnak tartom,nem terepre való,nem igénytelen,egy " százlábú" logisztikai szörnyeteg és kihívás egyben.
Kifejezetten szar választásnak tartom. (ha lesz belőle valami ).
Sokat tanulhatnánk,és hozhatnánk a Dél-afrikaiaktól,nem kéne ennyire a germánok seggébe lennünk.
Ami igazán jó lenne nekünk,az a G6-52 soha meg nem épült 8x8 változata.
Szerintem a teljes L52 sorozat jó lenne nekünk.
Igazábol én pártoltam volna,ha a Leo helyett a Merkavát rendeljük,és mellé a Sholef egy korszerűsitett változatát.
Viszont támogató tüzérségbe szivesen látnám a T5-52 tarackágyút.2003 óta kallódik a tipus,miközben 3 tendert is nyert,de mégse jutott el a sorozatgyártásig,egyenlőre.Nem technikai probléma miatt,hanem az iszonyúen korrupt ANC kormányzat miatt.Umkhontó SAM rendszer egy hasonló történet.Bár az legalább eljutott a rendszeresitésig,Dél Afrika mellet a finn haditengerészet is rendszeresitette.
 

éber

Well-Known Member
2020. december 15.
781
2 301
93
Ami igazán jó lenne nekünk,az a G6-52 soha meg nem épült 8x8 változata.
Szerintem a teljes L52 sorozat jó lenne nekünk.
Igazábol én pártoltam volna,ha a Leo helyett a Merkavát rendeljük,és mellé a Sholef egy korszerűsitett változatát.
Viszont támogató tüzérségbe szivesen látnám a T5-52 tarackágyút.2003 óta kallódik a tipus,miközben 3 tendert is nyert,de mégse jutott el a sorozatgyártásig,egyenlőre.Nem technikai probléma miatt,hanem az iszonyúen korrupt ANC kormányzat miatt.Umkhontó SAM rendszer egy hasonló történet.Bár az legalább eljutott a rendszeresitésig,Dél Afrika mellet a finn haditengerészet is rendszeresitette.
Már megint szíven találtál,mert a Merkavát kurva jónak tartom,és igen,abbol is hozhattunk volna...
Megint csak azt mondom és gondolom,hogy a Német cuccok nagyon jók,persze,de nem IGÉNYTELEN,és háborús viszonyok között nem fenntartható az igényes németek által vizionált karbantartói háttér.
A Búr és az Izraelie cuccok pont azért nagyon jók,mint amiért a német kevésbé.
Egyébként én láttam Merkavát élőben is,álltam is rajta,tetszett..! :) Izraeli erők gyakorló bázisán,a Gázai övezet mellett.
Több százat parkoltatnak ott "konzerválva".
Elmesélt egy sztorit a parancsnok,mikor egy nagyobb éles riadó volt a stresszes katonák a késeikkel vágták ki a spéci takarókból őket. Haját tépte az idegtől mert ezeknek az ára 35.000 dollár, "van ezeken czipzár is" üvöltötte nekik.. :)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
Már megint szíven találtál,mert a Merkavát kurva jónak tartom,és igen,abbol is hozhattunk volna...
Megint csak azt mondom és gondolom,hogy a Német cuccok nagyon jók,persze,de nem IGÉNYTELEN,és háborús viszonyok között nem fenntartható az igényes németek által vizionált karbantartói háttér.
A Búr és az Izraelie cuccok pont azért nagyon jók,mint amiért a német kevésbé.
Egyébként én láttam Merkavát élőben is,álltam is rajta,tetszett..! :) Izraeli erők gyakorló bázisán,a Gázai övezet mellett.
Több százat parkoltatnak ott "konzerválva".
Elmesélt egy sztorit a parancsnok,mikor egy nagyobb éles riadó volt a stresszes katonák a késeikkel vágták ki a spéci takarókból őket. Haját tépte az idegtől mert ezeknek az ára 35.000 dollár, "van ezeken czipzár is" üvöltötte nekik.. :)
Ami azt illeti,a búr SAMIL az eredetileg német Deutz teherautók,helyi igényekhez módositva.SAMIL 100 nem vált be,arra terveztek pótlást,de az 501 és a 20 jol beváltak (szerb/jugó TAM is Deutz liszenszek helyi változtban).
De ami azt illeti,az SADF használt kis példányszámban MAN 8x8 (HX-3 elődje) teherautókat,és náluk nem váltak be.
De a mi körülményeink mások,nálunk beválhatnak a MANcik.Nálunk nem kell sokszáz km-en át szó szerint erdőn-bozóton,hegyen völgyön át a szűz uttalan vidéken keresztül taposni,2500km távolságban a logisztikai bázistol,hogy repülővel kell tartalék motort,alkatrészt vinni......
Elég sokat vezettem MAN kamionokat,jók azok.Csak jol kell megrendelni őket,nem alulmotorizálva,és rendesen őssze kell rakni őket-nem úgy,mint a Rába.Meg azért meg kell adni neki azt a karbantartást,amit megkövetel.De akkor birja is a munkát.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
Merkavát kurva jónak tartom
Azért a búrok a Logim tankba német hajtásláncot terveztek-lényegében ugyan azt,mint ami a Merkava IV orrába belekerült.Mert az MTU883 eredetileg a búrok Leó alapú hk tervéhez készült.
De az biztos,hogy mind a búrok,mind a zsidók igen kiemelt figyelmet forditottak az üzembiztonságra,a könnyű kezelhetőségre,javithatóságra.A német technológiábol ők valahogy strapabiróbb dolgokat hoztak ki,mint maguk a németek (de pl a Mirage V alapú,és valójában jórészt francia gyártású részelemekből összerakott Kfir is jóval strapabiróbnak bizonyult,mint a francia eredeti.Ez alighanem a kényszer hozta érdem.Mind a búrok,mind Izrael forráshiánnyal küszködtek,nem engedhették meg maguknak a nyűgös eszközöket)
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
Na,ezt lássa meg Kamm.....Ugyanis ez az egész rendszer a SAAB South Africa (ex Kentron airtechnich szakosztály) fejlesztése és gyártása.....Búr gyártás.
DIRCM nincs a rendszerbe,fáklyát és szecskát szór
223264-c7b4301335116d619ad0d266834d38be.jpg
Ezeket a zoldsegeidet nonstop eregeted, mindenfele bizonyitek nelkul, de amikor meg kijavitalak, hogy meg a sajat magad altal linkelt ujsagcikk is az ellenkezojet allitja a hulyesegedrol - lasd az altalad lelkesen eloadott, am sosem letezett del-afrikai fighter sisakrol szolo sztoridat -, akkor meg vagy a legalparibb hangnemben becsmerelsz meg mocskolodsz, vagy csendben eltunsz par napra, lapitasz mint *** a fuben.
A fenti allitasaid mindegyike vagy tudatlansagbol teves, vagy szandekosan allitasz hamis dolgokat. Majd ha egyetlen tamogato bizonyitekot valaha mutattal barmire abbol a sok hulyesegbol, amit csak elektronika teruleten osszehordasz nap mint nap, hetrol-hetre itt, evek ota, akkor majd lesz mirol beszelni.
Addig meg marad az, hogy ebbol sok marhasagbol semmi nem igaz, es annyi (lasd Elisra/Elbit PAWS-2 brosurait a referenciakkal stb.)
 
  • Imádom
  • Vicces
Reactions: Fundin and Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
Ezeket a zoldsegeidet nonstop eregeted, mindenfele bizonyitek nelkul, de amikor meg kijavitalak, hogy meg a sajat magad altal linkelt ujsagcikk is az ellenkezojet allitja a hulyesegedrol - lasd az altalad lelkesen eloadott, am sosem letezett del-afrikai fighter sisakrol szolo sztoridat -, akkor meg vagy a legalparibb hangnemben becsmerelsz meg mocskolodsz, vagy csendben eltunsz par napra, lapitasz mint *** a fuben.
A fenti allitasaid mindegyike vagy tudatlansagbol teves, vagy szandekosan allitasz hamis dolgokat. Majd ha egyetlen tamogato bizonyitekot valaha mutattal barmire abbol a sok hulyesegbol, amit csak elektronika teruleten osszehordasz nap mint nap, hetrol-hetre itt, evek ota, akkor majd lesz mirol beszelni.
Addig meg marad az, hogy ebbol sok marhasagbol semmi nem igaz, es annyi (lasd Elisra/Elbit PAWS-2 brosurait a referenciakkal stb.)
https://www.saab.com/products
Jol van okoska,olvasgasd......SAAB SA honlapja,A kép,amit betettem,erről van,és a működő rendszert mutatja...
Jobb lenne,ha haditechnikai és hadművészeti témákhoz nem szolnál hozzá,ha egyszer fingod nincs róla.A beképzelt furkóság és a személyeskedeés továbbra se pótolja a tudást és az utánakeresést-csak jellemzi a beképzelt furkó lényedet.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
https://www.saab.com/products
Jol van okoska,olvasgasd......SAAB SA honlapja,A kép,amit betettem,erről van,és a működő rendszert mutatja...
Irtam a del-afrikaiba egy reszletes valaszt, amire megint csak ugyanazokat az ostobasagaidat valaszoltad.
Most megint hulyesegeket irkalsz ujra, es meg a Saab oldalarol sem tudsz semmit linkelni, mert egy kukkot nem ertesz belole, lovesed nincs az elektronikarol avagy egyaltalan modern digitalis rendszerekrol.
A kepeidet meg vegkepp hagyjuk, nalad siman elkepzelheto, hogy egy motoros krumplipucolot raksz be flare kilovo helyett, annyira nem tudsz semmilyen nyelven. :cool:

Jobb lenne,ha haditechnikai és hadművészeti témákhoz nem szolnál hozzá,ha egyszer fingod nincs róla.A beképzelt furkóság és a személyeskedeés továbbra se pótolja a tudást és az utánakeresést-csak jellemzi a beképzelt furkó lényedet.
Sejted, mennyire foglalkoztat, mit gondolsz... :D
Finoman szolva, maradj meg a "tehergepjarmu" kormanya mogott, az a te szinted. A haditechnikai temak jo reszehez fogalmatlan vagy, osszevissza irkalsz 40-50 evvel ezelotti konyvekbol meg sajat kutfobol okoskodva. A masik felenel meg azt is felismerem, melyik forumrol masolgatod ide, amit leforditoztal es felreertesz, avagy eppen kinek a szoveget vetted at par honappal ezelottrol... akarod, hogy elkezdjem kilistazni?

Komolyan, rem unalmas vagy, ez a kamionparkolos-szemelyeskedo mocskolodasod meg verlazito; a kovetkezo ilyen primitiv harakolasod utan osszerakom az osszeset es elkezdem kipakolni a megfelelo temak ala, akkor mar a moderacionak is lepnie kell majd.
 
  • Imádom
Reactions: Fundin

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
Ezeket a zoldsegeidet nonstop eregeted, mindenfele bizonyitek nelkul, de amikor meg kijavitalak, hogy meg a sajat magad altal linkelt ujsagcikk is az ellenkezojet allitja a hulyesegedrol - lasd az altalad lelkesen eloadott, am sosem letezett del-afrikai fighter sisakrol szolo sztoridat -, akkor meg vagy a legalparibb hangnemben becsmerelsz meg mocskolodsz, vagy csendben eltunsz par napra, lapitasz mint *** a fuben.
A fenti allitasaid mindegyike vagy tudatlansagbol teves, vagy szandekosan allitasz hamis dolgokat. Majd ha egyetlen tamogato bizonyitekot valaha mutattal barmire abbol a sok hulyesegbol, amit csak elektronika teruleten osszehordasz nap mint nap, hetrol-hetre itt, evek ota, akkor majd lesz mirol beszelni.
Addig meg marad az, hogy ebbol sok marhasagbol semmi nem igaz, es annyi (lasd Elisra/Elbit PAWS-2 brosurait a referenciakkal stb.)
https://www.key.aero/article/colombias-delta-defenders
Ez egy cikk a kolumbiai Kfirek történetéről,mikor milyen rendszereket kaptak.
zM0dnXY.png
x2R6wl9.png
LLJEOQS.png
FV1kCslXEAATUwx.jpg
1a95GvO.png

De megnézheted fényképeken is.Ott van rajta az Elisra,mellette az Esmara,és bizony a PAWS elemei is.Meg az Arexis poddal minimum egyenértékű pod....Ja,és a 2052 GaN AESA radar az orrkúp alatt-Gripen E semmivel nem modernebb harcelektronikával rendelkezik.Egyes elemek már csak azért sem lehetnek modernebbek,mert konkrétan ugyan azok a rendszerek vannak beépitve.
És jó lesz azt is megemésztened,hogy a H225M gépeinken dél afrikai fejlesztésű és gyártású védelmi rendszer van.
Bármennyire is fáj ez beképzelt őfurkóságodnak.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and fishbed

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
6 676
14 005
113
https://www.key.aero/article/colombias-delta-defenders
Ez egy cikk a kolumbiai Kfirek történetéről,mikor milyen rendszereket kaptak.
zM0dnXY.png
x2R6wl9.png
LLJEOQS.png
FV1kCslXEAATUwx.jpg
1a95GvO.png

De megnézheted fényképeken is.Ott van rajta az Elisra,mellette az Esmara,és bizony a PAWS elemei is.Meg az Arexis poddal minimum egyenértékű pod....Ja,és a 2052 GaN AESA radar az orrkúp alatt-Gripen E semmivel nem modernebb harcelektronikával rendelkezik.Egyes elemek már csak azért sem lehetnek modernebbek,mert konkrétan ugyan azok a rendszerek vannak beépitve.
És jó lesz azt is megemésztened,hogy a H225M gépeinken dél afrikai fejlesztésű és gyártású védelmi rendszer van.
Bármennyire is fáj ez beképzelt őfurkóságodnak.
Anyamnesirass, te most mi a banatos lof@szrol irogatsz? o_Oo_Oo_O
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
A dél afrikai lövegek következő nemzedékének első tagja a G5-2000.Ezt is még 90 körül kedték el fejleszteni,de a helyi módszerváltás után ennek fejlesztése is lelassult.Az első változat még L45 csővel készült.Aztán India kiirt egy igen jelentős tüzérségi tendert,amire lényegében mindenki ráugrott.Denel akkor még jobb állapotban volt,felpörgették a fejlesztéseket,és egy 4 tagu lövegcsaláddal megnyerték a tendert-hogy aztán az ANC és az indiai kormány veszekedésén el is bukják.A család 4 tagbol állt,a vontatott G5-52,az önjáró G6-52,a teherautós T5-52,és az univerzális telepithetőségű T6-52 torony,az indiai tenderhez Arjun és T72 alvázra volt telepitve.
Mindegyik változatbol csak protók vannak,L45 és L52 csövekkel,23 és 25 literes töltetűrökkel.képesek kilőni mindent,ami a 155milis kategóriában kilőhető,még az orosz Kitolov export 155milis változata is integrálva van hozzájuk.A 20-25 éve létező lövegcsalád többször is korszerűsitve voltak,most is igen korszerűnek számitanak.Mindmáig ezek tartják a lötávolság és az MRSI képesség rekordját (76km lőtáv,és 6 lövedékes MRSI 25km távolságban).többszöri csapatpróbán bizonyitották,hogy igen strapabiró,tipikusan búr követelmény szerint épitett massziv szerkezetek-és mégsem voltak képesek eljutni többszöri tendergyözelem után sem sehol a rendszeresitésig.
Ennek oka az,amiben Kammnak Dél Afrika kapcsán viszont nagyon igaza van.Az ANC kormányzat iszonyat korrupciója és dilettantizmusa.A Denel meg egy állami vállalat,ami az ANC kormányzat ellenőrzése alatt áll.A leghiresebb bukta az indiai,ahol a politikai vezetés korruptsága miatt a négy változatbol több mint 500db-os megrendelést buktak,2x is.....(sőt,3x,mert a Denel az RM-el szövetkezve próbálta kikerülni a saját kormányzatának idiótaságát,igy létrehozva a család zabigyerekét,a fent emlitett RWG-52 önjáró löveget) .
Hát ez tényleg a hülyeség Csimborasszója.
g5-52-image01.jpg

118035006_1971579043149516_501483474096438208_n.jpg
Bhim_SPH_side_view.jpg
g6_52_l2.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
G5-52
g5_1.jpeg

Az alap G5 löveg hosszabb csövű változata.Az egyszerűbb kivitel a csövön kivűl a jobb elektronikában,és az erősebb segédmotorban különbözik elődjétől.A rendszer már teljesen automatikusan képes tüzlési pozicióba helyezni a löveget,beállitani a tüzvezető közponbol kapott célkoordinátákra a lőelemeket.Ezt vontatási alaphelyzetből 90másodpercen belül elvégzi a löveg.Vagyis a vontatórol való leakasztástól való 1,5percen belül kezdheti meg a tüzelést,ha a löveg vontatási helyzetben volt.Ha a vontatás tüzelési irányban lévő lövegcsővel történt,akkor hamarabb.Utolsó lövéstől számitott 1 percen belül képes vontatóval elhagyni a tüzelőállást,vontatási helyzetbe forgatott lövegcsővel.Ha nem firgatják vissza a lövegcsövet,akkor hamarabb,de a tüzelési irányban álló csővel lassabban vontatható-nameg jó hosszú a szerelvény.A segédmotorral önálló helyváltoztatásra is képes.No nem éppen villámgyorsan,15km/h sebességgel.
t_g5.gif@webp

Kifejlesztettek hozzá egy új töltőrendszert.Ez több kiépitettségű fokozatú lehet.Alapváltozat kb ugyan az,mint a G5-45nél,a töltők a töltőtálcára helyezik a gránátot és a kivetőtöltetet,ahonnan a löveg automatikusan betölti a töltényürbe.A különbség,hogy a töltőnek már nem kell foglakozni a töltetnagyság kimérésével,a töltőautomata a löveg tűzvezető rendszerének parancsára saját maga kilöki a töltőtálcárol a kivetőtöltet éppen felesleges moduljait.
Full változatban viszont tartalmaz egy darut,és egy gránáttárat.Ilyenkor a gránátokat a töltőgép automatikusan tölti a 6db-os gránáttárbol,amit a daru egy raklapos gránátszállitó laprol automatán után tud tölteni,egyszerre 3 lövedéket emelve a tárba.A legénység ilyenkor csak a kivetőtölteteket rakja manuálisan a töltőtálcára.Ezzel a módszerrel 6-7 lövés/perc tűzgyorsaságra képes,és képes a 6 gránátos MRSI csapásra,5 fős kezelőszemélyzettel.
L45 és L52 csővel,és 23 valamint 25 literes töltetűrű változatai készültek.
L52 csővel és 25 literes töltetűrel 76km a max lőtávja.Ez mindegyik 2. generációs dél afrikai 155milis tarackágyúra érvényes.
g5_1.jpeg

Löveg mozgatható,illetve mozoghat önállóan úgy,hogy 11 lövedék van tűzkész helyzetben közben,magán a lövegen.1 a töltetűrben,kilövésre készen.1 a töltőtálcán,6 a lövedéktárban,és 3 a darun.A hozzávaló kivetőtöltetek meg a töltetürben,töltőtálcán,illetve a talpszárakra helyezhető tartókban.érdekes megoldás.Nekem a 48as 6 fontos lovagló lövegek jutnak erről eszembe,amiknek a lafettájába volt lőszeresláda.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
G5-52 működéséről nem találtam videót,de kb látható egy indiai FH77B működésén.A búr lövegnek már nagyobb az automatizáltsága,és 6 db-os agránáttátja,valamint tüzeléskor tehermentesitik a kerekeket-szóval egy másik löveg,de kb az is ilyesformán működik.Annál is automatika helyezi a gránátot a töltőtálcára,a töltőnek csak a kivető töltetet kell kézzel ráhelyeznije,onnan a töltőlánc önműlödően tölti be a töltetűrbe,és autómatikusan működik a lövegzár.Kb 4 perctől látható a töltési folyamat..
Az indiaiak új ATAGS lövege meg teljesen olyan,mintha a svéd és a búr lövegek szerelemgyereke lenne
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
atags_orig.png

Ez meg az emlegetett ATAGS,ami olyan,mint ha a G5-52be beleoltották volna a Bofors FH77B egyes megoldásait.A löveg nem éri el a G5-52 teljesitményét,pedig 20 évvel fiatalabb nála (és nem is tisztán indiai tervezés.Izrael és a labancok is részt vettek benne mérnőki munkával illetve a csőgyártási technológia átadásával-és a RUAG által szállitott gépsoron készül-de egyébbként indiai.....:D)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
ErvHbvaXMAAQwvL

T5-52.Első változata a T5 Condor egy korábbi változatú Tatra 815 változatra pakolt G5-45 löveg.
t5_52_l1.jpg

Ez kb úgy működött,mint a lámpás örzőjének kedvence,az ATHMOS2000.6-8 lövés/perc tüzgyorsaságú,4 gránát MRSI képességű volt.
A közismert T5-52 nem más,mint egy későbbi változatú Tatra 815 8x8 teherautóra kopácsolt G5-52 löveg.Azért van Tatra teherautón,mert eredetileg ezt is az indiai tenderre fejlesztették ki,a Tatra 815 pedig az indiai sereg egyik alap teherautója,liszenszben gyártották akkoriban.A rendszer azonban bármilyen megfelelő teherbirású teherkocsira ráépithető,akár a MAN HX-3ra is.
Az idők folyamán ezt is többször korszerűsitették.Jelenlegi változata 8-9 lövés/perc tűzgyorsaságra képes,6 gránátos MRSI képességgel.Teljes körű digitális tűzvezető rendszerrel,autómatikus lövegbemérő és lőelembeállitó rendszerrel rendelkezik.(mint mindegyik 2. generációs búr 155ös buf).Egyedűlálló a platós lövegek között,hogy 360fokos tűzivvel bir.(ami azt illeti,G6 változatok is csak 80fokos tűzivvel rendelkeznek,a kőrtüzelőképes 8x8 változat soha nem készült el).
Az alapvető tüzelési mód azonban az előre vagy hátra egy 80 fokos ivben való tüzelés.A mobil tüzérségi (üsd és fuss) alkalmazáskor hátrafelé tüzel.Megállás után 50 másodpercen belűl képes tüzet nyitni,15 másodperc alatt 3 lövést leadni,majd 40 másodpercen belül elindulni.Vagyis 2 percen belül mozgásból-mozgásba tart egy ilyen üsd és fuss akció.A fülke mögött egy 24 löszeres löszertár található.
Tartós tűzfeladatkor viszont előrefelé tüzel,és ugyanúgy hátulról a földröl töltik,mint a többi platós löveget.(illetve ha összetolatnak,akkor a lőszerszállitó teherautórol etetik.Ez azért érdekes,mert igy nagyobb tűzgyorsaságra képes,mint a földről-csak éppen tartós tűzfeladatnál ez nem számit,hisz a túlmelegedés miatt nem lehet a maximális tűzgyorsaságot 1-2 percnél tovább tartani)
erre a tipusra van megerndelés,éppen csak rendszeresités nincs....ugyan ez a tipus is része volt a 2x-es indiai tendergyőzelemnek (mindegyik 2. generációs tipus részese volt,ugyanis a hinduk a teljes családot meg akarták venni liszenszgyártásra),pakik is meg akarták vennni,de végül az SADF rendelt belőle 6 végleges változatú példányt 2018ban,de mivel az ANC kormány máig nem utalt ki rá pénzt,máig nincs végleges sorozatpéldány,csak prototipus......A végleges változat 4 ajtós páncélozott és aknavédett fűlkét kapna ami a löszertára is kiterjedne,a jelenlegi létező protón nincs páncélvédelem.
denel-t5-155mm-52-calibre-truck-mounted-gun-system-4.jpg
ErvIDeEXAAcHs7y
t5_52_l2.jpg

Szerintem ez a löveg az egyik olyan tecvhnológia,amit érdemes lenne kimenteni valahogy magunknak.Illetve az egész tüzérségi technológiát.Egyébként ez részben amúgy megtörténik,mert az az RM azRDMen (RheinmetallDenelMunicion) keresztűl ehez a lövegcsaládhoz kifejlesztett lőszertechnológiát hozza Mo-ra a leendő löszergyárba.A Denel tüzérségi szakosztály (ami szintén részben RM tulajdonban van) meg részt vesz az új L60 cső fejlesztésében.
Mindenesetre szerintem ez az igen nagy teljesitményű platóslöveg jol szolgálna az MH tűzrendszerében,támogató tüzérségi szerepben.23literes töltetűrrel 67,25 literessel 76km lőtávra képes.Negyon jol alkalmas a modern mozgékony tüzérségi alkalmazásra.Képes minden NATO szabvány gránát kilövésére,beleértve a Bonust és az Excaliburt-de integrálva van ehez is,mint mindegyik 155/L52 búr tarackhoz,az orosz exportváltozatú Krasznopol is.
Persze,szokásos mantrám még erre is érvényes-elöbb jóalapos csapatpróbán bizonyitsa,hogy képes is arra,mit irnak róla.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
g6-LIWAR02.jpg

G6-52.Első változata az irakiaknak tervezett Majnoon.Az elkészült prototipusban még a G6-45 félautomata töltési rendszere volt,de már ekkor a végleges változatba egy automata töltőt szántak.Irak bukása után a fejlesztés leállt,majd ezt is az indiai tenderre pörgették fel újra (közben találtam egy mellékszállat is,ugyanis Chile is akarta liszenszgyártani a löveget,szamukra is készült egy protó,de a hh végével ott is lemondták a programot).
A G6-52 is teljeskörű automatikus lövegbemérő és lőelemállitó,valamint digitalizált tűzvezető rendszerrel rendelkezik.Tőltésrendszere már full automata,bár képes félautomata és full manuál módban is üzemelni.Ez is mindegyik lövegre igaz a dél afrikai lövegcsaládban.A búrok erősen törekedtek a működési biztonságra és redundancia lehetőségre.Már a G5-52 automatikus rendszere is olyan,hogy az APU hibája esetén csatlakoztatható hozzá a szomszéd löveg,vagy bármi más vészrendszerileg használható erőforrás az automatika meghajtásához.Ha meg erre sincs lehetőség,akkor teljesen hagyományos paszulyszervós kézi kezeléses üzemmódban is használható-persze ilyenkor csökken a teljesitménye.
G6-52 esetén ebbe a láncba plusz elemként még bejön a toronyba épitett generátor dizelmotor erőforrás (G6-45ben is van).A legénység 5 fő,de automata üzemmódban 3 fő üzemleteti-pk,irányzó,járművezető-de tulajdonképpen ketten is elegek ha nagyon muszály.A toronyban 40 lövedék van a töltőgép tárjaiban,balra a lövedékek,jobbra a kivetőtöltetek.A testben 8-14 (ez valószinüleg azért ilyen összevissza van megadva,mert a G6-45 a vezető elötti bozottörőben tudott 6 tartalék lőszert szállitani.Valószinű az 52es változat is tud ott löszert szállitani,de alapbol csak a testben lévővel számolnak).Torony hátulján két ajtó van,amin keresztűl kitolható két szállitószallag vagy daru,amikkel félautomata módon 10 percen belül újratölthető a jármű.Eredetileg teljesen automata újratöltési lehetőség is tervbe lett véve,a löveg maga képes is lenne rá-csak éppen a hozzá kellő utántöltő jármű soha nem készült el hozzá (ha elkészült volna,a tervek szerint az utántöltő jármű löszer mellet üzemanyagot és kenőanyagot is tudott volna utántölteni,meg vizet és élelmet a személyzetnek.De tartalék alkatrészeket,és pótkereket meg felfüggesztési elemeket is szállitott volna,az esetleges aknasérülések javitására.Szerintem semeddig se jutottak vele.Pedig a leirások szerint elösször a soha el nem készült 8x8 alvázra képzelték el,majd a csak pár példányba készült LNZ nehézteherautóra,végül az indiaiaknak Tatra 815 alvázra helyezték kilátásba,ha megveszik a lövegeket.Egyik változat sem készült el eddig.Még a G6-45höz az LZN alapú utántöltő jármű protója még anno elkészült
DZXCRdjX4AAVboM

Jellemző,hogy senki sem tudja,hogy hova lett a protó.Eltünt az aparheidel)
Tehát jelenleg a járgány csak félautomatán tölthető.A két szállitószallagra kézzel kel ráhelyezni a gránátot és a töltetet,onnantol veszi át az automatika.Ugyanigy,akárcsak az elődjévek,lehet tűzfeladatot is végezni,kivülről etetve a töltőt.Eközben a jármű fedélzeti lőszerkészlete érintetlen marad.A legénység két töltő tagjára ilyenkor van szükség,illetve félautomata,vagy full manuál üzemmódban.Félautomata üzemmódban 6-7,full manuál üzemmódban 4 lövés/perc tűzgyorsaságra képes.
Az első,iraki félautomata változat 4-6 lövésre volt képes percenként,4 gránátos MRSI mellet.Jelenlegi változat 8-9 lövés/perces tüzgyorsaságra képes,6 gránátos MRSI képességgel (MRSI képesség minden löveg esetén távolságfüggő.Búr lövegek gyors töltésük mellet a nagy hatotávolságuk miatt tartják töretlenül 20 éve a 6 gránátos MRSI rekordot.G6 automata töltésű korai modelje,L45 csővel és 23literes töltetűrel még csak 5 gránátos MRSI-t tudott,az iraki változat meg még csak 4et)
A távolságtartomány,miben képes valamekkora MRSI tűzhatásra,nagyobb,mint más lövegeknél (az MRSI tűzhatás abszorut rekordtartója különben a finn AMOS,13 gránáttal az ideális lötávon)
g6_52_l2.jpg
g6_52_l3.jpg
f9cf689e781b7be847de2aa3f4019ebf.jpg

Nékem igen szimpatikus ez a löveg is.Mind a támogató tüzérségbe,mind a manővererők kisérő tüzérségébe jol megfelel.De a búr mobil hadviselés önálló tüzérosztag harcászata is szerintem igen figyelemre méltó.
Kár,hogy a körtüzelőképes 8x8 alvázas változat csak koncepcióterv maradt.Ahoz még egy lövegstabilizátort is tervbe vettek,hogy lassú menetben közvetlen irányzású tözre is képes lett volna (állitólag a stabi maga elkészült,és egy G6-45ön ki is próbálták-ami megint vagy igaz,vagy nem.Én nem találtam hivatalossan a Deneltöl ilyen feljegyzést-szerintem csak koncepcióterv volt,és az egyetlen ilyen löveg továbbra is a protó szinten megrekedt izraeli Sholef a 155milis kategóriában).
Viszont a család utolsó tagja még szintén érdekes lehet a számunkra.a T6-52 torony
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 623
34 357
113
bhim.jpg

T6-52 alapvetően nem más,mint egy áttervezett G6-52 torony,hogy bármilyen lánctalpas vagy kerekes alvázra rá lehesen épiteni,ami elég teherbiró,hogy elbirja.Első prototipusa a Bhim,ami egy Arjun alvázon van.Készült még egy protó,az t72 alvázon,is,aminek azonban valamiért egyik képét sem hajlandó elfogadni a fórummotor.Igy helyette berakom az ugyanerrre az indiai tenderre készült franci T72 alvázas AUF tarack képét (lényegében minden gyár ráugrott akkoriban az indiai tenderre,a kinaiak kivételével,egyedűl ők maradtak távol-de ez azért nem olyan furcsa.500+ 155milis löveget akartak venni a hinduk,liszenszgyártással,hogy aztán kétszeri búr gyözelem után se legyen semmi az egészből-de erről már értekeztem)
8t0r79r4o5e71.jpg

A T6 torony is többféle csővel rendelhető.De ennél a toronynál elvileg a tár mérete is változhat,a megrendelő igénye,és a hordozójármű teherbirása és kialakitása szerint.Ezt a tervezetet is többször korszerűsitették,jelenlegi változata ugyan azt a tűzgyorsaságot és MRSI képességet tudja,mint a jelenlegi változatú G6-52.A promó szerint a maximális tármérete az automata töltőnek 60 löszer lehet.A torony úgy lett kialakitva,hogy teljesen önálló,minden a működéséhez szükséges berendezés és erőforrás magában a toronykonstrukcióban van.Elvileg ezt a masinát is rá lehet épiteni akár egy 10x10es teherautóra is,kialakitva igy egy búr Sigmát-csak éppen nincs ilyen protó,mert senki nem rendelte meg-kivéve az SADF,módositott Cavallo alvázra akartak egy próbapéldányt-de a szokásos semmi nem lett belőle,mert az ANC kormány erre se adott pénzt (ma meg már régen nincs nincs gyártásba a Cavallo teherautó se).De hajófedélzetre,vagy akár betonerőd tetejére is lehet telepiteni-ki hova akarja.A hordozójármű/telepitéstől függően a torony körtüzelőképes.
Bár alapvetően a torony a G6-52 toronyra épül,több módositás is van rajta,amik ráadásul az idők folyamán is változtak.Plusz ajtok vannak a torony két oldalán,amiken keresztűl is lehet tölteni a löveget félautomata vagy manuál módon.Jobbrol a tölteteket,balrol a gránátokat töltik igy.De a G6-52 hátsó két feltöltőrendszere is megvan a tornyon.Innen azonban az első változatokon csak az automata töltő tárját lehet tölteni,magát a löveget közvetlenül nem.Az automata töltő tárjait az oldalajtokon keresztűl is fel lehet tölteni,illetve a toronygyűrű alatt tárolt löszerrel is a toronygyűrün keresztül,félautomata módon.Ha elkészült volna az automata utántöltő jármű,akkor a toronyhátsorészen keresztül a T6 torony is feltölthető lenne tejesen automata módban is.A loveg töltése félautomata és full manuál módban is lehetséges,ugyan úgy,mint a G6-52 löveg esetében.
Ami különbség,hogy full automata üzemmódban,megfelelő hordozójármű/beépités/telepités esetén senki nincs a toronyban,az távirányitással is működőképes.
Szerintem ez a torony is egy jobb sorsra érdemes,igen érdekes konstrukció.Nem tartanám éppen ördögtöl való ötletnek a T6-52 torony telepitését Lynx alvázra,de HX-3,vagy más nehézteherautós lövegváltozat sem elképzelhetetlen eset.