Horvát vadászgép tender

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Szerintem ez kevésbé probléma, viszont amikor az F-16-okat igazán használták az IAF-nél, akkor a pilótáik évente 4-500 !!! órákat repültek velük, ráadásul nyilván nem a legifjabb gépeiket adnák tovább. Szóval ezek a gépek már rendesen "szét vannak repülve", sok problémát hordozhatnak magukkal a sárkányszerkezetben, ami bizony korlátozásokat is jelenthet. Arról nem is beszélve hogy rövidesen leáll a típusnak a gyártása, így a beszállítók se fogják a túl sokáig elhúzni az alkatrészek/berendezések utángyártását, tehát hosszútávú (20-30 évre szóló) megoldásnak semmiképpen se felel meg szerintem.
Épp ellenkezőleg! Nem hordozhatnak semmi problémát, mert a repülhető óraszámmal nem rendelkező gépek csak alkatrészként eladhatók. Ráadásul a több ezer db legyártott F-16-hoz fillérekért kapsz bontott /kanibalizált/ alkatrészt is - Igy karbantartási költségekben nagy különbség lehet a 2 típus között. Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
. Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!
Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 464
142
63
Ha költeni kell rá költenek rá. Az F-14 is repül 0 gyártói támogatással.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Az amerikaiak beleszólnak-e abba, ha te F-16 pótalkatrészt akarsz venni legálisan Izraelből, Törökországból, Belgiumból vagy bárhonnan, ahol van/volt F-16-os gyártás vagy üzemeltetés?

Az izraeli F-16-oshoz is jár "amerikai politikai-katonai támogatás"? Vagy a Bell helikopterek beszerzésével ezt már megszerezték a horvátok, így ez nem befolyásoló tényező?
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...
Több ezer legyártott F-16-ból több száz még 30 év múlva is szolgálatban lesz, tehát érdemes lesz "öregedő" alkatrészt is gyártani hozzá. No ez az, amit a Gripenről nem lehet elmondani!!!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Több ezer legyártott F-16-ból több száz még 30 év múlva is szolgálatban lesz, tehát érdemes lesz "öregedő" alkatrészt is gyártani hozzá. No ez az, amit a Gripenről nem lehet elmondani!!!
Ezt ne nekem bizonygasd, hanem azoknak a Lockheed-Martin beszállítóknak, akik 30 év múlva már csak a típuskönyvekből fogják tudni, mi az az F-16. Mikor is ért véget az F-18 Hornet gyártása?!! Hallottad, hogy kreatív műszakiak már a múzeumból is megpróbáltak pótalkatrészt szerezni hozzájuk (sajnos? lebuktak)?!!
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Igen, csak ahhoz kell egy olyan szintű ipari háttér. Pl. mondjuk mint az orosz vagy kínai repipar ... :D
Azért az izraeli repipart - élen az IAI-val - sem szabad lebecsülni, mert kevés típus van, aminek ne vállalnák a karbantartását vagy a felújítását!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Az Izraeli F-16 sok tele vannak izraeli elektronikaval meg egyebb alrendszerekkel. Egyedi kutyuk total kiszolgaltatva a beszallitonak. Ez igaz a svedekkel kapcsolatban is de valahogy az uzleti korrektseg teruleten a svedeket messze az izraeliek elott gondolom.

Az orosz gépek rajongói hozták fel mindig a Gripennel kapcsolatban, hogy nagyon sok benne a nem svéd alkatrész, így ha bármelyik ilyen országnak nem tetszik a viselkedésünk és szankciót vezet be ellenünk, akkor nincs alkatész, nincs repülés. Így tulajdonképpen nem egy, hanem több országnak vagyunk kiszolgáltatva. Persze ez kb. minden nyugati gépről elmondható, de különböző mértékben.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Azért az izraeli repipart - élen az IAI-val - sem szabad lebecsülni, mert kevés típus van, aminek ne vállalnák a karbantartását vagy a felújítását!
Nem becsülöm le őket, de azért azt "kicsit" kétlem hogy bármi pénzért is beszálltak volna az IRÁNI F-14-ek nagyjavításába és üzemfenntartásába!! :D (Erre a témára adtam a fenti választ.)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
t. Az "x naptári naponként cserélendő" alkatrészeket pedig minden típusnál addig gyártják, amíg igény van rá...!

Ahogy te azt elképzeled. Minden alkatrész és berendezés gyártását és időszakos javítását addig folytatják, amíg az GAZDASÁGOSAN, vagyis nyereséggel megoldható. Ez azt jelenti, hogy amint évről-évre kevesebb lesz a megrendelés, ugyanaz a cucc egyre drágább lesz, ezért csökkennek az igények is. Ha egy gépnek már csak 50-100 óra lesz hátra, abba nem fognak méregdrágán gyártott/javított cuccot rendelni, jön a kannibalizáció, repülőgép helyett alkatrészbánya lesz belőle. Mikor az utánpótlás gyártásának/javításának darabszáma eléri a 0-nyereség határát, ott van a stoptábla. Egyetlen gyártó/javító céget se fogja érdekelni hogy hány országban hány gépet repültetnének még itt-ott szétszórva, ha a gyártás/javítás már csak veszteségesen lenne fenntartható. Na ott van a vége minden tipusnak, mikor már nem lehet beszerezni vagy csak rohadt drágán üzemképes fedélzeti berendezéseket, kezdődik a kannibalizáció, max két-három év és snitt ...

Pontosan. Emiatt van az, hogy a képességek megtartásához sokszor új dolgot kell tervezni, mert a régi beszállító egész egyszerűen megszűnt.

  • Az F-111D-t is ez nyírta ki, ezért repülhetett tovább a PGM képességét leszámíva primitívebb F változat a D-hez képest.
  • Az AIM-120-nál ezért tervenek mostanában új CPU-t (linkelve volta hír.) Egy rakás harci gépnél probléma, hogy mai szemmel kőkori elektronikai hardvereket használnak.
  • Ezért van az, hogy nem ugyanaz a hot brick jammer van a jenki heliken, hanem új típusjelzésű, pedig elvielg csak arra képes (sanszosan megbízhatóbban azért), mint a régi. Az újabb ugyanúgy nem tud mit kezdeni működési elvéből fakadóan a basic AM/FM IR vezérlésen túl és ezek a régi szutyok MANPAD-ok és IR rakéták lassan kihalnak, de akkor is csináltak egy újat.
Ha a horvátok használt F-16-ban gondolkoznának, akkor az AMARG még mindig teli van olyan Block 15 ADF gépekkel, amik kvázi 0 órásan lettek anno oda száműzve. AIM-7/AIM-120 képességük is van, az Block 15 változat buta bombázó képességével. Air policy-ra messze elég. Az olaszok anno a szutyok Tornado AVD kivágása után kis túlzással sírtak, mikor az F-16-osokat hazaküldték, annyira jó és egyszerű volt azokkal dolgozni a Tornado és az EF-hez képest.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ezt ne nekem bizonygasd, hanem azoknak a Lockheed-Martin beszállítóknak, akik 30 év múlva már csak a típuskönyvekből fogják tudni, mi az az F-16. Mikor is ért véget az F-18 Hornet gyártása?!! Hallottad, hogy kreatív műszakiak már a múzeumból is megpróbáltak pótalkatrészt szerezni hozzájuk (sajnos? lebuktak)?!!
A svédek sose fognak 1500 Gripent legyártani, így azok alkatrészellátásához még a kreativitás is kevés lesz! :)
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Nem becsülöm le őket, de azért azt "kicsit" kétlem hogy bármi pénzért is beszálltak volna az IRÁNI F-14-ek nagyjavításába és üzemfenntartásába!! :D (Erre a témára adtam a fenti választ.)
Panoz idézett hsz-ból nem derült ki, hogy iráni gépekről van szó!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Panoz idézett hsz-ból nem derült ki, hogy iráni gépekről van szó!
"Nulla gyártói támogatással" bármilyen dátumot is nézel, csak és kizárólag iráni F-14-ek repültek/nek!! Nem volt és nincs más lehetőség, választék, a US Navy-n kívül csak ők repültek/nek a Kandúrral, a Navy-nek meg már csak volt gyártói támogatása.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113

Rafael és többiek jellemzően vagy azért nyernek mert ár/érték arányban a legjobbak, vagy mert van vmilyük ami döntő előnyt adhat. F-16nál maradva ár/érték arányban jó lesz az ajánalt vagy/és adnak hozzá vmit ami döntő előnyt adhat. pl ELL-8222
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 096
113
Az olaszok anno a szutyok Tornado AVD kivágása után kis túlzással sírtak, mikor az F-16-osokat hazaküldték, annyira jó és egyszerű volt azokkal dolgozni a Tornado és az EF-hez képest. ---
költői túlzás. Az olaszok sem értették, hogy a vadásztornado-kat miért más üzemeltetni mint a csapásmérő, felderítő Tonkákat, amelyekkel köszönöm, de teljese jól elvannak, megfelelő az alkatrész és karbantartás és maga a hadrafoghatóság is.
Az F3-as gépekhez viszont már ez nem volt meg, mert sem az olasz műszakiak nem álltak a helyzet magaslatán (nem a Ghediből mentek át a Tornados műszakiak Cerviába, sem a szupport nem volt megfelelő. (Hozzáteszem Cervia nem egy nagy bázis, én akkor voltam ott, amikor már kutató-mentő bázis lehet a helikoptereseknek). Nem is volt való a Tornadóknak. Az F-16-osokkal vígan üzemeltették, közel is volt Aviano, amcsi támogatás szupport, évtizede ott lévő maintance hangárral, képzett szerelőkkel stb.
Pesze egy 3. gen és egy 4. gen gép karbantartását sem lehet egy lapon említeni. Ezért örültek annyira a Falcon-nak. Azt se felejcsük el, hogy az EF, vagy Rafale karbantartása is hasonlóan egyszerű. csak az pótalkatrész árak drágábbak, mivel nem X ezer darabot gyárottak belőlük..
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
na akkor: ha igaz, horvátok 30(?) használt izraeli gép megvétele mellett döntötttek.
https://www.timesofisrael.com/israel-agrees-to-sell-30-aging-f-16-planes-to-croatia/
500 millió dollár, nincs még infom arról, hogy ez milyen típusváltozatokat takar, milyen felszerltséggel.

Gondolom, modernizált A/B változatok. Azokat akarják eladni, 2016 végén vonták ki őket.

Azért a 30 db F-16 az kicsit megborítja az egyensúlyt a térségben. Kíváncsi leszek, mit lépnek erre a szerbek.
Persze az is lehet hogy egy része "donorgép" lesz az alkatrészellátás biztosítására.

Bár ha azt mondjuk, hogy csak minimum két századtól beszélhetünk légierőről, akkor jók a számok.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 583
63 950
113
na akkor: ha igaz, horvátok 30(?) használt izraeli gép megvétele mellett döntötttek.
https://www.timesofisrael.com/israel-agrees-to-sell-30-aging-f-16-planes-to-croatia/
500 millió dollár, nincs még infom arról, hogy ez milyen típusváltozatokat takar, milyen felszerltséggel.
30? Biztos jól beszéled a hebert? :) Vesznek harminc roncsot hátha repül belőle egy tucat? A migekre is sajnáltak a pénzt, most sincsenek jobb helyzetben. Persze a korrupció náluk is legendas tényező.
 
  • Tetszik
Reactions: marton and tonyo