Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
Ide írom, mert itt olvassa el mindenki.

Sokat megy a vita, hogy minek mi a magyar neve. Ezek az aktuálisan érvényben lévő terminológia szerinti meghatározások:

Harcjármű:
Olyan katonai gépjármű, amely a harc közvetlen megvívásához szükséges fegyverzettel v. a harcjárművön kívüli fegyverek irányítására szolgáló berendezésekkel szereltek fel. Megj.: a harcjárművek csoportjába tartoznak azok a gépjárművek is, amelyek fegyverzetük nincs, de közvetlenül részt vesznek a harc megvívásában (a mozgó harcálláspont eszközei, hídvető harckocsi stb.). A járművek kerekesek v. lánctalpasok lehetnek.

Páncélozott harcjármű:
Azoknak a gépjárműveknek a gyűjtőneve (csoportja), amelyeket a személyzet védelme céljából páncéllemezekkel burkolnak, v. amelynek járműteste teljes egészében páncélból készül. Megj.: a páncéllemezek védenek a lövészfegyverek tüze, a tüzérségi gránátok repeszdarabjai ellen. Ugyanakkor jelentős a védelmük a hő- és a radioaktív sugárzással, valamint az atomrobbanást követően fellépő, az emberi szervezetre káros más hatásokkal szemben. A páncélozott harcjárművek csoportjába tartozik a harckocsi, a páncélozott felderítő harcjármű, a páncélozott lövész-harcjármű és a páncélozott szállító harcjármű (stb*). A páncélozott harcjárművek legjellemzőbb tulajdonsága a mozgékonyság, az (tűz**) erő és a védettség. A páncélozott harcjárművek nagy része úszóképes.

Gyalogsági harcjármű GYHJ:
Páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott kerekes v. lánctalpas harcjármű. Megj.: kezelőszemélyzete általában két-három fő, emellett hat-tíz felfegyverzett katona szállítására alkalmas. Alkalmazás szempontjából két változatot különböztethetünk meg: a lövészpáncélost és a páncélozott szállító harcjárművet.

Lövészpáncélos:
Közepes Páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott általában lánctalpas harcjármű. Megj. : rendeltetése a lövészkatonák szállításán kívül a közelharcban nyújtott közvetlen tűztámogatás. Fegyverzetét gépágyú, esetleg ágyú, ill. irányított páncéltörő rakéták alkotják. Tömege meghaladhatja a 25 t-t.

Páncélozott szállító harcjármű PSZH:
Könnyű páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott, általában kerekes harcjármű. Megj.: alapvető rendeltetése felfegyverzett lövészkatonák szállítása. A közelharcban való részvétele nem jellemző. Fegyverzetét nehéz-géppuska, ill. gépágyú alkotja, tömege 10-15 t között mozog.

IFV (Infantry Fighting Vehicle)= Lövészpáncélos
APC (Armoured Personnel Carrier)= PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű)
Az MRAP pedig a gyalogsági harcjárművekhez tartozik.

Jól látható, hogy a harcjármű a legnagyobb halmaz (szartól a repülőig minden beletartozik). Ennek részhalmaza a páncélozott harcjármű. Az előbbinek részhalmaza a gyalogsági harcjármű, aminek két részhalmaza a lövészpáncélos és a páncélozott szállító harcjármű.


Nem meglepő módon ez 99%-ban azzal van fedésben amit krisss és én mantrázunk.

,* az én személyes kiegészítésem.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 813
4 986
113
„Fekete Kígyó”, és a „Rózsaszín Párduc” - harckocsi harcászat a Balkánon

Bevezetés


Majdnem pontosan 30 évvel ezelőtt, 1991 decemberében, alig 100km-re a magyar határtól zajlott egy harckocsi ütközet, melynek tétje Zágráb lehetséges elfoglalása volt a szerb erők által…

2021-10-14-11-04-44-Armor-Magazine-all-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg


A horvát védelem

Amint az a B. térképen látható, Zágráb horvát védelmének kulcsa a Kupa folyó volt, amely Karlovac-tól keletre, Sisak-ig futott. A Zágrábtól mintegy 30-40 kilométerre délre fekvő folyó jelentette a legerősebb természetes akadályt a város és a szerbek között. Ezen túl a dombos és kissé erdős terep még mindig jó védelmi terep volt, de nem annyira, mint maga a folyó. Elvesztése súlyos csapás lenne a fiatal horvát nemzet számára, és hasonló lenne ahhoz, ahogyan a németek 1945-ben Berlin védelme során elvesztették az Oderát a szovjet hadsereggel szemben.

A horvátok három ZNG (Zborne Narodne Gardiste vagy Nemzeti Gárda) dandárt (a 101., 102. és 103.) telepítettek a folyó mentén. A dandárok szervezete és összetétele némileg változott, de általában négy gyalogos zászlóaljba szerveződtek, zászlóaljanként körülbelül 350 fővel. Minden dandár rendelkezett legalább egy tüzér üteggel. A tüzérségi eszközök a második világháborús szovjet 76 mm-es ZiSz-3 könnyűágyútól az amerikai 105 mm-es tarackokig, amelyeket az Egyesült Államok még évekkel ezelőtt adományozott az egykori Jugoszláviának. Ezek a dandárok alapvetően gyalogos vagy lövész dandárok voltak, kis számú páncéltörő fegyverzettel.

Ezen kívül voltak különböző független alegységek, amelyek ezt a három dandárt támogatták. A horvátok egyetlen nagyobb kaliberű tüzér üteggel rendelkeztek, amit négy elavult vontatott 203 mm-es M-115-ös tarack alkotott amelyeket az Egyesült Államok 40 évvel korábban adományozott Jugoszláviának.

Horvát páncélosok

bc14e5cc088589f92f9ffa7eea9551f3-1.jpg


A horvátok legfontosabb tartaléka a 2. OMB (Oklopni Mehanizirane Bataljuna vagy gépesített zászlóalj) volt, amely körülbelül 600 emberből, 34db T-55A harckocsiból, egy M-84 harckocsiból (jugoszláv gyártmányú T-72M), négy BTR-50PK páncélozott vezetési pontból, 17db BVP M-80A jugoszláv gyártmányú gyalogsági harcjárműből, 23db M-60P páncélozott szállító harcjárműből, öt darab BTR-60-ból, két M-36B2 Jackson 90 mm-es páncélvadászból (II. világháborús!), két 2Sz1 Gvozgyika 122 mm-es önjáró tarackból, két ZSzU-57-2 önjáró légvédelmi gépágyúból, egy M-7 Priest 105 mm-es önjáró tarackból (szintén egy 50 éves amerikai dinoszaurusz), valamint egyéb páncélozatlan járművekből állt.

A 2. OMB változatos felszerelése hűen tükrözte a horvátországi és bosznia-hercegovinai konfliktusban résztvevő felek által üzemeltetett páncélozott harcjárművek típusait. Számtalan olyan alkalom volt, amikor kézi lézer távolságmérővel rendelkező, II. világháborús T-34/85-ösök harcoltak 50 éves Shermanok mellett.

A zászlóalj szervezete alapvetően négy páncélozott gépesített századból, egy felderítő szakaszból és egy önjáró tüzér ütegből állt. A 2. OMB a ZOGZ (Zapovjednistvo Obrana Grada Zagreb vagy Zágráb Város Védelmének Parancsnoksága) közvetlen parancsnoksága alá tartozott, és az egyetlen horvát páncélos egységként szolgált a főváros védelmében.


a folytatásban következik a szerb haderő...
OFF Ígéretes... utólag akár egy cikket is össze lehet majd kalapálni belőle. Asimov Alapítványa is folytatásos novellaként jelent meg anno :)
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 634
3 914
113
Csak nézdd meg ezt a videót. Majdnem 3 kilométer a távolság, és a terroristáknak esélyük nincs a menekvésre. Pedig egy ember igen kicsi cél egy hk-hoz képest...
Szia,

Szerintem az ember a sokkal nagyobb cel ebben az esetben!
Indoklas: en a videon azt latom, hogy a lovedekek NEM talaljak el az embereket, hanem melle lonek. De termeszetesen ezeknek a loszereknek hatalmas repeszhatasa van, ezert boven megsemmisitik a celt igy is. Szoval minden ember soktiz meter atmeroju cel.

Ezzel szemben ha ennyivel mellelonek egy harckocsinak, akkor nem megsemmisitik, csak megrongaljak.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Ide írom, mert itt olvassa el mindenki.

Sokat megy a vita, hogy minek mi a magyar neve. Ezek az aktuálisan érvényben lévő terminológia szerinti meghatározások:

Harcjármű:
Olyan katonai gépjármű, amely a harc közvetlen megvívásához szükséges fegyverzettel v. a harcjárművön kívüli fegyverek irányítására szolgáló berendezésekkel szereltek fel. Megj.: a harcjárművek csoportjába tartoznak azok a gépjárművek is, amelyek fegyverzetük nincs, de közvetlenül részt vesznek a harc megvívásában (a mozgó harcálláspont eszközei, hídvető harckocsi stb.). A járművek kerekesek v. lánctalpasok lehetnek.

Páncélozott harcjármű:
Azoknak a gépjárműveknek a gyűjtőneve (csoportja), amelyeket a személyzet védelme céljából páncéllemezekkel burkolnak, v. amelynek járműteste teljes egészében páncélból készül. Megj.: a páncéllemezek védenek a lövészfegyverek tüze, a tüzérségi gránátok repeszdarabjai ellen. Ugyanakkor jelentős a védelmük a hő- és a radioaktív sugárzással, valamint az atomrobbanást követően fellépő, az emberi szervezetre káros más hatásokkal szemben. A páncélozott harcjárművek csoportjába tartozik a harckocsi, a páncélozott felderítő harcjármű, a páncélozott lövész-harcjármű és a páncélozott szállító harcjármű (stb*). A páncélozott harcjárművek legjellemzőbb tulajdonsága a mozgékonyság, az (tűz**) erő és a védettség. A páncélozott harcjárművek nagy része úszóképes.

Gyalogsági harcjármű GYHJ:
Páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott kerekes v. lánctalpas harcjármű. Megj.: kezelőszemélyzete általában két-három fő, emellett hat-tíz felfegyverzett katona szállítására alkalmas. Alkalmazás szempontjából két változatot különböztethetünk meg: a lövészpáncélost és a páncélozott szállító harcjárművet.

Lövészpáncélos:
Közepes Páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott általában lánctalpas harcjármű. Megj. : rendeltetése a lövészkatonák szállításán kívül a közelharcban nyújtott közvetlen tűztámogatás. Fegyverzetét gépágyú, esetleg ágyú, ill. irányított páncéltörő rakéták alkotják. Tömege meghaladhatja a 25 t-t.

Páncélozott szállító harcjármű PSZH:
Könnyű páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott, általában kerekes harcjármű. Megj.: alapvető rendeltetése felfegyverzett lövészkatonák szállítása. A közelharcban való részvétele nem jellemző. Fegyverzetét nehéz-géppuska, ill. gépágyú alkotja, tömege 10-15 t között mozog.

IFV (Infantry Fighting Vehicle)= Lövészpáncélos
APC (Armoured Personnel Carrier)= PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű)
Az MRAP pedig a gyalogsági harcjárművekhez tartozik.

Jól látható, hogy a harcjármű a legnagyobb halmaz (szartól a repülőig minden beletartozik). Ennek részhalmaza a páncélozott harcjármű. Az előbbinek részhalmaza a gyalogsági harcjármű, aminek két részhalmaza a lövészpáncélos és a páncélozott szállító harcjármű.


Nem meglepő módon ez 99%-ban azzal van fedésben amit krisss és én mantrázunk.

,* az én személyes kiegészítésem.
Nekem is szimpatikusabb a lövészpáncélos, mint a gyhj.
Viszont a Hadtudományi Lexikonban csak részben találtam így. A lövészpáncelos pont nem látom.
Honnan van?
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
T

Törölt tag 1945

Guest
Ide írom, mert itt olvassa el mindenki.

Sokat megy a vita, hogy minek mi a magyar neve. Ezek az aktuálisan érvényben lévő terminológia szerinti meghatározások:

Harcjármű:
Olyan katonai gépjármű, amely a harc közvetlen megvívásához szükséges fegyverzettel v. a harcjárművön kívüli fegyverek irányítására szolgáló berendezésekkel szereltek fel. Megj.: a harcjárművek csoportjába tartoznak azok a gépjárművek is, amelyek fegyverzetük nincs, de közvetlenül részt vesznek a harc megvívásában (a mozgó harcálláspont eszközei, hídvető harckocsi stb.). A járművek kerekesek v. lánctalpasok lehetnek.

Páncélozott harcjármű:
Azoknak a gépjárműveknek a gyűjtőneve (csoportja), amelyeket a személyzet védelme céljából páncéllemezekkel burkolnak, v. amelynek járműteste teljes egészében páncélból készül. Megj.: a páncéllemezek védenek a lövészfegyverek tüze, a tüzérségi gránátok repeszdarabjai ellen. Ugyanakkor jelentős a védelmük a hő- és a radioaktív sugárzással, valamint az atomrobbanást követően fellépő, az emberi szervezetre káros más hatásokkal szemben. A páncélozott harcjárművek csoportjába tartozik a harckocsi, a páncélozott felderítő harcjármű, a páncélozott lövész-harcjármű és a páncélozott szállító harcjármű (stb*). A páncélozott harcjárművek legjellemzőbb tulajdonsága a mozgékonyság, az (tűz**) erő és a védettség. A páncélozott harcjárművek nagy része úszóképes.

Gyalogsági harcjármű GYHJ:
Páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott kerekes v. lánctalpas harcjármű. Megj.: kezelőszemélyzete általában két-három fő, emellett hat-tíz felfegyverzett katona szállítására alkalmas. Alkalmazás szempontjából két változatot különböztethetünk meg: a lövészpáncélost és a páncélozott szállító harcjárművet.

Lövészpáncélos:
Közepes Páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott általában lánctalpas harcjármű. Megj. : rendeltetése a lövészkatonák szállításán kívül a közelharcban nyújtott közvetlen tűztámogatás. Fegyverzetét gépágyú, esetleg ágyú, ill. irányított páncéltörő rakéták alkotják. Tömege meghaladhatja a 25 t-t.

Páncélozott szállító harcjármű PSZH:
Könnyű páncélvédelemmel és fegyverzettel ellátott, általában kerekes harcjármű. Megj.: alapvető rendeltetése felfegyverzett lövészkatonák szállítása. A közelharcban való részvétele nem jellemző. Fegyverzetét nehéz-géppuska, ill. gépágyú alkotja, tömege 10-15 t között mozog.

IFV (Infantry Fighting Vehicle)= Lövészpáncélos
APC (Armoured Personnel Carrier)= PSZH (Páncélozott Szállító Harcjármű)
Az MRAP pedig a gyalogsági harcjárművekhez tartozik.

Jól látható, hogy a harcjármű a legnagyobb halmaz (szartól a repülőig minden beletartozik). Ennek részhalmaza a páncélozott harcjármű. Az előbbinek részhalmaza a gyalogsági harcjármű, aminek két részhalmaza a lövészpáncélos és a páncélozott szállító harcjármű.


Nem meglepő módon ez 99%-ban azzal van fedésben amit krisss és én mantrázunk.

,* az én személyes kiegészítésem.

BVP-M-80.jpg


@dudi -nak meg @krisss -nek nyilván igaza van a jelenleg használt honvédségi szakszavakkal kapcsolatban.

Amiért a sorozatban viszont én mégis a "gyalogsági harcjármű" névvel illetem a BVP M-80-ast, az az hogy a típusjelzésben a BVP a Borbeno Vozilo Pješaštva
rövidítés szó szerinti fordítása - gyalogsági harcjármű.

Az hogy ezek a kategorizálások mennyire gyakran változnak, arra jó példa az 1990-es CFE szerződés, a mely a jármű tömege helyett annak fő fegyverzetének kalibere alapján különböztette meg őket, ami persze szintén csak egy hülye jogászkodás volt.

Az oroszoknak persze a konkrét kategorizálás eldöntéséhez nincs szüksége mérlegre mint nekünk, elég csak a jármű típusjelét ismerniük:
BMP - Боевая Машина Пехоты - gyalogsági harcjármű (szó szerinti fordításban)
BTR - Броневой ТРанспортёр - páncélozott szállító (szó szerinti fordításban)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A szerb haderő

sajat-jna-1991-01.jpg


A Kupa túlpartján állomásoztak a JNA (Jugoslovenska Narodna Armija - Jugoszláv néphadsereg) és a szerb irreguláris erők, amelyek ugyanolyan változatos képet mutattak, mint a horvát oldal. (Amikor a szerb erőkre hivatkozom, akkor a JNA-t és más különböző irreguláris szerb erőket is értem alatta). A szerb erőkön belül alapvetően a JNA 5. katonai körzet parancsnokságának alakulatai szerepeltek, amelyek november elején kénytelenek voltak kivonulni a horvátországi laktanyáikból (azaz a zágrábi Tito marsall laktanyából, szintúgy más városokból, például Jastrobarsko-ból és Varazdin-ból). Az 5. katonai körzethez tartozott a 4. harckocsi és a 32. gépesített lövészdandár, két olyan egység, amely a szerb oldalon a páncélozott harcjárművek nagy részét alkotta. Ez körülbelül 160 harckocsiból állt, ezek több mint fele modern M-84-es (jugoszláv gyártású T-72M), valamint több mint 200 egyéb páncélozott járműből, például BTR-60 és BVP M-80A gyalogsági harcjárműből állt.

A szerb gyalogság nagy részét azonban a szerb irregulárisok adták. Ez bizonyult a szerb oldal gyenge láncszemének. A JNA-nak ezekre a tapasztalatlan irregulárisokra kellett támaszkodnia a Horvátországból és Szlovéniából származó sorkatonák helyettesítésére, akik korábban a JNA gyalogsági egységeinek nagy részét alkották. Összességében november végére mintegy 5500 irreguláris állt rendelkezésre a Kupa folyó elleni támadásokhoz.

A szerb fél másik nagy előnye a teljes légi fölény volt. Egy MIG-21BISz-ekből álló vadászrepülőszázaddal és két Jastreb és Galeb könnyű támadógépekből álló vadászbombázó századdal, amelyek a szomszédos boszniai Bihácsban és Banja Lukában állomásoztak, a szerbek anélkül támadhatták a horvát célpontokat, hogy a nem létező horvát légierő miatt aggódniuk kellett volna. A szerbeknek körülbelül 15 helikopterük is volt, többségük a MI-8 típusból. Mindez azt jelentette, hogy a horvátok számára nagyon nehéz időszak következett.

Támadás a Kupa-vonal ellen

Ez volt a horvátok általános helyzete a Kupa folyó mentén Sisak és Karlovac között 1991. december közepén. Ekkorra a JNA és a szerb irregulárisok megkezdték a horvát állások támadását. Teljesen értelmetlen lenne minden egyes akciót leírni; sok volt, és úgy tűnt, mindegyiknek ugyanazok a jellemzői. Sokkal hasznosabb, ha inkább egy ilyen összecsapásra, a Pisarovina körüli harcra összpontosítunk. Ez volt azon kevés harcok egyike, amelyek a horvát és a JNA harckocsi erői között zajlottak azon a télen a Kupa mentén, és kiváló példája a Balkán harckocsi hadviselésnek. Pisarovina egy kisváros, amely nagyjából félúton fekszik Karlovac és Sisak között (B térkép). Különös figyelmet érdemelt a ZOGZ részéről, mert a Kupa folyó mentén húzódó frontvonalak voltak a Zágrábhoz legközelebbi szerb állások.

A szerb irreguláris erőknek a JNA tüzérsége és légiereje segítségével október végén sikerült átkelniük a Kupa folyón, és a Jamnicka nevű kis falut elfoglalták. Aztán a horvát erők néhány nappal később visszaszorították őket a folyón túlra.

A Pisarovina környéki területet később megerősítették a horvát 102. ZNG dandár két századával, valamint a 2. OMB 3. harckocsi századával. A 3. harckocsi századot Pisarovinától körülbelül két kilométerre délkeletre, magától a Kupa-tól körülbelül három kilométerre helyezték tartalékba, azzal a feladattal, hogy ellentámadást indítson az esetleges folyón átkelő esetleges szerb előre nyomulás ellen. A védelem a Kupa folyó felett átívelő, sérült, de még álló kőhídra összpontosított. A század feladata fontos volt, mivel felismerték, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy a Kupa hídjánál szerb hídfőállást létesítsenek, amely ugródeszkaként szolgálhat a Zágráb felé irányuló jövőbeli hadműveletekhez.

2021-10-14-11-04-44-Armor-Magazine-all-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg


a folytatásban holnap a 3. harckocsi század ismertetése...
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Ez egyértelmű, de maga az alapelv ahogy a vh-ban működött, ma ugyanúgy él. Nem kevés német hk, a nehezek is estek áldozatául a SU, ISU-152 találatainak. Igaz, ehhez a találat esélyéhez közel kellett menniük, de ugye a modern technika segítségével ez ma valamivel optimálisabb lenne.
Már számoltuk egyszer, hogy irgalmatlan tűz sűrűség kellene ahhoz, hogy egyet közvetlen találat érjen.
A GPS vezérlésű lövedékekhez bazi pontos felderítési adat és rengeteg lövedék kellene, de ott még mindig sok a repidő miatti pontatlanság.
Nem véletlenül nem így harcolnak tank ellen.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 207
67 092
113
Már számoltuk egyszer, hogy irgalmatlan tűz sűrűség kellene ahhoz, hogy egyet közvetlen találat érjen.
A GPS vezérlésű lövedékekhez bazi pontos felderítési adat és rengeteg lövedék kellene, de ott még mindig sok a repidő miatti pontatlanság.
Nem véletlenül nem így harcolnak tank ellen.
Közvetett tűz esetén ez igaz is és feltételeztem is a külső felderítésből származó céladatokat amikkel számolhat a tűzvezetés , de közvetlen tűz esetén harckocsi egyenértékű munkát kellene csak elvégeznie a rendszereknek a fegyver paraméterei szerint.
 
K

kamm

Guest
A szerb haderő

sajat-jna-1991-01.jpg


A Kupa túlpartján állomásoztak a JNA (Jugoslovenska Narodna Armija - Jugoszláv néphadsereg) és a szerb irreguláris erők, amelyek ugyanolyan változatos képet mutattak, mint a horvát oldal. (Amikor a szerb erőkre hivatkozom, akkor a JNA-t és más különböző irreguláris szerb erőket is értem alatta). A szerb erőkön belül alapvetően a JNA 5. katonai körzet parancsnokságának alakulatai szerepeltek, amelyek november elején kénytelenek voltak kivonulni a horvátországi laktanyáikból (azaz a zágrábi Tito marsall laktanyából, szintúgy más városokból, például Jastrobarsko-ból és Varazdin-ból). Az 5. katonai körzethez tartozott a 4. harckocsi és a 32. gépesített lövészdandár, két olyan egység, amely a szerb oldalon a páncélozott harcjárművek nagy részét alkotta. Ez körülbelül 160 harckocsiból állt, ezek több mint fele modern M-84-es (jugoszláv gyártású T-72M), valamint több mint 200 egyéb páncélozott járműből, például BTR-60 és BVP M-80A gyalogsági harcjárműből állt.

A szerb gyalogság nagy részét azonban a szerb irregulárisok adták. Ez bizonyult a szerb oldal gyenge láncszemének. A JNA-nak ezekre a tapasztalatlan irregulárisokra kellett támaszkodnia a Horvátországból és Szlovéniából származó sorkatonák helyettesítésére, akik korábban a JNA gyalogsági egységeinek nagy részét alkották. Összességében november végére mintegy 5500 irreguláris állt rendelkezésre a Kupa folyó elleni támadásokhoz.

A szerb fél másik nagy előnye a teljes légi fölény volt. Egy MIG-21BISz-ekből álló vadászrepülőszázaddal és két Jastreb és Galeb könnyű támadógépekből álló vadászbombázó századdal, amelyek a szomszédos boszniai Bihácsban és Banja Lukában állomásoztak, a szerbek anélkül támadhatták a horvát célpontokat, hogy a nem létező horvát légierő miatt aggódniuk kellett volna. A szerbeknek körülbelül 15 helikopterük is volt, többségük a MI-8 típusból. Mindez azt jelentette, hogy a horvátok számára nagyon nehéz időszak következett.

Támadás a Kupa-vonal ellen

Ez volt a horvátok általános helyzete a Kupa folyó mentén Sisak és Karlovac között 1991. december közepén. Ekkorra a JNA és a szerb irregulárisok megkezdték a horvát állások támadását. Teljesen értelmetlen lenne minden egyes akciót leírni; sok volt, és úgy tűnt, mindegyiknek ugyanazok a jellemzői. Sokkal hasznosabb, ha inkább egy ilyen összecsapásra, a Pisarovina körüli harcra összpontosítunk. Ez volt azon kevés harcok egyike, amelyek a horvát és a JNA harckocsi erői között zajlottak azon a télen a Kupa mentén, és kiváló példája a Balkán harckocsi hadviselésnek. Pisarovina egy kisváros, amely nagyjából félúton fekszik Karlovac és Sisak között (B térkép). Különös figyelmet érdemelt a ZOGZ részéről, mert a Kupa folyó mentén húzódó frontvonalak voltak a Zágrábhoz legközelebbi szerb állások.

A szerb irreguláris erőknek a JNA tüzérsége és légiereje segítségével október végén sikerült átkelniük a Kupa folyón, és a Jamnicka nevű kis falut elfoglalták. Aztán a horvát erők néhány nappal később visszaszorították őket a folyón túlra.

A Pisarovina környéki területet később megerősítették a horvát 102. ZNG dandár két századával, valamint a 2. OMB 3. harckocsi századával. A 3. harckocsi századot Pisarovinától körülbelül két kilométerre délkeletre, magától a Kupa-tól körülbelül három kilométerre helyezték tartalékba, azzal a feladattal, hogy ellentámadást indítson az esetleges folyón átkelő esetleges szerb előre nyomulás ellen. A védelem a Kupa folyó felett átívelő, sérült, de még álló kőhídra összpontosított. A század feladata fontos volt, mivel felismerték, hogy nem engedhetik meg maguknak, hogy a Kupa hídjánál szerb hídfőállást létesítsenek, amely ugródeszkaként szolgálhat a Zágráb felé irányuló jövőbeli hadműveletekhez.

2021-10-14-11-04-44-Armor-Magazine-all-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg


a folytatásban holnap a 3. harckocsi század ismertetése...
1991-92 telen boven lattunk JNA hkt a hatart zarva a túloldalon, kb az Ivandarda-Ilocska-Beremend-Old-Dravaszabolcs egyik tevékenységünk az volt, hogy követtük a mozgásokat.
 
S

speziale

Guest
De az nagyon érdekes, hogy egy öreg magyar harckocsizó tiszttel készült interjúban ő is megjegyezte, hogy egyáltalán nem volt rossz, hogy kimaradt a T-62, mert nem hozott annyi ujat ami miatt megérte volna rendszeresíteni.

szerintem ez meglehetősen érdekes állítás annak fényében, hogy a T62-t igazán félelmetessé az apfsds lőszere tett, mivel azzal 1,5km-ig kompenzálni tudta a legnagyobb hátrányát, a szar optikáját
 
S

speziale

Guest
Már számoltuk egyszer, hogy irgalmatlan tűz sűrűség kellene ahhoz, hogy egyet közvetlen találat érjen.
A GPS vezérlésű lövedékekhez bazi pontos felderítési adat és rengeteg lövedék kellene, de ott még mindig sok a repidő miatti pontatlanság.
Nem véletlenül nem így harcolnak tank ellen.
nem véletlen találták ki a Bonus-t meg a Smart-ot....
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
BVP-M-80.jpg


@dudi -nak meg @krisss -nek nyilván igaza van a jelenleg használt honvédségi szakszavakkal kapcsolatban.

Amiért a sorozatban viszont én mégis a "gyalogsági harcjármű" névvel illetem a BVP M-80-ast, az az hogy a típusjelzésben a BVP a Borbeno Vozilo Pješaštva
rövidítés szó szerinti fordítása - gyalogsági harcjármű.

Az hogy ezek a kategorizálások mennyire gyakran változnak, arra jó példa az 1990-es CFE szerződés, a mely a jármű tömege helyett annak fő fegyverzetének kalibere alapján különböztette meg őket, ami persze szintén csak egy hülye jogászkodás volt.

Az oroszoknak persze a konkrét kategorizálás eldöntéséhez nincs szüksége mérlegre mint nekünk, elég csak a jármű típusjelét ismerniük:
BMP - Боевая Машина Пехоты - gyalogsági harcjármű (szó szerinti fordításban)
BTR - Броневой ТРанспортёр - páncélozott szállító (szó szerinti fordításban)
Igazából gyalogsági harcjármű a BVP M-80 a magyar terminológia szerint is, hisz minden lövészpáncélos gyalogsági harcjármű, de nem minden gyalogsági harcjármű lövészpáncélos. Tehát a magyar nevezéktan szerint is helyes ahogy írtad!
 
S

speziale

Guest
Emellet pedig volt hátránya is pl a kis tűzgyorsaság.

1) a gyakorlatban a kisebb tűzgyorsaság nem jelentett akkora hátrányt...mármint a valóságban az m60a1 sem igazán tudott 4-5-nél többet lőni percenként, 4-et meg a t62 is tudott

2) az a baj, hogy a szar optika miatt az apds-el a T55 hit probability-je meglehetősen szar...1500 méteren a T62 a 3bm4-el tudott 51%-ot, Heat-al meg 20%-ot.. ez alapján azt, hogy mit tudott a T55 apds-el én olyan 35% körülire tippelném...szóval hiába az alacsonyabb tűzgyorsaság az effektív tűzerő jóval kisebb...ráadásul gyanítom, hogy nekünk nem volt hozzá szuper 3bm3 wolframos aranyárú lőszer sem....vagyis a kill probabilty még sokkal kisebb a t55 esetén
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
1) a gyakorlatban a kisebb tűzgyorsaság nem jelentett akkora hátrányt...mármint a valóságban az m60a1 sem igazán tudott 4-5-nél többet lőni percenként, 4-et meg a t62 is tudott

2) az a baj, hogy a szar optika miatt az apds-el a T55 hit probability-je meglehetősen szar...1500 méteren a T62 a 3bm4-el tudott 51%-ot, Heat-al meg 20%-ot.. ez alapján azt, hogy mit tudott a T55 apds-el én olyan 35% körülire tippelném...szóval hiába az alacsonyabb tűzgyorsaság az effektív tűzerő jóval kisebb...ráadásul gyanítom, hogy nekünk nem volt hozzá szuper 3bm3 wolframos aranyárú lőszer sem....vagyis a kill probabilty még sokkal kisebb a t55 esetén
APFSDS-t se biztos, hogy kaptuk volna a T-62-höz. A 60-as években nyugaton nem sok erősen páncélozott cél volt, és ahogy írja a nemet tiszt is már látszott a T-72.
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
BVP-M-80.jpg


@dudi -nak meg @krisss -nek nyilván igaza van a jelenleg használt honvédségi szakszavakkal kapcsolatban.

Amiért a sorozatban viszont én mégis a "gyalogsági harcjármű" névvel illetem a BVP M-80-ast, az az hogy a típusjelzésben a BVP a Borbeno Vozilo Pješaštva
rövidítés szó szerinti fordítása - gyalogsági harcjármű.

Az hogy ezek a kategorizálások mennyire gyakran változnak, arra jó példa az 1990-es CFE szerződés, a mely a jármű tömege helyett annak fő fegyverzetének kalibere alapján különböztette meg őket, ami persze szintén csak egy hülye jogászkodás volt.

Az oroszoknak persze a konkrét kategorizálás eldöntéséhez nincs szüksége mérlegre mint nekünk, elég csak a jármű típusjelét ismerniük:
BMP - Боевая Машина Пехоты - gyalogsági harcjármű (szó szerinti fordításban)
BTR - Броневой ТРанспортёр - páncélozott szállító (szó szerinti fordításban)

Igen, a @dudi által megosztott definíció szerint kb. akkor a fórum közönségének több, mint 99% -a rosszul használja a terminológiai megnevezést az IFV -vel kapcsolatban. Ugyanis ez nemcsak oroszul (BMP - Боевая Машина Пехоты) jelenti a "gyalogsági harcjármű" -vet, hanem az angol "IFV (Infantry Fighting Vehicle)" is ennek feleltethető meg.

Lehet szerencsésebb lett volna a "lövészpáncélos" kifejezést az összefoglaló (IFV+APC+MRAP meg talán AFV) és általános kifejezésként bevezetni és a IFV/BMP vonalat meghagyni "gyalogsági harcjármű" -nek ...

Mindössze annyiból szerencsés a helyzet, hogy túl nagy "marhaságot" a laikus sem követ el amikor egy IFV -t "gyalogsági harcjármű" -vez - mivel ekkor tulajdonképpen mindössze egy fokkal általánosabb kifejezést használ, de ...
 
M

molnibalage

Guest
Igen, a @dudi által megosztott definíció szerint kb. akkor a fórum közönségének több, mint 99% -a rosszul használja a terminológiai megnevezést az IFV -vel kapcsolatban. Ugyanis ez nemcsak oroszul (BMP - Боевая Машина Пехоты) jelenti a "gyalogsági harcjármű" -vet, hanem az angol "IFV (Infantry Fighting Vehicle)" is ennek feleltethető meg.

Lehet szerencsésebb lett volna a "lövészpáncélos" kifejezést az összefoglaló (IFV+APC+MRAP meg talán AFV) és általános kifejezésként bevezetni és a IFV/BMP vonalat meghagyni "gyalogsági harcjármű" -nek ...

Mindössze annyiból szerencsés a helyzet, hogy túl nagy "marhaságot" a laikus sem követ el amikor egy IFV -t "gyalogsági harcjármű" -vez - mivel ekkor tulajdonképpen mindössze egy fokkal általánosabb kifejezést használ, de ...
Mivel a CFE szerződés üti az orosz besorolást, innentől fogva az egész elég vicces erőlködés.
Mert a BTR-80A az oroszok szerint APC, a CFE szerint meg IFV.
Sok szerencsét... :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
Igen, a @dudi által megosztott definíció szerint kb. akkor a fórum közönségének több, mint 99% -a rosszul használja a terminológiai megnevezést az IFV -vel kapcsolatban. Ugyanis ez nemcsak oroszul (BMP - Боевая Машина Пехоты) jelenti a "gyalogsági harcjármű" -vet, hanem az angol "IFV (Infantry Fighting Vehicle)" is ennek feleltethető meg.

Lehet szerencsésebb lett volna a "lövészpáncélos" kifejezést az összefoglaló (IFV+APC+MRAP meg talán AFV) és általános kifejezésként bevezetni és a IFV/BMP vonalat meghagyni "gyalogsági harcjármű" -nek ...

Mindössze annyiból szerencsés a helyzet, hogy túl nagy "marhaságot" a laikus sem követ el amikor egy IFV -t "gyalogsági harcjármű" -vez - mivel ekkor tulajdonképpen mindössze egy fokkal általánosabb kifejezést használ, de ...
Azért nincs igazad, mert a lövészpáncélost bekorlátozza a lövész szó. Tehát nem lehet lövészpáncélosa pl a felderítőnek. Ellenben gyalogsági harcjárműve lehet a lövesznek a felderítőnek is.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Ocses