Historian David Fletcher states, "But was Centurion, after all, a Universal Tank? The answer has to be a qualified negative."[19] Mert lomhálkodott.
A T-64-es sorozatgyártását bemutató 1976-os dokuban Szrednij tanknak nevezik, közben meg korábbi, szintén 70-es évekbeli használati útmutatókban Osznovnoj bojevoj tanknak nevezik. A T-64-es exporttilalmas, a T-72-es exportálható volt, de azt is csak óvatosan tették.
Ha a Párduc a 45 tonnájával nehéz volt, akkor a Tigris az 56 tonnájával szupernehéz ? És a Tigris II meg 67 tonnásan megalomán / gigantomán ?
Fentebb már részben válaszoltak. Számomra eleve a kategórizálás is érdekes, hiszen minden nemzetnél kicsit eltérőek a dolgok.
Ez az "MBT" kifejezés csak szimplán megúszós dolog szerintem. Mire gondolok?
Egy Japán 44 tonnás Type-10-es ugyan olyan MBT, mint egy 70 tonnás Challenger 2-es....
Nem is ugyan arra a feladatra készültek, mobilitásuk minden téren ég és föld.
Szóval számomra ez az MBT kategóriaként kb. annyit, mond önmagában, mint ha azt mondanád egy repülőre, hogy vadászgép.
Én úgy kategorizálok, például a II. VH-s cuccoknál, hogy ami kb. 20 tonna alatt volt az könnyű, 20-40 tonnáig közepes, 40 tonna felett meg nehéz.
Akkori hajtásláncok figyelembe vételével szerintem ezek többnyire helytálló kategóriák.
Pl. Közepes tank: PZ III/IV, T-34, M4 Sherman, Comet
Nehéz: Párduc, Tigris, IS-3, KV-1/2, M26
A HH alatt megint a motorerő határozza meg a mobilitást, és bár fejlődött, azért a súly még mindig probléma.
1945-1980:
0-30 tonna könnyű, 30-50 közepes, 50+ nehéz.
Könnyű: AMX-13, PT-76, M41
Közepes: M48/60, AMX-30, Leopárd 1, T-54/55/62/64/72
Nehéz harckocsi: Centurion, Chieftain, Conqueror, T-10, M103
1980-2020:
0-35 tonna könnyű, 35-60 tonna közepes, 60+ nehéz
Könnyű: Sprud SD, K-21/105, CV90/120, B1 Centauro, Type-15
Közepes: T-64/72/80/90, Type-96/99, Type-90/10, AMX-56 Leclerc, Leopard 2A4/A5, M1/M1A1 Abrams, K1/2
Nehéz: M1A2, Leopard 2A6M/A7, Challenger 1/2, Merkava I/II/III/IV