[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
810
2 098
93
Nem éltem a vitát.
Az a kéldés, hogy gliffmadál vagy Albatlosz?
De hisz mál meg van lendelve (az Albatlosz)!
Itt az a kéldés, hogy lesz-e még Gliffmadál? (még 10-14-22) (C, D vagy E,F)
Elle szeletnék választ..
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
773
1 911
93
Nem egészen! Egy Arexis méretű felderítő konténer - bár optimalizálva van egyhajtóműves gépekre a Gripen kapcsán - piszok sok áramot vesz fel.
Ezt egy kis teljeítményű belső égésű vagy akár turboprop egyszerűen nem tudja ellátni árammal.
Félig viccből: wild weasel L-39NG?? :rolleyes:
2 fős, van hely az operátornak, tudja kísérni a Gripeneket és nem azokon foglalja a helyet a sok REH konténer.
Na jóó, 95% viccből :D

Minden esetre érdekes lesz, hogy mi lesz ez a felderítő Albatros. Nem lehetetlen, hogy találnak valami életképes konfigot és forgatókönyvet.
 

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
810
2 098
93
Asszongyátok nem lehet halcolni az Albatlosszal?

De. (A TV-ben is láttam.)

Felszállsz valahogy, aztán kinézel a szélvédőn, majd láfogsz a letináddal egy ellenségnek kinéző célpontla. Élzésből láküldöd az összes lakétát, majd lögtön dugóhúzóba fogod a gépet és égő szálnyakkal landolsz egy autópályán.
Az ellenség meg lohadjon meg ott fönn!
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 344
14 286
113
Ezzel vitatkoznék.
Az az érdekes, hogy csak a svédek gyakorlatokról kiadott infóira hagyatkozhatunk. De a vagy 10 évvel ezelőtti Red Flag -en részt vett C-k például igen jól szerepeltek a teljes akkori 4. gen. gépek ellen. Meg gondolom a magyar pilóták sem azért szerették meg folyamatos kudarcélményt adnak a nemzetközi gyakorlatokon.

Igen! Kis pénz, kis foci...

Nem egészen! Egy Arexis méretű felderítő konténer - bár optimalizálva van egyhajtóműves gépekre a Gripen kapcsán - piszok sok áramot vesz fel.
Ezt egy kis teljeítményű belső égésű vagy akár turboprop egyszerűen nem tudja ellátni árammal.

Egyrészt pont a félig képzés a megfelelő megoldás erre.
Ettől még lehetnek tesiből felmentett drónpilótáink, de vagy tudunk egy konfliktus kirobbanásakor gépet szerezni a félig kész pilóták alá, vagy ha nem akkor repkednek drónnal. DE még mindig jobb, ha ott vannak tartalékban, mintha itt lennének a gépek, de nincs aki repüljön rajta.
Konkrétan olyan dolgokra gondolok ami áthidalhatatlan.
Pl méret okán.

Korlátozott hasznos teher.(16/18hoz képest)
Mind súlyban,mind konfiban.
Az is kb 4 szárny alatti felfüggesztő ponton. Ha csapásmèrèsre gondolunk.
Szinte biztos a póttartaly törzs alatt.

Azt nem tudom mennyire vannak többzáras bombatartói.

Sèrülèsállóság.
Emlékeim szerint nem öntömítők a tartájai. Semleges gáz sincs.

Nem annyira lègiharcra gondolok.
Az amúgy is annyira összetett.
Ráadásul ha NATO keretein belül csinálnánk(nem 3. világháború) úgyis előnyben lennénk.

Nem azt mondtam,hogy rossz gép.
Azt, hogy az először megrendelt nem volt egy álom a lègierő számára.



Ok akkor is nekem sokkal szimpibb egy ehte felderítő drón, mint ez az elgondolás.



A drónokhoz legyen meg az állomány.
Annyit nem hiszem, hogy vennénk, hogy halomban álljon raktáron.
Persze tartalék jól jönne. De eddig a legtöbb technikával, nem úgy tűnik, hogy nagyon vennènk plusszt.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 879
36 135
113
Félig viccből: wild weasel L-39NG?? :rolleyes:
2 fős, van hely az operátornak, tudja kísérni a Gripeneket és nem azokon foglalja a helyet a sok REH konténer.
Na jóó, 95% viccből :D

Minden esetre érdekes lesz, hogy mi lesz ez a felderítő Albatros. Nem lehetetlen, hogy találnak valami életképes konfigot és forgatókönyvet.
Ha komolyan gondolják a felderítést, akkor teli kell rakni zavaró konténerekkel, DIRCM sem ártana rá dipol és infracsapda szórók mellé.

Pl. ELL-8212/ELL-8222 - a külső pilonokra is mehetne, mert alig 100 kg. Nem igényel nagy integrációt, eléggé automatizált.


Itt a HENSOLDT legújabb Eurofighter simára fejlesztett EW podja, a mi Gripenhez is jól jöhet.


Esetleg Arxis is lehetne - 350 kg, a belső szárnytartók elbírnák


Egyébként ha célt akarnak repülni ezekkel akkor is kell valami zavaró konténer, hogy légvédelmisek gyakorolhassák az ellen-ellentevékenységet.

Ha kiderül, hogy ez felderítő annyiból áll majd, hogy rádobnak egy WESCAM tornyot, akkor faszság az egész!
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and laca

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 214
73 870
113
The international conference “The Golden Era of Czechoslovak Aviation” held on June 28th at the Aviation Museum in Košice reminded the upcoming 100th anniversary of the birth of Jan Vlček, the chief designer of the Aero L-39 Albatros. Aero was the partner of the event.

FWbGIlpXgAErRmQ
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 914
8 247
113
Sziasztok!
Lehet, hogy mellélövök, de talán van informáciom a L-39NG felderítő kapacításával kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy az eredetileg L-159-hez kifejlesztett, de nem rendszeresített passzív rádiós felderítő konténer továbbfejlesztése lenne, amely 2003 és 2005 között kutatási projektként valósult meg. Ez a konténer a Szu-22M4 felderítő repülőgépen használt KKR-1 konténerben technológiájának továbbfejlesztése lett volna, egy kisebb PFK-5M konténerbe, amelyet eredetileg az L-39ZA Albatros repülőgéphez fejlesztettek ki fényképészeti konténerként a Légierő és Légvédelem Katonai Műszaki Intézetében. Az észlelt földi RL-célpontokra vonatkozó információkat olyan cserélhető adathordozóra kellett rögzíteni, amely lehetővé teszi a későbbi gyors kiértékelést, és lehetőséget kellett biztosítani az információknak a repülőgépről közvetlenül a földi helyszínre történő továbbítására. Az egész projektet a RAMET a.s. vállalat bonyolította le, amely aktív és passzív radarfelügyeleti rendszerek fejlesztésére szakosodott, és például katonai célú ELINT-rendszereket kínált. Végül kidolgozták egy konténer prototípusának műszaki tervét, amely ismét kibővítette volna az ALCA felhasználási lehetőségeit, de ezzel a projekt véget ért. Nos szerintem ezt élesztették fel. Az info - amely egyébként itt jelent meg az ALCA upgrade cseh cikkben - amit éppen magyar nyelvre kiegészítésekkel implementálok egy posztra - itt a HTKA-n jelent meg.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 176
31 201
113
Sziasztok!
Lehet, hogy mellélövök, de talán van informáciom a L-39NG felderítő kapacításával kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy az eredetileg L-159-hez kifejlesztett, de nem rendszeresített passzív rádiós felderítő konténer továbbfejlesztése lenne, amely 2003 és 2005 között kutatási projektként valósult meg. Ez a konténer a Szu-22M4 felderítő repülőgépen használt KKR-1 konténerben technológiájának továbbfejlesztése lett volna, egy kisebb PFK-5M konténerbe, amelyet eredetileg az L-39ZA Albatros repülőgéphez fejlesztettek ki fényképészeti konténerként a Légierő és Légvédelem Katonai Műszaki Intézetében. Az észlelt földi RL-célpontokra vonatkozó információkat olyan cserélhető adathordozóra kellett rögzíteni, amely lehetővé teszi a későbbi gyors kiértékelést, és lehetőséget kellett biztosítani az információknak a repülőgépről közvetlenül a földi helyszínre történő továbbítására. Az egész projektet a RAMET a.s. vállalat bonyolította le, amely aktív és passzív radarfelügyeleti rendszerek fejlesztésére szakosodott, és például katonai célú ELINT-rendszereket kínált. Végül kidolgozták egy konténer prototípusának műszaki tervét, amely ismét kibővítette volna az ALCA felhasználási lehetőségeit, de ezzel a projekt véget ért. Nos szerintem ezt élesztették fel. Az info - amely egyébként itt jelent meg az ALCA upgrade cseh cikkben - amit éppen magyar nyelvre kiegészítésekkel implementálok egy posztra - itt a HTKA-n jelent meg.
Dejó.Felélesztenek egy már elavult rendszert,amihez hasonlót különben manapság már MALE kategóriáju dronokra szokás telepiteni.....Sóhaj.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 879
36 135
113
Sziasztok!
Lehet, hogy mellélövök, de talán van informáciom a L-39NG felderítő kapacításával kapcsolatban. Úgy gondolom, hogy az eredetileg L-159-hez kifejlesztett, de nem rendszeresített passzív rádiós felderítő konténer továbbfejlesztése lenne, amely 2003 és 2005 között kutatási projektként valósult meg. Ez a konténer a Szu-22M4 felderítő repülőgépen használt KKR-1 konténerben technológiájának továbbfejlesztése lett volna, egy kisebb PFK-5M konténerbe, amelyet eredetileg az L-39ZA Albatros repülőgéphez fejlesztettek ki fényképészeti konténerként a Légierő és Légvédelem Katonai Műszaki Intézetében. Az észlelt földi RL-célpontokra vonatkozó információkat olyan cserélhető adathordozóra kellett rögzíteni, amely lehetővé teszi a későbbi gyors kiértékelést, és lehetőséget kellett biztosítani az információknak a repülőgépről közvetlenül a földi helyszínre történő továbbítására. Az egész projektet a RAMET a.s. vállalat bonyolította le, amely aktív és passzív radarfelügyeleti rendszerek fejlesztésére szakosodott, és például katonai célú ELINT-rendszereket kínált. Végül kidolgozták egy konténer prototípusának műszaki tervét, amely ismét kibővítette volna az ALCA felhasználási lehetőségeit, de ezzel a projekt véget ért. Nos szerintem ezt élesztették fel. Az info - amely egyébként itt jelent meg az ALCA upgrade cseh cikkben - amit éppen magyar nyelvre kiegészítésekkel implementálok egy posztra - itt a HTKA-n jelent meg.
Az még mindig nem világos, hogy fog túl élni felderítő L-39NG miközben felderít - talán csak egy MALE drón könnyebb célpont mint ez a gép...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 176
31 201
113
Az még mindig nem világos, hogy fog túl élni felderítő L-39NG miközben felderít - talán csak egy MALE drón könnyebb célpont mint ez a gép...
Hát,még ezt se lehet 100%-ra mondani.Egy korszerű MALE dron nehezebben felderithető radarral.Alba ugyan jobban manőverezhető,de nem annyival,hogy az számitana egy rakétával szemben.
Semmi értelme az egésznek.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 879
36 135
113
Hát,még ezt se lehet 100%-ra mondani.Egy korszerű MALE dron nehezebben felderithető radarral.Alba ugyan jobban manőverezhető,de nem annyival,hogy az számitana egy rakétával szemben.
Semmi értelme az egésznek.
max. ha raknak rá pár zavaró konténert, bár akkor lehet hogy a saját ELINT rendszerét is zavarni fogja...
Elég zavaros ez a felderítő koncepció...
 

kw3v865

Well-Known Member
2022. április 11.
269
821
93
Hát,még ezt se lehet 100%-ra mondani.Egy korszerű MALE dron nehezebben felderithető radarral.Alba ugyan jobban manőverezhető,de nem annyival,hogy az számitana egy rakétával szemben.
Semmi értelme az egésznek.
A Napnál is világosabb, mire megy ki : a lényeg, hogy Szalay-Bobrovniczky jót kaszáljon a bizniszen. Teljesen értelmetlen az egész L-39 mint felderítő koncepció. Ráadásul rögtön 4 darab? Oké, kell kiképzőgép, de már abból is sok a 8 db. 14 Gripenhez minek ennyi? Még ha megdupláznák a számukat, akkor is bőven elég lenne 5-6 darab Alba...