Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
a legtutibb az egészbe hogy ezeket a földmunkagépeket a legegyszerübb automatizálni is egy földmaró is x időközönként irányt vált az csokolom van hogy azt se. annyi szenzor kell ami sziklafogásnáál leállítja a rendszert. vagy szontázó kitűző csoport leellenőrzi ami szintén robotizálható.
nem kell tudnia milyen közet csak hogy közet vagy fém erre egy földradar simán elég. 3-4 méternél nem kell több de ha skálázható az lenne a legjobb.(a páztázási mélység) akár terület arányos csökkentéssel. (aesa) valami azt egész szilárd antennákból is össze lehet építeni nagy gép vinné nem repülő.
és az ember máris nem kezelő hanem felügyelő biztonságos távolságból. bztonságból rejtetten. miközbe irányítjA A FÖLLDMUNNKÁR.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
és ez simán játszik bányaipari vizgazdálkodási és esetleg útépítési szegmensben. vasút építésnél is simán. és mindenhol csúcskategóriát képviselne civil szegmensben. az ausztrál civilek imánák de alaszkában is.
kis külszini magánbányáknak kincset érne.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
ez hatalmas piac piaci szegmens. a bányaipar főleg a külszini fejtés fut felfelé. egyre nagyobb a nyersanyag igény ritka elemekből.
simán kilehetne szolgálni azokat is. folyam kormányzás és közmücégek következő lépés. majd az úthálozatokat építőknek. világpiacon is.
ha ez épp a lynx lenne alváznak lecsupaszítva akkor a hadiiparban is játszana. ezer közeli megrendeléssel speciális felépítményekre zömében. a felépítmény meg annyira magyar amennyire akarjuk hogy magyar legyen. saját termék is lehet akár attól is hogy nem csak magyarok dolgoznak rajta.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
közel 10.000 km csatorna és kisebb kanális plussz állóvizek kotrása szükséges ezt nem lehet kanalassal bírni a szivattyú meg tönkreteszi az ökoszisztémát és csak jobban iszaposodik utánna. iszap szivattyúzásssal csak karbantartani lehet. első lépésben és a tavak rengeteget nyomnak km be.
némeikbe még aranyat is lehet keresni alsóbb rétegekben. a régi mederbe szépen elvállik. ott kell lennie az aranynak ahonnan a vizet kapja a dunából föld alatt.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
ez az ami megnyitja a piacot civil és hadiipar között. a Bányaipar. és lehet hogy nekünk nincs nagy bányaiparunk de attol földmunka nekünk is van. az egyép speciális berendezések meg úgyis adott ország gyártójáé lenne PL török. vagy drágább minőségibb kategoriás alkatrészekből épített felépítmény ausztrál ami komplett jármű rendszeresítőként nagyot profitálhatna licenseből. ahogy mi is. és mivel a török-ausztrál felépitmény között lehetséges a NATO miatt a részben csereszabatosság... azonos szabványok miatt. simán járható út. kapásból 2 különbözö gyártó termékei és még mi is fejleszthetünk hozzá rendszert. ahogy gyárthatnánk is 3. versenyzőként. opcio.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
a lynx alváz csupasz ára így jelentősen lecsökkenthető lenne. és nekünnk egy kisszériás elő rendelés egy második kis szériás fejlesztett változattal. kezdésnek elég (kiképzés stb. (kiképzők kiképzése.) müszakiaké. azok kiképzőiinek kiképzői......stb... addig mehetne az exportra gyártás és a license eladás lebonyolítása ... :) ennek a megtervezése esetleg proto legyártása a gyár megépüléséig kitarthat esetleg más fejlesztésekkel párhuzamban.
mire itt a gyár és lessz kapacitás beépíthető a gyártási ütemtervbe.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
Ausztrália egy jó üzlet amit a bányagép kivitellel meg lehetne nyerni... az egyéb verziókba (aknavető légvédelmi stb.) és bányagép license eladásával. már nyereséges lenne...

szlovénekre szerintem rá fogunk tudni sózni egy két tucatot speckó felépítményest vegyest.
Horvátoknál is eltudok képzelni pár tucatot akár légvédelem aknavető müszaki egyéb az ifv k mellé.

Egyiptomba látok még hatalmas üzletet (ott a földmunkagép kategoria civil piacon is keresett lenne.) 500-500 db biztos.

Ha lenne valami erdőíró erdészeti felépítményes az szerintem még egy 1000 est jelentene bel és külpiacon. akár ausztrália szibéria addigra.

az útépítés bel és külpiacon biztos igényelne 2-300 db ot
ahohgy a bel és kül vízépítés vízrendszer karbantartás felújítás is 2-300 db ot. felvenne.

közmmű cégek gáz víz főldkábel kül belpiac 50-100 db

egyéb speciális építőipar 10-50 db ot

erőmű 5-10 vegyiművek 5-10 db egyéb 5-10 db ilyet exportáltunk már komondorba... 50 db itt is összejönne.

meg egy 50-100 db katasztrófavédelmi
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
motor váltó lánctalp választék lehetséges.
elektronika leszerelhető vagy lebutítható. (civilisííthető választékkal) autogyártók meg a szabványok teherautó kabinok stb.
akár új programok készíthetőek (betanulókkal) vizsga munkák.
páncélzat leszerelhető.

és máris megéri a seregbemenni szerelőnek üzemeltetőnek tanulni.
majd mehet vízügy bánya ipar útépítésre szakembernek. de a seregbe lehuz 6-8 évet. de ha 5 öt már megéri.

ha kikerül civilbe megtalálhja a helyét speckó járműként. amit akkor vesznek elő ha gond van megoldja.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 977
14 035
113
Nagyon jó ) @Szittya ) gondolatok, sokszor írtam hasonlót már én is, hogy a civil felhasználással történő összekapcsolás varázsütésre megteremti a gazdaságosan gyártható/megfizethető darabszámot, a hazai GDP-ből is fenntartható Honvédelem lehetőségét és Z2026-ot, ...és folytatását, és befejezését!!!
...míg a szomszédok belerokkannak a harmad mennyiségű technika "jóindulat-vásárlásos" árába.

Ebbe az irányba kellene mozdulni a Z2026-tal, --ezt követeli a megváltozott helyzet--, nem a --Brüsszel/NATO által erőltetett-- felkészülést a DON 2.0-ra !!!
...azt kellene csinálni, hogy meglegyen (NATO-)látszat --és nem több-- , és a reális --Kárpát-medencés (!!!) -- követelmény-szintet figyelembe véve újjáteremteni --a továbbfejleszthető-- Ön-/Honvédelemi mennyiségét !!!


U.I.: Nem véletlen szoktam a szekér-várat emlegetni, aminek --továbbfejlesztett-- huszita változata ennek agondolatmenetnek egy --jelentős részben-- korábbi analógiája, de Szub-Ce is megfogalmazott hasonlót, és az oroszokkal is hasonló gondolatmenet alapján veszittették el a fegyverkezési versenyt!!!

A (köy-)gazdaságban politikában vannak ilyen módszerekre fenegyerekeink, a katonapolitikában nincsenek!!!

.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
civilbe ehhez egész biztos hogy jön mégegy utánrendelés sorozat. ami lehet kisebb vagy nagyobb mint az előző tétel de mindig van.

ez úgy lenyomná az üzemeltetési költséeket hogy tényleg évtizedekig olcsó lessz fentartaani.
nem egy specko puma de nem is pervezték annak a lynxet (végig moduláritás volt a cél)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 217
33 660
113
gumilánctalpal is olcsósítható bármi gond nélkül de acél kompozit láncal is felszerelhető .
torony még ha hasonló súlyú is lenne mint a felépítmény a test gyengébb páncélozása vagy nem páncélozása további súlyt takarít meg...
de az önhordó alváz anyagából adódóan nagyfoku védelmet adna kézi lőfegyverekkel szemben így omlásveszély ellen is. ahogy robbanás ellen.
a motor lehet kisebb a váltó lehet más. akár erősebb vagy alternatív meghajtás is betehető egy könnyebb járműbe.
és már egyből gazdaságos. az önvezetés vagy távvezérlés bányaiparba nagyon keresett. (automatizált bányászat)
út és csatornaépítéshez meg böven elegendő a biztonság. cskkentett automatizált vezetééssel jóval nolcsobb és egyszerübb.
 
  • Imádom
Reactions: LMzek 2.0

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 214
113
@Szittya Szerintem egy kicsit elbeszéltünk egymás mellett. Ugye az egész abból indult ki, hogy az oroszok építették azokat a ~3m mély harckocsifedezékeket. Na erre mondtam én azt, hogy ilyenek építése katonai eszközökkel nem egy reális dolog, és mindenképpen forgókotró kell hozzá. Ezt tartom is, mert a hadseregek többségének NINCS eszköze ilyen valóban speciális feladatra.
Viszont!
A meglévő katonai munkagépek, műszaki harcjárművek, AMIRE TERVEZTÉK őket, azokra a feladatokra TÖKÉLETESEN megfelelnek!
Ha nekem azt mondanák, ki kellene ásni 300m lövészárkot, egy pillanatig sem gondolkodnák rajta, hogy a jó öreg BTM-3 ássa ki vagy mondjuk egy JCB univerzális kotró. Teljesen egyértelmű, a BTM a jobb és nem is kicsit! Mivel erre tervezték.
Vagy, mondjuk helyre kell állítani egy utat, ami a kerekes járművek számára problémát okoz, egy percig sem gondolkodnék azon sem, már küldeném is a BAT-2-est!
Vagy ha be kell temetni egy harckocsik elleni árkot, teljesen egyértelmű, jöhet a BAT vagy IMR!
És még lehetne sorolni. Ezek mind olyan feladatok, amikre az adott technikát tervezték.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and dudi

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 214
113
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU
S

speziale

Guest
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

Viszont az egész motor mindössze 11 literes!
Egyébként ha megnézed a görbét a max nyomaték 90+ %-át leadja 2000 rpm körül
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 351
77 021
113
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

Hogy fullad le egy automata váltós jármű rendszeresen?
 

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 214
113
Viszont az egész motor mindössze 11 literes!
Egyébként ha megnézed a görbét a max nyomaték 90+ %-át leadja 2000 rpm körül
Igen, az valóban figyelemre méltó, hogy ilyen kisméretű a motor, mégis nagy a teljesítménye.
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik? És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.
Amúgy meg 1088 lóerőhöz 2200Nm az nagyon kevés szerintem. A feljebb idézett Caterpillar C32-es ennek dupláját tudja nyomatékban úgy hogy csak olyan ~850 lóerőre van lekorlátozva. Korlátozás nélkül meg az Abrams turbinájával vetekszik.
Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...
 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 977
14 035
113
Igen, az valóban figyelemre méltó, hogy ilyen kisméretű a motor, mégis nagy a teljesítménye.
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik? És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.
Amúgy meg 1088 lóerőhöz 2200Nm az nagyon kevés szerintem. A feljebb idézett Caterpillar C32-es ennek dupláját tudja nyomatékban úgy hogy csak olyan ~850 lóerőre van lekorlátozva. Korlátozás nélkül meg az Abrams turbinájával vetekszik.
Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...


...a súlya/helyigény(térfogat)!!!


U.I.: ..szerintem.


.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 365
54 975
113
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik?

Valószínűleg ikerturbós. Az első turbó tölti 2000-ig, aztán egy batárnagy turbó 2000 fölött.

És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.

Máshogy nem lehet megoldani a magas KW számot. Ez ugye a nyomaték és a fordulatszám szorzata. Ha kevés a nyomaték akkor nagy fordulatszám kell a nagy teljesítményhez.

Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...
Pontosan. Olyan , mint egy félresikerült rally motor.

Viszont az egész motor mindössze 11 literes!
Pont ez a baj. Nagyon túl lehet feszítve a hajtáslánc. Nagyon magas töltőnyomás kellhet ehhez a produkcióhoz. (utóbbit sehol nem látom leírva)
 
  • Tetszik
Reactions: bel

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 010
113
Hát ezt nem tudtam máshová tenni...

Találtam egy kis ismertetőt az MTU 10V890 harckocsimotorjáról... Kicsit meglepett. 1088 lóerő, de majdnem 4000-es fordulaton??? És hozzá még alig 2200Nm nyomaték? Miféle motor ez? Hát nem csodálom, hogy a Pumára panaszkodnak, hogy könnyen lefullad...
Összehasonlításképp, a harkovi 6TD motorok szintén nem éppen a nagy nyomatékukról híresek, de ott 1000 lóerő mellett 2370 Nm van, jóval alacsonyabb fordulatszámon...
Hát ha a németek helyében lennék, én dobnám ki a francba az MTU-t, helyére meg bedobnék egy Caterpillar C32-est...

3b3KmdJ.jpg


Itt a teljes dokumentum, teljesítménygörbékkel, rendkívül érdekes...

Na akkor fuss neki még egyszer ! a 800Kw-os az 1088Le amit 3800ford/percnél ad le és a nyomatéka 2200Nm , a másik motor az 1000Kw-os azaz 1360Le amit 4250ford/percnél ad le de a nyomatéka már 2800Nm ! Csak szólok , hogy ez egy 11 literes diesel motortól qrva jó érték ! És ahogyan már mondták ekkora erőt és nyomatékot már csak hidrodinamikus váltóművel lehet normálisan használni !
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 010
113
Igen, az valóban figyelemre méltó, hogy ilyen kisméretű a motor, mégis nagy a teljesítménye.
De ilyen nyomatékgörbét én még sosem láttam. Az egy dolog, hogy leadja a nyomaték 90%-át 2000-nél, de utána meg miért zuhan, majd ismét emelkedik? És a legfurcsább, hogy nagyon magas a fordulatszáma, ahoz képest hogy dízel.
Amúgy meg 1088 lóerőhöz 2200Nm az nagyon kevés szerintem. A feljebb idézett Caterpillar C32-es ennek dupláját tudja nyomatékban úgy hogy csak olyan ~850 lóerőre van lekorlátozva. Korlátozás nélkül meg az Abrams turbinájával vetekszik.
Szóval ennek az MTU-nak kicsit olyan versenymotor beütése van szerintem...
Látom az ilyen dolgok nincsenek leírva a tankogradblogon ! A motor karakterisztikáját igen sok minden befolyásolja ! Az üzemanyag, hengerűrtartalom , a furat:löket arány , a hengerfej kiképzése , a szelepek száma , az üzemanyag rendszer , a turbó léte nem léte , a turbók száma , kialakítása , a kipufogó rendszer kialakítása és a környezetvédelmi kategória ! Ha a Németek tudnak valami jót építeni akkor azok pont a nagy lökettérfogatú korszerű diesel motorok ! A felsorolt tényezők mindegyike egy egy külön fejezet ! Tehát hidd el a Németek nem tudnak tanulni az amcsiktól fordítva persze igen !