De, az mbt úgy, mint mindenre alkalmas harckocsi, meglehetősen modern fogalom. Igazából az első fecske, a T-64 volt. Nyugaton meg a kezdeti kudarcok után a leo2, M1, leclerc generáció.Az MBT az nem modern fogalom, a Párduc is Proto-MBT-nek tekinthető, páncélvédettség volt az elsődleges, meg tűzerő, és a mobilitás és ésszerű tömeghatárral is sikerült feljönni.
De ezek azért még korlátozottan voltak mindenre alkalmasak. Leginkább csak azért, mert az ellenfeleik ehhez képest sokkal gyengébbek voltak. Szóval nem, a leopard 1es nem mbt. A leopard 1es egy közepes tank.
Egyiknek se igazán alkalmas, kb mint az angol csatacirkálók. Cirkálók ellen OP, de már egy preDreadnaught ellen is csak szódával megy el. (A németek valamivel szerencsésebb konstrukciók voltak). A gond viszont ugye az, hogy a csatasorba szánták őket, ahol ugye a nagyobb mozgékonyság nem érvényesül, a gyengébb páncélzat viszont hátrányként jelenik meg.A Centurion-t felváltva Heavy Cruiser Tank / Universal Tank jelzésekkel illették, mindent elvártak tőle, nem pedig valamit, a másik rovására.
Ezek is közepes tankok. Az a baj, hogy azt, hogy a közepes tank szódával elment mindenhova, sokan úgy kezelik, hogy há mbt. Pedig nem az. Ha mozogni kellett volna, egy könnyű tank tropára veri, ha meg páncélra van szükség, a nehéz tank eszi reggelire.És a Patton és a Chieftain is ezt a sort gyarapította, amikhez költöttek túlságos követelményeket, mint a mindenevő motor, meg a 60 km/h-s hátratolatási sebesség.
Mindenki más is a korszakban. Aztán a T-64es sikere után a szovjetek váltottak egy olcsó, és egy drága mbtre. De azok ugye páncélzatban és tűzerőben opk, mozgékonyságban közepes tankok voltak.A Szovjetek közepes és nehéz harckocsikkal szórakoztak, a T-54/55/62-esek, és a Joszif Sztálinok, még a T-64-es is közepes harckocsinak szánt volt, de rájöttek, hogy N + 1 tulajdonságával MBT, és a T-62-es is.