Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 233
33 705
113
persze, aztán majd ide jár potyázni a Rheinmetall...:D
lenne egy kérdésem ami ide off de mégis érinti a témát (a csatahajókat hogy hegesztették?) ott is elég vastag páncéllemezekkel dolgoztak (igaz hogy rétegesen) de egy egy réteg i elég vastag darab lehett. és elég nagy behatásoknak kellett ellenálniuk folyamatosan... (és ez ugye nem ma vólt.)
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 763
17 841
113
lenne egy kérdésem ami ide off de mégis érinti a témát (a csatahajókat hogy hegesztették?) ott is elég vastag páncéllemezekkel dolgoztak (igaz hogy rétegesen) de egy egy réteg i elég vastag darab lehett. és elég nagy behatásoknak kellett ellenálniuk folyamatosan... (és ez ugye nem ma vólt.)
az első hegesztett hajók a Liberty-osztály tagjai voltak. Ez azért is híres, mert ebből a hajósorozatból elég sok tört el keresztben.. Ennek az volt az oka, hogy a hegesztés hatására mindig maradnak belső feszültségek, illetve az akkori idők hegesztési és anyagszerkezeti tudása nem volt ilyen magas szintű, így nem tudták, hogy az anyag a belső feszültségek hatására és hideg idő együttesével dinamikus terhelésnél eltörik - így törtek el a hajók keresztben. (vagy volt Répcelakon később egy súlyos ipari katasztrófa...)

Az akkori idők hegesztéstechnikája a dinamó volt és a mai bevontelektródás kézi ívhegesztést alkalmazták. Fel volt állványozva a hajó és jó sok ember hegesztett elektródával. A világháború vége felé kezdték el a szovjetek a fedőpor alatti hegesztést.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 047
113
lenne egy kérdésem ami ide off de mégis érinti a témát (a csatahajókat hogy hegesztették?) ott is elég vastag páncéllemezekkel dolgoztak (igaz hogy rétegesen) de egy egy réteg i elég vastag darab lehett. és elég nagy behatásoknak kellett ellenálniuk folyamatosan... (és ez ugye nem ma vólt.)
Azokat felcsavarozták (az övpáncélt).
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 763
17 841
113
És egy ilyen titán-wolfrám kindertojásnak milyen előnye lehet egy 550-600 hb-s acélhoz képest?
az, hogy a kindertojás mindkét részét lehet adott esetben gázban cementálni és a keménysége 3x lesz a 600HB-s acélhoz képest, de nem annyira nehéz a titán miatt.

A wolfram sűrűsége kb. 19,5kg/m3, a titáné 4,7kg/m3, így megfelelő aránnyal lehet szerkezeted, ami nem sokkal nehezebb, mint az acél, de 3x keményebb, plusz egy jelentős részének az olvadáspontja az acél olvadáspontjának majdnem a duplája.
 
S

speziale

Guest
az, hogy a kindertojás mindkét részét lehet adott esetben gázban cementálni és a keménysége 3x lesz a 600HB-s acélhoz képest, de nem annyira nehéz a titán miatt.

A wolfram sűrűsége kb. 19,5kg/m3, a titáné 4,7kg/m3, így megfelelő aránnyal lehet szerkezeted, ami nem sokkal nehezebb, mint az acél, de 3x keményebb, plusz egy jelentős részének az olvadáspontja az acél olvadáspontjának majdnem a duplája.
Akkor nagyon legagyizva lehet azt mondani hogy egy 10mm-es titán-wolfram lap kb olyan mintha 30mm hhs acéllap lenne a páncélban?
 
  • Hűha
Reactions: ogretankHU

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
Alapvető gondom a 3d nyomtatott alkatrészekkel, hogy az anyagot is te gyártod. Nem tudod kihasználni sem az alakítási textúra szilárdságnövelő hatását, sem hőkezelni nem tudod közben.
Miért ne tudnád hőkezelni közben?
A másik előnye a nyomtatott páncéllemeznek, hogy tetszőleges térbeli struktúrát tudsz adni fémnek a felületen belül. Erre nem additív technológiával vagy nincs lehetőség, vagy irgalmatlanul drágán. Tegyük fel, kap egy többrétegű méhsejt szerkezetet belülről az acéllemez. Ezzel el tudsz érni nagy szilárdságot, ugyanakkor a belül lévő zárt levegő sejtektől kapsz egy másodlagos tulajdonságot is, mégpedig rendelkezni fog a szerkezet az üreges páncélzat tulajdonságaival is.
Szerintem térjünk vissza erre 2-3 év múlva! ;)
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
T-62: 1.00
T-64A: 1.50
Leo1A4: 1.50
M60A2: 2.20
KUB: 3.0
HAWK: 7.88

A szomszéd füve mindig zöldebb?
Azért érdekelne, milyen metodika hozta ezeket ki.
Nem sok mindent tudhattak a Starship-ről az biztos, vagy túl jó volt a dezinfó... :D

De a T-10M 1.51-e is meglepő, még ha 0.01-el is hozták ki jobbnak mint a T-64A/korai T-72-őt. Valamelyik vezérlőelvtárs azon szolgálhatott.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 047
113
Sima titán lapra van TE értékem.
Miközben az RHA 7.83g/cm³, addig a titán 4.5g/cm³, miközben 80-90% RHA-nak felel meg.
Szóval sokkal könnyebb, de cserébe sokkal drágább mint az RHA.

Volfrám lapra meg 1.44 TE értéket írnak,
A németeknek van pénz tankra...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 060
113
elhiszem, nekem sem volt a szívem csücske az anyagtanszék - pedig szerintem az egyik legszebb szakirány

Pedig tényleg az egyik legérdekesebb tudomány. De azon a szinten ahogyan te érted, itt nem érti senki (szerintem)

Neked talán mond ez a szabadalom valamit:

Szovjet BT-70Sh szabadalma van a linken. (elvileg)
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 216
113
Elektrosalakos hegesztés:

Akkor kezdésnek egy elrendezésvázlat:

629d6ff3cee4ef58cd94e8482f46d661.png


Röviden: Fogsz két vastag lemezt, hézaggal összeilleszted, majd a két oldaláról és alul vízhűtéses rézlemezeket erősítesz fel. Ebbe az előkészített formába bevezeted a huzalelektródát (vagy huzalelektródákat) amit köré előzőleg salakot kell vezetni. A huzalelektródákra ráküldött áram fogja előbb a salakot megolvasztani. Fontos megjegyezni, hogy ez nem ívhegesztés, az ív csak a kezdetén kell. Az olvadt salak ekkor már folyadék, így az ellenállása is lecsökken, majd az ív kialszik és szépen olvad tovább a salak, a huzalelektróda és az alapanyag is.

A rézlemez ahhoz kell, hogy a salakot - és így a varratot a helyén tartsa és segít hűteni az ömledéket. Ez amiatt kell, mert egy hatalmas ömledék van, ami nagyon lassan hűl le, emiatt a varrat mechanikai tulajdonságai az első körben rosszak - a hosszú lehűlési idő miatt a szemcsék erőteljesen eldurvulnak, megnőnek. Emiatt a szilárdság és a szívósság egyaránt lecsökken, a ridegtörési veszély megnő.

Ezen úgy lehet leginkább segíteni, hogy a lehető legkisebb varratkeresztmetszetet kell előállítani, viszont az ömledék viszkozitását is figyelni kell, különben kötéshiba lesz. A szívóssági gondokat főként a nikkel-ötvözésű hegesztőanyaggal lehet javítani, csak a nikkel lerontja az ömledék viszkozitását, emiatt nagyobb hézag kell, ami miatt nagyobb lesz a hegesztésből származó deformáció, illetve több idő van a szennyezésnek dúsulni a varrat közepén - ami már minimális kén-tartalom mellett is melegrepedést okoz.

Szintén gond, hogy a réz is reakcióba lép, ami ridegtörést okozhat.

Megfelelő trükkökkel amúgy kézben tartható feladat. A kezdeti gondok után 200-250mm-es anyagokat hegesztettünk viszonylag jó mechanikai tulajdonságok mellett össze.
Köszi a magyarázatot!
Még egy kérdés: milyen esetekben használják ezt az elektrosalakos hegesztést? És hogy ne legyen annyira off, harckocsigyártásnál szerinted előfordul?
 

Cevat

Well-Known Member
2020. október 22.
1 093
2 857
113
Ozymandias.Nagyra értékelem a metallurgiai ismereteidet,de a Liberty-osztály elött már tíz évvel készült hajóosztály hegesztéssel.A német zsebcsatahajók (1929-től) teljesen hegesztett kivitelűek voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 763
17 841
113
Köszi a magyarázatot!
Még egy kérdés: milyen esetekben használják ezt az elektrosalakos hegesztést? És hogy ne legyen annyira off, harckocsigyártásnál szerinted előfordul?
Hol használják?

Manapság javítottak rajta, a reaktorépítésnél meg a nehéz (150 tonna felett) nálunk is előjön.

Harckocsin a torony vastag öntvényeinél tudom elképzelni, bár ahogy írtam, a Challanger-nél már elektronsugaras hegesztés volt vákuumkamrában.

A lemezeket simán, kézzel hegesztik, kétoldali tompavarrattal.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 763
17 841
113
Ozymandias.Nagyra értékelem a metallurgiai ismereteidet,de a Liberty-osztály elött már tíz évvel készült hajóosztály hegesztéssel.A német zsebcsatahajók (1929-től) teljesen hegesztett kivitelűek voltak.
Köszi a kiegészítést. Úgy emlékeztem, hogy ezek még részben hegesztett/szegecseltek voltak - de már jóval kevesebb szegecseléssel.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 763
17 841
113
Pedig tényleg az egyik legérdekesebb tudomány. De azon a szinten ahogyan te érted, itt nem érti senki (szerintem)

Neked talán mond ez a szabadalom valamit:

Szovjet BT-70Sh szabadalma van a linken. (elvileg)
Combos, nemesíthető, finomszemcsés acél, extrém alakítással. Mondjuk a mikroötvözők összetétele meg mennyisége is érdekes - első blikkre keveslem a nikkelt, de szerintem felmennek 3%-ig is.

Mondjuk a varrat mechanikai tulajdonságaira kívancsi lennék...
 
  • Tetszik
Reactions: Kalormen and fip7