Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Kb ez így egyszerre.
A homlokgéppuska hatékonysága valaho la kriminális és a nevetséges között mozgott, célkeresés borzalmas, megfigyelés borzalmas, kilövési szög iszonyat korlátozott - és mindezt teszi ott ,ahol a legerősebb a páncél. A gaz gyalogos meg oldalról/hátulról szereti megközelíteni a vasat. Nem is meglepő, hogy azokba a harckocsikba, amelyekbe alapvetően nem terveztek rádiót, jellemzően nem terveztek homlokgéppuskát sem (pl BT, T26 vagy a nagy ős, a Vickers, fejből kb az összes francia vas).
ÉRtelmeszerűen ahogy javult a rádiók minősége, a rádiókezelő pozíciója feleslegessé vált - és ez a nagy dolog: nem véletlen küzdöttek - és küzdenek - a mai napig az oroszok a töltőgéppel, minusz egy személyzet iszonyat nagy sűlymegtakarítást jelenthet, tonnákat a páncélban, köbmétereket a hasznos térben - szóval lehet súlycsökkenteni és mindefélét - lásd felntebb, lőszert- berakni a felszabadult helyre.
Az már csak hab a tortán, hogy a homlokpáncél szerkezetét így lehet erősíteni, nem is beszélve a megmunkálásáról - szép példa a pl a Párducok homloklemeze, amibe a géppuska miatt kellett bevágni, minden egyéb már a tetőn figyelt.
Köszi a válaszokat!
Igazság szerint pont ezen gondolkoztam, hogy a mondjuk '40 után tervezett hk-k esetében nem lett volna-e célravezetőbb elhagyni a homlok gépuskát és az 5. legénységi tagot. A rádiót megkapja a parancsnok (-), egy legénységi taggal kevesebb van (+); nagyobb tér/kissebb-könnyebb hk (+). Első ránézésre nekem a pozitívok nagyobbnak tűnnek. Jót tett volna pl a Párducnak; M4-nek az a - x t vagy akár csak néhány - 100 kg is.
Más: Van arról (elérhető) tanulmány/elemzés/cikk hogy a szovjet hk-k kialakítása (gyenge negatív ágyú kitéríthetőség, szűk küzdőtér) mennyire volt hátrány a gyakorlatban. Itt is a II vh (+korai hidegháború) időszakában készült típusok érdekelnének. Ha nagyon bután csak a számokat nézem össze: IS-2 mod 44 vs. Párduc hasonló tömeg az előbbi számomra mégis védettebbnek tűnik ill. a 122 mm is impozánsabb a 75 mm-nél. Vagy a T-54/55 vs M46 hasonló a helyzet.
Pontosan meg nem mondom, de a "jó" harctéri rádiók úgy kb 44/45, de inkább 1950 környékén jelentek meg - mindaddig a rádiós nem ártott.
Tanulmány/elemzés cikk meg van ezer. Azonban jelenleg általánosságban az a konszenzus, hogy a legfontosabb a kiképzés, a gyakorlat és az adott szituáció - minden más már inkább a nüansz környékén mozog (persze, értelmes keretek között, nem PzI vs T34).
A gyenge negatív lövegemelkedés jellemzően a szovjeteket nem zavarta, lévén harckocsit védelemben, lesállásban nem igazán használtak. A szűk küzdőtér az úgy kb a mai napig problémás - pár óra a vasban és minden bajod van. Nem segíti a harcértéket, az bizonyos, főképp ha valamit csinálni is kell benne (pl.: harcolni).
IS2 vs PzV nem igazán összehasonlítható szerintem. Nagyon más kávéház.
El lehet gondolkozni azon pl, hogy a rádiós elhagyása mekkora tömegcsökkenést eredményezhet - illetve itt páncélnövekedést, de rögötn ott a cc 25 lőszer kérdése, ami azért karcsú. Nem is beszélve a nagy löveg, nagy lőszer, alacsony tűzgyorsaság kérdésköréről, ami bár elsőre mintha megoldaná a lőszerkészlet problémáját, de valljuk be, nem optimális.
Valamit valamiért.
Is-2 vs. PzV: elfogadom nem egy szemlélet. Inkább a tömeg vonalon gondolkoztam el, mármint hogy hasonló tömeg mellett belefért a 122 mm-es (kevesebb lőszerrel). De ha már a képzelgés szintjén vagyunk: Is-2 122 mm ágyú pápá. Helyette mondjuk egy D-10-be, és így talán barátibb mennyiséget is el tudnak vinni skulóbol.
Leclerc:
V8X 1500, nyolchengeres turbódízel, 16480 köbcentis, 1500 LE/2500 fordulaton, 4850 nm/1700 fordulaton
(A motor érdekessége (ha jól értem a francia leírást), hogy van egy 9 KW-s teljesítményű APU gázturbinája is, amely menet közben turbófeltöltőként funkcionál! Ezért ilyen erős a motor a lökettérfogatához képest)
Az új 2017.01-es Haditechnikában van egy cikk erről a motorról.Úgy hívják a módszert: hyperbar feltöltés. Valóban egy Turbomeca TM 307B gázturbina múködik együtt a diesellel, menet közben turbófeltöltőként (álló helyzetben APU-ként) és a teljesítmény titka, hogy ritka magas 7,5bar-os töltőnyomással megy a motor. Kíváncsi lennék a beletervezett üzemórák számára...
Az új 2017.01-es Haditechnikában van egy cikk erről a motorról.
Kíváncsi lennék a beletervezett üzemórák számára...
A 2 ütemű dizeleknek soha nem értettem miért áldozott le a harckocsikba.
The tropicalised Leclerc is optimised for tropical and desert conditions to meet the requirement of the UAE. A new powerpack and diesel auxiliary power unit has been installed and the hull is extended at the back to accommodate the powerpack and larger fuel tanks. The Euro Powerpack has the MTU 883 V-12 diesel engine providing 1,500hp, coupled with Renk HSWL295 TM automatic transmission.Tudtommal az Emirátusok német dízellel kérték pont emiatt.
Köszönöm ismerem a két ütemű dizelek előnyeit hátrányait dióhéjban jól osszefoglaltad a hátrányokat úgy minden változatot egybevonva.A japán Type 90-ben és az átmotorizált M109-ben kétütemű van. Okok többfélék lehetnek. Egyrészt az alsó holtponti átöblítés mindenképpen igényli a kompresszor alkalmazását (emellett lehet MÉG turbó is), ha az a cél, hogy azonos lökettérfogatból nagyobb legyen a teljesítmény a kétszeres munkaütemszám elzabálja az üzemórát, , és a dupla munkaütemszám növelheti az egységnyi motortérfogatból felszabaduló veszteséghő (heat rejection) mennyiségét, ami kenési és hűtési gondokat vethet fel. Éppen ez utóbbi miatt a rendkívül tömör építésű Armata X-motor élettartamára is kíváncsi leszek.
Köszönöm ismerem a két ütemű dizelek előnyeit hátrányait dióhéjban jól osszefoglaltad a hátrányokat úgy minden változatot egybevonva.
Éppen ezért nem értem miért kopott ki hiszen számos előnye van a két utemu motoroknak ami előnyök szamott tevoen befolyasolhatnak a tervezők szabadságát... a nagyobb uzemanyagfogyadztas ha cc re vezetjük jelentősen nagyobb de Le re vetítve ez már koránt sem igaz. A 2ütemű motorok le re vetitve jóval konnyebbek 4utemu tarsaiknal de meg cc re is... a kompresszor valóban bonyolitja az eroforrast de kompresszor általában a 4 utemu hk mitoroknal is megtalálható de egy 2utemu kompresszoros erofirras meg mindig sokkal egyszerűbb mint 1 4ütemű kompresdzor nélküli... a plusz ho elvezetesere hutesere meg a 4ütemű tarsaiknal se forditottatak tul nagy gondot lasd t72 hopellengazora (hat apszolut nem bonxolitottak tul s dolgot es nem is sokat er csupan annyit csinál hogy a kiaramlo gazok nem egy iranyba egy szogbe hagyjak el a kipufogo rendszert.... meg ha az odavezeto kipufogo rendszer komolyabb holeadasra odafigyeltek volna... tehát egy 2utemu motor alkalmazása esetén kénytelenek lettek volna komolyabb hutesi köröket kialakítani úgyhogy valószínűleg sokkal jobb hokeppel rendelkezett volna mint így hogy annyira nem szükséges pelengator oszt jó napot
A működési mód miatt nem biztos, hogy nagyobb a fajlagos fogyasztás, mert itt nincs nyitott gázcsere, mint 2T benzinesnél.Azonos LE mellett nagyobb a kétütemű fogyasztása ez bőven elég ahhoz,hogy ne használják.