Nekem elég lenne e egyszerű szám, hány tonna akkuval lehetne letárolni a paksi atomerőmű 3 napos termelését? (2000 MW)Hát ha felkötöm a gatyát, ez a söralátét még Putyin tárgyalóasztalán is túllóg.. Így érdekes lehet?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Nekem elég lenne e egyszerű szám, hány tonna akkuval lehetne letárolni a paksi atomerőmű 3 napos termelését? (2000 MW)Hát ha felkötöm a gatyát, ez a söralátét még Putyin tárgyalóasztalán is túllóg.. Így érdekes lehet?
Engem érdekelne még, hogyNekem elég lenne e egyszerű szám, hány tonna akkuval lehetne letárolni a paksi atomerőmű 3 napos termelését? (2000 MW)
Én az egyszerű lítiumos akksis energiatároláson túlmenőleg más tárolási megoldásokra is gondoltam. például érdekes, hogy a most építendő, 1650 MW-os , összesen 3 blokkos erőművi gázturbinának tudni kell fogadni 25% hidrogéngázt a tüzelőanyagába keverve. Ezt azt jelenti hogy az erőművek területén hidrogén előállítása, hidrolízisre és tárolásra készülhetnek a továbbiakban. Arra nem gondolok h a hidrogén majd csővezetéken érkezik hozzá... A hidrogén felhasználás miatt egy kicsit másképp kell ezeket a turbinákat kialakítani, picit drágábbak lehetnek a szokásosnál. No meg érdekes, hogy képeseknek kell lenniük tüzelőolaj fogadására is.Hát ha felkötöm a gatyát, ez a söralátét még Putyin tárgyalóasztalán is túllóg.. Így érdekes lehet?
Akkor mekkora térfogatú tartályban lehet eltárolni a paksi atomerőmű 3 napos termelését? És mekkora lesz a veszteség? Az infrastrutúra árát már meg sem merem említeni.Én az egyszerű lítiumos akksis energiatároláson túlmenőleg más tárolási megoldásokra is gondoltam. például érdekes, hogy a most építendő, 1650 MW-os , összesen 3 blokkos erőművi gázturbinának tudni kell fogadni 25% hidrogéngázt a tüzelőanyagába keverve. Ezt azt jelenti hogy az erőművek területén hidrogén előállítása, hidrolízisre és tárolásra készülhetnek a továbbiakban. Arra nem gondolok h a hidrogén majd csővezetéken érkezik hozzá... A hidrogén felhasználás miatt egy kicsit másképp kell ezeket a turbinákat kialakítani, picit drágábbak lehetnek a szokásosnál. No meg érdekes, hogy képeseknek kell lenniük tüzelőolaj fogadására is.
Tehát napi energiatárolás - pld. hidrogénnel.
- Alkalikus elektrolízis (AEC): Az AEC berendezések hidrogén előállítási költsége viszonylag alacsony, a hidrogén fajlagos költsége általában 1,5–2,5 USD/kg között van (a villamos energia költségét nem számolva). Egy köbméter hidrogén tömege körülbelül 0,09 kg, így a fajlagos költség körülbelül 0,14–0,23 USD/m³.
- Protoncserélő membrán elektrolízis (PEM): A PEM elektrolízis technológia hidrogén előállítási költsége magasabb, mint az AEC esetében. A fajlagos költség általában 2,5–4,5 USD/kg között van (a villamos energia költségét nem számolva). Egy köbméter hidrogén tömege körülbelül 0,09 kg, így a fajlagos költség körülbelül 0,23–0,41 USD/m³.
- Szilárd-oxid elektrolízis (SOEC): Az SOEC technológia hidrogén előállítási költsége jelentősen magasabb, mint az AEC vagy a PEM elektrolízis esetében, mivel összetettebb és drágább berendezéseket igényel. A fajlagos költségek pontos adatai az SOEC esetében nehezebben meghatározhatók, de jellemzően magasabbak, mint a PEM elektrolízis esetében
A jelenlegi gázturbinás erőművekre is lehetne így számolni, hogy az erőmű területén a felesleges napenergiát - hidrogénre váltsuk. Ezeknél a számoknál már látszik hogy mennyi lesz a bekerülési költsége a hidrogénnek mint tüzelőanyagnak, mert a fenti adatokhoz hozzá kell még adni a napelemből származó villany árát..
Ami még kimaradt, lesz egy ki és betárolási fajlagos költség is, valamint kb 40%-os visszaalakítási hatásfokkal számolhatunk...
Mennyi egyéb segédanyag kell? Hogy lesz CO2 semleges 30% H2 beadagolástól a fosszilis tüzelőanyagba? Stb.Akkor mekkora térfogatú tartályban lehet eltárolni a paksi atomerőmű 3 napos termelését?
Ez az átállás a minél kevesebb földgáz , fűtőolaj mentes gázturbinás rendszereknél egy igen hosszú több évtizedes folyamat lesz.Akkor mekkora térfogatú tartályban lehet eltárolni a paksi atomerőmű 3 napos termelését? És mekkora lesz a veszteség? Az infrastrutúra árát már meg sem merem említeni.
Természetesen ezzel még nem lesz CO2 semleges a gázkibocsájtás, csak csökkenthető. Ha sikerülne a többi gázturbinát is átalakítani akár tiszta hidrogén hajtásra, teljesítmény csökkenést is bevállalva - akkor lesz tisztán CO2 mentes a kibocsájtás.Mennyi egyéb segédanyag kell? Hogy lesz CO2 semleges 30% H2 beadagolástól a fosszilis tüzelőanyagba? Stb.
A hidrogénben rejlő lehetőségek kihasználása valóban több évtizedes, anyagi áldozatokkal járó nagyberuházás.Engem érdekelne még, hogy
- mennyi idő alatt gyártja le az ország, az EU, és a világ jelenlegi (építés alatt levőt is késznek vehetjük) akkugyártó kapacitása ezt,
- illetve mekkora a térfogata ennek mai technológia mellett,
- és mennyi az ára jelenértéken,
- ezt a magyar GDP-hez,
- és egy VVER-1200-as atomerőmű bekerülési költségéhez viszonyítva hányszorosa.
Csak Kínán kívül hol volt még ilyen gátszakadás?Nem, ezzel a Duna-kanyar járt jól, ahol így nem egy betontömböt, hanem európa egyik legszebb táját nézhetjük.
Mellesleg ilyenkor kérlek nézd meg melyik város van a Duna kanyar alatt, és azt, hogy mi lett az összes vízerőmű gátszakadás vége.
(Csak kínában 100-300 ezer halott...)
Csak Kínán kívül hol volt még ilyen gátszakadás?
Veretes nagy baromság volt amit a Duna kör átvert az öreg komcsikon. Így még hogy lenézett szlovákok megépítették a saját részüket, pláne.
Minimális energia, cserébe betoncsatorna a dunakanyarból.Szomszédokban is részeken át megy a szörnyülködés mennyire elcsúfítja a tájat blablabla.
Érdekes módon egyedül mi nem építettünk erőművet a Dunára...
Hát izé, na, csak nálunk megy síkvidéken ez a fránya folyó, nincs esése. A bősi erőműhöz is kellett beton rendesen, hogy valami szintkülönbséget összehozzanak.Szomszédokban is részeken át megy a szörnyülködés mennyire elcsúfítja a tájat blablabla.
Érdekes módon egyedül mi nem építettünk erőművet a Dunára...
Inkább egy modern, betonmunkában is kinéző 800 MW-os CO2 mentes, felépítése után ingyen áramot termelő vizierőmű, mint egy 800 MW-os , "Márta Büszkesége" ronda ligniterőmű, ahol naponta 12 000 tonna lignitet zabál ( 600 db 20 tonnás vasúti kocsi, de a könnyű fajsúlya miatt dupla ennyi vagon kellene),Minimális energia, cserébe betoncsatorna a dunakanyarból.
Végülis...
Ismét egy remek példája a modern környezetvédelemnek.
Csak két helyen lehetett - (volna?) a magyar Duna szakaszon erőművet gazdaságosan létesíteni, ezeket ismeritek már. Viszont most írom a következő anyagot neked és Veér Ispánnak, valamint a kedves fórum olvasóknak: Magyarországi, "0" CO2 kibocsájtású, teljesítményben, energiatárolásban is számottevő nagyságú, energiatárolási lehetőségek. Haladok a Putyin asztalára illő söralátét irogatásában...Hát izé, na, csak nálunk megy síkvidéken ez a fránya folyó, nincs esése. A bősi erőműhöz is kellett beton rendesen, hogy valami szintkülönbséget összehozzanak.
Ki lehet számolni, van értelme, mert nem hiába jelennek meg most már az olyan új szabványú autók, amelyek olyan beépített hálózati töltőkkel rendelkeznek, amelyek visszafelé is táplálhatnak a hálózatra energiát. Egyenlőre 7,2 kW-os oda vissza autóba gyárilag épített energiainvertert láttam, amelyik elegendő arra h például otthon, nappal feltöltöm az autót, és a nap többi időszakában viszont ebből "él" a ház..Nekem elég lenne e egyszerű szám, hány tonna akkuval lehetne letárolni a paksi atomerőmű 3 napos termelését? (2000 MW)
Ki lehet számolni, van értelme, mert nem hiába jelennek meg most már az olyan új szabványú autók, amelyek olyan beépített hálózati töltőkkel rendelkeznek, amelyek visszafelé is táplálhatnak a hálózatra energiát. Egyenlőre 7,2 kW-os oda vissza autóba gyárilag épített energiainvertert láttam, amelyik elegendő arra h például otthon, nappal feltöltöm az autót, és a nap többi időszakában viszont ebből "él" a ház.
Ezt cáfolnám. Csak a GE-nek 120+ turbinája üzemel H2 hozzákeveréssel az 5%-tól akár 100% hozzákeverési tartományban. Egy H-class gázturbinánál 20-25% H2 hozzákeverés mint lehetőség ma már alap. Ezek már nem kisérleti gépek. Egyébként a 100% H2 demonstrátor project pont Olaszországban csinálták az ENEL-nek. Ez pont itt futott kombi ciklusban Velencétől egy köpésre. 2010 volt az üzembe helyezés éve vagyis a technológia demonstrátor project már több mint egy évtizedes, és 8 év után le is lett állítva.Ez az átállás a minél kevesebb földgáz , fűtőolaj mentes gázturbinás rendszereknél egy igen hosszú több évtizedes folyamat lesz.
Ennek oaka az hogy pld itt magyarországon nincs még hidrogén erőmű tüzelésre felhasználva. Amit most Orbán kijelentése után sürgősséggel megjelent a közbeszerzések közt, na ott lehet olvasni h 25 % hidrogén felhasználásig működőképesnek kell lennie a berendezésnek. Ez azt jelenti hogy a tiszta hidrogénnek mintegy 10-20%-al magasabb a fűtőértéke a földgáznál, valamint az égéstermék (tiszta vízgőz) jobb hőleadással rendelkezik mint a CO2+H2O elegye, ezért a turbina égéstermékkel érintkező felülete jóval nagyobb hőterhelésnek van kitéve mint egy tiszta földgáz üzem esetében . Mivel ilyen még nincs használatban, ezek hidrogénes kisérleti darabok lehetnek.
Nem csak ez a két opció van továbbra sem. A vízerőművek számos módon károsak, továbbra is a megoldás több atomerőmű.Tudod, ha mind ezt figyelembe veszem, inkább 10- 100 vizierőmű, mint egy szenes, lignites.. környezet védelmi okból is..
Vaaaagy... atomerőmű? (mellesleg annak az éjszakai zsinórárama is használható H2 gyártásra, sőt, akár jobban tárolható CH vegyületek vagy NH3 gyártásra is, amit a kiegyenlítéshez lehet használni gázturbinákban pl.)Csak két helyen lehetett - (volna?) a magyar Duna szakaszon erőművet gazdaságosan létesíteni, ezeket ismeritek már. Viszont most írom a következő anyagot neked és Veér Ispánnak, valamint a kedves fórum olvasóknak: Magyarországi, "0" CO2 kibocsájtású, teljesítményben, energiatárolásban is számottevő nagyságú, energiatárolási lehetőségek. Haladok a Putyin asztalára illő söralátét irogatásában...
Eddig a hidrogénes , kombinált ciklusú gázturbinás energia tárolást termelést néztük meg úgy érintőlegesen. Láthattuk, hogy valamennyire használható koncepció, a mértékét nem érdemes most jósolgatni, de több 10 év lehet míg ezt érdemlegesen lehet használni. Kormány elképzelés alapján 3 ilyen turbinát rendelünk, kisérlet képp. (1560MW)
Én egy olyan anyagot állítok most össze, amely ha csak részben is megvalósul - már teljes mértékben használható méretű, CO2-es mentes, gazdaságos villamosenergia tárolást tesz lehetővé.
Egy nyári éjszakán működik ez a kombináció max.Ki lehet számolni, van értelme, mert nem hiába jelennek meg most már az olyan új szabványú autók, amelyek olyan beépített hálózati töltőkkel rendelkeznek, amelyek visszafelé is táplálhatnak a hálózatra energiát. Egyenlőre 7,2 kW-os oda vissza autóba gyárilag épített energiainvertert láttam, amelyik elegendő arra h például otthon, nappal feltöltöm az autót, és a nap többi időszakában viszont ebből "él" a ház..
Magyarországon ha az összes járgány, autó busz, kamion stb aksis lesz, ez önmagában már elég tároló kapacitás lenne, persze akkor ha lényegében ezek otthon állnak. Ennek számolgatása azért nagy meló, erre visszatérhetünk később..