[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 134
9 236
113
Harci verziót nem vettünk, csak kiképzőt. A felderítő verzió meg 2028-ban jön. És gyanítom nem az összeszerelés miatt késik a többihez 3-4 évet.
A mértékadó mérnöki szakvélemények szerint erősebb gázturbina nélkül ez a gép nem lehet harci repülőgép (felderítő sem). A szárnyakat át kell alakítani Az orr részben lokátor kéne, A repülőgépbe ellentevékenység rendszer és passzív védelem szüksége. Ahhoz át kéne az airframe-t alakítani. A nagyobb sebességhez elégtelen a szárny kialakítása, a szárnynyilazást változtatni kell. Ha átalakítják, akkor a repülőgép nehezebbé válik, tehát ezért is szükséges a hajtómű cseréje. Nos alkottunk egy ALCA 2.0-t.
Erre viszont nincs pénz az AERO-nak (kvázi nekünk).. Ráadásul a lokátor, a hajtómű, az ellentevékenység rendszerek, avionika stb. mind-mind nem cseh gyártmány, ergo ezeket ki kell választani, be kell szerezni stb. A csehek gyakorlatilag a lemezes munkát, az összeszerelést és berepülést végzik. Én semmilyen felderítő változatot nem nézek ebből a repülőgépből ki. Még az ALCA, amely a L-39 Airfram legjobb, nehezebb harci változata volt, sem alkalmas ilyen feladatkörre.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 117
43 138
113
Az a baj, hogy csak 1x szállna fel. Milyen légvédelem ellen akarod küldeni. Meg kell nézni a geopolitikai környezetet, és a katonai doktrínát is mikor ilyeneket írsz. 1. NATO kötelékben nem alkalmas harci feladat ellátására, még az ALCA sem volt az, ezért kellett bombGriffnek átalakítani a cseh JAS-okat. Ők is nemzeti keretekben gondolkodhatnak vele.
Én sem NATO misszióba küldeném, bár lesz rajta elvileg mos5 IFF és Link 16 - írták valahol. Ha Magyarországot éri támadás (pl. keletről, mert idérnek az oroszok - kisesélyes mondjuk) akkor extra stand-off bombázó kapacitást jelenthetnek, amíg a 18 (addig talán 22-26) Gripen olyat csinálnak, amit más gép nem tud.
2. Saját fenyegetettségünk a környező országoktól.. Nos minden országnak talán Ausztriát kivéve van MANPADS, ennek a szarnak meg semmi ellentevékenység rendszere, passzív védelme, redundanciája nincs, tervezői szerint sem erre tervezték Őket.
Mi köze a MANPADSnak ahhoz, hogy 8-9 ezer méterről SDB-ket eregessen fix célpontokra?
Semmi lyen önvédelmi képesség nem kell ha légvédelem hatókörén kívül (80-100 km) egy felderített lőszer lerakatra, parancsnoki harcállásra rá engedjen egy GPS vezérlésű siklóbombát. Ennek koordinátit még földön rá programozhatják vagy Link16-on kapja.
Csak annyit kell tuni hogy felcibálja kellő magasságba aztán irányba állva elengedje - max előtte rágyorsít, hogy legyen benne lendület.

Erős túlzással: nagyobb héliumos lufi meg tudná ezt csinálni!
Az amcsik C17-esekről dobálnak CM-eket. Azoknak milyen felderítő és önvédelmi rendszere van?! Semmilyen!
Talán csak annyi különbség, hogy azoknak nagyobb a hatótávja, mert van hajtóműve - biztonságosabb távolságból indítható.
Nálunk szeretik az izraeli cuccokat, a Spice bombacsalád rá is került a brazil Gripenekre, ez egy könnyen integrálható fegyver.

A Spice-250ER például rendelkezik saját hajtóművel: 150 km-ről indítható akár nulla kezdősebességnél is.
Nehogy már ehhez saját radar meg önvédelmi rendszer kelljen, hogy ezeket felcibálja 8000 méterre és aztán 100+ km-re lévő célra ledobja!

Minemelett is igaz, hogy korlátozottan használható típus és több Gripen lenne. De ha már muszáj ezt a cuccot renedzseresíteni, akkor használjuk ki minden lehetséges(!) módon. Nem engedhetjük meg azt a luxust, hogy egy honvédelmi helyzetben ezek csak betonon álljanak. Az általam felvázolt bombtruck koncepció megfelelő stand-off fegyverzettel és taktikával (távolság-tartás) párosítva igen is működhet!

Nem tudom felderítést lehet vele végezni, amit egy sima drónnal nem lehetne, és ott nincs humán veszélyeztetés. A Link16 beígért (ha lesz). Nem tudom el sem képzelni azt, hogy a XXI században egy lokátor nélküli, önálló célfelderítésre nem alkalmas EMBER-i pilótával repülő eszközt be lehessen vetni a mi környezetünkben. Gondolom fekete Afrikában, vagy hasonló helyen meg nem a magyar L-39NG harci változatot viszik ki dicső politikusaink kitalálmánya miatt a katonáink, harcolni..
A felderítő nekem is rejtély. Csak olyan helyen lehetne az L-39NG-t bevetni ahol a legközelebbi légvédelmi rendszertől is legalább 100 km-re van - szóval hatótávon kívül. Ilyen távon nem tudom mit lehet felderíteni.
Talán SIGNINT-elni lehet konténerekkel: "beporszívozni" a rádiójeleket kellő távolságból - bár ezt a Hermes is megcsinálja sokkal hatékonyabban.

A másik hogy láttam milyen két konténert akarnak fejleszteni. Egy osztrák mindenhova felszerelhető vacak "felderítő" konténert és olvastam, hogy az L-39C/L159hez tervezett, de akkor még nedves filmre dolgozó felderítőkonténer, amit a csehek eszkábáltak volna össze, de nem sikerült és abbahagyták akkor a fejlesztést, most ezt digitális gépekkel szeretnék feléleszteni...
Sokat nézegettem azt az osztrák konténer (bár kevés infó van róla) és nem igazán győzött meg: inkább civil felhasználásra való.
Egyébként meg nem kellene sokat agyalni ezen: meg kell venni már létező, bevált katonai felderítő konténereket - ha már mindenáron felderíteni akarnak vele. Teli van a piac ilyenekkel!
Az izraeliek meg pénzért akár Fokker Dreideckerre is ráintegrálják ha valaki kéri! :D

Amire talán(!) jó lehet az elektronikai hadviselés (EW): ha teli rakják zavaró konténerekkel. Még a 350 kilós Arexis konténert is elbírja - akár kettőt is, a kisebb izraeliekről nem is beszélve. Ha hatékonyan vakítja radarokat és kívül marad MANPADS távolságon (5000+ méter magasság), akkor ez működhet...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 117
43 138
113
Harci verziót nem vettünk, csak kiképzőt. A felderítő verzió meg 2028-ban jön. És gyanítom nem az összeszerelés miatt késik a többihez 3-4 évet.
Akkor lehet drukkolni, hogy 2028-as szériát már lemondják! ;)
Az olyan messze van hogy addig bármi lehet. Mivel az állam a tulajdonos, beperelni sem fog az AERO emiatt...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 134
9 236
113
Minemelett is igaz, hogy korlátozottan használható típus és több Gripen lenne. De ha már muszáj ezt a cuccot renedzseresíteni, akkor használjuk ki minden lehetséges(!) módon. Nem engedhetjük meg azt a luxust, hogy egy honvédelmi helyzetben ezek csak betonon álljanak. Az általam felvázolt bombtruck koncepció megfelelő stand-off fegyverzettel és taktikával (távolság-tartás) párosítva igen is működhet!
Én úgy gondolom, hogy ilyen feladatra pilótát bevetni öngyilkosság. Ja 100 km (ellene meg R-37 modernizált változattal Szu-35, MiG-31 stb. Vagy éppen Sz-400.. Ez a repülőgép nem alacsony érzékelhetőségű..
Ha nem Oroszország az ellenségkép akkor meg ki? A probléma, hogy nem illeszkedik ennek a típusnak sem felderítő sem harci kapacításként sem a harcászati eljárásokba stb. Ez a repülőgép nem alkalmas rá. Irtad, hogy a Boeing C-17-el miket próbáltak az amcsik (ja otthon tesztelik) de értelmes parancsnokok egy ilyen drága és sérülékeny gépet (amelyek mindegyikén van MAWS, DIRCM) nem vett be a valóságban. Túl kevés is van belőle. Ezek tesztek. Egyedül a C-130 harci változatokat vetteték be ÉJJEL!!! Kalasnyikovos és RPG-s felkelők ellen. (most ne a korai vietnámi bevetéseket nézzük). Mindenki próbálkozik, de a nagyméretű szállítógépek repülő csatahajóként sem európai hadszintérre lettek még elméletileg se kitalálva..
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 117
43 138
113
Én úgy gondolom, hogy ilyen feladatra pilótát bevetni öngyilkosság. Ja 100 km (ellene meg R-37 modernizált változattal Szu-35, MiG-31 stb. Vagy éppen Sz-400.. Ez a repülőgép nem alacsony érzékelhetőségű..
Ha nem Oroszország az ellenségkép akkor meg ki? A probléma, hogy nem illeszkedik ennek a típusnak sem felderítő sem harci kapacításként sem a harcászati eljárásokba stb. Ez a repülőgép nem alkalmas rá. Irtad, hogy a Boeing C-17-el miket próbáltak az amcsik (ja otthon tesztelik) de értelmes parancsnokok egy ilyen drága és sérülékeny gépet (amelyek mindegyikén van MAWS, DIRCM) nem vett be a valóságban. Túl kevés is van belőle. Ezek tesztek. Egyedül a C-130 harci változatokat vetteték be ÉJJEL!!! Kalasnyikovos és RPG-s felkelők ellen. (most ne a korai vietnámi bevetéseket nézzük). Mindenki próbálkozik, de a nagyméretű szállítógépek repülő csatahajóként sem európai hadszintérre lettek még elméletileg se kitalálva..
Akkor drukkoljunk annak hogy a rendelés egy részét visszamondják!
8 kiképzőgép még elmegy, de 2028-ban esedékes 4 "mindenttudó" gépet inkább mondják le...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 134
9 236
113
Na jól van, lásd kivel van dolgod:rolleyes:
Egy AV-s prezit találtam az elmúlt hetekben a neten, amiben ez volt:

Nagyon Köszönöm.
Ezt látva, gyakorlatilag ua. kérdés fogalmazható meg, mint amit eddig is. Mi a fenének is kell?? MI ebben az OA-39 (az OA-10 Warthog, és a OV-10 Bronco fogalmazódott meg bennem) Mit láttunk? Egy szenzortornyot amit eddig is belógatott az Aero. Hozzá kell tennem hasonló szenzortornyot igértek (ott is volt infografika) a ZLin gépekből is néhányra, de nem sikerült megcsinálni... (Azt is el akarták adni anno felderítőnek, meg a határ mellett járőrnek (liason aircaft). Nos a drón olcsóbb. Láttunk két-két pilont, amelynek viszonylag csekély a teherbírása (de hát a gép sem nagy, sem erős). Ha a bomba nem GPS vezérlésű akkor megvilágítás kell neki, de ezt a szenzortorony elvileg tudja..
A tűzfegyver egy nehézgéppuska mint a második világháború első éveiben néhány vadászgépnek (bár azokon legalább 2-4 darab volt.) Teljesen felesleges. Azzal nem fogja sem megvédeni magát, sem földi csapást végezni vele, mert elégtelen a tűzereje.
Elvileg légi utántöltést is láthattunk.. Ennyi. Nincs önvédelem, nincs lokátor, talán van hálózati hadviselés, de a repülőgép képtelen a szenzortoronnyal néhány km-en túl látni, és hozzáteszem jó légicél, de max. közelharc rakétát vihet, viszont akkor meg alig marad fegyverzet. Ja nem volt semmilyen felderítő pod..
Ez a prezi semmivel sem több, mint ahogy elkezdték reklámozni..
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 512
34 173
113
Ez egy "bomb-truck" lesz - érzem! :hadonaszos:
:)
Felejsd már el ezt is.Bombákkal leterhelve milyen lesz a repteljesitménye,ami már üresen is elégtelen modern ellenfél ellen?Egy SDB 100km-re azért akkor megy el,ha egy nagy teljesitményű vadászgépről inditják,nagy magasságbol és magas hangsebesség alatti tartományban-amire ez a gép üresen se képes.És közben egy S300/400,Patriot,FK3 már ezen a távon is leszedheti,hogy a vadászgépekről már ne is beszéljek.COIN körülmények között lehetne csak bevetni,de oda meg egy Super Tucano,vagy egy AirTractor sokkal jobban megfelel.REH,ELINT,SIGNIT feladatokra meg egy RC12,vagy egy ahoz hasonló gép sokkal inkább megfelel.Támadó vadászokkal meg nem tud lképést tartani,hogy azok REH fedezetét adja,meg elégtelen is minden szempontbol hozzá a teljesitménye.
Iparilag sem ér semmit Mo szempontjábol az egész.Az AV még mindig egy cseh gyár.NER meg nem Mo.Mert ezen az egész szaron csak a NER nyer,Mo veszit,ráfizet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 117
43 138
113
Felejsd már el ezt is.Bombákkal leterhelve milyen lesz a repteljesitménye,ami már üresen is elégtelen modern ellenfél ellen?Egy SDB 100km-re azért akkor megy el,ha egy nagy teljesitményű vadászgépről inditják,nagy magasságbol és magas hangsebesség alatti tartományban-amire ez a gép üresen se képes.És közben egy S300/400,Patriot,FK3 már ezen a távon is leszedheti,hogy a vadászgépekről már ne is beszéljek.
SPICE-250ER - 150 km és saját hajtó műve van, némi túlzással egy helyből is indíthatod...
Én csak próbálok értelemt találni ennek a cuccnak ha már el kell viseljük - talán ez a "Stockholm szindrómám"... :)
COIN körülmények között lehetne csak bevetni,de oda meg egy Super Tucano,vagy egy AirTractor sokkal jobban megfelel.REH,ELINT,SIGNIT feladatokra meg egy RC12,vagy egy ahoz hasonló gép sokkal inkább megfelel.Támadó vadászokkal meg nem tud lképést tartani,hogy azok REH fedezetét adja,meg elégtelen is minden szempontbol hozzá a teljesitménye.
Iparilag sem ér semmit Mo szempontjábol az egész.Az AV még mindig egy cseh gyár.NER meg nem Mo.Mert ezen az egész szaron csak a NER nyer,Mo veszit,ráfizet.
Finoman fogalmazva nem szeretem ezt a "berendezkedést", de azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy az AERO a magyar állam tulajdona már. Tehát ezen a NER nem igazán fog keresni...nem ezen fog! ;)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 512
34 173
113
SPICE-250ER - 150 km és saját hajtó műve van, némi túlzással egy helyből is indíthatod...
Én csak próbálok értelemt találni ennek a cuccnak ha már el kell viseljük - talán ez a "Stockholm szindrómám"... :)

Finoman fogalmazva nem szeretem ezt a "berendezkedést", de azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy az AERO a magyar állam tulajdona már. Tehát ezen a NER nem igazán fog keresni...nem ezen fog! ;)
Mert már kereset,és mert már csak politikai hasznot vár az ügylettől-amit viszont mi,magyar adófizetők fizetünk meg,az államon keresztűl.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 493
97 382
113

Airbus A220? Az Aero Vodochody kulcsfontosságú alkatrészt gyárt

Az Aero Vodochody jelentős szerepet játszik a polgári repülés fejlesztésében is, amely december 7-én ünnepli nemzetközi napját. Kifejlesztette és jelenleg gyártja is az Airbus A220 szárnyának élét, amely jelenleg a világ legkeresettebb utasszállítója kategóriájábanAz Aero a katonai repülőgépek fejlesztése és gyártása mellett szállítórepülőgépek komplex szerelvényeinek szállítására is specializálódott. Az Airbus A220-hoz az Aero rögzített szárnyú vezetőélt gyárt és szállít. Az Aero nem csak gyártja, hanem az együttműködés kezdetén elkészítette a tervezését és fejlesztését is. Ez a szárny széle a repülés irányában. Mindegyik élvonal közel 3000 különböző alkatrészt tartalmaz, és 17 méter hosszú. Összeszerelése 2 hét, a folyamatos gyártási idő a kohászati anyag beszerzésével együtt 2 év. Az Aero projektje 2009 óta zajlik, és a 2011-es első szállításoktól a 2014-ben egy teljesen iparosított összeszerelősoron történő sorozatgyártásig a mai napig több mint 240 pár vezetőél készült. Ezeket Vodochodból Belfastba küldik, ahol a teljes szárny végső összeszerelése történik.

„Az Airbus A220 jelenleg a legkeresettebb kereskedelmi repülőgép a piacon. Az Aero nemcsak a repülőgép e fontos részének gyártásában vesz részt, hanem magának az élvonalnak a fejlődését is biztosította, ami szolgáltatásaink magas színvonaláról és versenyképességéről tanúskodik a világban. Ennek a kulcsfontosságú alkatrésznek az Aero-ban történő gyártása az abban is részt vevő hazai cégek számára is kedvező. Az Aero-nál dolgozó beszállítóink több mint 60 százaléka a Cseh Köztársaságból származik” – mondja Viktor Sotona, az Aero Vodochody elnök-vezérigazgatója.

Az Airbus A220 egy egyfolyosós repülőgép rövid és középtávú kereskedelmi műveletekre. A repülőgép két változata (A220-100 és A220-300) 100-150 utas szállítására alkalmas. Ezt a repülőgépet a kanadai Bombardier cég fejlesztette és építette a CSeries vonalon. 2018 júliusában, miután az Airbus belépett a projektbe, a repülőgépet átnevezték Airbus A220-ra. Pontosan négy évvel később már szimbolikusan 220 darab repülőgépet szállítottak ki a vásárlóknak világszerte.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 182
14 398
113
Nigéria M-346 gépeket vásárol: 24 gépet 1 milliárd EUR-ért (átlagár: 41,6mEUR/repülőgép)


Érdekességként: A bőven dupla-L-39NG árba --L-39NG: 20-21m $-- bőven belefér egy "kis" lobby-keret/marketing-költség.
Ki-mennyit tippel ebbe a rovatba? :oops:

.