Csak saját vélemény a Gripen Semináron elhangzottak alapján. A JAS-39E a Boing-SAAB gyakorló repülőgép és később a Tempest program mellett nincs a svédeknek se pénzügyi, se gazdasági kapacitása, új saját harci repülőgép gyártására. Bizonyos dolgokat tudnak tervezni és gyártani is, de az 5. generáció (pláne a 6. olyan ipari hátteret igényel ami talán van talán nincs nekik, illetve valószínűleg ki tudnák építeni ismét csak részegségek rendszerek tekintetében, de eleve gazdaságtalan volna.Én régebben is mondtam, hogy az AV-nek eleve nincs értelme, ha nem ad helyet az új vadászgépeink gyártásának. Én odáig nem mennék el, hogy egy repülőgyár külhoni tulajdonlása hogyan vezet el a magyar textilipar újbóli fellendüléséhez...
Viszont @Szittya elmélete tetszik arról, hogy ne ragaszkodjunk a svédekhez, hanem nyitott szemmel járjunk a világban! Viszont lenne pár kérdésem.
Van olyan 6. gen fejlesztés az USA-n kívül, ahol a fejlesztő ország nem vásárolt be magának idegen országból 5. generációs gépet? Angolok és olaszok F-35-öt vásároltak. Törökök szóba kerültek orosz 5. gen gépek vásárlásánál. Elvileg a franciák és a németek azok, akik inkább megvárják Európa biztonságos részén 2040-et... 2050-et és majd akkor lesz valami lopkodó gépük. Ha nem kapja meg az orosz technikát Erdogan, akkor az azért van, mert megkapja az új F-16-osait. Komoly aggályok merülnek fel, hogy 2050-ig lesz-e itt bármilyen európai választható típus.
A másik kérdésem, hogy valakinek van-e adata arról, hogy Flygsystem2020 néven a svédek hány hajtóművel terveznek? A többi elvileg két hajtóműves, nagy teljesítményű gép. Viszont a Gripen üzemeltetők kivétel nélkül egy motoros, multifunkciós könnyű vadászbombázóban érdekeltek. Ha ők megcsinálnák a Tempest könnyített változatát könnyű karbantartással, azt önmagában tudnák teríteni. Mindig is ebben utaztak. Esetleg @kelepisti tudsz erről valamit?
Harmadik kérdésem, hogy 2013-ban Erdogan Svédországban járt. Kötöttek valami megállapodást, hogy a Saab segít a török TAI gépek fejlesztésében. @Vlad esetleg meg tudod nekem mondani, hogy ez a kapcsolat el lett-e meszelve az ezt követő politikai nyomás következtében? Ez még az előtt volt, hogy felvették volna a skandinávokat a Tempest programba.
Viszont abban biztos vagyok, hogy ha bevásároltuk magunkat a cseh repülőgépiparba, akkor Prága nélkül nem fogunk dönteni. A jó hír az, hogy két század F-35-ösre aligha lesz pénzük IFV, meg MBT, meg helikopter vásárlás mellett. De például egy török programba való belépést velük nehezebb lenne lenyeletni. Pedig a nagy szelet azért járna bármelyik programból, ha azt tudnánk mondani, hogy kettőnknek 4 század kell majd, nem egy országnak 2 század.
Szittya a tótokat is ide hozta, de elképzelni nem tudom, hogy nekik a most beszerzett F16 Viperek után az elkövetkezendő 30 évben szükségük lenne új vadászokra. Viszont nem feltétlenül van szükségünk a világ minden tájára terítésre, a Saab eddig is fennmaradt és Brazília önmagában egy óriási felvevő piac.
Nem ide a topicba tartozik, de most ahogy látom a két nagy európai nemzet (francia-német) kivételével mindenhol a LM 5 generációs gépe lesz a NATO standard. Ehhez van aki megtartja kiegészítőként az F/A-18, Eurofighter, F-16 repülőgépeit, másik a kisebb országok átállnak F-35-re. Kivétel a keleti NATO rész, ahol az F-16 lesz az új technika. Ezt szemlélve egy fél évtized alatt gyakorlatilag elavult az orosz légvédelem nagy része, amit ŐK sebesen probálnak szintén új technikai eszközökkkel modernizálni, csakhogy az Orosz birodalom nagy, a nemzetgazdaság teljesítménye ehhez mérten kicsit, és ezért szinte lehetetlen vállalkozás. Oroszország tehát a támadó fegyverzetét modernizálja olyan eszközökkel, hogyha már megvédelni nem tudja magát a levegőből érkező fenyegetések ellen, akkor az ellenségei se tudják magukat Oroszországtól. Ez racionális lépés.
A kivétel NATO országok, Görög és Törökország, amelyek F-35 repülőgépet tudnának venni, de törököknek az USA nem engedi, a görögök Törökökkel paralel fejlesztenek, amig ott nincs, addig nekik sem lesz, inkább a vegyes 4+ generációs repülőmix, van tehát francia és amerikai típusok.
A két legnagyobb EU állam viszont közös repülőgépet fejleszt amelyet a F-35 felett pozicionálnak, de húzzák az időt, nem csak azért mert nem biztosítanak elég forrást a repülőgépre a politikusaik, hanem szerintem várják, mi a fene az a 6. generáció, amelyet az USA is fejleszt. Szerintem nem akarnak ismét beleesni abba a dezinformációba amely az Eurokacsák létrejötténél történt, hogy a kezdeti amcsi hírek, bemutatók, designterveken sokszor voltak kacsa elrendezésű és egyáltalán nem alacsony érzékelhetőségű futurisztikus megjelenése repülőgépek és mire a Rafale, EF és Griff protói meglettek, kiderül, hogy az F-22 bizony tök más lett mint amit európa gondolt. Tehát próbálkonak kivására is játszani, mivel a orosz légi fenyegetést a kisebb NATO államok és az USA 5. gen , valamint a saját 4++ repülőgépeik kezelik, mivel a Szu-57 gyártása nagyon alacsony darabszámú, a PESA lokátorok Szu-30-35 gépek pedig lekezüdhetőek a jelenlegi repülőgép állománnyal is.