Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
Historian David Fletcher states, "But was Centurion, after all, a Universal Tank? The answer has to be a qualified negative."[19] Mert lomhálkodott.


A T-64-es sorozatgyártását bemutató 1976-os dokuban Szrednij tanknak nevezik, közben meg korábbi, szintén 70-es évekbeli használati útmutatókban Osznovnoj bojevoj tanknak nevezik. A T-64-es exporttilalmas, a T-72-es exportálható volt, de azt is csak óvatosan tették.

Ha a Párduc a 45 tonnájával nehéz volt, akkor a Tigris az 56 tonnájával szupernehéz ? És a Tigris II meg 67 tonnásan megalomán / gigantomán ?

Fentebb már részben válaszoltak. Számomra eleve a kategórizálás is érdekes, hiszen minden nemzetnél kicsit eltérőek a dolgok.
Ez az "MBT" kifejezés csak szimplán megúszós dolog szerintem. Mire gondolok?
Egy Japán 44 tonnás Type-10-es ugyan olyan MBT, mint egy 70 tonnás Challenger 2-es.... :rolleyes:
Nem is ugyan arra a feladatra készültek, mobilitásuk minden téren ég és föld.
Szóval számomra ez az MBT kategóriaként kb. annyit, mond önmagában, mint ha azt mondanád egy repülőre, hogy vadászgép.

Én úgy kategorizálok, például a II. VH-s cuccoknál, hogy ami kb. 20 tonna alatt volt az könnyű, 20-40 tonnáig közepes, 40 tonna felett meg nehéz.
Akkori hajtásláncok figyelembe vételével szerintem ezek többnyire helytálló kategóriák.
Pl. Közepes tank: PZ III/IV, T-34, M4 Sherman, Comet
Nehéz: Párduc, Tigris, IS-3, KV-1/2, M26

A HH alatt megint a motorerő határozza meg a mobilitást, és bár fejlődött, azért a súly még mindig probléma.
1945-1980:
0-30 tonna könnyű, 30-50 közepes, 50+ nehéz.
Könnyű: AMX-13, PT-76, M41
Közepes: M48/60, AMX-30, Leopárd 1, T-54/55/62/64/72
Nehéz harckocsi: Centurion, Chieftain, Conqueror, T-10, M103

1980-2020:
0-35 tonna könnyű, 35-60 tonna közepes, 60+ nehéz
Könnyű: Sprud SD, K-21/105, CV90/120, B1 Centauro, Type-15
Közepes: T-64/72/80/90, Type-96/99, Type-90/10, AMX-56 Leclerc, Leopard 2A4/A5, M1/M1A1 Abrams, K1/2
Nehéz: M1A2, Leopard 2A6M/A7, Challenger 1/2, Merkava I/II/III/IV
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

Centquri prime

Well-Known Member
2021. december 22.
4 915
24 604
113
Fentebb már részben válaszoltak. Számomra eleve a kategórizálás is érdekes, hiszen minden nemzetnél kicsit eltérőek a dolgok.
Ez az "MBT" kifejezés csak szimplán megúszós dolog szerintem. Mire gondolok?
Egy Japán 44 tonnás Type-10-es ugyan olyan MBT, mint egy 70 tonnás Challenger 2-es.... :rolleyes:
Nem is ugyan arra a feladatra készültek, mobilitásuk minden téren ég és föld.
Szóval számomra ez az MBT kategóriaként kb. annyit, mond önmagában, mint ha azt mondanád egy repülőre, hogy vadászgép.

Én úgy kategorizálok, például a II. VH-s cuccoknál, hogy ami kb. 20 tonna alatt volt az könnyű, 20-40 tonnáig közepes, 40 tonna felett meg nehéz.
Akkori hajtásláncok figyelembe vételével szerintem ezek többnyire helytálló kategóriák.
Pl. Közepes tank: PZ III/IV, T-34, M4 Sherman, Comet
Nehéz: Párduc, Tigris, IS-3, KV-1/2, M26

A HH alatt megint a motorerő határozza meg a mobilitást, és bár fejlődött, azért a súly még mindig probléma.
1945-1980:
0-30 tonna könnyű, 30-50 közepes, 50+ nehéz.
Könnyű: AMX-13, PT-76, M41
Közepes: M48/60, AMX-30, Leopárd 1, T-54/55/62/64/72
Nehéz harckocsi: Centurion, Chieftain, Conqueror, T-10, M103

1980-2020:
0-35 tonna könnyű, 35-60 tonna közepes, 60+ nehéz
Könnyű: Sprud SD, K-21/105, CV90/120, B1 Centauro, Type-15
Közepes: T-64/72/80/90, Type-96/99, Type-90/10, AMX-56 Leclerc, Leopard 2A4/A5, M1/M1A1 Abrams, K1/2
Nehéz: M1A2, Leopard 2A6M/A7, Challenger 1/2, Merkava I/II/III/IV
Érdekesség képpen, a szovjetek a nyugati vasakat főlöveg űrméret alapján kategorizálták.
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU and fip7

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 542
13 575
113
Szóval számomra ez az MBT kategóriaként kb. annyit, mond önmagában, mint ha azt mondanád egy repülőre, hogy vadászgép.

Az én értelmezésem szerint az MBT egy olyan harckocsi amely nehéz harckocsi páncélvédettséggel rendelkezik, közepes harckocsihoz méltó motorizáltság mellett, a páncélvadászok tűzerejével. Kiváltva ezeket a kategóriákat Általános rendeltetésű(vé fejlődött közepes) harckocsi.

Main Battle Tank / General-Purpose Medium Tank / Universal Tank / Основной боевой танк

A T-64-esre tökéletesen illik ez, és a Chieftain-re is. De a Párduc, és a Centurion is egyidősek, és hasonló specifikációkkal bírók. És a T-55-ös is lehetne.

A JSz-3 / T-10-es az nem elitgép volt, hanem csak világháborús páncélvadász - közepes harckocsi nehéz harckocsi berögződés továbbélése.

Az USA-nak is voltak a hatvanas években könnyű, közepes és nehéz harckocsijai.
 
  • Hűha
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
Az én értelmezésem szerint az MBT egy olyan harckocsi amely nehéz harckocsi páncélvédettséggel rendelkezik, közepes harckocsihoz méltó motorizáltság mellett, a páncélvadászok tűzerejével. Kiváltva ezeket a kategóriákat Általános rendeltetésű(vé fejlődött közepes) harckocsi.

Ha bele gondolsz ez valójában semmire nem illik rá.
Ezért mondom, hogy ez egy gumi fogalom. Lásd. Type-10 és Challenger 2 esete.

A T-64-esre tökéletesen illik ez, és a Chieftain-re is.

Itt szintén miről beszélünk?
A T-64 elég gyors tank volt, mint egy közepes harckocsi.
Ehhez képest a Chieftain tetű lassú és nehézkes, tömegre is jóval nagyobb stb... Nem egy kategória a két gép.
Előbbi közepes, utóbbi nehéz harckocsi.
Azt, hogy tűzerőben és páncélban is jobb a T-64-es az azért van mert generációsan fejletteb. Következő szint.
(Centurion-IS3 egy generáció, Chieftain-T10M egy generáció, Challenger 1 - T-64 egy generáció. Más kérdés, hogy majd 15 évet vertek a britekre harckocsi generációkban a szovjetek.)

A JSz-3 / T-10-es az nem elitgép volt, hanem csak világháborús páncélvadász
Ismét fogalmi zavarban vagy úgy érzem. A páncélvadász az egy nagy mozgékonyságú és tűzereje , de lényegében nem páncélozott jármű.
Ehhez képest a IS-3 és a T-10-es tetű lassan mozgó, de brutál tűzerejű és páncélzatú gép. Klasszikus nehéz harckocsik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Szittya

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 546
77 367
113
Azért használják az MBT-t, mert generális különbség nincs a harckocsik közt. Miért? Mert mindegyiknek megfelelő a mozgékonysága, generálisan azonos a tűzereje és a páncélvédelm sem különbözik óriási mértékben. Tehát nincs az, hogy a 68 tonnás leopard 2A7 egy tetűlassú böhöm nagy tűzerejű körkörösen agyonpáncélozott harckocsi (mint ami régen a nehéz tank volt), míg egy T-90M kisebb tűzerejű kisebb páncélzatú de jóval mozgékonyabb harckocsi, minta mi régen a közepes harckocsi volt. Könnyűre meg példát sem lehet mondani. Tehát ma már nincs nincs olyan, hogy Tiger II= x harckocsi, Sherman= y harckocsi. Az meg nem tesz valamit nehéz harckocsivá, hogy bár egyszintű a páncélzat, de egy kicsit jobb, vagy közepessé az, hogy gyakorlatilag azonos a mozgékonyság de egy kicsit mozgékonyabb.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 542
13 575
113
Ezért mondom, hogy ez egy gumi fogalom. Lásd. Type-10 és Challenger 2 esete.

Konstrukciós okai vannak is a tömegbeli különbözőségeknek.

A T-64 elég gyors tank volt, mint egy közepes harckocsi.
Ehhez képest a Chieftain tetű lassú és nehézkes, tömegre is jóval nagyobb stb... Nem egy kategória a két gép.
Előbbi közepes, utóbbi nehéz harckocsi.

Nem tudom, van-e értelme autóskártya adatolni, de leírom.

A T-64-es maximális, tesztpályás sebessége papíron 60 km/h ! Terepen viszont 30 km/h.

A Chieftain maximális, tesztpályás sebessége papíron 40 km/h. Terepen tartotta a 30 km/h-t. Egyetlen problémája a mindenevőség NATO-s dogmája, pedig az RR szóló üzemanyagúja üzembiztosnak mutatkozott, de a NATO irreális és laikus elvárásokat támasztott.


Azt, hogy tűzerőben és páncélban is jobb a T-64-es az azért van mert generációsan fejletteb. Következő szint.

Elismerem, a Chieftain az primitív űrméret alatti fémmagvakat használt, addig a T-64-es rendes nyilakat. De Nyugaton a Chieftain és AMX bírtak a legjobb tűzerővel. És ott is az előszériás Chally 1 megelőzte a Németeket.


Más kérdés, hogy majd 15 évet vertek a britekre harckocsi generációkban a szovjetek.

A Chally 1 előszériát számítva jóindulattal csak 10 évet.


Ismét fogalmi zavarban vagy úgy érzem. A páncélvadász az egy nagy mozgékonyságú és tűzereje , de lényegében nem páncélozott jármű.
Ehhez képest a IS-3 és a T-10-es tetű lassan mozgó, de brutál tűzerejű és páncélzatú gép. Klasszikus nehéz harckocsik.

Rosszul idéztél. A JSz-3-ast soha nem minősítettem páncélvadásznak, hanem a régi iskola szerinti páncélvadász - közepes harckocsi - nehéz harckocsi hármasába illett, amit kábé a 70-es évektől cseréltek sorkatonai gép és elitgép párosra.

A JSz-3-as 1945-ös harckocsi, 1945-ben a következők voltak a Szovjeteknek:

- páncélvadász a SzU-85/M/100-asok,

- közepes harckocsi a T-34-85-ös,

- nehéz harckocsi a JSz-2 obr. 1944 és a vadiúj JSz-3-as.

és mellette teljesen külön gép volt még az SzU / ISzU-152-es is.


A páncélvadászok alapját hol elavult / megöregedett harckocsik képezték, hol a nyersanyaghiányos és tönkrement gyártósor miatt radikálisan egyszerűsített, de úgy is erős gépek voltak.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
Az meg nem tesz valamit nehéz harckocsivá, hogy bár egyszintű a páncélzat, de egy kicsit jobb, vagy közepessé az, hogy gyakorlatilag azonos a mozgékonyság de egy kicsit mozgékonyabb.
A Type-10 és a Challanger 2 mobilitásában ég és föld a különbség. Körkörös páncélzatban szintén. Tűzerőben mondjuk a Japán a jobb.
Most is meg vannak a különbségek, csak mindenki leszarja a kategórizálásokat. Pedig szerintem ma is létező jelenség. lásd, fentebb az írásomat.

Könnyűre meg példát sem lehet mondani.
Szintén lásd. fentebb.
De kapásból egy példa:
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Szittya

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
A T-64-es maximális, tesztpályás sebessége papíron 60 km/h ! Terepen viszont 30 km/h.

A Chieftain maximális, tesztpályás sebessége papíron 40 km/h. Terepen tartotta a 30 km/h-t. Egyetlen problémája a mindenevőség NATO-s dogmája, pedig az RR szóló üzemanyagúja üzembiztosnak mutatkozott, de a NATO irreális és laikus elvárásokat támasztott.

Hidd el, gyorsulásban, terepjáró képességben, taktikai mobilitásban jelentős a különbség a T-64 vagy bármely (AMX-30/Leopárd 1) közepes tank javára a Chieftainnal szemben.

Elismerem, a Chieftain az primitív űrméret alatti fémmagvakat használt, addig a T-64-es rendes nyilakat. De Nyugaton a Chieftain és AMX bírtak a legjobb tűzerővel.

Nem csak a tűzerő a különbség. A T-64 már kompozit páncélzatú volt. Tűzerőben és páncélzatban is más generáció. Mobilitásban meg kategória különbség van. (Gondold el, az egyik 38 tonna és 700 LE, a másik 55 tonna és 750 LE (eredetileg valami 650 LE)
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 546
77 367
113
A Type-10 és a Challanger 2 mobilitásában ég és föld a különbség. Körkörös páncélzatban szintén. Tűzerőben mondjuk a Japán a jobb.
Most is meg vannak a különbségek, csak mindenki leszarja a kategórizálásokat. Pedig szerintem ma is létező jelenség. lásd, fentebb az írásomat.


Szintén lásd. fentebb.
De kapásból egy példa:
A Challenger egy szar tank. Nézd meg hány tonna, nézd meg milyen tűzereje van, nézd meg mekkora motorja van. Nem különbözik pl az Abramstól, csak az Abrams nem egy szar tank a Challanger 2 meg igen. Nem azért ótvar a mobilitása mert nehéz, hanem mert ótvar a motorja és úgy általában az egész meghajtó rendszere. Nem azért rossz a tűzereje, mert a 120-as kaliber nem jó, hanem azért mert az angol huzagolt csövű 120-as ágyú elavult. Nem azért rossz a védettsége, mert nincs elég páncélsúlya és páncél térfogata a harckocsinak, hanem azért mert a páncélzat technológiája elavult.
 

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 542
13 575
113
Nem csak a tűzerő a különbség. A T-64 már kompozit páncélzatú volt. Tűzerőben és páncélzatban is más generáció. Mobilitásban meg kategória különbség van. (Gondold el, az egyik 38 tonna és 700 LE, a másik 55 tonna és 750 LE (eredetileg valami 650 LE)

Ennyit számít, ha 4. tagra méretezés helyett autotöltő végzi a műveletet, ami a padlón fekszik.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
A Challenger egy szar tank. Nézd meg hány tonna, nézd meg milyen tűzereje van, nézd meg mekkora motorja van. Nem különbözik pl az Abramstól, csak az Abrams nem egy szar tank a Challanger 2 meg igen. Nem azért ótvar a mobilitása mert nehéz, hanem mert ótvar a motorja és úgy általában az egész meghajtó rendszere. Nem azért rossz a tűzereje, mert a 120-as kaliber nem jó, ahnem azért mert az angol huzagolt csövű 120-as ágyú szar. Nem azért rossz a védettsége, mert nincs elég páncélsúlya és páncél térfogata a harckocsinak, hanem azért mert a páncélzat technológiája elavult.

Azt is ted hozzá: És mert nem német :D
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and Mark1993

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
Ennyit számít, ha 4. tagra méretezés helyett autotöltő végzi a műveletet, ami a padlón fekszik.

Még azt is generációs különbségnek mondanám.
Az M1 és a Leopárd 2 a Challenger ezen a téren régi módi, de ha bele gondolsz, a Leclerc , a K2, a Type-90/10 mind automata töltős, ugyan olyan okból, mint a ruszki tankok.
De az M1 is kisebb, mint például az M60-as. Ez is a generáció sajátja, hogy törekszik egy optimálisabb méretre.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Mark1993

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 542
13 575
113
A Challenger egy szar tank. Nézd meg hány tonna, nézd meg milyen tűzereje van, nézd meg mekkora motorja van. Nem különbözik pl az Abramstól, csak az Abrams nem egy szar tank a Challanger 2 meg igen. Nem azért ótvar a mobilitása mert nehéz, hanem mert ótvar a motorja és úgy általában az egész meghajtó rendszere. Nem azért rossz a tűzereje, mert a 120-as kaliber nem jó, hanem azért mert az angol huzagolt csövű 120-as ágyú elavult. Nem azért rossz a védettsége, mert nincs elég páncélsúlya és páncél térfogata a harckocsinak, hanem azért mert a páncélzat technológiája elavult.

Hogy látsz bele a páncélzatjába ? Veled is megosztottak eredeti Top Sekrit doksikat a műszakiak ?

Számomra hitkérdés a páncélzaton vitatkozás, max annyi előnye van az Amiknak és Briteknek, hogy van eredeti T-80U / UK-juk, nem véletlenül van az UK típusjelzés, United Kingdom, eredeti Szovjet lőszerekkel lőnek "lőtábla" másolatokra és mehet sokkalta gördülékenyebben az egész, nem pedig hasraütésszerűen lesz HAP és társai.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
Amiket leművelnek a különböző írások a harckocsik generációs tipizálásánál, az maga a fájdalom, a következetlenségekkel és önellentmondásokkal :D

Igen, mert egy nyugati forrás nem fogja leírni azt amit én az angol-szu viszonylatban, mert akkor kiderülne, hogy le voltak maradva 10 évvel minimum.
Más kérdés, hogy a légierőben meg az oroszok voltak az USA mögött 10 évvel.... De ezt érdekes módon már könnyebben leírják :D
 
  • Tetszik
Reactions: Mark1993

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
4 542
13 575
113
Igen, mert egy nyugati forrás nem fogja leírni azt amit én az angol-szu viszonylatban, mert akkor kiderülne, hogy le voltak maradva 10 évvel minimum.
Más kérdés, hogy a légierőben meg az oroszok voltak az USA mögött 10 évvel.... De ezt érdekes módon már könnyebben leírják :D

A T-64-es még 2. generációs harckocsi, de a T-80-as az 3. generációs, megy a találgatás az ilyenek alapján a vakvilágba.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113
A T-64-es még 2. generációs harckocsi, de a T-80-as az 3. generációs, megy a találgatás az ilyenek alapján a vakvilágba.

Nekem van saját rendszerem.
Minden tank első generációs, amelyik hagyományos acél páncélt, kis nyomású (3-400 Mpa) ágyút, manuális töltést, nem fekvő sofőrt és jelképes éjjel látót használ eredetileg. (Utólag lehet pimpelni, csak az képesség növelés nem generációs ugrás)
Innen nézve egy Párduc és egy Chieftain vagy Leopárd 1-es ugyan az a generáció, csak más megvalósításban.

Második generáció: Fekvő sofőr, kompozit páncél, nyíllövedékek lehetőleg sima csövű ágyúból, nagy ágyúnyomás (min. 500 MPa), értelmes éjjel látó és lehetőleg automata töltés.
Ebből az első madár a T-64-es. Nyugaton tíz évvel későbbiek az első ilyen tankok.

3. Generáció: Egyenlőre az Armata.
Szeparált személyzet páncélkapszulában, full autó töltés, teljesen automata torony, aktív (APS) védelem, teljes valós idejű hálózati hadviselés stb...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 427
55 322
113