[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 439
113
Alapból a D variáns egy érdekes kérdés. A kétüléses harci gépek visszatérését én konkrétan várom a drónhub harcászat miatt. A hátsó ülés ugyanis erre pont megfelelő (szerintem egyszemélyes gépen a pilóta túl lesz terhelve ezeket küldözgetni, AI ide vagy oda, lényegében egy AWACS vadászirányító munkáját megkapja a drónokkal).
A Gripen pont ezzel lehet igazán releváns a következő 10-20 évre, ha kiépül a drónközpont lehetőség a gépen (szerintem erre hajt a HM thinktank). Namármost ebben az esetben a D valóban nem hülyeség, mert a hátsó ülésről a kötelék-drónokat remekül el lehet irányítani, míg az elöl ülő a géppel magával meg a feladattal foglalkozik.
Kamm van ráizgulva a svéd fejlesztésekre és nem alaptalanul - amennyiben ők is megcsinálják a saját LW rendszerüket, úgy 1-2 század Gripen a hozzá tartozó 50+ LW drónal igazából a környéken tökéletesen megfelelő erő lehetne, így az F-35 igazából nem is annyira szükséges, max 2035 után (vagy ha addigra európai gép van, akkor már az).
Igen, ez a másik alternatív és kreatív felhasználása a második ülésnek!
Egyetlen gond van csupán, hogy nem túl sok a D. És a svédeknek is azok kellenek elsősorban, ugyanis nekik elvileg nem lesz F!
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Nagy levegő-F18F
;):D
13_fac3007-kfir-tc12-bg-bueno-carlos-e-nellis-19-07-12-red-flag-12-4-473x709.jpg
 
  • Vicces
Reactions: kaktusz

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
;):D
13_fac3007-kfir-tc12-bg-bueno-carlos-e-nellis-19-07-12-red-flag-12-4-473x709.jpg
:)
De különben,ha összehasonlitod a EL2052 radaros Kfir Block 60 ajánlatot a jelenlegi Gripenjeinkel-bizony az öreg vasnak nagyobb a harcértéke.Jobb a hercelektronikája.Nagyobb a teljesitménye,fegyverterhelése.Gyorsabb.Csak dogban van hátrányban,de azt a jobb elektronika és a sebessége bőven ellensúlyozza.
Mint ahogy a többség lenézi az oláh F16MILU-kat,holott elektronikailag kb egyenrangúak,és az F16 mint repülőgép jóval nagyobb teljesitményű.Az,hogy az oláhok nem forditanak rá elég pénzt,hogy repüljön,nem a gép hibája.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 359
113
Mert pilótaképzőt indítunk Zlinnel, NG-vel(?), aminek a 3. foka lehnne az amúgy a gépágyú kivételével teljes harci értékű D.
Egy kétüléses gép meg nyilván drágább, mint az együléses...
elég durva feltételezés de attól hogy indítunk pilótaképzést még nagyon nem jelenti azt hogy mind3 (valójában több) fokot itthon kell/kéne teljesíteni, valami kooperáció mindefénle képpen kell, én feleslegesnek tartom ha a teljes képzés itthon van mert NINCS szükségünk akkora kapacitásra a 14 vásra de még a 24 gépre se lenne
Különben, ha a 10db kétüléses soknak ís tűnik, de 6-8 már reális mennyiség lehet.
A C/D+ gépek esetén ugye az elektronika nagy részét E/F szintre lehet hozni, de állítólag az EW már nem fért el a testben rendesen. Ennek az eredménye lett az Arexis konténer. Namost, ha 2-3db-ot ilyenből beszereznénk a fejlesztett C/D+ flottához, akkor nem csak kiképzésre lenne alkalmas a kétüléses verzió, de egyfajta Growler szerepkört is kaphatna. Nem is lenne olyan nagy gond, hogy nincs rajtuk gépágyú.
6-8 darabbal már egyet tudok érteni HA 2 század grifel számolunk de 12 darab mellé erősnek tartom a 8 gépet, mondjuk a 24 E mellé már tényleg szívesen látnék 6-8 D-t
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 439
113
Brazíliának viszont igen.
De nekik meg nincs D-jük. Nekik minden kétüléses újként lesz F modellként legyártva. Az a gond, hogy a D-k korlátozott számban állnak rendelkezésre. Nem tudom, hogy mennyire lennének hajlandóak a svédek lepasszolni párat még belőlük, pont amiatt mert maguknak F nem is lesz rendelve. A kiképzési feladatokat a D-ken intézik.
Alternatíva lehet még, hogy az eddig meglévő sárkányok közül esetleg D-re alakítanak párat. De ez már eléggé kifacsart ötlet.
Talán a korábbi B-ket biztosan meg lehet oldani. Az együlésesek esetén - szerintem - már a törzs első részét újként kellene legyártani, ehhez a megoldáshoz.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
De nekik meg nincs D-jük. Nekik minden kétüléses újként lesz F modellként legyártva. Az a gond, hogy a D-k korlátozott számban állnak rendelkezésre. Nem tudom, hogy mennyire lennének hajlandóak a svédek lepasszolni párat még belőlük, pont amiatt mert maguknak F nem is lesz rendelve. A kiképzési feladatokat a D-ken intézik.
Alternatíva lehet még, hogy az eddig meglévő sárkányok közül esetleg D-re alakítanak párat. De ez már eléggé kifacsart ötlet.
Talán a korábbi B-ket biztosan meg lehet oldani. Az együlésesek esetén - szerintem - már a törzs első részét újként kellene legyártani, ehhez a megoldáshoz.

Ez már ne a mi gondunk legyen. ;)
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 824
4 748
113
Látszólag nem idetartozik, de mégis.
Biden befagyasztotta a Szaúd-Arábiának és az Arab Emírségeknek szánt fegyvereladásokat. Ez az Emírségek esetéven az F-35 bizniszt is jelenti.

Lehet csak átmeneti a felfüggesztés, de az újraengedélyezésnek több politikai-gazdasagi feltétele lesz.

Szal maradjunk csak az európai rendszereknél, én azt mondom. Ahhoz jár hadiipari üzlet is. Ilyen zsarolgatásokra az USA-ból nincs szükség.

Igen, ez a dilemma. Ha 26 után fejleszteni akarjuk a légierőt akkor csak az F-35-nek van értelme, az jelentene lényeges képességfejlesztést, ráadásul a Nato legelterjedtebb vadászgépe lesz (már vagy 10 Nato tag megrendelte). Mondjuk egy Nato tag megítélése nyilván más a jenkik szemében mint egy arab állam (eddig fel sem merült, hogy eladják nekik az F-35-t csak a tavalyi Izraellel kötött egyezmény miatt engedélyezték volna az eladást), de ettől függetlenül valóban nehéz döntés lesz a típus kiválasztás.
 
K

kamm

Guest
Igen, ez a dilemma. Ha 26 után fejleszteni akarjuk a légierőt akkor csak az F-35-nek van értelme, az jelentene lényeges képességfejlesztést, ráadásul a Nato legelterjedtebb vadászgépe lesz (már vagy 10 Nato tag megrendelte). Mondjuk egy Nato tag megítélése nyilván más a jenkik szemében mint egy arab állam (eddig fel sem merült, hogy eladják nekik az F-35-t csak a tavalyi Izraellel kötött egyezmény miatt engedélyezték volna az eladást), de ettől függetlenül valóban nehéz döntés lesz a típus kiválasztás.
Ne kezjuk mar ujra ezt. :) Hogy hanyan rendeltek az maximum logisztika miatt szamit, amugy tokmindegy, elsosorban magunk igenyeihez veszunk, nem a tagsagnak, no meg par milliard legy eszik uruleket minden percben, megsem kostolom meg. :p

Az E Gripen egyértelmű ugras lenne: egyreszt sokkal tobb fegyvert cipelhet magan, masreszt az EW kepessegei siman ugrast jelentenenek mindenkihez kepezt, az F-35tel siman paritasban van, mar ha nem elotte jar, ahogy 40+ eve folyamatosan joval az amerikaiak elott jarnak pl networked warfareben, halozatos adathasznalatban stb a svedek (ezt maximum a területhez nem erto F35-rajongok vonjak ketsegbe, de ok is csak azert mert keves fogalmuk van az adatprotokollokrol ill radios kapcsolatot keverik vele altalaban.)

Ami a "kivalasztast" illeti, nekem teljesen egyértelmű, hogy Gripen E lesz, mar anyagi okokbol is, de nagyon jol is teszik amugy is, pl messze tobb EW fejlesztest fog latni, mint az F-35 valaha, nem veletlenul függetlenitettek az avionikatol a platformon belul a svedek (szokas szerint evekkel megelozve az amerikai tervezoket), igy elvileg evente akar tobbszor is frissithetik a kepessegeit anelkul, hogy hosszan tesztelgetni kellene az integralt avionika miatt, eleg csak az EW suite tesztelni es igy tovább.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
Igen, ez a dilemma. Ha 26 után fejleszteni akarjuk a légierőt akkor csak az F-35-nek van értelme, az jelentene lényeges képességfejlesztést, ráadásul a Nato legelterjedtebb vadászgépe lesz (már vagy 10 Nato tag megrendelte). Mondjuk egy Nato tag megítélése nyilván más a jenkik szemében mint egy arab állam (eddig fel sem merült, hogy eladják nekik az F-35-t csak a tavalyi Izraellel kötött egyezmény miatt engedélyezték volna az eladást), de ettől függetlenül valóban nehéz döntés lesz a típus kiválasztás.

Láthattad, hogy eddig minden haditechnikai beszerzésnél a "gazdasági ellentételezés" / iparfejlesztés volt a döntő szempont. Ki mit tud ígérni ezen a területen? Hogyan tud Magyarország leggyorsabban és a lehető legnagyobb mértékben bekapcsolódni a jól jövedelmző nemzetközi repülőgépiparba? A jelenleg gyártásban lévő típusoknál már eléggé le vannak osztva a lapok, nincs sok lehetőség. Ellenben a még a fejlesztési fázis elején járó típusoknál... ki és mit fejleszt, amiben valahogy részt lehetne venni egy megrendelésért cserébe?
 
K

kamm

Guest
Láthattad, hogy eddig minden haditechnikai beszerzésnél a "gazdasági ellentételezés" / iparfejlesztés volt a döntő szempont. Ki mit tud ígérni ezen a területen? Hogyan tud Magyarország leggyorsabban és a lehető legnagyobb mértékben bekapcsolódni a jól jövedelmző nemzetközi repülőgépiparba? A jelenleg gyártásban lévő típusoknál már eléggé le vannak osztva a lapok, nincs sok lehetőség. Ellenben a még a fejlesztési fázis elején járó típusoknál... ki és mit fejleszt, amiben valahogy részt lehetne venni egy megrendelésért cserébe?

Sot, tovabbviszem a gondolatodat: hol is vannak mar meglevo kapcsodasi pontok, magyar ill. magyar tulajdonban (is) lévő bezzallitokkal? Melyik gyartohajlando csucstechnologiai transzferre egy közös uzlet esetén? Mindezekbol melyikre van mar működő pelda?
Ezeket megvalaszolva elég egyértelmű, kikkel folyhatnak komoly targyalasok.