Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Szerintem a zöld hidrogén egy zsákutca, szar kezelni, áram kell a létrehozásához, mikor megint áramot kell csinálni akkor ismét veszteséges.
Gáz nélkül nincsen kiigazítás a rendszerben nálunk, nem kell ez ellen harcolni, több helyről kell gázt venni.
Plusz víz is kell hozzá! (ha a vízbontást értjük ez alatt a divatos kifejezés alatt)
 

DTheo

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
1 157
3 434
113
Szerintem a zöld hidrogén egy zsákutca, szar kezelni, áram kell a létrehozásához, mikor megint áramot kell csinálni akkor ismét veszteséges.
Gáz nélkül nincsen kiigazítás a rendszerben nálunk, nem kell ez ellen harcolni, több helyről kell gázt venni.
Az a gond uram, hogy nem tekint a jövőbe. Ma mindenki a nap- és szélenergiában gondolkozik elsődlegesen (a vizet a legtöbb helyen megvalósították; a geotermikus energia felhasznlására igény van, pénz nincs itthon), ebből az következik, hogy el juthatunk majd ahhoz a ponthoz, hogy a többletáramot nem tudjuk majd exportálni, viszont nem tudjuk hol tárolni sem.
A tárolás nagy mennyiségben az akkumulátorok jelenlegi fejlettségi szintjén - országos szinten - nem gazdaságos (a hozzá szükséges kellő mértékű telepek+infrastruktúra kiépítése rendkívül költséges lenne).
Egyedül a zöldhidrogén tűnik valódi megoldásnak (a zöld metán sztm ami zsákutca, ott még nagyobb az energia veszteség + külön co2 megkötésére létrehozandó infrastruktúrában is komoly pénzeket kellene ölni = az egész egy óriási mínusz), amit majd kiválthat egy hatékonyabb energiatárolás, csak ilyen jelenleg nem létezik, legalábbis számunkra a földrajzi adottságainkból fakadóan nincs.
A szabályozó/kiegyenlítő áramot a zöldhidrogénnel is meg tudjuk oldani (ideális esetben talán az ipari szennyvízre kellene koncentrálni).

Szóval a többletárammal kell kezdenünk valamit, nem csak nekünk, hanem egész Európának is.

"a Mavir előírta, hogy minden 50 kW-nál nagyobb teljesítményű napelemes rendszer esetén kötelező távolról vezérelhető akkumulátoros energiatárolók kiépítése, legalább a felszerelt napelemek kapacitása 30 százalékáig és két órán keresztül."

Ez csak az új rendszerekre vonatkozik, a régiekre nem.

Amúgy tipikus hvg-s cikk. : D
2,5kW-ig nincs plusz költség növekmény - ahogy a cikkben is olvasható - a szolgáltatók részéről, és az is "háztartási méretű"... A legtöbb mai fogyasztó bőven belefér a 2,5kW-ba, az egy másik kérdés, hogy aki napelemet telepít, az általában bőven az átlag felett él és (a jelenlegi átlagnál többet) fogyaszt.
Távvezérelni nem tudja a rendszerirányitó, de az adott trafókörzet feszültségemelkedése mutatja, ha erősen termelnek a ht. erőművek.
Azután ha kritikus szintre emelkedik a fesz., akkor lekapcsolgatnak az inverterek.
Érted??? A legjobban süt a Nap, dől az energia, és nem tudnak mit kezdeni vele, és jön a sírás, hogy süt a nap és nem termel a rendszer.

Ahelyett, hogy akkor használná, amikor van....
Ezért is kell a hálózatot fejleszteni, sőt, ezekre a ht-erőművekre külön-külön kell rálátást biztosítani.

Plusz víz is kell hozzá! (ha a vízbontást értjük ez alatt a divatos kifejezés alatt)
Igen, ez a komoly gond vele. Én ezért is gondolom azt, hogy előnyben kell részesíteni az ipari szennyvizet, illetve az emberi és állati fogyasztásra már nem alkalmas vizeket is.
 
  • Tetszik
Reactions: Kopi2000

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 137
10 465
113
Távvezérelni nem tudja a rendszerirányitó, de az adott trafókörzet feszültségemelkedése mutatja, ha erősen termelnek a ht. erőművek.
Azután ha kritikus szintre emelkedik a fesz., akkor lekapcsolgatnak az inverterek.
Érted??? A legjobban süt a Nap, dől az energia, és nem tudnak mit kezdeni vele, és jön a sírás, hogy süt a nap és nem termel a rendszer.

Ahelyett, hogy akkor használná, amikor van....
Te is akkor eszel ha van. :)
Mire használja ha egyszer nem kell?
 
  • Szomorú
Reactions: gergo55
M

molnibalage

Guest
Az a gond uram, hogy nem tekint a jövőbe. Ma mindenki a nap- és szélenergiában gondolkozik elsődlegesen (a vizet a legtöbb helyen megvalósították; a geotermikus energia felhasznlására igény van, pénz nincs itthon), ebből az következik, hogy el juthatunk majd ahhoz a ponthoz, hogy a többletáramot nem tudjuk majd exportálni, viszont nem tudjuk hol tárolni sem.
A tárolás nagy mennyiségben az akkumulátorok jelenlegi fejlettségi szintjén - országos szinten - nem gazdaságos (a hozzá szükséges kellő mértékű telepek+infrastruktúra kiépítése rendkívül költséges lenne).
Egyedül a zöldhidrogén tűnik valódi megoldásnak (a zöld metán sztm ami zsákutca, ott még nagyobb az energia veszteség + külön co2 megkötésére létrehozandó infrastruktúrában is komoly pénzeket kellene ölni = az egész egy óriási mínusz), amit majd kiválthat egy hatékonyabb energiatárolás, csak ilyen jelenleg nem létezik, legalábbis számunkra a földrajzi adottságainkból fakadóan nincs.
A szabályozó/kiegyenlítő áramot a zöldhidrogénnel is meg tudjuk oldani (ideális esetben talán az ipari szennyvízre kellene koncentrálni).
Hibás gondolatmenet. Ha nem fosod teli a gridet szarral, akkor eltakarítani sem kell.
Szar = napenergia
Eltakarítás = H2 tech.

Az, hogy sok a barom nem jelenti azt, hogy követni kell őket.
Szóval a többletárammal kell kezdenünk valamit, nem csak nekünk, hanem egész Európának is.
Lásd fent. Nem szart kell tervezni és építeni drágán.
 

DTheo

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
1 157
3 434
113
És ezt Franciaországban:
A cik szerint részben az atomerőművek karbantartása miatt?
Az atomerőművek egy rész tervezett karbantartás miatt áll jelenleg, ám a nagyobb baj, hogy az EDF (általam nem ismert számú) erőmű hűtőtornyánál mikro-repedéseket fedezett fel, emiatt leállították azokat. Hogy azok a javító munkálatok meddig fognak tartani, azokat még sztm ők sem tudják.

Hibás gondolatmenet. Ha nem fosod teli a gridet szarral, akkor eltakarítani sem kell.
Szar = napenergia
Eltakarítás = H2 tech.

Az, hogy sok a barom nem jelenti azt, hogy követni kell őket.

Lásd fent. Nem szart kell tervezni és építeni drágán.
A rendszer a jelenlegi helyzetben nem ideális és nem a napelemek miatt, hanem azért, mert nettóimportőrök vagyunk és az áram az összes környező országban drága, ami fáj a lakosságnak és számos területen versenyképtelenséget (nem versenyhátrányt) okoz. Nincs 10 évünk ezt tessék megtérteni. Hosszútávon az áramfogyasztásunk nőni fog (az össz energiafogyasztásunk vélhetően, viszont sajnos csökken).

Egyébként az ITM is 8GW beépített kapacitással számol 2030-ra (napelemek esetén).
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 175
113
Elméletileg nagyon szép ez a napenergia+hidrogénes energiatárolás dolog,hisz "ingyé" süt a nap.....Csak a szükséges berendezések ára és amortizációja kiiissssé belerondit a szép tervekbe.Ifjú legény koromban még úgy gondolták,hogy majd lesz fóliaszerű,olcsón tömeggyártható és hosszú élttartamú,mindenhova telepithető napelemcella.Nameg hozzá az olcsó,műanyag membrános hidrogénes energiacella.......De egyik sincs.Kicsit olyan ez,mint a fúziós erőmű,ami 50 éve 10 évnyire van a megvalósulástol.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 154
13 566
113
Én újra elgondolkodnék a szén gázosítás és generátor kombón. Szenünk van a technológia adott. A szén lelőhelyek körül meg lehetne a mini gázos blokkokat kiegyenlítésre használni. Jobb helyeken kicsi 50 MW alatti blokkokat építeni. Mivel ez főleg észak keleten van meg baranya a grideknek is jót tenne. A magas kiegyenlítő ár talán fedezné a drágább technológiát. (persze csak ha csökkenteni akarjuk az orosz gáz függőséget. Mert ha lemegy a hacacáré a gáz jóval olcsóbb lesz és egy gönyűvel és a hasonló olcsó modern gázerőművekkel ez a technológia nem tud árban versenyezni) Persze csak külfejtés jöhet szóba mert ahhoz van még szakember és jóval olcsóbb is!
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
"a Mavir előírta, hogy minden 50 kW-nál nagyobb teljesítményű napelemes rendszer esetén kötelező távolról vezérelhető akkumulátoros energiatárolók kiépítése, legalább a felszerelt napelemek kapacitása 30 százalékáig és két órán keresztül."

Na ez remélhetőleg a nagy projektek végre úgy megdrágítja, hogy megáll az őrült napelemépítés.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Na ez remélhetőleg a nagy projektek végre úgy megdrágítja, hogy megáll az őrült napelemépítés.
Azon el sem gondolkodsz, hogy ha kiépül az átmeneti tárolók rendszere. Akkor az stratégiai előny is egyben.
A völgyidőszak-csúcsidőszak problémájával nem csak itthon küzdenek. A jelenleg importált áram (ami ugye igen jelentős) árán is igen komoly pénzeket lehetne fogni, ha az import nem csúcsidőben, hanem völgyidőszakban történne.
Az átmeneti tárolás pedig működhet H vagy akkumulátoros technikával is.
Ne feledjük akkunagyhatalom leszünk az igen közeli jövőben.
Az így kiépült tároló kapacitás pedig igen jól jön az EU-s zöld célok teljesítésekor is!
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 994
19 289
113
Nem gondolkozok el, mert épp nincs időm erre, de szívesen megtenném.
Ne feledjük akkunagyhatalom leszünk az igen közeli jövőben.
Meg víznagyhatalom is vagyunk, tudjuk... halljuk évtizedek óta, és idén láttuk is! Ezek üres lózungok így, ha meg akarsz győzni, számold ki:
- mit akarsz áthidalni?
- mekkora kapacitás kell ehhez?
- hány akkut (valami modern autóban használt 18650 cella) kell gyártani ehhez?
- mennyi darabjának az ára ma nagyobb rendelés esetén (autós akkupakkokból tudunk következtetni), mennyi az egész ára?
- mennyi lítium kell ehhez?
- mennyi idő alatt termel ki ma a világ ipara annyit?
- hogy viszonyul ez a gázhoz, mennyi idő alatt égetünk el ennyi gázt? (onnantól lesz a külkermérlegünkön ezeknek az importált alapanyagból dolgozó cuccoknak pozitív hatása.
- évi hány % kapacitásvesztéssel kell számolni ezekre? 5% amortizáció nem túl optimista? (igen, a gáz infrának is van amortizációja)

Láttam ilyen számításokat más területekre, ausztrál projektekre, és szánalmas képet festettek. Nekem most nincs kapacitásom ezt számolgatni.
Ezután jöhet a spekulatív rész, hogy mennyivel lenne olcsóbb, majd a mesebeli jövőbeli technikával, stb...
 
M

molnibalage

Guest
Azon el sem gondolkodsz, hogy ha kiépül az átmeneti tárolók rendszere. Akkor az stratégiai előny is egyben.
A völgyidőszak-csúcsidőszak problémájával nem csak itthon küzdenek. A jelenleg importált áram (ami ugye igen jelentős) árán is igen komoly pénzeket lehetne fogni, ha az import nem csúcsidőben, hanem völgyidőszakban történne.
Az átmeneti tárolás pedig működhet H vagy akkumulátoros technikával is.
Ne feledjük akkunagyhatalom leszünk az igen közeli jövőben.
Az így kiépült tároló kapacitás pedig igen jól jön az EU-s zöld célok teljesítésekor is!
Anyám...

  1. Azokat más felhasználói termékekbe gyártják. Attól mert a gyár itt van, abból rohadtul nem deriválódik grid tárolási kapacitás.
  2. Grid szinten lényegtelen az egész.
  3. Cserébe méregdrága.
 

Huba

Active Member
2018. november 13.
64
181
33
Vannak új hírek a villamosenergiáról. Még most üljetek le.

Egy novemberi hozzászólásomat egészítem ki (az új számokat beleírtam a táblázatba)

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https://www.facebook.com/HUNGRAIL/posts/3933414390092458&show_text=true&width=500

Érdekességképpen összeszedtem a vontatási célú villamosenergia alakulását a MÁV hálózatán. Az értékeket Ft/kWh-ban vannak megadva.

Menetrendi évTovábbadott vontatási villamos energiaRendszerhasználatTovábbadott vontatási villamos energia hálózati veszteségEnergiaadóVet szerinti pénzeszközökEgyéb üzemeltetésÖsszesen
2012/201322,13,910,32,40,0129,7
2013/201421,03,71,30,31,50,0327,9
2014/201518,33,31,30,31,40,0324,6
2015/201620,13,71,20,31,70,0327,1
2016/201718,33,60,80,32,40,0325,4
2017/201822,13,91,00,32,40,0129,7
2018/201916,23,10,73,70,30,0224,0
2019/202019,03,21,00,33,8027,3
2020/202119,73,20,90,33,8027,9
2021/2022 (2021 januári adat)25,03,61,30,33,7033,9
2021/2022 (Hungrail, október)*40,03,91,30,33,7049,2
2021/2022
januártól
92.33.91,30,33,70101,5
2021/2022
Július
155-1574,431,30,33,70164,7-166,7
2021/2022 augusztus195-21012,751,30,33,70213,1-228,1
2021/2022273-31012,751,30,33,70291,1-328,1
Forrás: vpe.hu, máv

Lehet ebbe nem kéne belemennem, de a fenti számokat elnézve érdemes értékelni a lakosság számára hatóságilag meghatározott energiaköltségeket is. Abban szerintem szerintem egyetértünk, hogy ami az elektromos áramot illeti, most lesz az első igazi erőpróbája.

Egy korábbi számításomat is kiegészítem, hogy lássátok mit változtat ez:

Záhony - Hegyes 2000 tonnás tehervonat pályahasználati díja és villamosenergia-költsége:
2021 év végén (33,9 HUF/kWh): 579 568 HUF + 520 000 HUF = 1 099 568 HUF
2022 év elején (92,3 HUF/kWh): 579 568 HUF + 1 416 000 HUF = 1 995 568 HUF
2022 szeptember (300 HUF/kWh): 579 568 HUF + 4 601 770 HUF = 5 181 338 HUF

Ez kitermelhetetlen. S igen, ezt a számítást nyugodtan át lehet vinni az egyéb termelőegységekre is. Pékek? Náluk még a liszt is el fog szállni. Magyarország hosszú idő után importra szorul búzából. Kb 1,5 millió tonnával. Lassan a kivitelt is teljesen leállítják. Romániában, Szerbiában jó termés volt, remélhetőleg jut hozzánk is elegendő mennyiség onnan.
 

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 629
5 393
113
Na ez remélhetőleg a nagy projektek végre úgy megdrágítja, hogy megáll az őrült napelemépítés.
Szerintem nem áll meg.
Ez még elég kicsi kapacitás, viszont ha később növelik az elvárt kapacitást, akkor egy komoly lépést teszünk abba az irányba, hogy a napenergia ne a probléma, hanem a megoldás legyen. Csak egyenlőre drága az akku ehhez.

Egyébként éves szinten meglepően egyenletes mennyiséget termelnek a napelemek. Egy barátomnak 2018 óta van napelem a házán, amikor pár hete megmutatta a 3 teljes év termelését, szinte nem volt különbség az évek között. kb. +- 2 -3 % eltérés volt.
 
  • Vicces
Reactions: Centquri prime
T

Törölt tag 1711

Guest
Egy korábbi számításomat is kiegészítem, hogy lássátok mit változtat ez:

Záhony - Hegyes 2000 tonnás tehervonat pályahasználati díja és villamosenergia-költsége:
2021 év végén (33,9 HUF/kWh): 579 568 HUF + 520 000 HUF = 1 099 568 HUF
2022 év elején (92,3 HUF/kWh): 579 568 HUF + 1 416 000 HUF = 1 995 568 HUF
2022 szeptember (300 HUF/kWh): 579 568 HUF + 4 601 770 HUF = 5 181 338 HUF

Nemzetközi teherszállítást EUR-ban számolják el, nálunk 8%-kal több nyereséget hozott az elmúlt 2 negyedév tavalyhoz képest.
Mondjuk a 3 román retket kivéve a villanymozdonyaink vissza is termelnek valamennyit.
 

DTheo

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
1 157
3 434
113
Nemzetközi teherszállítást EUR-ban számolják el, nálunk 8%-kal több nyereséget hozott az elmúlt 2 negyedév tavalyhoz képest.
Mondjuk a 3 román retket kivéve a villanymozdonyaink vissza is termelnek valamennyit.
Az ágazati szereplőknek (vasúti teherszállítás) az a bajuk, hogy a környező országok államai támogatják vonóáramot, mi meg nem.

"A vontatási villamosenergia ára kapjon állami támogatást, például a Hálózati Üzletszabályzatban (HÜSZ) meghirdetett díjak alkalmazhatóságának értékéig."
Ezért versenyhátrányban* vannak a környező országok (vasúti) szállítmányozó cégeihez képest, illetve a közúti fuvarozás is olcsóbb.

Kerestem egy cikket, sajnos nem találtam meg, a lényeg az, hogy több kisebb szereplője is van a honi piacnak (összesen valami ~18-ra emlészem), akik vélhetően csődbe fognak jutni, míg a nagyok valahogy kibírják.

Szerk.:
*Azt hiszem a háború indulásakor az eu engedélyezte, hogy az államok támogassák ezt a szektort közvetlenül, részint a klímacélokra való hivatkozással. Az EU-ban nálunk a legdrágább a vonóáram ennek okán.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 690
14 653
113
Az ágazati szereplőknek (vasúti teherszállítás) az a bajuk, hogy a környező országok államai támogatják vonóáramot, mi meg nem.

"A vontatási villamosenergia ára kapjon állami támogatást, például a Hálózati Üzletszabályzatban (HÜSZ) meghirdetett díjak alkalmazhatóságának értékéig."
Ezért versenyhátrányban* vannak a környező országok (vasúti) szállítmányozó cégeihez képest, illetve a közúti fuvarozás is olcsóbb.

Kerestem egy cikket, sajnos nem találtam meg, a lényeg az, hogy több kisebb szereplője is van a honi piacnak (összesen valami ~18-ra emlészem), akik vélhetően csődbe fognak jutni, míg a nagyok valahogy kibírják.

Szerk.:
*Azt hiszem a háború indulásakor az eu engedélyezte, hogy az államok támogassák ezt a szektort közvetlenül, részint a klímacélokra való hivatkozással. Az EU-ban nálunk a legdrágább a vonóáram ennek okán.
Hát az egész vasúti rendszer az EU csődje. Ahány ország, annyi féle. Rég azon kéne dolgozniuk, hogy mondjuk 30 év múlva az egész egységes legyen. Persze még egyforma konektorok sincsenek...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Azokat más felhasználói termékekbe gyártják. Attól mert a gyár itt van, abból rohadtul nem deriválódik grid tárolási kapacitás.
Nyilván. A Tesla is direkt külön cellákat gyárt a kocsikba, meg a Powerwall-okba, meg a grid szintű tárolókba...
:D
Grid szinten lényegtelen az egész.
Ez neked szerintem falvédőre is fel van hímezve.
Cserébe méregdrága.
Nyilván az MVM is azért kezdett az ilyen fejlesztésekbe, mert nem éri meg.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby