F-15 Eagle (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 457
15 877
113
A harcászatot soha nem szabad egydimenziósan kezelni. Magyarán, minden eshetősgre fel kell készülni és ebbe bizony beletartoznak a nem stealth feladatok is.
Itt a kérdés csak az, hogy ha eleve adott egy olyan stealth gép, ami nem stealth konfigurációban a korábbi, negyedik generációs gépek közül is a felsőbb kategóriával egyenértékű fegyverterheléssel és csapásmérő flexibilitással bír, akkor van-e értelme egy ugyanilyen képességű olyan technikát is erőlteteni, aminek viszont visszafelé már nincs meg a stealth lehetősége?
A válasz az, hogy nem.
És az F-35A nem F-117, amit csak "stealth, vagy semmi" szempontból lehetett értelmezni.
Ha anno az F-117-essel, vagy egy hasonlóan "egydimenziós" stealth géppel váltották volna le a negyedik generációs gépeket, akkor COIN környezetben nem lett volna rentáblis az adott technika.

Az a baj, hogy minél jobban gyúrjuk az agyunkat, annál inkább nem találunk semmiféle védhető álláspontot erre a beszerzésre.
Ami engem jobban bánt a történtekben, hogy egy olyan eszközt adnak a katonák kezébe irdatlan pénzért, ami helyett van jobb - mindkét oldalon. A haderő ugyanis nyiltan Kína ellen készül - ahol szintén Stealth gépekre feküdnek rá. Ez pedig valami elképesztő cserbenhagyása a katonáknak.

Ha a légierőnek lenne kis humorérzéke, most posztolná tele az étert a stealth vs. non-stealth gépek összecsapásainak általános eredményét, hogy ezeknek a gépeknek mennyire semmi keresnivalójuk az első vonalban (konkrétan lassan a stealth ember vezette gépek sem). Amire jók (megtépett légvédelem alá bemenni), azt elvégzi egy drón töredékáron.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Igazából az vezeti félre a Pentagont, hogy rajtuk kívül nem nagyon van senkinek alacsony észlelhetőségű gépe rendszerben.
Kb negyven éve jelent meg az F-117 harcászati csapásmérő, kb harminc éve indult a B-2-es hadászati csapásmérő gyártása, kb húsz éve az F-22-es Raptoré, ami egy harcászati vadászrepülőgép (a korábbi magyar terminológia szerint) és ami kb 15 évvel ezelőtt állt hadrendbe.
Az F-35-ös harcászati többfeladatú és egyszerre több haderőnem számára kifejlesztett repülőgép sorozatgyártásának felfutása pedig kb öt éve tart.
Ehhez képest másnak a fentiekből mind a mai napig nincs semmi se hadrendben.
De dolgoznak rajta.
Az F-15E egy elnyűhetetlen, nagyon komoly alaptípus az USAF-nál, nagyon hosszú élettartam tartalékkal.
Pont olyan, mint a B-52-es.
De ahogy a B-52-esből se rendelnek már 1964 óta egyetlen új példányt se, helyette előremutató módon a B-21 Raider felé veszik az irányt, ugyanúgy nincs értelme újra az F-15E-t ráncfelvarrtan utánrendelni.
Mert előbb, vagy utóbb a konkurencia is beéri a stealth technológiát, sőt, ahogy írtad, a stealth drón technológiát is.
Akkor meg ez ablakon kidobott pénz lesz.
És már most is az.
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Hat, ettol az Eagle II nevtol nem vagyok elesve... :eek:

Viszont a 144 grpes rendeles valószínűleg megmentette a Boeinget a csodveszelytol jopar évre:
Business Insider: US Air Force's new F-15EX fighter aircraft finally has a name.
Azt nézve amit a Boeing csinál az "Eager" (mohó) jobban passzolna.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ugy nezz ki, nem akar mindenki fizetni a boingnak..

Japan has decided to review the F-15JSI program and has suspended the payment to Boeing during the review.
Japan’s Defense Minister Nobuo Kishi had discuss the issue with his American counterpart Lloyd Austin last month but both sides cannot come to an agreement over the cost of the upgrade. The United States had pushed the price up by another $2.1 billion for the entire program, citing diminishing spare parts as the reason.

 
  • Hűha
Reactions: fip7
K

kamm

Guest
Igazából az vezeti félre a Pentagont, hogy rajtuk kívül nem nagyon van senkinek alacsony észlelhetőségű gépe rendszerben.
Kb negyven éve jelent meg az F-117 harcászati csapásmérő, kb harminc éve indult a B-2-es hadászati csapásmérő gyártása, kb húsz éve az F-22-es Raptoré, ami egy harcászati vadászrepülőgép (a korábbi magyar terminológia szerint) és ami kb 15 évvel ezelőtt állt hadrendbe.
Az F-35-ös harcászati többfeladatú és egyszerre több haderőnem számára kifejlesztett repülőgép sorozatgyártásának felfutása pedig kb öt éve tart.
Ehhez képest másnak a fentiekből mind a mai napig nincs semmi se hadrendben.
De dolgoznak rajta.
Az F-15E egy elnyűhetetlen, nagyon komoly alaptípus az USAF-nál, nagyon hosszú élettartam tartalékkal.
Pont olyan, mint a B-52-es.
De ahogy a B-52-esből se rendelnek már 1964 óta egyetlen új példányt se, helyette előremutató módon a B-21 Raider felé veszik az irányt, ugyanúgy nincs értelme újra az F-15E-t ráncfelvarrtan utánrendelni.
Mert előbb, vagy utóbb a konkurencia is beéri a stealth technológiát, sőt, ahogy írtad, a stealth drón technológiát is.
Akkor meg ez ablakon kidobott pénz lesz.
És már most is az.

Ebben van igazsag, de te nem a mgmt ill a budget felol nezed a helyzetet.
Az en tippem, a Boeing kisegitesen kivul - mert azt onmagaban nem lehetne eladni a torvenyhozas fele -, hogy az uzemeltetesi kaosszal es iszonyat ktgekkel indokoljak meg (gondolom nem nyilvanos beszamolokban.)
Az F-35 jelenlegi formajaban egy bottomless penztemeto, se lenyelni, se kikopni nem tudjak, az egesz logisztika es program mgmt csodot mondott, hiaba lenne, ahogy monjdatok is gyakran, egy jo kepessegekkel megaldott non-stealth gep is egyben. Emiatt ha egyszer gyakorlatilag a gatyajuk ramegy arra, hogy a levegoben legyen, akkor erthetoen meg igy is olcsobb nekik 10-20 evre vetitve, ha a meglevo F-15 infrahoz egyszeruen vesznek ujabb verziot ugyanabbol, amirol pontosan tudjak, mennyibe kerul reptetni es a feladatok tulnyomo tobbseget (amelyek ugye non-stealth ill regular dolgok) ugyanugy (vagy akar jobban) ellatja, mint a sokkal dragabban repulo F-35.
Ez csak tipp a reszemrol - nem minden nyilvanos itt sem, de azert rajta tartom a szemem a published doksikon -, de eleg valoszinuen hangzik, az eddigi nyilatkozataik alapjan.
Ezen tul vgan meg mas indok is - pl az amerikai hadsereg utal egyetlen tipustol fuggeni, tobb okbol is, mindig szeret tobb opciot a zsebeben tudni -, de azok nem dontoek, de szinten tamogatjak ezt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Amerikában is éppoly forgandó a politikai széljárás, mint bárhol máshol. Egyszer ez a trend, egyszer meg amaz.
Most azt mondják, hogy az F-15EX üzemeltetése olcsóbb lesz, mint az F-35A-é, de egyelőre csak annyit tudunk, hogy a meghírdetett darabára közel a kétszeresének ígérkezik. Ez persze egy tipikus mozgóadat, hiszen senki se tudja, hogy mit kell beleérteni.

Kevesebb, mint tíz éve még az folyt a csapból, hogy a fejlett technológiák miatt az F-35A az USAF-nak mérhető megtakarítást fog eredményezni, így bátran lehet vele negyven évre tervezni. Most meg az, hogy ez egy pénztemető program.
Tekintve, hogy tíz éve még a töredéke volt csak rendszerben a jelenlegi F-35A flottának, így elfogadhatjuk, hogy az akkori optimizmus egy projektált valami volt, erős akkori politikai hátszéllel.
Viszont a jelenlegi flotta létszám meg a töredéke annak, amit kb tíz év múlvára terveznek, így a felfutó darabszámokkal és a kiöregedett gépek kivonásait követő költségátcsoportosításokkal valószínűleg egy teljesen más számmisztika jönne ki. Csak akkor végig kéne vinni azt, amit elterveztek.

Az meg egy külön történet, hogy az USAF nem szeret egy géptől függeni. Akkor meg mi a frásznak terveztet magának egy mindenes svácibicska repülőgépet?
Az F-35A egy multirole gép, ami nyílván fajlagosan drágább csoda, mint egy egyfeladatos célgép. És mégdrágább, ha nem használják ki a benne rejlő multirole potenciált.
De ha kihasználják, akkor meg értelmetlen a többi gép üzemben tartása.
 
K

kamm

Guest
Az meg egy külön történet, hogy az USAF nem szeret egy géptől függeni. Akkor meg mi a frásznak terveztet magának egy mindenes svácibicska repülőgépet?
Az F-35A egy multirole gép, ami nyílván fajlagosan drágább csoda, mint egy egyfeladatos célgép. És mégdrágább, ha nem használják ki a benne rejlő multirole potenciált.
De ha kihasználják, akkor meg értelmetlen a többi gép üzemben tartása.
Egyreszt nem, mert ugye nem mukodik ugy a logisztika stb, ahogy kellene, masreszt a stealth gepnek nem stealth modban is van elektronikai "labnyoma", rengetegszer elmondtak, hogy ezert nem is reptetik tul surun oroszok kozeleben, ha nem muszaj.
Pl a NORAD ill legtervedelem kapcsan pont tegnap hallottam vmi podcaston egy interjuban valakitol, hogy ha van ra mod, akkor biztosan nem az F-35 fogjak kikuldeni elfogasra, amikor az oroszok felbukkannak AK menten, hanem az F-15-osoket, pontosan emiatt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Egyreszt nem, mert ugye nem mukodik ugy a logisztika stb, ahogy kellene, masreszt a stealth gepnek nem stealth modban is van elektronikai "labnyoma", rengetegszer elmondtak, hogy ezert nem is reptetik tul surun oroszok kozeleben, ha nem muszaj.
Pl a NORAD ill legtervedelem kapcsan pont tegnap hallottam vmi podcaston egy interjuban valakitol, hogy ha van ra mod, akkor biztosan nem az F-35 fogjak kikuldeni elfogasra, amikor az oroszok felbukkannak AK menten, hanem az F-15-osoket, pontosan emiatt.
Ezt korábban úgy oldották meg, hogy a Raptorokra feltették a pótosokat, ami win-win szituáció volt, hiszen növelte az őrjáratozási időt és az elfogás flexibilitását, illetve jelentősen módosította a radarkeresztmetszetet.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 457
15 877
113
Egyreszt nem, mert ugye nem mukodik ugy a logisztika stb, ahogy kellene, masreszt a stealth gepnek nem stealth modban is van elektronikai "labnyoma", rengetegszer elmondtak, hogy ezert nem is reptetik tul surun oroszok kozeleben, ha nem muszaj.
Pl a NORAD ill legtervedelem kapcsan pont tegnap hallottam vmi podcaston egy interjuban valakitol, hogy ha van ra mod, akkor biztosan nem az F-35 fogjak kikuldeni elfogasra, amikor az oroszok felbukkannak AK menten, hanem az F-15-osoket, pontosan emiatt.

Ummm....

[url=https://ibb.co/6Z14vM8] [/URL]

Az F-22 kicsit értékesebb és magasabb kategória, valahogy az mégis rendszeresen kijár Alaszkából oroszokkal koccolni...
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 457
15 877
113
a jovo az F-35,nem a Raptor, az a mult

Az F-22 szolgálatban tartása sehol nincs relációban az F-35-el, tekintve előbbi egy légifölény vadászgép, utóbbi meg egy AG optimalizált eszköz... nem leváltja, hanem kiegészíti generációjában a Raptort. Jelen pillanatban még csak elképzelés se nagyon van, mikor kerül kivonásra az F-22, de 2040 előtt semmiképpen sem akarják, igazából struktúrális okokból lehet bármi korábbi kivonás.
A váltótípusa az NGAD, nem az F-35...

(no meg semmivel nem "magasabb" kategoria, de ebbe mar bele sem megyek)
Hát teljesítményét, RCS értékét, egyéb képességeit tekintve mindenképpen az, lényegében a lándzsa hegye a taktikai légierőt tekintve, akként is kezelik. Megjegyzem non-export gépként ez el is várható.
 
K

kamm

Guest
Az F-22 szolgálatban tartása sehol nincs relációban az F-35-el, tekintve előbbi egy légifölény vadászgép, utóbbi meg egy AG optimalizált eszköz... nem leváltja, hanem kiegészíti generációjában a Raptort. Jelen pillanatban még csak elképzelés se nagyon van, mikor kerül kivonásra az F-22, de 2040 előtt semmiképpen sem akarják, igazából struktúrális okokból lehet bármi korábbi kivonás.
A váltótípusa az NGAD, nem az F-35...
NGAD, hogy mi van? :) Te erted, mi ill ki latja el az amerikai domestic airspace vedelmet? :)
F-16 es F-15 a leggyakoribb repulojuk. F-22 mutatoba akad mindossze, Hawaiion meg Virginiaban (mindket bazison az USAF egysegeivel szimmetrikusan), szerintem lassan F-35-bol is tobb lesz mar naluk.

Hát teljesítményét, RCS értékét, egyéb képességeit tekintve mindenképpen az, lényegében a lándzsa hegye a taktikai légierőt tekintve, akként is kezelik. Megjegyzem non-export gépként ez el is várható.
Ne menjunk ebbe bele, mert megint csak technologiai vita lesz a vege, abban meg szerintem nem vagyunk egyforman felkeszulve, hogy udvariasan fogalmazzak... maradjunk abban, hogy egyreszt minimalis szamu keszult belole, masreszt egy csodalatos Bugatti (hogy a legiero egyik fonokenek az F-35-ra hasznalt szavait parafrazaljam), amiben kezi valto van, nincs navigacio es minden menet utan ujra kell festeni (ha jol remlik kb meg sisakkijelzo sincs, sot, networking is kb 20 evvel ezelotti design, a speci burkolatot szinte minden bevetes utan ujra kell fujni stb.)
Technologiai marvel, ami egyben zsakutcanak bizonyult, mert a legrosszabbkor szuletett (mar a tomeges komputerek koraban, de meg a computing power ill a gyartastechnologiai forradalom elott. Amugy emiatt is annyira botranyos az az inkompetencia, ami az F-35-ot jellemzi, mert az mar elkaphatta volna utobbiak az elonyeit.
 
K

kamm

Guest
Ezt korábban úgy oldották meg, hogy a Raptorokra feltették a pótosokat, ami win-win szituáció volt, hiszen növelte az őrjáratozási időt és az elfogás flexibilitását, illetve jelentősen módosította a radarkeresztmetszetet.
Azt igen, de peldaul a radarja vagy mas jellemzoi megmaradnak es ha elegszer "porszivozzak fel" oket, akkro egy ido utan jo esellyel kialakulhat egy jellegzetes "lenyomat", pontosabban a pool of typical characteristics, ami alapjan mar azonosithatova valhat, ettol faznak nagyon az F-35 kapcsan is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Valóban, már töb F-35A van, mint F-22. És most nem csak az üzemképes Raptorokra gondolok.
Az USA légterének védelmét főleg a Nemzeti Gárda látja el, az USAF-al kooperációban, megosztozva az ellenőrizendő légtereken.
De vegyes a kép.
A Raptorokkal végül az lett a baj, hogy az alacsony darabszám és az alacsony hadrafoghatóság (és a nem elégséges pilóta létszám) miatt csak az amerikai légtérvédelemben csak részlegesen vannak jelen. Nem ez volt a terv, ez jól látszik a szolgálatba állításkor tervezett alakulatok és a jelenleg operáló Raptor alakulatok elhelyezkedésén és feladatain.
 
K

kamm

Guest
Halistennek, egyetertunk. Persze kerdezz nyugodtan, ha vmi nem vilagos, mondjuk adatprotokollok stb korul. :p ;)

Valóban, már töb F-35A van, mint F-22. És most nem csak az üzemképes Raptorokra gondolok.
Az USA légterének védelmét főleg a Nemzeti Gárda látja el, az USAF-al kooperációban, megosztozva az ellenőrizendő légtereken.
Pontosan es az ANG tulnyomo tobbsege meg mindig F-16 es F-15-ot repul.

De vegyes a kép.
A Raptorokkal végül az lett a baj, hogy az alacsony darabszám és az alacsony hadrafoghatóság (és a nem elégséges pilóta létszám) miatt csak az amerikai légtérvédelemben csak részlegesen vannak jelen. Nem ez volt a terv, ez jól látszik a szolgálatba állításkor tervezett alakulatok és a jelenleg operáló Raptor alakulatok elhelyezkedésén és feladatain.
Hat, a tervet nem tudom, mi lehetett, de tudomasom szerint az ANG mindossze ket Raptoros winget uzemeltet, mindkettot ott, ahol az USAF Raptorai is vannak (Hawaii es Virginia), abbol szerintem egyedul a Hawaiinak van eselye barmifele orosz latogatora.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 427
113
Halistennek, egyetertunk. Persze kerdezz nyugodtan, ha vmi nem vilagos, mondjuk adatprotokollok stb korul. :p ;)


Pontosan es az ANG tulnyomo tobbsege meg mindig F-16 es F-15-ot repul.


Hat, a tervet nem tudom, mi lehetett, de tudomasom szerint az ANG mindossze ket Raptoros winget uzemeltet, mindkettot ott, ahol az USAF Raptorai is vannak (Hawaii es Virginia), abbol szerintem egyedul a Hawaiinak van eselye barmifele orosz latogatora.
Rendszeresen vannak Alaszkában is Raptorok.