G6-52.Első változata az irakiaknak tervezett Majnoon.Az elkészült prototipusban még a G6-45 félautomata töltési rendszere volt,de már ekkor a végleges változatba egy automata töltőt szántak.Irak bukása után a fejlesztés leállt,majd ezt is az indiai tenderre pörgették fel újra (közben találtam egy mellékszállat is,ugyanis Chile is akarta liszenszgyártani a löveget,szamukra is készült egy protó,de a hh végével ott is lemondták a programot).
A G6-52 is teljeskörű automatikus lövegbemérő és lőelemállitó,valamint digitalizált tűzvezető rendszerrel rendelkezik.Tőltésrendszere már full automata,bár képes félautomata és full manuál módban is üzemelni.Ez is mindegyik lövegre igaz a dél afrikai lövegcsaládban.A búrok erősen törekedtek a működési biztonságra és redundancia lehetőségre.Már a G5-52 automatikus rendszere is olyan,hogy az APU hibája esetén csatlakoztatható hozzá a szomszéd löveg,vagy bármi más vészrendszerileg használható erőforrás az automatika meghajtásához.Ha meg erre sincs lehetőség,akkor teljesen hagyományos paszulyszervós kézi kezeléses üzemmódban is használható-persze ilyenkor csökken a teljesitménye.
G6-52 esetén ebbe a láncba plusz elemként még bejön a toronyba épitett generátor dizelmotor erőforrás (G6-45ben is van).A legénység 5 fő,de automata üzemmódban 3 fő üzemleteti-pk,irányzó,járművezető-de tulajdonképpen ketten is elegek ha nagyon muszály.A toronyban 40 lövedék van a töltőgép tárjaiban,balra a lövedékek,jobbra a kivetőtöltetek.A testben 8-14 (ez valószinüleg azért ilyen összevissza van megadva,mert a G6-45 a vezető elötti bozottörőben tudott 6 tartalék lőszert szállitani.Valószinű az 52es változat is tud ott löszert szállitani,de alapbol csak a testben lévővel számolnak).Torony hátulján két ajtó van,amin keresztűl kitolható két szállitószallag vagy daru,amikkel félautomata módon 10 percen belül újratölthető a jármű.Eredetileg teljesen automata újratöltési lehetőség is tervbe lett véve,a löveg maga képes is lenne rá-csak éppen a hozzá kellő utántöltő jármű soha nem készült el hozzá (ha elkészült volna,a tervek szerint az utántöltő jármű löszer mellet üzemanyagot és kenőanyagot is tudott volna utántölteni,meg vizet és élelmet a személyzetnek.De tartalék alkatrészeket,és pótkereket meg felfüggesztési elemeket is szállitott volna,az esetleges aknasérülések javitására.Szerintem semeddig se jutottak vele.Pedig a leirások szerint elösször a soha el nem készült 8x8 alvázra képzelték el,majd a csak pár példányba készült LNZ nehézteherautóra,végül az indiaiaknak Tatra 815 alvázra helyezték kilátásba,ha megveszik a lövegeket.Egyik változat sem készült el eddig.Még a G6-45höz az LZN alapú utántöltő jármű protója még anno elkészült
Jellemző,hogy senki sem tudja,hogy hova lett a protó.Eltünt az aparheidel)
Tehát jelenleg a járgány csak félautomatán tölthető.A két szállitószallagra kézzel kel ráhelyezni a gránátot és a töltetet,onnantol veszi át az automatika.Ugyanigy,akárcsak az elődjévek,lehet tűzfeladatot is végezni,kivülről etetve a töltőt.Eközben a jármű fedélzeti lőszerkészlete érintetlen marad.A legénység két töltő tagjára ilyenkor van szükség,illetve félautomata,vagy full manuál üzemmódban.Félautomata üzemmódban 6-7,full manuál üzemmódban 4 lövés/perc tűzgyorsaságra képes.
Az első,iraki félautomata változat 4-6 lövésre volt képes percenként,4 gránátos MRSI mellet.Jelenlegi változat 8-9 lövés/perces tüzgyorsaságra képes,6 gránátos MRSI képességgel (MRSI képesség minden löveg esetén távolságfüggő.Búr lövegek gyors töltésük mellet a nagy hatotávolságuk miatt tartják töretlenül 20 éve a 6 gránátos MRSI rekordot.G6 automata töltésű korai modelje,L45 csővel és 23literes töltetűrel még csak 5 gránátos MRSI-t tudott,az iraki változat meg még csak 4et)
A távolságtartomány,miben képes valamekkora MRSI tűzhatásra,nagyobb,mint más lövegeknél (az MRSI tűzhatás abszorut rekordtartója különben a finn AMOS,13 gránáttal az ideális lötávon)
Nékem igen szimpatikus ez a löveg is.Mind a támogató tüzérségbe,mind a manővererők kisérő tüzérségébe jol megfelel.De a búr mobil hadviselés önálló tüzérosztag harcászata is szerintem igen figyelemre méltó.
Kár,hogy a körtüzelőképes 8x8 alvázas változat csak koncepcióterv maradt.Ahoz még egy lövegstabilizátort is tervbe vettek,hogy lassú menetben közvetlen irányzású tözre is képes lett volna (állitólag a stabi maga elkészült,és egy G6-45ön ki is próbálták-ami megint vagy igaz,vagy nem.Én nem találtam hivatalossan a Deneltöl ilyen feljegyzést-szerintem csak koncepcióterv volt,és az egyetlen ilyen löveg továbbra is a protó szinten megrekedt izraeli Sholef a 155milis kategóriában).
Viszont a család utolsó tagja még szintén érdekes lehet a számunkra.a T6-52 torony