Ketté kell választani a 22 előtti és utáni időszakot, ami az ukrán Szu-24-eseket illeti, legfőképpen azért mert 22 után ezekről a gépekről töredék infó jött ki mint a többi típusról, ami a feladatköre miatt valahol érthető is, az egyetlen olyan gép ami mélységben is tud csapást mérni, ráadásul ez az a típus ami az ukránokat támogató országoknak is fontos. 22 előtt nőtt a rendszerben álló gépek száma, akkor még nyilván mind a Motor, mind a NARP zavartalanul működött, már ömlött a pénz, ekkor relatíve nyitott volt a légierő is, és ez elég anyaggal látta el az amatőr elemzőket. 22 után ami fotót láttam az kimerült pár letakart oldalszámú, de valóban a festéséből adódóan még a háború előtt közvetlenül üzemelő gépből, illetve egy, részben alapozó színű gépről készült vacak fotó ami viszont már kendács gyanús.Rendben, csak a vita kedvéért tegyük fel, hogy az ukránok össze tudnak legózni Szu-24-eseket, mert annyira akarják. (Továbbra is állítom, hogy nem tudnak, és ahogy pusztítja az orosz az iparukat, egyre kevésbé fognak tudni. Mert az akarás ehhez kevés. Alkatrésznek kanibalizálhatják a félretolt roncsokat, de ennyi.)
Lenne egy egyszerű kérdésem: Hol vannak az általad vizionált "összekendácsolt" Szu-24-esek?
Visszaolvastam 2024 elejéig - tovább nem volt türelmem - 4 db olyan támadás volt ahol bizonyítottan Szu-24-est használtak, és 5 olyan, ahol nem jelölték meg a támadót, de Storm Shadow bevetés volt, ami feltételezi a 24-esek bevetését. Tudtommal a kaproknál más nem tudja indítani. További 1 alkalommal az oroszok bemértek 2 légi célt, de támadásra nem került sor. A repülés karakterisztikája viszont annyira egyezett a Krím elleni Szu-24-es bevetésekével, hogy feltételezhetően ezt is azokkal repülték. Hogy sikertelen támadás volt, vagy kiképzési repülés, azt nem tudom.
Ez ugye kereken 10 bevetés, amiből 1 alkalommal 3 db, 4 alkalommal 2 db, egyébként pedig 1 db gép repült. Mindez három és fél hónap alatt. Ennyi bevetést simán lerepülhetett az eddig sikeresen rejtegetett pár gép.
Szóval hol vannak a feltámasztott gépek? Nem akarják eléggé az ukránok? Arra várnak, hogy még nagyobb szarban legyenek, és akkor fogják csak akarni?
Visszatérve az eredeti témára, mert az ukránokat csak te hoztad képbe, egy kicsit elbeszélünk egymás mellett. Te állítod, hogy ha az orosz akarja akkor tud gyártani / nagyjavítani MiG-31-eseket és Szu-24M-eket a még senki által sem látott FAB-3000-es siklóbomba hordozására. Ez valószínűleg így is van, mert nekik legalább megvan rá a lehetőségük.
Én viszont azt állítottam, hogy nem fognak egyik típusból sem gyártani / nagyjavítani egyet sem erre a célra, mert túl sok időbe, energiába és pénzbe kerülne. Nincs rá szándék. Nem tudom érzed-e a különbséget?
Ennek ellenére, ha holnap, vagy bármikor a háború folyamán felbukkanna néhány bizonyíthatóan "összekendácsolt" ukrán Szu-24-es, vagy fénykép / videó jelenik meg FAB-3000-es siklóbombával függesztett orosz MiG-31-esről, vagy Szu-24M-ról, rögtön hajlandó leszek elismerni, hogy neked volt igazad. Addig viszont nem!
Így leginkább maradnak a közvetett bizonyítékok arra hogy tettek üzemképessé gépeket:
- a veszteségek - legalább 15 gépről van hihető infó hogy lelőtték/lezuhant, és legalább egyről hogy a földön megsemmisült. Ez egy olyan gépszámot feltételez ami 2014-ben nem volt üzemképes, bár hogy közvetlenül a háború előtt rendelkeztek ennyi géppel az valóban nem zárható ki, de ez akkor is növekedést jelent ukránosan tárolt forrásból.
- a személyi veszteségek - teli vannak nyugdíjból visszahívott halottakkal, volt aki 10 éve leszerelt, volt aki 737-esről jött vissza. Matusenkó állítólag 61 évesen halt meg, szerintem ő a korelnök, a fotója is igazolja hogy nem elírás, de 55 éves is van a halott pilóták között. Min ültek ha nem lett több gép? Mindezt úgy hogy voltak sikeres katapultálások, tehát a gépeknek gyorsabban kell kopnia mint a személyzetnek, és a földön is semmisülhetett meg több gép.
- a Szu-25-ösök infói mint analógia - ez egy kevésbé komplex gép, repülni is egyszerűbb, látszik is a veszteségeken, erre a típusra tették a fiatalokat, kezdőket. Itt már elég sok 22 utáni kép volt egyszínű szürke gépekről, miközben 22 előtt közvetlenül már szinte csak digimintás gépek repültek. Minek vacakoltak volna egy jó állapotú festés cseréjével a háború közepén? A gép teljes maratása PG módra még a háborúban nem álló Romániának se volt alap ha a 21-eseiket nézzük. Másrészt olyan halálsororról ahol vegyesen állt 29-es és Szu-25-ös, a 25-ösök eltűntek (van pár reptér ahol van háború alatti műholdfotó is).
Egyébként pl. az LDARZ csak két találatott kapott ami bizonyított, azt sem a háború elején - nem is értem miért. Ez mondjuk 20%-át érintette az épületeinek. A 24-esekkel is foglalkozó NARP a frontvonal szomszédságában volt már elég korán, ugyanakkor saját anyaguk szerint előtte is foglalkoztak kitelepülős javításokkal. Akár meg is szervezhették időben a képességek egy részének kimenekítését. Itt nem a 24-es bonyolult elektronikájára kell gondolni, az szvsz többnyire nem teljes értékű a gépeken, de a feladat az előre programozott storm shadow-k emelése, gyorsítása. Gps-es tablettel navigálva, ahogy látszott már fotón. Volt is egy laposan földnek csapott 24-es, ami nem a terepkövetés működésére utal.
Az hogy MiG-31-esről vagy Szu-24-esről FAB-3000-ket akarnának indítani én nem állítottam. Nem is látnám értelmét. Én annyit állítok hogy ha valamiért fontos hogy több Kinzsal indító platform legyen, akkor lesz, ha az MiG-31-es marad, akkor képesek még ilyet rendszerbe visszaállítani.
Az más kérdés hogy szerintem a Kinzsal egy jól időzített de átmeneti időszakra szóló program, de ez már más téma. A lényeg, hogy Oo. képessége erre megvan.