Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 813
4 986
113
Ez sikerült :)

Could an AI-enabled UCAV turn on its creators to accomplish its mission? (USAF)

As might be expected artificial intelligence (AI) and its exponential growth was a major theme at the conference, from secure data clouds, to quantum computing and ChatGPT. However, perhaps one of the most fascinating presentations came from Col Tucker ‘Cinco’ Hamilton, the Chief of AI Test and Operations, USAF, who provided an insight into the benefits and hazards in more autonomous weapon systems. Having been involved in the development of the life-saving Auto-GCAS system for F-16s (which, he noted, was resisted by pilots as it took over control of the aircraft) Hamilton is now involved in cutting-edge flight test of autonomous systems, including robot F-16s that are able to dogfight. However, he cautioned against relying too much on AI noting how easy it is to trick and deceive. It also creates highly unexpected strategies to achieve its goal.

He notes that one simulated test saw an AI-enabled drone tasked with a SEAD mission to identify and destroy SAM sites, with the final go/no go given by the human. However, having been ‘reinforced’ in training that destruction of the SAM was the preferred option, the AI then decided that ‘no-go’ decisions from the human were interfering with its higher mission – killing SAMs – and then attacked the operator in the simulation. Said Hamilton: “We were training it in simulation to identify and target a SAM threat. And then the operator would say yes, kill that threat. The system started realising that while they did identify the threat at times the human operator would tell it not to kill that threat, but it got its points by killing that threat. So what did it do? It killed the operator. It killed the operator because that person was keeping it from accomplishing its objective.”

He went on: “We trained the system – ‘Hey don’t kill the operator – that’s bad. You’re gonna lose points if you do that’. So what does it start doing? It starts destroying the communication tower that the operator uses to communicate with the drone to stop it from killing the target.”

This example, seemingly plucked from a science fiction thriller, mean that: “You can't have a conversation about artificial intelligence, intelligence, machine learning, autonomy if you're not going to talk about ethics and AI” said Hamilton.

On a similar note, science fiction’s – or ‘speculative fiction’ was also the subject of a presentation by Lt Col Matthew Brown, USAF, an exchange officer in the RAF CAS Air Staff Strategy who has been working on a series of vignettes using stories of future operational scenarios to inform decisionmakers and raise questions about the use of technology. The series ‘Stories from the Future’ uses fiction to highlight air and space power concepts that need consideration, whether they are AI, drones or human machine teaming. A graphic novel is set to be released this summer.


Apropó, nem kellene egy Katinai AI thread?
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 133
73 671
113
Ez sikerült :)




Apropó, nem kellene egy Katinai AI thread?
Gondolkoztam már rajta, de az nagyon vegyes topik lenne ha minden mesterséges intelligenciával kapcsolatos katonai témát egy topikba írnánk. Előbb-utóbb úgy is megjelenik minden területen, legyen az vizi, szárazföldi vagy légi eszköz. Minden kategóriában van már valamilyen topik, ahol szerintem elfér egy ilyen hír is és mégis kötödik az adott témakörhöz.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 104
31 050
113
Gondolkoztam már rajta, de az nagyon vegyes topik lenne ha minden mesterséges intelligenciával kapcsolatos katonai témát egy topikba írnánk. Előbb-utóbb úgy is megjelenik minden területen, legyen az vizi, szárazföldi vagy légi eszköz. Minden kategóriában van már valamilyen topik, ahol szerintem elfér egy ilyen hír is és mégis kötödik az adott témakörhöz.
Nincs mesterseges intelligencia.Egyenlőre csak egyre bonyorultabb,de programvezérlés van.Intelligencia képes egy problémát felismerni,elemezni,és megoldast találni rá.Programvezérlés csak azt tudja,amit tartalmaz a programja.
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 258
113
Ez sikerült :)




Apropó, nem kellene egy Katinai AI thread?
Ha egy optimalizáció céljait, peremfeltételeit, a szimulált környezet paramétereit rosszul állítod fel, akkor ide vezet. Valószínűűleg direkt csinálták így valami politikai céllal, pl. hogy az emberes repülés lobbiját erősítsék. Szép hommázs a 2001: Űrodusszeiához, de vagy "fake and gay". (mondja egy "MI szkeptikus", aki szerint már most olyan pályán van ez a technológia, hogy többet fog ártani, mint használni rövid-közép távon, hosszú távon pedig megjósolhatatlan, hogy hova fut ki)
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 956
19 258
113
Ha egy optimalizáció céljait, peremfeltételeit, a szimulált környezet paramétereit rosszul állítod fel, akkor ide vezet. Valószínűűleg direkt csinálták így valami politikai céllal, pl. hogy az emberes repülés lobbiját erősítsék. Szép hommázs a 2001: Űrodusszeiához, de vagy "fake and gay". (mondja egy "MI szkeptikus", aki szerint már most olyan pályán van ez a technológia, hogy többet fog ártani, mint használni rövid-közép távon, hosszú távon pedig megjósolhatatlan, hogy hova fut ki)
végéről lemaradt:

, vagy a média nem fejti ki az igazság minden részletét, ahogy mondani szokás.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 133
73 671
113
Fighter pilot shares Top Ten Myths about 1-v-1 Air Combat...

image-12.png
image-1.png
image-2.png
image-5.png
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 010
113
Egyébként tényleg nem volt benne semmi különleges. Egyedül a hatótáv adatok a hasznosak számomra.
Reméltem, hogy tartalmaz hasonló diagrammokat, mint az amcsi és orosz manuálok, de ezek a németek még erre sem képesek :D
És gondold el ez a talicska lenne a top fighter az EU NATO államaiban míg a világ világ ha nem lenne az USA mindenre is jó F35-je ! LOL
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 375
55 052
113
És gondold el ez a talicska lenne a top fighter az EU NATO államaiban míg a világ világ ha nem lenne az USA mindenre is jó F35-je ! LOL

Ez annyiban nem állja meg a helyét, hogy a top fighter az EU-ban a Rafale :D (F-35 most már)
Jobb, mint az EF, pedig nem sok ország fejlesztette, hanem csak a franciák önállóan :rolleyes:
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 977
14 036
113
Ez annyiban nem állja meg a helyét, hogy a top fighter az EU-ban a Rafale :D (F-35 most már)
Jobb, mint az EF, pedig nem sok ország fejlesztette, hanem csak a franciák önállóan :rolleyes:

Az lett a jobbik európai technika, amelyikbe nem engedték be a amerikai-ügynököt(UK) a konkurenciától. :oops:

Ez szinte meglepő!

.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 375
55 052
113
Az lett a jobbik európai technika, amelyikbe nem engedték be a amerikai-ügynököt(UK) a konkurenciától. :oops:

Ez szinte meglepő!

.

Meg vadászgép fejlesztésben a franciák nagyon jók voltak a HH alatt.
Az USA-Szovjet páros mögött a stabil harmadikok.
Ellenben az angol/olasz/német/spanyol repipar nem sok használhatót adott ki magából.
Valahol Európa történelmi bűne az is, hogy fokozatosan áttértek az USA technikára miközben ott volt a francia is.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 104
31 050
113
Meg vadászgép fejlesztésben a franciák nagyon jók voltak a HH alatt.
Az USA-Szovjet páros mögött a stabil harmadikok.
Ellenben az angol/olasz/német/spanyol repipar nem sok használhatót adott ki magából.
Valahol Európa történelmi bűne az is, hogy fokozatosan áttértek az USA technikára miközben ott volt a francia is.
EF egyszerűen elkésett,ahogy a Rafale is.EF eredetileg egy Dornier koncepcióterv még a 70es évekböl.Ha mondjuk 85re kiérlelt sorozatgép lett volna,akkor az időben a világ legjobb vadászgépe lett volna.De mire tényleg sorozatgyártásba került,már megjelent az F22,ami mellett labdába se rughat az elsőségért.Még mindig lehetett volna egy jó multifunkci gép,de mire kiérlelődött,addigra el is avult.
Franciák meg igazábol az oroszokkal együtt követték csak az amerikai repipart.MiG21/Mirage III az F104re volt válasz,mire megjelentek,az amcsik már az F4nél tartottak.És ennentől végig megvan ez a lemaradás.F14/15 gépek már a 4G nyitánya,mikor megjelenik a Mirage F1.F15 francia párja lehetett volna a Mirage 4000-15 évvel az amcsi gép után,mikor azok már az F22/23 tervezésével voltak elfoglalva.A helyzet az,hogy a Su35,EF,Rafale a 30 évvel ezelötti amerikai szinvonalat hozzák,valamivel jobb elektronikával.Persze,jobbak mint a 60as évek végén,70es évek elején tervezett amcsi 4G gépek,de nem jelentősen.
Fene se gondolta volna 30 éve,de most a kinaiak vannak a 2. helyen a még nem tökéletes,de már sorozatgyártott J20al,és a hamarosan sorozatgyártható J35el.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 375
55 052
113
EF egyszerűen elkésett,ahogy a Rafale is.EF eredetileg egy Dornier koncepcióterv még a 70es évekböl.Ha mondjuk 85re kiérlelt sorozatgép lett volna,akkor az időben a világ legjobb vadászgépe lett volna.De mire tényleg sorozatgyártásba került,már megjelent az F22,ami mellett labdába se rughat az elsőségért.Még mindig lehetett volna egy jó multifunkci gép,de mire kiérlelődött,addigra el is avult.
Franciák meg igazábol az oroszokkal együtt követték csak az amerikai repipart.MiG21/Mirage III az F104re volt válasz,mire megjelentek,az amcsik már az F4nél tartottak.És ennentől végig megvan ez a lemaradás.F14/15 gépek már a 4G nyitánya,mikor megjelenik a Mirage F1.F15 francia párja lehetett volna a Mirage 4000-15 évvel az amcsi gép után,mikor azok már az F22/23 tervezésével voltak elfoglalva.A helyzet az,hogy a Su35,EF,Rafale a 30 évvel ezelötti amerikai szinvonalat hozzák,valamivel jobb elektronikával.Persze,jobbak mint a 60as évek végén,70es évek elején tervezett amcsi 4G gépek,de nem jelentősen.
Fene se gondolta volna 30 éve,de most a kinaiak vannak a 2. helyen a még nem tökéletes,de már sorozatgyártott J20al,és a hamarosan sorozatgyártható J35el.

Az amerikaiak elől jártak, de amit írtál nem teljesen fedi a valóságot. :rolleyes:
Az F4 Phantom 1961-ben mutatkozott be, de ennek a szovjet párja a Szu-15-ös, ami 1965-ös. 4 év lemaradás a két hajtóműves, BVR képes vadászgép kategóriában.
Az F-104-es az 1958-as, a MIG-21-es meg 1959-es. A Mirage III 1961-es. Egy hajtóműves könnyű elfogó kategória.
Az F-14-es párja a MIG-25-ös. Előbbi 1974-es, utóbbi 1970-es. ;) Két hajtóműves, nehéz elfogó vadászgép kategória.
Az F-15-nek sokáig nem volt párja. (Légifölény vadászgép)
De! 1 hajtóműves könnyű, többcélú vadászgépben az F-16-os 1978-as, míg a MIG-23M 1972-es, a Mirage F1 pedig 1973-as. Utóbbi kettő BVR képes vadászgép a HH idején is!
Szóval ehhez hasonló tárgyi tévedésekkel van tele ami írsz! :cool:
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 104
31 050
113
Az amerikaiak elől jártak, de amit írtál nem teljesen fedi a valóságot. :rolleyes:
Az F4 Phantom 1961-ben mutatkozott be, de ennek a szovjet párja a Szu-15-ös, ami 1965-ös. 4 év lemaradás a két hajtóműves, BVR képes vadászgép kategóriában.
Az F-104-es az 1958-as, a MIG-21-es meg 1959-es. A Mirage III 1961-es. Egy hajtóműves könnyű elfogó kategória.
Az F-14-es párja a MIG-25-ös. Előbbi 1974-es, utóbbi 1970-es. ;) Két hajtóműves, nehéz elfogó vadászgép kategória.
Az F-15-nek sokáig nem volt párja. (Légifölény vadászgép)
De! 1 hajtóműves könnyű, többcélú vadászgépben az F-16-os 1978-as, míg a MIG-23M 1972-es, a Mirage F1 pedig 1973-as. Utóbbi kettő BVR képes vadászgép a HH idején is!
Szóval ehhez hasonló tárgyi tévedésekkel van tele ami írsz! :cool:
Nem.Az F4 az egyszerre képviselte a légvédelmi (flotta),légifölény és a vadászbombázó kategóriát.60as években egyszerűen nem volt USAF könnyűvadász (F104 gyorsan kikopott,F5C marginális mennyiség volt Vietnámban).USAF szempontjábol az F104 egy gyorsan múló epizód,nem használták tömegesen.Ennek megfelelője a MiG21 és a Mirage III-mikor már gyakorlatilag nincs USAF könnyűvadász,egy komplett kategóriával elmaradnak az amcsi főtipustol....Su15 (nagy teljesitményű honi légvédelmi vadász) párja az F106,már nem is gyártják,mire megjelenik a Su.MiG25 párja az F108 vagy az F12 lett volna....ha gyártották volna.Az F14 párja a MiG31.
Francik a 3G és 4G nemzedékben is két tipust csináltak (kisérleti gépektől most tekintsünk el).Korai 3G a Mirage III,késői az F1.4G ugyanigy,korai az M2000,késői a Rafale.
F16 meg egy optimista fejlesztési tervezés miatt nem kapott BVR fegyverzetet.Ugyanis eredetileg megkapta volna a Verebet,a kisérleti lövészeteket sikeresen tejesitette is a Sparrowal.
aag.jpg

Sporolásbol nem kapta meg,mert úgy gondolták,hogy 84ben sorozatgyártásra fog kerülni az AMRAAM,és majd az lesz a Falcon BVR fegyverzete-igy is lett végűl,10 év késéssel.(maroknyi F16ADF megkapta a Sparrowt végül).
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 375
55 052
113
Az F4 az egyszerre képviselte a légvédelmi (flotta),légifölény és a vadászbombázó kategóriát.60as években egyszerűen nem volt USAF könnyűvadász (F104 gyorsan kikopott,F5C marginális mennyiség volt Vietnámban).USAF szempontjábol az F104 egy gyorsan múló epizód,nem használták tömegesen.Ennek megfelelője a MiG21 és a Mirage III-mikor már gyakorlatilag nincs USAF könnyűvadász,egy komplett kategóriával elmaradnak az amcsi főtipustol....Su15 (nagy teljesitményű honi légvédelmi vadász) párja az F106,már nem is gyártják,mire megjelenik a Su.MiG25 párja az F108 vagy az F12 lett volna....ha gyártották volna.Az F14 párja a MiG31.

Hát ezt eléggé rosszul látod.
Az F-4 az egy két hajtóműves vadászrepülőgép. Ahogyan a Szu-15-is.
Mind kettő hasonló repülési paraméterekkel bírt. Mind kettő BVR képes volt, és mind a kettő a saját korában viszonylag nagy G terhelésű manőverekre volt képes.
Mind az F-4 mind a Szu-15 képes volt földháttérben repülő légicélok leküzdésére a fejlesztéseik során.
Mind két gép képes volt földi célpontokat támadni.
Ehhez képest az F-106-os egy alacsonyabb G képességű, mindössze 2 db légvédelmi rakétát hordozó, semmi más hordozására nem alkalmas repülőgép volt.
Az F-4-est és a Szu-15-öst tervezték manőverező harcra, vadászgépek ellen, az F-106-os kizárólag bombázók ellen volt bevethető.
Sajnálom, de nem ismered a típusokat!

Su.MiG25 párja az F108 vagy az F12 lett volna....ha gyártották volna.Az F14 párja a MiG31.

A mi lett volna ha és a mi a valóság az két külön dolog.
Mind az F-14-est, mind a MIG-25-öst nagy magasságon, nagy sebességgel végrehajtott elfogásra tervezték, elsősorban bombázók és felderítő gépek ellen.
Mind a kettő csúcskategóriás BVR fegyverzettel bírt, olyannal ami hatótávolságban felülmúlta a többi vadászgép BVR fegyverzetét.
Viszont mind a kettő közepes G terhelésre volt csak méretezve a manőverező harc terén. Ennek oka pedig, hogy nem tervezték őket alacsony magasságon manőverező légiharcra, nagy magasságra meg a 6.5 illetve az 5 G is bőven elég.
Amúgy az Irak-Iráni háború két győztes típusáról beszélünk.
Megint ott tartunk, hogy nem ismered ezeket a repülőgép típusokat!
A MIG-31 a MIG-25 utódja ugyan arra a feladatra. Az F-14-est magasan felülmúlja, ami nem meglepő, későbbi tervezés.
Ettől még ezen gépek sorrendje funkciójuk, megjelenésük és képességeik szerint: MIG-25/F-14/MIG-31.

Francik a 3G és 4G nemzedékben is két tipust csináltak (kisérleti gépektől most tekintsünk el).Korai 3G a Mirage III,késői az F1.4G ugyanigy,korai az M2000,késői a Rafale.

És a generációkat sem ismered.....
A Mirage III az 2. generációs repülőgép, egy feladatos, hangsebesség fölötti típus.
Mirage F1, az 3. generációs, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus.
Mirage 2000C: 4. generációs típus, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Mirage 2000-5 és Rafale azok 4+ generációs típusok, több feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Csak példának:
2. Gen: F-104, MIG-21, Mirage III
3. Gen: F-4 Phantom, Szu-15, MIG-25, Mirage F1, F-14
4. Gen: F-15, Szu-27, MIG-29, F-18, Mirage 2000, EF2000 Trache 1
4. Gen mínusz: F-16A, Gripen A (BVR nélkül), MIG-31 (nagy manőverezési képesség nélkül)
4. Gen+: Mirage 2000-5, F-16C/E, F-18C/E, Rafale, EF2000 Trache 2, Gripen C, Szu-30/34/35, MIG-29SMT
5. Gen: F-22/35, Szu-57, J-20

Sporolásbol nem kapta meg,mert úgy gondolták,hogy 84ben sorozatgyártásra fog kerülni az AMRAAM,és majd az lesz a Falcon BVR fegyverzete-igy is lett végűl,10 év késéssel.(maroknyi F16ADF megkapta a Sparrowt végül).

Magyarán nem volt az F-16A BVR képes a HH alatt, főleg nem Európában. Ahol viszont a MIG-23-as és Mirage F1-es az volt ;)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 104
31 050
113
Hát ezt eléggé rosszul látod.
Az F-4 az egy két hajtóműves vadászrepülőgép. Ahogyan a Szu-15-is.
Mind kettő hasonló repülési paraméterekkel bírt. Mind kettő BVR képes volt, és mind a kettő a saját korában viszonylag nagy G terhelésű manőverekre volt képes.
Mind az F-4 mind a Szu-15 képes volt földháttérben repülő légicélok leküzdésére a fejlesztéseik során.
Mind két gép képes volt földi célpontokat támadni.
Ehhez képest az F-106-os egy alacsonyabb G képességű, mindössze 2 db légvédelmi rakétát hordozó, semmi más hordozására nem alkalmas repülőgép volt.
Az F-4-est és a Szu-15-öst tervezték manőverező harcra, vadászgépek ellen, az F-106-os kizárólag bombázók ellen volt bevethető.
Sajnálom, de nem ismered a típusokat!



A mi lett volna ha és a mi a valóság az két külön dolog.
Mind az F-14-est, mind a MIG-25-öst nagy magasságon, nagy sebességgel végrehajtott elfogásra tervezték, elsősorban bombázók és felderítő gépek ellen.
Mind a kettő csúcskategóriás BVR fegyverzettel bírt, olyannal ami hatótávolságban felülmúlta a többi vadászgép BVR fegyverzetét.
Viszont mind a kettő közepes G terhelésre volt csak méretezve a manőverező harc terén. Ennek oka pedig, hogy nem tervezték őket alacsony magasságon manőverező légiharcra, nagy magasságra meg a 6.5 illetve az 5 G is bőven elég.
Amúgy az Irak-Iráni háború két győztes típusáról beszélünk.
Megint ott tartunk, hogy nem ismered ezeket a repülőgép típusokat!
A MIG-31 a MIG-25 utódja ugyan arra a feladatra. Az F-14-est magasan felülmúlja, ami nem meglepő, későbbi tervezés.
Ettől még ezen gépek sorrendje funkciójuk, megjelenésük és képességeik szerint: MIG-25/F-14/MIG-31.



És a generációkat sem ismered.....
A Mirage III az 2. generációs repülőgép, egy feladatos, hangsebesség fölötti típus.
Mirage F1, az 3. generációs, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus.
Mirage 2000C: 4. generációs típus, egy feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Mirage 2000-5 és Rafale azok 4+ generációs típusok, több feladatos, hangsebesség fölötti, BVR képes típus ,rendkívüli manőverező képességgel.
Csak példának:
2. Gen: F-104, MIG-21, Mirage III
3. Gen: F-4 Phantom, Szu-15, MIG-25, Mirage F1, F-14
4. Gen: F-15, Szu-27, MIG-29, F-18, Mirage 2000, EF2000 Trache 1
4. Gen mínusz: F-16A, Gripen A (BVR nélkül), MIG-31 (nagy manőverezési képesség nélkül)
4. Gen+: Mirage 2000-5, F-16C/E, F-18C/E, Rafale, EF2000 Trache 2, Gripen C, Szu-30/34/35, MIG-29SMT
5. Gen: F-22/35, Szu-57, J-20



Magyarán nem volt az F-16A BVR képes a HH alatt, főleg nem Európában. Ahol viszont a MIG-23-as és Mirage F1-es az volt ;)
Generációs besorolásrol lehet vitázni,mert attol függ,hogyan számitjuk.Az elterjedt 1G-IIvh utáni jetek,MiG15/17,F84/86,Hunter.2G,korai hangsebességű jetek,F100,MiG19,Super Etendard.3G a z F104el nyit,és a MiG23 zárja.4G F14/15/16/18,M2000,EF,Rafale,MiG29633/35,Su27/30/35.
De valóban van más generációs besorolási minta is.
Persze a generáción belül van fejletségbeli különbség (akár tipuson belül is,korai F4 és a késői változat között is elég nagy különbség van,minden téren).
Su15 egy honi légvédelmi vadászgép,fasorban sincs az F4hez képest-bizony az F106 megfelelője,méretben és teljesitményben is (F106 meg különben elég jó manőverezőképessége volt,a maga korában).Az,hogy az amcsi gép 1 nagy hajtóművet használ két kisebb helyet,az csak egy dolog.(különben 4 AIM4est vitt a szolgálati ideje negyrészén,belteresen,és M61gá-t is vitt a fegyvertérben-Su15nek nincs gá,és külső függesztéssel vitte a rakétáit)
MiG25 egy nagy sebességű és magasságú elfogó,párjuk a félbehagyott F108 és F12 gépek-csak azoknál gyengébb valamivel.(csak az F108 végül meg se épült,F12 meg prototipus szinten törölve lett,mint feleslegesek)
F14 és a MiG31 nagy hatósugarú rakétafegyverzetű járöröző területvédelmi vadászok.Egy másfajta koncepció,mint a MiG25 gyors elfogó harcmódja.
F14 ugyan az F15/16,MiG29/Su27 gépekhez képest sokkal rosszabbul manőverezett,de azért a MiG23M/MF gépeket gyakorlatban,háborúban bizonyitottan ki tudták manőverezni-ami azt illeti,az iraki Mirage F1ekkel is fel tudták venni a versenyt manőverezésben.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 375
55 052
113
Dehogy méret és funkciók szerint is tiszták legyenek a repülőgép kategóriák:
F-5/MIG-21/Mirage III/F-104/Draken
F-16/MIG-23/Mirage F1/Gripen/Mirage 2000/Vigen/Jaguar
F-18/MIG-29/Rafale/EF 2000
F-15/Szu-27
F-14/MIG-25/MIG-31
F-111/Tornado/Szu-24/A-6 Intruder
A-10/Corsair/Jaguar/Szu-17/Szu-25
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Negan and LMzek 2.0