Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Ha már ennyire előtérbe került az utóbbi időben az LNG......

Cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítása tengeri gázszállítókkal. Betöltés és újragázosítás

2018. augusztus 8. 21:09

Az LNG tengeri szállítása drágább, mint a csővezetékes szállítás. De például az USA-ból csak így lehet gázt exportálni Európába

Cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítása tengeri gázszállítókkal.  Betöltés és újragázosítás

IA Neftegaz.RU. A cseppfolyósított földgáz (LNG) tengeri szállítása a gázipar fontos része.

A megtermelt földgázt el kell juttatni a fogyasztóhoz, így a gázipari beruházások nem érnek véget a kutatás, fúrás, gázmező fejlesztés és termelés szakaszában.
Ez megtehető gázvezetékek (TGP) vagy LNG segítségével.

LNG esetében a gázt először az LNG üzemben cseppfolyósítani, majd gázszállító tartályhajóra kell rakni, a rendeltetési kikötőbe érkezéskor a szállított LNG-t az LNG újragázosítási terminálon kell kirakni , ahonnan azt ki kell szállítani. a fogyasztónak.

Az LNG piac növekszik, bár a cseppfolyósított gáz eleve drágább a cseppfolyósítás és az újragázosítás szükségessége miatt.
Az LNG-szállítók flottája is növekszik, mind az LNG lineáris szállítása, mind a bunkerezés terén.
Egyre növekszik az LNG-szállítókat építő hajógyárak száma.
A gázszállító tartályhajók legnagyobb gyártói a japán és koreai hajógyárak: Mitsui, Daewoo, Hyundai , Mitsubishi, Samsung, Kawasaki .
A Q-Flex és Q-Max szabvány méretű modern tartályhajók szilárd nettó űrtartalommal rendelkeznek, és akár 210-266 ezer m 3 LNG szállítására is képesek.

Az LNG-szállító charter ciklus a következőket tartalmazza:

  • hajó berakodása az LNG export kikötőben, például 1 nap alatt 160 000 m 3 folyékony LNG kerül berakodásra;
  • "repülési idő", amelyre a charter nap költségét levonják. Az utazási idő az a távolság a kikötők között egy adott hajózási útvonalon, ideértve az oda és visszautakat is, és amely során üzemanyagot fogyasztanak a hajó motorjainak működtetéséhez.
Egy gázszállító tartályhajó átlagos sebessége általában 19 csomó (kb. 35 km/h). Feltételezhető, hogy a hajó kirakodása a rendeltetési kikötőben 1 napot vesz igénybe.
A visszautazás nem tekinthető produktívnak, de elegendő LNG-nek kell maradnia a fedélzeten ahhoz, hogy a tárolószerkezeteket üzemi hőmérsékleten tartsa és tüzelőanyagot biztosítson.
A Panama- vagy a Szuezi-csatorna használata további tranzitköltségekkel jár.
Az export és import kikötőkért kikötői illetéket kell fizetni.
A tartályhajó - normál méretű gázszállító tartályok bérlésének költsége évszaktól függően 40-200 ezer USD / nap.

Az energiacégek igyekeznek nem maradni tankhajók nélkül a télre, amikor a hideg időjárás megnöveli az LNG-kereskedelem volumenét, és ennek következtében a szállítási költségeket.
2020 elején körülbelül 500 LNG-szállító lesz a világon, ebből körülbelül 50-et építettek 2019-ben.
A megnövekedett kereskedelem azonban a különböző régiók közötti árrések csökkenéséhez vezetett, ami azt jelenti, hogy kevesebb lehetőség nyílik az LNG árkülönbözeteiből profitálni,szerte a világon.
Az átlagos ázsiai árprémium Európa-szerte körülbelül 1 USD/ 1 millió Btu -ra esik akkoriban. 2020-hoz hasonlóan a prémium átlagosan 7,3 USD/MMBtu volt.


methane%20pioneer%202018.jpg


Technikailag az 1950 -es években vált lehetővé az LNG távolsági tengeri szállítása .
De 1929-1931 -ben a Shell megpróbált LNG-t szállítani a Megara tartályhajón.

Majd megépült a 4,5 ezer tonnás hordképességű Agnita hajó, amely az olajon kívül egyidejűleg LNG-t és kénsavat is képes szállítani.
Az 1945-ben épült Marlin Hitch újraszerelt LNG tartályhajó ömlesztettáru-szállító tartályhajó, amelyben balsából készült külső hőszigetelésű alumínium tartályok álltak szabadon.
A száraz teherhajót Methane Pioneer névre keresztelték, és vállalkozó szellemű amerikaiak használták először 1956-ban, hogy olcsó földgázt szállítsanak a Mexikói-öböl menti távoli mezőkről a Mississippi folyóparti húsfagyasztó és konzerv létesítményekbe, ahol energiaforrásként használhatták fel.

1959-ben a Methane Pioneer tette meg az első tengeri útat 5 ezer m3 LNG rakománnyal az USA-ból az Egyesült Királyságba.

Bár technológiailag nem volt fejlett, mert a raktérbe behatoló víz átnedvesítette a balsát, a gázhordozó sokáig működött, majd úszó gáztárolónak használták.

1_165.webp



1964-ben az Egyesült Királyságban megépült az első dedikált LNG-szállító, a Methane Princess, hogy LNG-t szállítson Algériából Angliába.

A tartályhajó alumínium tartályokkal, gőzturbinával rendelkezett, melynek kazánjaiban lehetett hasznosítani a metánt.

2_146.webp



Műszaki adatok Methane Princess:
Vickers Armstong Hajóépítők építette Shell Tankers UK számára;
Hosszúság - 189 m;
Szélesség - 25 m;
Az erőmű 13750 LE teljesítményű gőzturbina;
Sebesség - 17,5 csomó;
Rakománykapacitás - 34,5 ezer m 3 metán;


Az LNG-szállító hajók mérete így változott azóta.
A kereskedelmi tevékenység első 10 évében 27,5-ről 125 ezer m 3 -re , majd 145 ezer m 3 -re nőtt a mennyiség és mára 216 ezer m 3 -re van növekedési trend .

Korábban a fáklyázott "forralt' gáz nem került semmibe a hajótulajdonosoknak, mert a kifúvódó gáz-cseppfolyósító üzem ( BOG ) hiánya miatt nem lehetett ártalmatlanítani, és a légkörbe kellett engedni.

A modern szerződések tartalmazzák a fáklyás gáz költségét, ezt a vevő fizeti.
Ezért a fáklyás gáz tüzelőanyagként való felhasználása, vagy cseppfolyósítása a hajógyártás fejlődésének motorjává vált.


3_82.webp
 
W

Wilson

Guest
Eleinte a gázszállítóknak Conch típusú rakománytartályai voltak.
Összesen 6 hajót építettek ezzel a rendszerrel.

tank%20gas%202018.jpg


Az alapja prizmatikus önhordó tartályok alumíniumból vagy 9%-os nikkelacélból készültek, poliuretán hab, üvegszál és balsa kombinációjával szigetelve.
Ebben az esetben a másodlagos akadályt a szigetelőréteg belsejébe helyezik acél membrán formájában, hogy megakadályozzák a hideg rakomány közvetlen érintkezését a hajó testével a szivárgás következtében.
Az üzemi nyomás a tartályokban nem haladja meg a 0,25 bar-t.

Az első membrántartályok (tartályok) 2 gázszállító tartályhajóra épültek 1969- ben a Gas Transport (GT) és a Technic Gas (TG) technológiával.
A GT tartályok 0,5 mm vastag Invar acélból (FeNi36) perlit szigeteléssel, a TP tartályok 1,2 mm hullámos rozsdamentes acélból készültek PVC blokk szigeteléssel.

lng%20tanker%204%202018.jpg

A legszélesebb körben használt tartályok MOSS típusúak. A Kvaerner Masa-Yards megkezdte a Moss típusú gázszállító tartályhajók gyártását, a gömbtartályok ötletét kőolajgázokat szállító tartályhajóktól ( APG ) kölcsönözték.

A népszerűség oka az önfenntartó olcsó szigetelés és a tartályok gázszállítótól elkülönített építése, ami jelentősen javítja a gazdasági teljesítményt és közel 25%-al gazdaságosabbá teszi.
A gömb alakú tartály hátránya, hogy nagy tömegű alumíniumot kell lehűteni.
1990 végéig a MOSS dizájn dominált, de az utóbbi években az árváltozások miatt a membrántartályok népszerűbbé váltak.
A membrántartályokat csak a gázszállító tartályhajó "elindítása" után építik.
Ez egy meglehetősen drága technológia, hosszú építési idővel, akár 1,5 évig tart.
A gáztartályokon kívül a tartályhajók hűtőegységekkel vannak felszerelve az LNG hűtésére.


7_12.webp


A tartályok kialakítása a számított maximális nyomástól és minimális hőmérséklettől függ.
A beépített tartályok a hajótest szerkezeti részét képezik, és ugyanolyan terhelésnek vannak kitéve, mint a gázszállító hajóteste.

8_10.webp



A membrántartályok - nem önhordó, vékony membránból (0,5-1,2 mm) állnak, amelyet a belső hajótestre szerelt szigetelés támaszt meg.
A hőterhelést a membrán fém minősége (nikkel, alumíniumötvözetek) kompenzálja.


Cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítása
lng%20tr%20shema%202018.jpg

A cseppfolyósított földgáz ( LNG ) átlátszó, színtelen és szagtalan folyadék, amelyet általában -160°C körüli hőmérsékleten szállítanak és tárolnak.

Az LNG fő összetevője a metán.
Egyéb összetevők az etán, propán, bután, pentán és kis százalékban nitrogén.
A mérnöki számításokhoz a metán fizikai tulajdonságait használják, más esetekben, amikor a termikus érték és a sűrűség pontos számítása szükséges, az LNG valós kompozit összetételét veszik figyelembe.
Az LNG-összetevők elpárolgása az egyik probléma, amellyel az LNG-piaci szereplők szembesülnek.
A tengeri áthaladás során a gázkomponensek elpárolgása során nemcsak az LNG összetétele változik és nem mindig felel meg a bejelentettnek, hanem a gáztartályban lévő gáz mennyisége is csökken.
A környezeti hőmérséklet és az LNG közötti különbség a metán állandó visszagázosítási (kiforródása, elpárolgása) folyamatához vezet, és aggregálódik.
Nyugaton az ilyen gázt Boil-off gáznak - BOG-nak nevezik, az Orosz Föderációban pedig kifőzésnek.
Az alacsony forráspontú, könnyebb komponenseket először "le kell főzni".
A visszagázosítás során szállított LNG sűrűsége nagyobb, mint gázszállító tartályhajóba rakva, a metán és nitrogén %-os tartalom alatti, de az etán-, propán-, bután- és pentán %-os tartalomnál nagyobb.
A problémát a BOG-kompresszorokkal külön vonalként elhelyezett, a BOG-kompresszorokkal elkülönülő vezetéket képező gáz-visszafolyósító egység (BOG) segítségével oldják meg, melyben a metán visszacseppfolyósítása a környezetbe jutó hőnyereség elvezetése miatt automatizált.


Rakománytartályok feltöltése földgázzal

9_7.webp



Betöltés előtt az inert gázt metánnal helyettesítik, mert lehűtve az inert gáz részét képező szén-dioxid (CO 2 ) -60 °C hőmérsékleten megfagy és fehér port képez, amely eltömíti a fúvókákat, szelepeket, ill. szűrők.
Az öblítés során az inert gázt meleg metángázzal helyettesítik.
Ez az összes fagyos gáz eltávolítása és a tartályok szárítási folyamatának befejezése érdekében történik.

lng%20terminal%20brega%202018_1.jpg

LNG-ellátás egy gázszállító számára:
- a partról a folyadékelosztón keresztül táplálják , ahol belép a csupaszító vezetékbe;

  • ezután az LNG elpárologtatóba táplálják és a gőzvezetéken keresztül +20 C°-os gázhalmazállapotú metánt vezetnek a rakománytartályok tetejére;
  • ha az árboc bemeneténél 5% metánt határoznak meg, a kimenő gáz a kompresszorokon keresztül a gáztüzelő vezetéken keresztül a partra vagy a kazánokba kerül;
  • a művelet akkor fejeződik be, ha a metántartalom a rakománysor tetején mérve meghaladja a térfogat 80%-át;
  • a rakománytartályokat metánnal való feltöltés után lehűtik. Ehhez a partról szállított LNG-t használják.
A folyadék a rakományelosztón keresztül a permetezővezetékbe, majd a rakománytartályokba áramlik.
Amint a tartályok hűtése befejeződött, a folyadék a rakományvezetékre kerül hűtésére.
A tartályok lehűtése akkor tekinthető befejezettnek, ha az átlaghőmérséklet a 2 felső érzékelő kivételével mindegyik tartályban eléri a -130°C-ot vagy az alatti értéket.
Amikor ezt a hőmérsékletet elérjük és folyadékszint van a tartályban, megkezdődik a töltés.
A hűtés során keletkező gőzt kompresszorok vagy a gravitáció egy gőzelosztón keresztül juttatják vissza a partra.


LNG kirakodása LNG-szállítókról

Mielőtt a rakományszivattyú elindulna, minden kirakodó oszlopot megtöltenek LNG-vel. Ezt lehúzó szivattyúval érik el.

Ezután a rakománykezelési kézikönyv szerint végrehajtják a szivattyúk indításának és a tartályok kirakodásának sorrendjét.

Kirakodáskor elegendő nyomást tartanak fenn a tartályokban a kavitáció elkerülése és a rakományszivattyúk jó szívása érdekében.


Ezt a partról történő gőzellátással érik el. Ha a partról nem lehet gőzt juttatni a hajóba, be kell indítani a hajó LNG párologtatóját.
A kirakodást az előre kiszámított szinteken leállítják, figyelembe véve a tartályok lehűtéséhez szükséges egyensúlyt a berakodási kikötőbe érkezés előtt.
A rakományszivattyúk leállása után a kirakodó vezetéket leürítik, és a partról leállítják a gőzellátást. A parti állványt nitrogénnel öblítik.
Indulás előtt a gőzvezetéket nitrogénnel átöblítik, hogy a metántartalom ne haladja meg az 1 térfogatszázalékot.

Az LNG magától nem ég, nem gyullad meg és nem robban fel. Nyílt térben normál hőmérsékleten az LNG visszatér gáz halmazállapotúvá, és gyorsan keveredik a levegővel. Párolgáskor a földgáz meggyulladhat, ha lángforrással érintkezik.
A gyújtáshoz 5% és 15% közötti (térfogat) közötti gázkoncentráció szükséges a levegőben.

Ha a koncentráció kisebb, mint 5%, akkor a gáz nem lesz elegendő a tűz keletkezéséhez, ha pedig több, mint 15%, akkor túl kevés oxigén lesz a keverékben.
Ezért a kirakodás utáni újragázosítás levegő jelenléte nélkül történik.


Védelmi rendszer gázszállító tartályhajókhoz

A gázszállító tartályhajó üzembe helyezése előtt, dokkolás vagy hosszabb tartózkodás után a rakománytartályokat leürítik.
Ez azért történik, hogy elkerüljük a jégképződést a hűtés során, valamint elkerüljük a korrozív anyagok képződését abban az esetben, ha nedvesség egyesül az inert gáz egyes komponenseivel, például kénnel és nitrogén-oxidokkal.


10_7.webp



A tartályokat száraz levegővel szárítják, amelyet inert gázberendezéssel állítanak elő tüzelőanyag elégetési folyamat nélkül.
Ez a művelet körülbelül 24 órát vesz igénybe, hogy a harmatpont -20°C-ra csökkenjen.
Ez a hőmérséklet segít elkerülni az agresszív anyagok képződését.
A modern gázszállító tartályok előnyei:
  • minimális rakománycsúszás veszélyével tervezték;
  • a kialakítás korlátozza a folyadék ütőerejét.
  • jelentős biztonsági ráhagyással rendelkeznek.
A rakomány lecsapódásának elkerülése érdekében:
  • az alsó folyadékszintet a tartály hosszának legfeljebb 10%-án, a felső szintet pedig a tartály magasságának legalább 70%-án kell tartani.
  • dőléskor és egyéb _fröccsenő" körülmények között a mozgás korlátozott.
A csúszási amplitúdó a tenger állapotától, a gurulástól és a hajó sebességétől függ.


Az LNG-termelés szakaszai

  • 1. - földgáz előállítása, kezelése és gázvezetéken történő szállítása cseppfolyósító üzembe (LNG üzem);
  • 2. - földgáz feldolgozása, cseppfolyósítása technológiák szerint az LNG üzemben, termékek tárolása az LNG terminálban;
  • 3. - LNG betöltés gázszállító tartályhajókba és tengeri szállítás a fogyasztókhoz;
  • 4. - LNG kirakodás a fogadó terminálon, tárolás, visszagázosítás és kiszállítás a végfelhasználókhoz.
 
W

Wilson

Guest
Gázcseppfolyósítási technológiák

Az LNG-t földgáz sűrítésével és hűtésével állítják elő.
Ebben az esetben a gáz térfogata közel 600-szorosára csökken. Norvégiában, Finnországban és Oroszországban már találhatók ilyen típusú berendezések. - A helyi LNG-gyártó egységek széles körben alkalmazhatók Kínában, ahol manapság aktívan fejlődik az LNG-meghajtású járművek gyártása. A kis egységek bevezetése lehetővé teheti Kína számára, hogy bővítse a már meglévő LNG-szállító járműhálózatát.
A cseppfolyósítás költsége a végtermékben található energia körülbelül 25%-a lehet.
Más szóval, 1 tonna LNG-t kell elégetnie, hogy további 3 tonnát kapjon.
A földgáz cseppfolyósítására 7 különböző technológia létezik.
  • A nagyüzemi LNG-termelésben az AP-SMR™, AP-C3MR™ és AP-X™ vezetnek az Air Products 82%-os piaci részesedésével.
  • A ConocoPhillips által kifejlesztett optimalizált Cascade technológia.
  • Az ipari vállalkozások belső felhasználására szánt kisméretű cseppfolyósító üzemek fejlesztési potenciállal rendelkeznek.

- Aktívan fejlesztik az úszó földgáz cseppfolyósító üzemeket. Az úszó üzemek hozzáférést biztosítanak az infrastrukturális létesítmények (csővezetékek, tengeri terminálok stb.) számára elérhetetlen gázmezőkhöz.

- ezen a területen egy ambiciózus projekt egy úszó LNG-platform, amelyet a Shell épít Ausztrália nyugati partjaitól 25 km-re.

LNG üzem . LNG üzem építése
lng%20plant%202018.jpg


A földgáz cseppfolyósító üzem általában a következőkből áll:
  • gáz előkezelő és cseppfolyósító egység;
  • LNG gyártósorok;
  • tartályok;
  • berendezések a tartályhajókra való berakodáshoz;
  • kiegészítő szolgáltatások az üzem árammal és vízzel való ellátásához a hűtéshez.
Oroszországban az első gázfeldolgozó üzemek az 1920 -as években , az Egyesült Államokban - Clevelandben - 1941-ben jöttek létre.

LPG-szállítási piac

Számos ország, köztük Franciaország, Belgium, Spanyolország, Dél-Korea, Lengyelország, Litvánia az LNG-t tekinti a földgázimportálás legfontosabb technológiájának.
Továbbra is Japán a legnagyobb LNG-fogyasztó, ahol a gázszükséglet majdnem 100%-át LNG-import fedezi.

lng%20marshruty%202018.jpg


Az LNG legnagyobb fogyasztói Japán - a világkereslet 32%-a, Kína és Dél-Korea - egyenként 14%-a.
2007 novemberében 247 gázszállító volt a világon, amelyek rakománykapacitása meghaladta a 30,8 millió m 3 -t .
Az LNG-kereskedelem fellendülése miatt ebben a szakaszban minden hajó teljesen le volt foglalva, szemben az 1980-as évek közepével, amikor 22 hajó állt tétlenül.
2010 végéig mintegy 100 hajót helyeztek üzembe.
A világ LNG-flottájának átlagéletkora körülbelül 9 év.
200 gázszállító kora ⩽14 év, 35 hajóé 15-19 év, 72 hajóé ⩾30 év.
A gázszállító tartályhajók élettartama körülbelül 40 év, a jó korróziógátló tulajdonságoknak köszönhetően.
2018. január-februárban további 13 gázszállító tartályhajót helyeztek üzembe, 10 darabot rendeltek meg.
A brit ICE Marine Design fejleszti a Milk Run projektet: akár 20 ezer m 3 LNG rakománykapacitású, sekély merülésű gázszállító tartályhajó és nagy manőverezhetőség. , amelyek mindegyike tartalmaz egy 2-lapátos csavart, amely LNG-t kever. Ez lehetővé teszi a tartályokból származó gázok felhasználását a meghajtó egység működéséhez, valamint a kén légkörbe történő kibocsátásának szabályozását az adott kikötőben elfogadott környezetvédelmi előírásoknak megfelelően.

Vagyis a nyílt tengeren tengeri üzemanyagot (fűtőolajat vagy dízelüzemanyagot) használnak, a kikötőkben és a part menti vizeken pedig a motorok a szükséges mennyiségben garantált elpárologtató gázzal működnek.
A sekély merülés pedig lehetővé teszi, hogy a gázszállító megközelítse a sekély víz közelében található, korábban elérhetetlen LNG-terminálokat, így megszűnik a rakomány óceánról part menti tartályhajókra történő átrakodásának szükségessége.
Ez csökkenti a logisztikai költségeket és a vészhelyzetek kockázatát.

2017-ben a Lloyd's Register jóváhagyta a GTT és a Dalian Shipbuilding Industry projektet: B-FREE, egy ballaszt nélküli koncepcióhajó, 30 ezer m 3 kapacitással , a legjobb üzemanyag-fogyasztással és szállítás közbeni LNG veszteséggel.
2017-ben a Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) és a DNV GL bemutatta a Panamax utáni tartályhajó tervezését, nagyobb rakománykapacitással, a hajótest alakjával és meghajtórendszerével kombinálva, amely az alacsonyabb és energiahatékonyabb szállítási sebességre összpontosított, amelyet a szabványos transzformátoron használt hajókon alkalmaznak. -Csendes-óceáni útvonal: 19,5, 16 és 12 csomó.


Cseppfolyósított földgáz visszagázosítása az LNG terminálon
lng%20regazifikatsiya%202018.jpg


Az újragázosítás a folyékony halmazállapotból levegő jelenléte nélkül történő visszaalakulása gáz halmazállapotúvá.
A tartályhajó speciális LNG-visszagázosítási terminálokba szállítja az LNG-t, amelyek kikötőből, kirakodó állványból, tárolótartályokból, párologtatórendszerből, tartályos párologtató gázkezelő egységekből és mérőegységből állnak.
Az LNG-t tartályhajókból folyékony formában szivattyúzzák tartályokba, majd szükség szerint az LNG-t egy elpárologtató rendszerben, fűtéssel visszagázosítják.

 

rm40

Well-Known Member
2013. február 23.
1 637
3 342
113
  • Tetszik
Reactions: Szittya and dkes

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Az EU ipar nem arra épült ki, hogy csupán a belső fogyasztást kiszolgálja... ez egy nagyon erősen export orientált ipar. Arra van kitalálvala, hogy USA meg kínai fogyasztókat kiszolgálja. Ha te nem látod a kínai vegyes vállalatok, hogyan teremtik meg az EU gyáregységeknek a piacot az nem az én problémám. Van BMW gyár az USA-ban is, sok mindent EU-ból visznek alkatrészként a gyárba és ott szerelik bele a készülő autókba. Ugyan ez megy a kinai vegyes vállalatokba... Nekünk is van kínai gyáregységünk... ami fontos azt nem viszed ki ott legyártatni mert a kinai ellopja... ezek tipikusan a nagy értékű alkatrészek. Ezeket itt legyártod az EU-ban vagy USA-ban, majd kiviszed kinába végszereleni. A nyereséget még faszán el is tüntetted ezzel a belső alkatrész mozgatással mellesleg.
Trump vámháborúja európa számára nem járható... mi nem az USA vagyunk, nincsenek nyersanyagaink, energia hirdozó is csak szén. Ezeket mi masszívan importáljuk, vagyis terméket kell eladni máshova, ha nem akarsz mínuszba lenni. USA energia hordozókban gyakorlatilag önellátó...nem mellesleg annyi dollárt nyomtat amennyit akar. Nem is értem, hogyan hozhatod ezt fel EU számára mint járható út.
Lenne egy kis gond.
Ameddig Kína strandpapucsot, esernyőt meg pólót gyártott ez nem volt gond. Hála annak, hogy kiszervezték a gyártást, + beengedték a Kínai diákokat az egyetemekre, ez megváltozott mindent gyárt autót, repülőt, telefont, "telefonközpontot" 5G. tényleg 5G ben hogy is áll Európa? Még talán meg lehet állítani, később már csak abba bízhatsz, hogy elcseszik. (Elcseszték csak az egy lassú méreg a neve demográfia)
 
  • Tetszik
Reactions: bel
M

molnibalage

Guest
Undecided with Matt Farrell|Micro Nuclear Energy
Megnézem, de előre félek. Tett már be tőle valaki videót és a falat kapartam a hülyeségén. Akkor én decided lettem felőle, hogy nem nagyon van közel a műszaki és termtudományokhoz a csatorna jellege ellenére.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 800
4 965
113
Megnézem, de előre félek. Tett már be tőle valaki videót és a falat kapartam a hülyeségén. Akkor én decided lettem felőle, hogy nem nagyon van közel a műszaki és termtudományokhoz a csatorna jellege ellenére.
Igen, ez a csati speciel nekem sem feltétlen szimpi, de a jelenlegi helyzetben (Paks2??? Paks3?) talán elő kellene venni ezeket is komolyabban, szívesen veszek normálisabb referenciavideót ha találsz.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 800
4 965
113

Ezen van mindenféle nuki, SMR és LFTR is. Az utóbbi a fő, de alapvetően a nukleáris magyarázásával foglalkozik.
Az az igazság, hogy én már 20 éve hallgatom, hogy jönnek a mikro reakorok (akkor ha jól emlékszem a japánok csináltak egy nemzetközi kampányt, hogy felmérjék milyen igények lennének rá), de ez is olyan mint a linux desktop éve... jön jön ... majd valamikor. Én örülnék neki, mert talán gyorsabban ösze lehetne dobni belőlük egy Magyarország méretű országban ésszerű kapacitást, kaphatnának önálló energiaellátást a kiemelt fontosságú intézmények és üzemek, de ugyanakkor örülök neki, hogy nem történt meg mindez, mert pl mi lenne ha pl Ukrajnában minden városban mikroreaktorok lennének... nagy valószínűséggel találatot kapott volna már jó pár. Egyrészről jó dolognak tűnik, másrészről nem annyira. Mivel a technológia nem terjedt a várt ütemben így a kivitelezés sem lenne vélhetően gyorsabb azonos kapacitásra, mint Paks2 let volna... talán a legbiztonságosabb most az lenne, ha Paks2-t parkolópályára tennénk és a Franciákat felkérnénk egy Paks3-ra...
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 722
10 663
113
Az az igazság, hogy én már 20 éve hallgatom, hogy jönnek a mikro reakorok (akkor ha jól emlékszem a japánok csináltak egy nemzetközi kampányt, hogy felmérjék milyen igények lennének rá), de ez is olyan mint a linux desktop éve... jön jön ... majd valamikor. Én örülnék neki, mert talán gyorsabban ösze lehetne dobni belőlük egy Magyarország méretű országban ésszerű kapacitást, kaphatnának önálló energiaellátást a kiemelt fontosságú intézmények és üzemek, de ugyanakkor örülök neki, hogy nem történt meg mindez, mert pl mi lenne ha pl Ukrajnában minden városban mikroreaktorok lennének... nagy valószínűséggel találatot kapott volna már jó pár. Egyrészről jó dolognak tűnik, másrészről nem annyira. Mivel a technológia nem terjedt a várt ütemben így a kivitelezés sem lenne vélhetően gyorsabb azonos kapacitásra, mint Paks2 let volna... talán a legbiztonságosabb most az lenne, ha Paks2-t parkolópályára tennénk és a Franciákat felkérnénk egy Paks3-ra...
Nem hiszem, hogy a "minden faluba mikroreaktort!" lenne a jövő, inkább csoportokba, úgy könnyebb őrizni meg üzemelteni de megmarad a rugalmaság.
 
M

molnibalage

Guest
Az az igazság, hogy én már 20 éve hallgatom, hogy jönnek a mikro reakorok (akkor ha jól emlékszem a japánok csináltak egy nemzetközi kampányt, hogy felmérjék milyen igények lennének rá), de ez is olyan mint a linux desktop éve... jön jön ... majd valamikor. Én örülnék neki, mert talán gyorsabban ösze lehetne dobni belőlük egy Magyarország méretű országban ésszerű kapacitást, kaphatnának önálló energiaellátást a kiemelt fontosságú intézmények és üzemek, de ugyanakkor örülök neki, hogy nem történt meg mindez, mert pl mi lenne ha pl Ukrajnában minden városban mikroreaktorok lennének... nagy valószínűséggel találatot kapott volna már jó pár. Egyrészről jó dolognak tűnik, másrészről nem annyira. Mivel a technológia nem terjedt a várt ütemben így a kivitelezés sem lenne vélhetően gyorsabb azonos kapacitásra, mint Paks2 let volna... talán a legbiztonságosabb most az lenne, ha Paks2-t parkolópályára tennénk és a Franciákat felkérnénk egy Paks3-ra...
Nem hiszem, hogy a "minden faluba mikroreaktort!" lenne a jövő, inkább csoportokba, úgy könnyebb őrizni meg üzemelteni de megmarad a rugalmaság.
Az SMR koncepciója nem az, hogy szétszórd, mint a fűmagot, hanem a batár nagy konténment és n+1 biztonsági berendezés és full egyedi erőmű helyett lényegében a bővítés erős túlzással olyan, mint amikor 10 MW PV mellé lecsűrnek még 10 MW-ot. Csak itt több reaktort tesznek le ugyanazon telephelyen.

Nem egy b*szott nagy projektet kell finanszírozni, aminek nincs 10+ évig bevétele, csak költsége. Elkezdesz letenni a 20-30 MW-os kis reaktorokat és a végén lesz lent 10-20 db, de ezek inherenesen biztonságosak, mert eleve term. cirkulációval üzemelnek és ritkán kell fűtőelemet cserélni bennük.

A műszaki tartalom a beruházás pénzügyi vonzatát is megváltoztatja,
Meg ezeket lehet föld alá tenni és semmiféle repülő nem zuhan rá. Tojik rá.
Az engedélyeztetés is egyszerűbb, hiszen típusterve van.

Amúgy 2007 táján és amikor hallgatam nukis órák kb. szó nem volt ezekről. ez a 20 éve hallgatom rész nem tudom miből táplálkozik.
Én nyomokban sem láttam ilyen az elmúlt 3-5 évig.
 

gergo55

Well-Known Member
2014. július 16.
4 358
11 350
113
Úgy hogy olcsó is legyen meg független is nem igazán megy. (főleg akkor, amikor nyomott az energiahordozok ára, dögöljön meg az USA palaolaj ipara)

Nekünk most nagyon rá kéne feküdnünk akkor a függetlenségre. Nap, szél, geotermikus, Vizi erőmű, SZET, geotermikus, biogáz, termál gáz. Lakossági hőszigetelés. Rezsicsökkentés mellet nehéz lesz.;)
Nap, szél,

Drasztikusan megnövelni a vezérelhető fogyasztókat, így ki lehet egyensúlyozni a hálózatot, eszement tárolási ötletelés helyett.

geotermikus

Villamosenergia előállítására nem igazán alkalmas, esetleg a távfűtő művek mellé-helyett.

SZET, nem tudom mire gondolsz.

biogáz, AZONNAL felejtős a bioüzemanyagokkal együtt!!!

termál gáz, a termál- artézi vizekkel együtt feljövő éghető gázra gondolsz? Szerintem nem jelentős.

Hőszigetelés. Egyetértek, csak a födémeket is szigeteljék le!

Továbbá javítani lehetne a fatüzelésű berendezések hatásfokán, de nem a kondenzációs kazánokkal! Inkább a rocket stove, mass heater eszközöket fejleszteni, elfogadtatni!
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Kit is kell itt sajnálni?
A szlovák vasutat ugyan már, az állam kijelöl valakit, akitől kap áramot. Vezetőséget ugyan, már ha jóban van az aktuális kormánnyal, akkor még kitüntetést is kaphat, ha meg nincs, akkor úgy is kirúgnák, csak az okot keresnék. A népet minek járni fognak a vonatok.
Tegyük, fel leszerződnék, a Pakssal az áram vételére majd leszerződnék a MÁV-val az áram eladására. Kettő között van 3,5 euró/MWh hát egy számlát befogadni meg egyet kialítani igazán nehéz és komoly munka mennyi is lehet a havai forgalom? Hát igen én is a keményen dolgozó kisembert sajnálom a történetben.
Meg is van ki bukott itt, (a biztos profit helyett) utaljatok neki.
 

trojaiak

Active Member
2022. március 16.
254
232
43
Most konkrétan milyen vezérelhető fogyasztóra gondolsz? Nappal felkapcsolt közvilágítás?
Tudod mi az előnye az energiaközösségnek? Az hogy nem neked kell ezen gondolkodni.
Közvilágítás miért ég ha nem is megy arra épp senki már megoldható hogy ahol "ember jár" csak körülötte működjön.
 
W

Wilson

Guest

Kiszivárgott: állítólag elállnak a Paks II. projekttől az oroszok​

Portfolio
2022. március 28. 11:46

Ellehetetlenült a Paks II. projekt, ugyanis az orosz-ukrán háború kitörése után Alekszej Lihacsov, az orosz Roszatom vezérigazgatója levélben jelezte a magyar kormány felé az elállási szándékukat vis maiorra hivatkozva – tudta meg a 24.hu oroszországi forrásból.

A Rosatom Central Europe Kft. az értesülést hivatalosan cáfolta
arra hivatkozva, hogy a kivetett nyugati szankciók pénzügyileg még nem lehetetlenítik el a projekt orosz hitelkeretből történő finanszírozását. Úgy fogalmaztak, hogy "A Paks II projekt megvalósítása az ütemterv szerint folytatódik. A Roszatom az orosz-magyar kormányközi hitelmegállapodás alapján teljes terjedelemben teljesíti a szerződéses kötelezettségeit, beleértve a projekt finanszírozásának biztosítását."

A cáfolat érthető annak tükrében, hogy a VEB bankot érintő nyugati szankciók tényleg nem blokkolják azt, hogy kint Oroszországban a két cég egymás között rendezze a megnyitott hitelkeretből az elvégzett számlákhoz tartozó kifizetéseket, de ettől még a projekt ellehetetlenülhet.

Ennek oka az, hogy

VALÓJÁBAN A SZERZŐDÉS FELMONDÁS NÉLKÜL IS ELHALHAT, HA A FELEK NEM ÁLLAPODNAK MEG A KÖVETKEZŐ IDŐSZAK HITELKERETÉRŐL.

A lap tudomása szerint az oroszok nem hivatalos magyarázata úgy szól, hogy az orosz-ukrán háború árnyékában Oroszország nem szorgalmaz az Európai Unió területén befektetést, mert az ugyanúgy szankciók áldozata lehet, befagyhat, mint a bankszámlákon pihenő orosz pénzek vagy éppen az orosz jegybanki tartalék egy része.

A paksi projekt megvalósulására létrehozott 10 milliárd eurós orosz hitel felmondására vonatkozó kitétel nincs a passzusok között és nincs szó benne arról sem, hogy az esetleges vitákat milyen bíróság vagy hatóság elé kell vinni, azokat egymás között kell rendezni: „A Felek a jelen Megállapodás kapcsán felmerülő vagy abból származó, illetve annak végrehajtásával kapcsolatos vitáikat egymás közötti egyeztetések és tárgyalások útján rendezik” – emlékeztet a lap. Közben viszont az is igaz, hogy a megállapodás alapján éves hitelkeretet állapítanak meg, a felhasználandó hitelösszegről a költségvetési időszak előtt legalább hat hónappal meg kell egyezni. Ezért a lap szerint a szöveg úgy is értelmezhető, hogy nem kell felmondani a szerződést, az magától is elhalhat.

A projekt magától „elhalása” úgy is bekövetkezhet, ha a felek nem állapodnak meg a következő időszak hitelkeretéről,
az építkezéshez nem igényelnek pénzt, vagy nem végeznek munkát, és így nem keletkezik számla, akkor sem az orosz, sem a magyar félnek nem kell fizetnie. Ugyanakkor azt sem tiltja semmi, hogy ha nem mondják fel a szerződést, nem érkezik a hitel, akkor is tovább dolgozzanak az erőműberuházáson. A magyar állam – ahogyan például az uniós támogatások esetében szokta – előfinanszírozhatja a munkálatokat - emlékeztet a lap.

Lényeges körülmény az "elhalás" forgatókönyvére az, hogy a magyar kormány eddig mindig előtörlesztette azt a hitelrészt, amelyet az említett 10 milliárd eurós teljes orosz hitelkeretből igénybe vett a menetközben elvégzett munkákhoz. A hitelkeretről szóló megállapodás tavalyi módosításakor Magyarországnak nem volt tartozása az orosz fél felé, és a Roszatomnál azt mondták a lapnak, hogy most is ez a helyzet, így vagyis kenyértörés esetén ezen a fronton nem lenne különösebb elszámolni