[HUN] Aero Vodochody / HSC Aerojet Zrt (Hu, 80%) + Omnipol (Cz, 20%)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
De az is kérdés, hogy a tavalyi Kecskeméti repnapon bemutatott Reccelite felderítőkonténert akkor mégsem szerezzük be a Gripenekhez?

Én tiszteletben tartom, hogy ez volt az utolsó hsz-ed, de halkan megjegyzem, hogy ennél a mondatnál végleg elvesztettem azt is, hogy ez nálad miből jött ki? Mert lehet egy másik fajta Reccelite konténer, nem csak az, amit én ismerek és a szárny alá felrakható.
De a többi része is fele olyan, amiről szó nem volt, és végig mehetnénk azon, hogy melyiket honnan vetted.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
Itt van 1 volt top pilóta véleménye, aki egyébként a MSZP megyei elnöke is volt. Csak azért irom, hogy mennyire elfogult.

Különböző szakportálok becslése alapján egyetlen kiképzőgép ára 4,5 és 6 milliárd forint között alakulhat. A konkrét árat azt rtl.hu kérdésére az érintett cég és a kormány sem árulta el, és a szerződés részleteit 30 évre titkosították.

Vári Gyula nyugalmazott vadászpilóta szerint jó hír, hogy erre a cseh gyártmányú gépre esett a választás, ugyanis jóval olcsóbb, mint egy hasonló nyugati gép és mindenben jobb, mint az elődj e.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 867
8 893
113
Itt van 1 volt top pilóta véleménye, aki egyébként a MSZP megyei elnöke is volt. Csak azért irom, hogy mennyire elfogult.

Különböző szakportálok becslése alapján egyetlen kiképzőgép ára 4,5 és 6 milliárd forint között alakulhat. A konkrét árat azt rtl.hu kérdésére az érintett cég és a kormány sem árulta el, és a szerződés részleteit 30 évre titkosították.

Vári Gyula nyugalmazott vadászpilóta szerint jó hír, hogy erre a cseh gyártmányú gépre esett a választás, ugyanis jóval olcsóbb, mint egy hasonló nyugati gép és mindenben jobb, mint az elődj e.
Most posztoltam én is a másikba. :)
Vári nyilván támogatja.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Filter

Well-Known Member
2021. január 7.
4 195
22 019
113
És az állítólagos AV-SAAB-Embraer együttműködés (semmi bizonyíték nincs rá, nem valószínű, hogy az Embraert nagyon izgalomba hozta 2 db gép eladása) indokolja, hogy a pilótáink egy használhatatlan repülőgéppel készüljenek? Hogy fognak megfelelően felkészülni egy olyan géppel amelyen nemhogy ellentevékenység rendszer, de még radar sincsen? Hasonlattal élve vettünk egy autót amelyben nemhogy digit klíma de még kmóra sincsen... Miért érzed kötelességednek, hogy körömszakadtáig védjél egy borzalmasan rossz döntést? Szerinted véletlen, hogy a katonák ameddig csak tudták blokkolták a beszerzést és a fórumon is - pártállástól függetlenül - rosszul vannak az L-39-től? Gondolod mindegyik téved? Itt olyan képességeket gondolnak egyesek a gépnek, hogy "kitűnő lesz CAS-ra". A radar, EW stb. nélküli gép?????? Nem lesz olyan pilóta (és parancsnok sem) aki ilyen szintű kockázatot bevállalna. Írta itt valaki, hogy a "MANPADS nem gond, mert a gép néhány száz méterrel tud magasabbra is repülni." Nem a MANPADS a fő kockázat, a környéken nehéz olyan haderőt találni ahol nincsen kiépített légvédelem. Az ellen annyi esélye lesz az L-39-nek, mint Don Quihóte-nak a szélmalmok ellen. Pontosan ezért a gép Európában tökéletesen eladhatatlan. A csehek több év után - miután nyilván jött a fenyegetés, hogyha ők sem vesznek a gépből akkor a magyar tulaj nem menti meg a céget egy nagyobb megrendeléssel - nagy nehezen összesen 4 db-ot vásároltak és van opció több gépre, de nem a cseh légierő hanem egy magáncég a vevő. A szlovákok meg biztos nem fognak venni, amúgy sem vesznek cseh terméket meg forrás sem lesz rá. Mi fogjuk rendszeresíteni meg olyan "katonai hatalmak", mint Szenegál. Még Ghána is visszamondta.

Nem az a fő probléma, hogy a NER tulajdon a cég, hanem a termék használhatatlan szar. A NER ott probléma, hogy át tudták verni ezt a döntést a HM-en. Csak példaként ha a NER a KMW-t vette volna meg és most hirtelen 120 Leot kellene nagy duzzogva megvenni, hidd el, hogy még a legbaloldalibb fórumozó is lelkesen tapsolna. A Hirtenberger befektetéssel pedig ne hasonlítsd össze az AV-t, mert mindenben pontosan az ellentéte, a világon semmi közös nincs bennük. A Hirtenberger élvonalbeli, kiváló minőségű termékeket gyárt melyért sorban állnak a vevők, évekre le van kötve a termelés. Az AV meg egy csődtömeg.
Pontosan én vízionáltam azt amit,linkeltem is mi alapján.
Jeleztem a Francia hadrend szerint a gép típusát, bevethetőségi profilját.
Linkeltem a Cseh anyagot, ami alapján a Franciák kategorizálták a gépet.
Saját ~ 100 (80 + 10-en X műrepülő.) darabos Alpha-Jet flottájuk van, gondolom sejtik miről beszélnek.
Kiképzés...
Kiképzéshez hozzátartozik a kitelepülés is. A GBU ugyan az lenne itt is mint a Grippennél...
De sok minden azonos amit gyakorolni kellene, vagy a tapasztalat jól jönne, ha egy nap úgy döntene a vezetés mehet a légierő is akárhová...
-Ugye fegyverzeti anyag ki-be tárolása Trópusi, Sivatagi, Sarkvidéki körülmények között.
-Mobilhangárok építése ugyan ezen körülmények között. ( Evidens nem ugyan úgy kell.)
- Hangár visszahűtése, páramentesítése nyitás-zárás után.
-Villámvédelem, monszun időszak,stb....
- Logisztika kiépítése, hiányosságok feltárása-kiküszöbölése békeidőben. ( Vagy annyira OP a magyar LOG hogy elsőre megy minden?)
Stb....Mind olyan tudás amit csak gyakorlással tudsz elsajátítani, nem a padban egy könyv felett.
És ha elcsesznek valamit, akkor az NG-nél még mindíg olcsóbb lesz a pótlás, sem mint egy Grippennél.
De mint jeleztem elfogadom hogy a gép kula, legyen.
Ahogyan azt is jeleztem hogy én simán tudnám alkalmazni ha rajtam múlna.
Ennyi, és nem több.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
Anno a Zlin gyárat is meg akartuk venni, sőt állami szinten (akár V4 közös) is tárgyaltunk az AVről, de a projektek, döntéshozatal gyorsítása miatt lett magán.

L-159 is játszott. Letárolt gépek bérlete. L39NG tesztrepülés, pilóták véleménye inkább az NGre hajlott.

A vadászgépek jövőjétől kész konstrukció van.
(bár nem mondta ki, de az F-35-öst nem tartja kész gépnek, viszont a többi meg még csak papíron van, bizonytalan határidővel.)
Használt gépben nem gondolkodunk. 2szer annyiba kerülne a végén és nem hozza azokat a paramétereket, képességeket, amit egy 0km gép tud.
(letárolt 0km közeli gép nálam még játszik, erről nem volt szó, de ha az L-159ből indulok ki.)

Svedekkel, brazilokkal komoly tárgyalások iparfejlesztésről is . A brazilok mérnök iroda helyett gyártást akartak hozni, de üzleti alapon Maróth szerint nem állt meg, ezért most mérnök iroda lett. (viszont akkor magyar gyártására komoly brazil szándék van!)

AV-Saab-BAE-Embraer a magyar jövő, kiegészítve néhány fegyvergyártóval. (Diehl??)

6-14 oktatógép volt 2016ban tervben, ebből lezt 8+4. Miért? Ez még üzleti titok. De utalt a cseh NATO pilitaképzésre milyen jó biznisz. (itthon 1 alközpont??)

L39 nekcsak kiképzés, hanem célt repülni, Gripennek, légvédelemnek. Éles harcászati gyakorlás fontos, nemcsak a szimulátor.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 146
9 292
113
Végighallgattam tisztelettel a podcastot. A probléma, hogy beszerzési igazgató úr tájékoztatása, hogy az L-39NG, hogy megfelelő platform, nem alátámasztható, mivel egyszerűen alkalmatlan a típus kiképzőrepülőgéptől eltérő komolyabb feladatokra (akár felderítő, akár csapásmérő, akár vadászrepülőgép vonatkozásában.).

Erről nem a magyar pilótákat. hanem a magyar repülő műszaki hadmérnököket kellett volna megkérdezni. Maga a Aero tervezőmérnöke jelentette, hogy ez a repülőgép kiképző!!! repülőgépnek készült, tehát még COIN bevetésre sem alkalmas. (Arra ott az L-159.) A tervezési szempontok alapján hiányoznak azon duplikált rendszerek, elektronikai eszközök és paraméterek amelyekkel ezt a típust egyáltalán azzá lehetne fejleszteni.
Magyar repülőmérnök katonák gyártottak egy (vagy több) tanulmányt, hogy így van, ez nem megfelelő platform.

A vadászrepülőgépekkel kapcsolatban teljesen egyetértek a beszerzési igazgatóval.

A katonai vonal már nagyon régen szerette volna a Dongó századot ismét repülőgépekkel elláttatni. Nem beszélt Maróth Gáspár - szándékosan szerintem arról - hogy az L-159-est még 2010 előtt, az akkori Fidesz előtti kormányzat megvette volna és kecskeméti repnapon lett volna bejelentése, de a svédek ajánlata miatt ezt elhalasztották. Ott voltam, tudom. Akkor ide felvonult az egész Aero vezérkar, még egy L-29-esre is magyar szimbólumot festettek. Utána viszont az ország gazdasági helyzete nem tette lehetőve, majd 2010 kormányváltás után 4 évig kvázi nem törődött a kormány a haderővel.

A célt repülni vadászgéppel vagy oktatógéppel... nos az L-39 nem rendelkezik semmilyen besugárzásjelzővel stb, tehát nem jelent "kihívást" a légvédelemnek (mivel sebessége, manőverezőképessége rosszabb a Gripennél) és a L-39 hajózó azt sem tudja hol a légvédelem mert semmivel nem tudja felderíteni és időben kitérő manővereket végrehajtani stb .

A Gripen pilóták sem tudja a GBAD elleni gyakorlást elvégezni az L-39-el, mert nem rendelkezik felszereléssel (kvázi nem tudja felderíteni a rakétaállásokat, radarok stb.). Ráadásul "éles"-ben egy másik típussal repülne, már paraméterekkel és más felszereléssel (Litening, Reccelite) besurágzásjelző rendszerek, önvédelmi rendszerek stb. állnának rendelkezésére.

Akkor lehet realisztikusabb a GBAD elleni támadást gyakorolni, illetve a másik oldalnak felkészülni, ha tényleges harci repülőgéppel történik a gyakorlás.
Lásd pld. Fríz Zászló hadgyakorlat, ahol Osza illetve Kub ütegek ellen igazi!!! harci repülgépekkel hajtottak végre szimulált támadásokat, vagy az Inichos 22 gyakorlat ahol a Sz-300 és Osza ütegek ellen repültek szimulált támadásokat a résztvevők. Mindkettőn ott voltam.

Amire alkalmas a L-39NG a dogfight vagyis közelharc, amelynél nem szükséges lokátor használata. Ilyenen volt tavaly amikor a brit Hawk T.1 repülőgépek gyakoroltak a magyar pilótákkal. Nos ezért 8x4 gépet venni?? Háát..

Ez a podcast nem biztos, hogy rávilágít az L-39 beszerzés tényleges okait illetően...

Egyébéként érdekes, jó a podcast..
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Használt gépben nem gondolkodunk. 2szer annyiba kerülne a végén és nem hozza azokat a paramétereket, képességeket, amit egy 0km gép tud.
(letárolt 0km közeli gép nálam még játszik, erről nem volt szó, de ha az L-159ből indulok ki.)
Ezt többen is félreértettétek, szerintem.
Alapvetően szerintem elsősorban a román F16-osok, meg a horvát/szerb használt Rafale gépekre értette.
Különösen a román gépek esetén a norvég forrásból az élettartamuk végén lévő gépeket fognak kapni.
A hírek szerint a svéd képek kb. ugyan annyira vannak használva, mint a mieink (semennyire).
Az árulkodó az volt, ahogy utalt a Saab/AV együttműködésre.
Meg arra, hogy a Gripenek továbbfejlesztésében nekünk (és az AVnek) is részt kell vennie.
Szóval valószínűleg tényleg a C/D+ fejlesztésekbe vonnák be az AV.
Nem csak a mi, de az összes gép esetén. Gyakorlatilag a hangszórókon keresztül láttam, ahogy dörzsöli a tenyerét. :cool:
Ha csak a mi és a saját svéd gépeket is ideszámítjuk, akkor is 100+ gépről van szó.
Igazság szerint, azt nem értem, hogy az Embraer hogyan jöhet ebbe a buliba.
Illetve említett egy még nem nyilvános partnert.
Ha tippelnem kellene, akkor nem feltétlen a Diehl, hanem talán az MBDA lehet az a cég.
Illetve van egy további is, de azon még egy kicsit agyalok...
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 867
8 893
113
Ezt többen is félreértettétek, szerintem.
Alapvetően szerintem elsősorban a román F16-osok, meg a horvát/szerb használt Rafale gépekre értette.
Különösen a román gépek esetén a norvég forrásból az élettartamuk végén lévő gépeket fognak kapni.
A hírek szerint a svéd képek kb. ugyan annyira vannak használva, mint a mieink (semennyire).
Az árulkodó az volt, ahogy utalt a Saab/AV együttműködésre.
Meg arra, hogy a Gripenek továbbfejlesztésében nekünk (és az AVnek) is részt kell vennie.
Szóval valószínűleg tényleg a C/D+ fejlesztésekbe vonnák be az AV.
Nem csak a mi, de az összes gép esetén. Gyakorlatilag a hangszórókon keresztül láttam, ahogy dörzsöli a tenyerét. :cool:
Ha csak a mi és a saját svéd gépeket is ideszámítjuk, akkor is 100+ gépről van szó.
Igazság szerint, azt nem értem, hogy az Embraer hogyan jöhet ebbe a buliba.
Illetve említett egy még nem nyilvános partnert.
Ha tippelnem kellene, akkor nem feltétlen a Diehl, hanem talán az MBDA lehet az a cég.
Illetve van egy további is, de azon még egy kicsit agyalok...
Mondjuk számunkra kevés reálisabb opció van, mint a Gripen C/D+. Ezért remélem, hogy igazad van.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Maga a Aero tervezőmérnöke jelentette, hogy ez a repülőgép kiképző!!! repülőgépnek készült, tehát még COIN bevetésre sem alkalmas. (Arra ott az L-159.) A tervezési szempontok alapján hiányoznak azon duplikált rendszerek, elektronikai eszközök és paraméterek amelyekkel ezt a típust egyáltalán azzá lehetne fejleszteni.

És a kígyó megint a farkába harap. A miniszter azt mondja, hogy a légierőnk teljesen alkalmatlannak ítélte az ALCAt nem csak COIN-ra, de úgy eleve mindenre. Te meg azt állítod senki nem látta tanulmányra hivatkozva, hogy ezek a pilóták nem értenek hozzá, másokat kellett volna megkérdezzen, mert azok szerint meg az ALCA lenne mindenre a jó, amire az Albatrosz NG meg állítólag nem is alkalmas.
Valljuk be, nem könnyíted meg az ember helyzetét, hogy igazat adjon neked. És ezt úgy mondom, hogy oké, elismered a Zrínyi néhány előnyét, sűrű NER-ezés közepette. De először hangosan követeled, hogy kérdezzék meg a katonákat és ne a politikus döntsön, utána meg fordítva, ne az a pilóta legyen megkérdezve, akinek meg kell ülnie ezeket a gépeket.
Én örülök annak, hogy te voltál a Fríz Zászló hadgyakorlaton, de pont ezért kéne tudnod, hogy azok nem csak hadijátékból áll. Ha megnézed a magyar hasonló hadgyakorlatot, két dolog FEL KELL TŰNJÖN, az egyik, hogy amiről te beszélsz, az a teljes időnek a 20%-a sincs. Legalább a 80%-ában a pilóta nem reagálhat semmit a műszereken érzékeltekre, mert a feladata előre meghatározott repülés. A másik, ami jó lett volna, ha feltűnik, hogy több év is volt, amikor a Gripenek nem biztosítottak segítséget ezeken a magyar hadgyakorlatokon, mert nem fért bele a repórájukba és EW konténeres felderítő gépek repkedtek.
Ha visszakeresed, amit Xpert és én mondtunk, pont nem velünk vitatkozol, mert mi azt mondtuk, hogy a hadgyakorlat harci játékán vegyenek részt a Gripenek! De minden évben, ha lehetséges! De nézzük már meg, hogy mit jelent ezeknek a Puma század pilótáinak, ha 1 évben 10 órát séta repülniük kell, mert a hadgyakorlat még nem tart annál a résznél, amiről te beszélsz!
Én úgy tudom, helyiségharcot sem úgy tanítják, hogy egyből rohanjon be mindenki. Ott is részekből teszik össze, és van a kiképzett állománynak is pusztán lövészet. A győriek kiképzési programjában is vannak egészen egyszerű elemek, ahol csak azt tesztelik le, hogy a repülőt észlelte-e a radar, a jam különböző fajtáit jól írta-e fel a lapra és arra megfelelő ellenintézkedést tett-e a védelmi állás kezelő személyzete.

Igazság szerint, azt nem értem, hogy az Embraer hogyan jöhet ebbe a buliba.

Egyfelől ha jól tudom, az Embraer csinálja a Gripen NG két üléses oktató változatát. Másfelől kötve hiszem, hogy ők az Albatrosz NG miatt érdeklődnek, meg a Gripen F-ben megszerzett tapasztalatuk továbbadása. Szerintem ők már arra készülnek, hogy ha túl jutnak a mostani gazdasági válságon, akkor 2035 utáni időszakban a most lecsökkentett gépmegrendelés szám helyére újabb megrendelést adjanak le.
És az már nem biztos, hogy GripenE lesz.

Hogy értsük Brazília gazdasági potenciálját, 2011-ben 13ezer USD volt az egy főre jutó GDP náluk. Ebben az évben nálunk 14ezer volt. Csak ez őnáluk egy 210 milliós országban!
 
K

kamm

Guest
Igazság szerint, azt nem értem, hogy az Embraer hogyan jöhet ebbe a buliba.
Illetve említett egy még nem nyilvános partnert.
Ha tippelnem kellene, akkor nem feltétlen a Diehl, hanem talán az MBDA lehet az a cég.
Illetve van egy további is, de azon még egy kicsit agyalok...

Mondjuk számunkra kevés reálisabb opció van, mint a Gripen C/D+. Ezért remélem, hogy igazad van.


 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
Brittek az uj F-35-öseik kiképzésére AV gépeket használnak majd. Érdekes a Draken cég 21 L159et üzemeltet.

Az L-159E Agresszorként fog harcolni a RAF vadászgépekkel


A Draken Europe a közelmúltban írt alá egy fontos szerződést a Brit Királyi Légierő haladó harci kiképzéséről az "Ideiglenes Vörös Légi Agresszor Kiképző Szolgálat" keretében. Cseh szempontból rendkívül érdekes, hogy az Aero Vodochody gyártásából származó L-159E Honey Badger repülőgépet használja majd, amelyet az észak-angliai teesside-i nemzetközi repülőtérről üzemeltetnek majd.

Az új IRAATS (Interim Red Air Aggressor Training Service) kiképzési program 2022. július 1-jén lép működésbe, és lehetővé teszi az F-35B és EF2000 típusú brit vadászgépek számára, hogy hatékony kiképzést végezzenek „ellenséges” harci gépek ellen, utánozva a taktikákat, eljárásokat és potenciális ellenfelek eljárásait. A Red Air szimulációt korábban a Hawk T.1 repülőgépek biztosították, de tervezett leszerelésüket tavaly jelentették be. A brit RAF nagyra értékeli az L-159E Hawkshoz képest valamivel nagyobb teljesítményét, és mindenekelőtt a fejlettebb berendezéseket, beleértve a fedélzeti radart és az RWR-t. Az alkokat Teesside-ban brit polgári regisztrációval üzemeltetik majd, pilótafülkéikben hatalmas tapasztalattal rendelkező egykori NATO-vadászok kapnak helyet.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 290
4 767
113
A brit RAF nagyra értékeli az L-159E Hawkshoz képest valamivel nagyobb teljesítményét
Ez pont nem lesz meg az L-39NG-nél.
De csendben megkérdezném, hogy ha Európában sorra szervezik ki ezt a fajta képzést, nyilván, mert házon belül tartani nem éri meg, akkor nekünk mitől lesz rentábilis? Szépen hangzik, hogy mi leszünk mindenki céltáblája, de ez nekem úgy tűnik, hogy mindenki lusta/hülye, hogy nem egymással csináltatják, csak nekünk lesz belőle nagy pénz. Vagy megfordítva a kérdést, miért alakul annyi civil cég ilyen szolgáltatásokra, ha a légierőn belül olcsóbban megoldható?
Valahol nem stimmel a matek...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

kaktusz

Well-Known Member
2010. december 7.
1 998
5 406
113
Ez pont nem lesz meg az L-39NG-nél.
De csendben megkérdezném, hogy ha Európában sorra szervezik ki ezt a fajta képzést, nyilván, mert házon belül tartani nem éri meg, akkor nekünk mitől lesz rentábilis? Szépen hangzik, hogy mi leszünk mindenki céltáblája, de ez nekem úgy tűnik, hogy mindenki lusta/hülye, hogy nem egymással csináltatják, csak nekünk lesz belőle nagy pénz. Vagy megfordítva a kérdést, miért alakul annyi civil cég ilyen szolgáltatásokra, ha a légierőn belül olcsóbban megoldható?
Valahol nem stimmel a matek...
Inkább ted fel a kérdést, hogy ha a hadseregnek nem éri meg akkor egy magán cég hogy a pöcsömbe nem megy tönkre, hanem még ebből is akar megélni....
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Ez pont nem lesz meg az L-39NG-nél.
De csendben megkérdezném, hogy ha Európában sorra szervezik ki ezt a fajta képzést, nyilván, mert házon belül tartani nem éri meg, akkor nekünk mitől lesz rentábilis? Szépen hangzik, hogy mi leszünk mindenki céltáblája, de ez nekem úgy tűnik, hogy mindenki lusta/hülye, hogy nem egymással csináltatják, csak nekünk lesz belőle nagy pénz. Vagy megfordítva a kérdést, miért alakul annyi civil cég ilyen szolgáltatásokra, ha a légierőn belül olcsóbban megoldható?
Valahol nem stimmel a matek...
Mert náluk főleg az a probléma, hogy nincsen elegendő katonai pilóta, még ha pénzük lenne is. Nem véletlen, hogy a karbantartási melókat is ki kell szervezni privát cégekhez. Ha az emberek megkaphatják ugyan azt a lóvét készenlét adás nélkül, egy 9-17-ig melóval, marhák lesznek felszerelni...

Nálunk meg az a gond, hogy a nagyon kevés gépre lenne elegendő pilóta (mi több, parkoltatunk jelentkezőket), csak pénz nincs a megfelelő képzésre.
Ezzel a módszerrel 2 légy lenne arcul csapva. Az extra bevétellel jobb képzés adható a pilótáinknak, továbbá az agresszorként eltöltött idő is a javukra válik. Az agresszor század pedig nem csak a fizetős ügyfeleknek jelent lehetőséget.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
Ez pont nem lesz meg az L-39NG-nél.
De csendben megkérdezném, hogy ha Európában sorra szervezik ki ezt a fajta képzést, nyilván, mert házon belül tartani nem éri meg, akkor nekünk mitől lesz rentábilis? Szépen hangzik, hogy mi leszünk mindenki céltáblája, de ez nekem úgy tűnik, hogy mindenki lusta/hülye, hogy nem egymással csináltatják, csak nekünk lesz belőle nagy pénz. Vagy megfordítva a kérdést, miért alakul annyi civil cég ilyen szolgáltatásokra, ha a légierőn belül olcsóbban megoldható?
Valahol nem stimmel a matek...
Sztem az L-159 egy szinttel magasabb kategória mint az L39NG. Ugyanúgy, ahogy az olaszok az M345-öt (ugyanazzal a motorral mint az L39NG) és M346-ot párhuzamosan üzemeltetik.

Alapvetően at L39NG kiképzési celokat szolgál. Extrában adhat a pilótáknak olcsón több repülőidőt, bizinyos mértékben célgépként segíthet a Gripen harci kiképzést, illetve a légvédelmi kiképzést.

Ezen felül a 8 gépes megrendelés az L39NG exportképessége megalapozására fontos. Tehát itt is a haderőfejlesztési szempontok mellett, a hadiipari szrmpintok is erősek voltak. Ezért próbálunk közösen a csehekkel felderítő vetzióz is applikálni. A folyamatos fejlesztés, mérnökök értelmes feladattal ellátása is fontos. Mondhatod, mi közünk hozzá ez cseh ipart segíti, de nem. Amikor az Audi Mo. n fejleszt a haszon nagy része Németországban csapódik le. Ugyanez a terv itt is. Illetve biztosan akarnak erre az együttműködésre alapozva magyar AV leányvállalatot, közösen svedekkel, brazilokkal létrehozni. Ez mind a Magyar Honvédséget fogja erősíteni

Egyébként most olvasom, tervbrn van egy L-159 upgrade progi.

Mid Life Upgrade L-159A, feltámad az Alka, mint egy főnix a hamvakból


L-159MLU - Generációs közepes élettartamú frissítés az Alka számára
Az Aero Vodochody természetesen tisztában van az L-159-es alapvető modernizálásának szükségességével, ezért részletes vázlatot készített a hadsereg teljes modernizációs programjáról, amely lehetővé teszi, hogy az Alka a maga kategóriájában hatékony támadógép legyen a hadseregben. következő évtizedben. Az egész frissítés több elemből áll, amelyeket most egy kicsit részletesebben mutatunk be.


Az L-159 konstrukciójának messze a legjelentősebb beavatkozása az lesz, hogy a meglévő szárnyat szerkezetileg teljesen új, beépített üzemanyagtartállyal rendelkező szárnyra cserélik, amely akár 700 liter üzemanyagot is képes tárolni. Felépítése az L-39NG projekt tapasztalataira épül, és hasonló kialakítású lesz, azaz a tipikus végorsók nélkül, 230 literes tartályokkal. Az új kialakításnak a kisebb ellenállás miatt némileg javítania kell a repülési jellemzőket, és egyúttal lehetővé kell tennie a hossztengely körüli gyorsabb fordulásokat.
article_alca_upgrade_17_map-768x672.jpg

Az ACR taktikai repülési repülőgépek hatótávolságát bemutató térkép. Míg az Alka értéke körülbelül 300 km, addig a Gripen egy légutántöltésnek köszönhetően 1300 km-re növelheti az üzemi hatótávot.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
Sztem az L-159 egy szinttel magasabb kategória mint az L39NG. Ugyanúgy, ahogy az olaszok az M345-öt (ugyanazzal a motorral mint az L39NG) és M346-ot párhuzamosan üzemeltetik.

Alapvetően at L39NG kiképzési celokat szolgál. Extrában adhat a pilótáknak olcsón több repülőidőt, bizinyos mértékben célgépként segíthet a Gripen harci kiképzést, illetve a légvédelmi kiképzést.

Ezen felül a 8 gépes megrendelés az L39NG exportképessége megalapozására fontos. Tehát itt is a haderőfejlesztési szempontok mellett, a hadiipari szrmpintok is erősek voltak. Ezért próbálunk közösen a csehekkel felderítő vetzióz is applikálni. A folyamatos fejlesztés, mérnökök értelmes feladattal ellátása is fontos. Mondhatod, mi közünk hozzá ez cseh ipart segíti, de nem. Amikor az Audi Mo. n fejleszt a haszon nagy része Németországban csapódik le. Ugyanez a terv itt is. Illetve biztosan akarnak erre az együttműködésre alapozva magyar AV leányvállalatot, közösen svedekkel, brazilokkal létrehozni. Ez mind a Magyar Honvédséget fogja erősíteni

Egyébként most olvasom, tervbrn van egy L-159 upgrade progi.

Mid Life Upgrade L-159A, feltámad az Alka, mint egy főnix a hamvakból


L-159MLU - Generációs közepes élettartamú frissítés az Alka számára
Az Aero Vodochody természetesen tisztában van az L-159-es alapvető modernizálásának szükségességével, ezért részletes vázlatot készített a hadsereg teljes modernizációs programjáról, amely lehetővé teszi, hogy az Alka a maga kategóriájában hatékony támadógép legyen a hadseregben. következő évtizedben. Az egész frissítés több elemből áll, amelyeket most egy kicsit részletesebben mutatunk be.


Az L-159 konstrukciójának messze a legjelentősebb beavatkozása az lesz, hogy a meglévő szárnyat szerkezetileg teljesen új, beépített üzemanyagtartállyal rendelkező szárnyra cserélik, amely akár 700 liter üzemanyagot is képes tárolni. Felépítése az L-39NG projekt tapasztalataira épül, és hasonló kialakítású lesz, azaz a tipikus végorsók nélkül, 230 literes tartályokkal. Az új kialakításnak a kisebb ellenállás miatt némileg javítania kell a repülési jellemzőket, és egyúttal lehetővé kell tennie a hossztengely körüli gyorsabb fordulásokat.
article_alca_upgrade_17_map-768x672.jpg

Az ACR taktikai repülési repülőgépek hatótávolságát bemutató térkép. Míg az Alka értéke körülbelül 300 km, addig a Gripen egy légutántöltésnek köszönhetően 1300 km-re növelheti az üzemi hatótávot.
A teljes digitális üzemanyag-kezelő rendszert újonnan a Mesit LUN 8112 egysége fogja vezérelni, és lehetővé teszi az üzemanyag nyomással történő feltöltését egy pontról az összes tartályba, beleértve a továbbiakat is. Ezután az összes állapotüzenet megjelenik az AMOS rendszeren keresztül. A cseh Speel Praha cég terméke, amely információkat gyűjt a repülőgépek különböző rendszereiről, tárolja az FDAU adatgyűjtő egységben, és közvetlenül a multifunkciós kijelzőn jeleníti meg a pilótának. A nedves szárny repülési tesztjei valószínűleg 2022 folyamán zajlanak majd a gyári L-159T2X ev gépen. számú 6073 , amely a tervezett előírt munkavégzés miatt sokáig nem repült.

A belső üzemanyag mennyiségének mintegy 250 literes megnövekedésének és a szárny tisztább aerodinamikai koncepciójának köszönhetően a működési hatótáv kis mértékben nő, de így is valamivel 300 km felett lesz. Ez elegendő érték a hazai környezetben történő működéshez, de a nemzetközi tevékenységek esetében ez a tartomány már nem elegendő. Az L-159 esetében a tényleges harci műveletek során kisebb, 350 literes "taktikai" emelőket használnak, míg a nagyobb, 500 literes bandákat főleg a kiképzésben alkalmazzák. A gyakorlatok során természetesen gyakran hajtanak végre négy póttartállyal történő repülést, de ez a konfiguráció már befolyásolja a repülési jellemzőket, ugyanakkor nem teszi lehetővé egyetlen A2G lőszer felfüggesztését sem. Az egyetlen megoldás az üzemi hatótávolság növelésére egy tankoló berendezés felszerelése, amely lehetővé tenné Alce számára, hogy a levegőben tankolhasson repülőgép-tartályhajókról. Végül, A cseh védelmi minisztérium anyagai szerint viszonylag beszédes az Alka és a Gripen közötti hatótávolság különbség egy tankolás mellett. Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból).

LDP konténerintegráció - Csehország véget nem érő történet

Az LDP (Laser Designator Pod) célzókonténer megvalósítása az L-159-en kicsit olyan, mint egy végtelen történet, és ez az egyik legfontosabb dolog a CAS közvetlen légi támogatási feladatok ellátásában. Az eredetileg tervezett TIALD nagyon hamar elavulttá vált, és az integrációja végül nem történt meg. A gyártó most már csak két változatot fontolgat az Alka célzótartályából. Ez egy bevált és nagyon elterjedt izraeli Litening, vagy török Aselpod lesz. A két gyártó konténerének integrálása nagyjából megegyezik az L-159A-val, és ez elsősorban attól függ, hogy az ACR milyen típusú konténert választ pénzügyi okokból.

article_alca_upgrade_18_alca_litening-768x512.jpg



A török Aselpodot az L-159-en csak földi teszteken tesztelték, melyben a 4-es számú hajótest pilonra függesztették fel, a pilótafülkébe pedig állítólag külön vezérlő- és kijelzőrendszert telepítettek, ami ismét összefügg a 2001. évi CX. a rezsim végrehajtásáról szóló rész BULLSEYE az L-159-hez. Az L-159-es Aselpod-tesztek teljes programja összefüggésbe hozható az iraki légierő akkori követelményével, amely az IQAF gen. Az Anwar HAMAD Amina a török Aselpodot igyekezett integrálni L-159-es gépeibe. Az IS elleni légi offenzíva befejeztével azonban az iraki légierő érdeklődése lassan elenyészett, és ma már gyakorlatilag nem beszélnek erről a tevékenységről.

Az izraeli Litening integrációja, amely továbbadta az L-159B ev. No. 6073 és repülési tesztek. 2011-ben az Aero Vodochody és a Rafael gyártó megállapodott, hogy közös demonstrációs programot hajtanak végre a Litening III konténer részleges integrálására és a konténer alapvető funkcióinak tesztelésére. Az L-159B gyárban kisebb átalakításokat kellett végrehajtani az elektromos rendszeren, a „Béčka” repüléselektronikát pedig ideiglenesen a törzsbe szerelt elektronikai egységgel bővítették, amely összekötő interfészt adott a konténer és a repülőgép között. Az elülső kabinba került a konténer számos kezelőszervvel ellátott vezérlőkarja, illetve részben módosult a hátsó pilótafülke, amelybe a konténerből a Barco jelismétlőbe érkezett videojel került.

2011 novemberében és decemberében több próbarepülésre is sor került a teljes rendszer működőképességének ellenőrzésére, a különböző szenzormódokkal rendelkező célpontok felkutatására és azok megfigyelésének stabilitására. A lézerrendszerek aktív használata azonban jogszabályi okokból nem történt meg. A Cseh Fegyveres Erők légierejének tagjai hat bemutató repülést is teljesítettek Béčko-n a Jince katonai gyakorlóterület felett, ahol végre tesztelték a Laser Spot Trackert. A tesztek kimutatták, hogy a Litening III "célzódoboz" integrálása elvileg lehetséges az L-159-es repülőgépeken, de a katonai gépeken lévő sorozatos verzióhoz további szükséges és sajnos költséges módosításokra lesz szükség.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
A teljes digitális üzemanyag-kezelő rendszert újonnan a Mesit LUN 8112 egysége fogja vezérelni, és lehetővé teszi az üzemanyag nyomással történő feltöltését egy pontról az összes tartályba, beleértve a továbbiakat is. Ezután az összes állapotüzenet megjelenik az AMOS rendszeren keresztül. A cseh Speel Praha cég terméke, amely információkat gyűjt a repülőgépek különböző rendszereiről, tárolja az FDAU adatgyűjtő egységben, és közvetlenül a multifunkciós kijelzőn jeleníti meg a pilótának. A nedves szárny repülési tesztjei valószínűleg 2022 folyamán zajlanak majd a gyári L-159T2X ev gépen. számú 6073 , amely a tervezett előírt munkavégzés miatt sokáig nem repült.

A belső üzemanyag mennyiségének mintegy 250 literes megnövekedésének és a szárny tisztább aerodinamikai koncepciójának köszönhetően a működési hatótáv kis mértékben nő, de így is valamivel 300 km felett lesz. Ez elegendő érték a hazai környezetben történő működéshez, de a nemzetközi tevékenységek esetében ez a tartomány már nem elegendő. Az L-159 esetében a tényleges harci műveletek során kisebb, 350 literes "taktikai" emelőket használnak, míg a nagyobb, 500 literes bandákat főleg a kiképzésben alkalmazzák. A gyakorlatok során természetesen gyakran hajtanak végre négy póttartállyal történő repülést, de ez a konfiguráció már befolyásolja a repülési jellemzőket, ugyanakkor nem teszi lehetővé egyetlen A2G lőszer felfüggesztését sem. Az egyetlen megoldás az üzemi hatótávolság növelésére egy tankoló berendezés felszerelése, amely lehetővé tenné Alce számára, hogy a levegőben tankolhasson repülőgép-tartályhajókról. Végül, A cseh védelmi minisztérium anyagai szerint viszonylag beszédes az Alka és a Gripen közötti hatótávolság különbség egy tankolás mellett. Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból). Az L-159B prototípuson a légi tartályhajókból történő tankolás lehetőségének integrálására vonatkozó előkészítő munkákat végeztük, és honlapunkon már részletesen foglalkoztunk vele. Az ACR érdektelensége miatt azonban az egész folyamat nem zárult le, és kérdés, hogy a hadsereg egyáltalán fontolóra veszi-e, holott a PP16-on belüli együléses L-159A továbbra is megerősített. gyártásból).

LDP konténerintegráció - Csehország véget nem érő történet

Az LDP (Laser Designator Pod) célzókonténer megvalósítása az L-159-en kicsit olyan, mint egy végtelen történet, és ez az egyik legfontosabb dolog a CAS közvetlen légi támogatási feladatok ellátásában. Az eredetileg tervezett TIALD nagyon hamar elavulttá vált, és az integrációja végül nem történt meg. A gyártó most már csak két változatot fontolgat az Alka célzótartályából. Ez egy bevált és nagyon elterjedt izraeli Litening, vagy török Aselpod lesz. A két gyártó konténerének integrálása nagyjából megegyezik az L-159A-val, és ez elsősorban attól függ, hogy az ACR milyen típusú konténert választ pénzügyi okokból.

article_alca_upgrade_18_alca_litening-768x512.jpg



A török Aselpodot az L-159-en csak földi teszteken tesztelték, melyben a 4-es számú hajótest pilonra függesztették fel, a pilótafülkébe pedig állítólag külön vezérlő- és kijelzőrendszert telepítettek, ami ismét összefügg a 2001. évi CX. a rezsim végrehajtásáról szóló rész BULLSEYE az L-159-hez. Az L-159-es Aselpod-tesztek teljes programja összefüggésbe hozható az iraki légierő akkori követelményével, amely az IQAF gen. Az Anwar HAMAD Amina a török Aselpodot igyekezett integrálni L-159-es gépeibe. Az IS elleni légi offenzíva befejeztével azonban az iraki légierő érdeklődése lassan elenyészett, és ma már gyakorlatilag nem beszélnek erről a tevékenységről.

Az izraeli Litening integrációja, amely továbbadta az L-159B ev. No. 6073 és repülési tesztek. 2011-ben az Aero Vodochody és a Rafael gyártó megállapodott, hogy közös demonstrációs programot hajtanak végre a Litening III konténer részleges integrálására és a konténer alapvető funkcióinak tesztelésére. Az L-159B gyárban kisebb átalakításokat kellett végrehajtani az elektromos rendszeren, a „Béčka” repüléselektronikát pedig ideiglenesen a törzsbe szerelt elektronikai egységgel bővítették, amely összekötő interfészt adott a konténer és a repülőgép között. Az elülső kabinba került a konténer számos kezelőszervvel ellátott vezérlőkarja, illetve részben módosult a hátsó pilótafülke, amelybe a konténerből a Barco jelismétlőbe érkezett videojel került.

2011 novemberében és decemberében több próbarepülésre is sor került a teljes rendszer működőképességének ellenőrzésére, a különböző szenzormódokkal rendelkező célpontok felkutatására és azok megfigyelésének stabilitására. A lézerrendszerek aktív használata azonban jogszabályi okokból nem történt meg. A Cseh Fegyveres Erők légierejének tagjai hat bemutató repülést is teljesítettek Béčko-n a Jince katonai gyakorlóterület felett, ahol végre tesztelték a Laser Spot Trackert. A tesztek kimutatták, hogy a Litening III "célzódoboz" integrálása elvileg lehetséges az L-159-es repülőgépeken, de a katonai gépeken lévő sorozatos verzióhoz további szükséges és sajnos költséges módosításokra lesz szükség.
Modern RWR - az önvédelmi rendszer alapja

Az RWR figyelmeztető radarvevők ma már nagyon elterjedt részei a teljes önvédelmi rendszernek, amelyek időben figyelmeztethetik a pilótát az ellenséges radarra irányuló fenyegetés veszélyére, illetve további adatokat generálhatnak a fenyegetés pontos típusáról, irányáról, stb. Bár az RWR típusú Sky Guardian 200 rendszer az Alka bevezetésekor viszonylag modernnek számít, mára már nem elégséges, és nem garantálja az összes jelenleg használt radar rögzítését, legyen az légi vagy földi platform. Az RWR esetében ez általánosabb kérdés, mivel az L-159-nél korszerűbb repülőgépeknél gondok vannak a figyelmeztető radarvevők megfelelő működésével. Hiszen pontosan ezt említi az egykori szlovák Fulcrum-pilóta, Kamil „MAVEB” Glovňa „Repültünk a MiG-29-est” című emlékkönyvében. ahol az Eagle Talon és a Lengyel Légierő kétoldalú gyakorlatának szentelt részben egyenesen kijelenti, hogy még az F-16C / D Block 52 lengyel pilótái sem bíztak túlságosan az RWR-ben. Az eredeti Sky Guardian RWR erkölcsi elavultsága miatt az Aero Vodochody azt javasolja, hogy cseréljék le a Finmeccanica - Selex ES (jelenleg Leonardo) újabb SEER rendszerére.

article_alca_upgrade_19_leonardo_seer_rwr-768x672.jpg


Az olasz Leonardo cég SEER figyelmeztető radarvevőjének antennaelemeinek elrendezési diagramja.
A SEER egy fejlett digitális radarfigyelmeztető vevő (RWR), amely elődjéhez képest nagyobb érzékenységet és pontosabb célzást biztosít a rögzített jelek szögében és távolságában. Az új RWR repülési tesztjei az L-159-en 2014-ben zajlottak egy kiterjedt TLP (Tactical Leadership Program) szövetségi gyakorlat során a spanyolországi Albacetében. A Finmeccanica - Selex ES szakemberei a teljes rendszer próbatelepítését végezték el két L-159A repülőgépen kevesebb mint három óra alatt a meglévő kábelezés és a régebbi Sky Guardian 200 által használt eredeti antennák felhasználásával. Az új SEER rendszer pontosan a vártnak megfelelően működött, és légi, szárazföldi és tengeri fenyegetéseket jelentős távolságból, nagy pontossággal. Az olasz gyártó EWOS (Electronic Warfare Operational Support) támogatási szakemberei minden repülés előtt frissített küldetési adatfájlokkal látták el a cseh pilótákat az előző küldetés során gyűjtött hírszerzési információk alapján. Ezek lehetővé tették az L-159 pilótái számára, hogy jobb helyzetfelismerést szerezzenek, és azonnal reagáljanak a potenciális fenyegetésekre, ami hatékonyabb teljesítményt eredményezett a TLP gyakorlatok során.

Egy külön fejezet tehát mai szemmel nézve az L-159-es fenyegetés nem kielégítő jelzése. Ezt a műszerfal bal felső sarkában található ikonikus zöld kerek képernyő biztosítja, amely jól ismert az összes F-16-os verzió pilótafülkéjéből. Sajnos ez a jelző csak azt az irányt és hozzávetőleges távolságot mutatja, ahonnan a repülőgép besugárzásra kerül. A probléma azonban az, hogy nem képes megjeleníteni egy adott típusú radar vagy az ellenséges repülőgép típusát, és a radar működési módját stb. A legmodernebb RWR „teljes” fenyegetéskönyvtárral ilyen fontos részleteket képes megjeleníteni nagy MFD-k, mint a pontos fenyegetettség terület a földi légvédelmi rakétakomplexumok esetében stb.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
Modern RWR - az önvédelmi rendszer alapja

Az RWR figyelmeztető radarvevők ma már nagyon elterjedt részei a teljes önvédelmi rendszernek, amelyek időben figyelmeztethetik a pilótát az ellenséges radarra irányuló fenyegetés veszélyére, illetve további adatokat generálhatnak a fenyegetés pontos típusáról, irányáról, stb. Bár az RWR típusú Sky Guardian 200 rendszer az Alka bevezetésekor viszonylag modernnek számít, mára már nem elégséges, és nem garantálja az összes jelenleg használt radar rögzítését, legyen az légi vagy földi platform. Az RWR esetében ez általánosabb kérdés, mivel az L-159-nél korszerűbb repülőgépeknél gondok vannak a figyelmeztető radarvevők megfelelő működésével. Hiszen pontosan ezt említi az egykori szlovák Fulcrum-pilóta, Kamil „MAVEB” Glovňa „Repültünk a MiG-29-est” című emlékkönyvében. ahol az Eagle Talon és a Lengyel Légierő kétoldalú gyakorlatának szentelt részben egyenesen kijelenti, hogy még az F-16C / D Block 52 lengyel pilótái sem bíztak túlságosan az RWR-ben. Az eredeti Sky Guardian RWR erkölcsi elavultsága miatt az Aero Vodochody azt javasolja, hogy cseréljék le a Finmeccanica - Selex ES (jelenleg Leonardo) újabb SEER rendszerére.

article_alca_upgrade_19_leonardo_seer_rwr-768x672.jpg


Az olasz Leonardo cég SEER figyelmeztető radarvevőjének antennaelemeinek elrendezési diagramja.
A SEER egy fejlett digitális radarfigyelmeztető vevő (RWR), amely elődjéhez képest nagyobb érzékenységet és pontosabb célzást biztosít a rögzített jelek szögében és távolságában. Az új RWR repülési tesztjei az L-159-en 2014-ben zajlottak egy kiterjedt TLP (Tactical Leadership Program) szövetségi gyakorlat során a spanyolországi Albacetében. A Finmeccanica - Selex ES szakemberei a teljes rendszer próbatelepítését végezték el két L-159A repülőgépen kevesebb mint három óra alatt a meglévő kábelezés és a régebbi Sky Guardian 200 által használt eredeti antennák felhasználásával. Az új SEER rendszer pontosan a vártnak megfelelően működött, és légi, szárazföldi és tengeri fenyegetéseket jelentős távolságból, nagy pontossággal. Az olasz gyártó EWOS (Electronic Warfare Operational Support) támogatási szakemberei minden repülés előtt frissített küldetési adatfájlokkal látták el a cseh pilótákat az előző küldetés során gyűjtött hírszerzési információk alapján. Ezek lehetővé tették az L-159 pilótái számára, hogy jobb helyzetfelismerést szerezzenek, és azonnal reagáljanak a potenciális fenyegetésekre, ami hatékonyabb teljesítményt eredményezett a TLP gyakorlatok során.

Egy külön fejezet tehát mai szemmel nézve az L-159-es fenyegetés nem kielégítő jelzése. Ezt a műszerfal bal felső sarkában található ikonikus zöld kerek képernyő biztosítja, amely jól ismert az összes F-16-os verzió pilótafülkéjéből. Sajnos ez a jelző csak azt az irányt és hozzávetőleges távolságot mutatja, ahonnan a repülőgép besugárzásra kerül. A probléma azonban az, hogy nem képes megjeleníteni egy adott típusú radar vagy az ellenséges repülőgép típusát, és a radar működési módját stb. A legmodernebb RWR „teljes” fenyegetéskönyvtárral ilyen fontos részleteket képes megjeleníteni nagy MFD-k, mint a pontos fenyegetettség terület a földi légvédelmi rakétakomplexumok esetében stb.
Új robotpilóta

Az Alka a kezdetektől fogva robotpilótával van felszerelve, amely a modern vadászgépekkel ellentétben csak a magasságot és az irányt tudja tartani, ami természetesen csökkenti a pilóta terhelését, ha taktikai helyzetre kell összpontosítania, de egy adott repülést már nem tud követni. pálya. Emiatt a gyártó azt javasolja, hogy cseréljék ki egy új, oldalsó rezgéscsillapítóval ellátott robotpilóta rendszerre, amelyet közvetlenül az Aero Vodochodyban fejlesztettek ki. Az ajánlatban lehetőség van a jelenlegi autopilot üzemmódok további lehetőségekkel történő bővítésére is, a megrendelő pontos igényei szerint.

IFF mód 5

Egy feltétlenül szükséges lépés ahhoz, hogy az L-159 részt vehessen a Szövetség jövőbeni műveleteiben, egy új transzponder, vagy IFF (Identification Friend or Foe) transzponder integrálása, amely támogatja a legújabb Mode 5 Level 1 és ADSB-Out funkciókat is. Az új Mode 5 hamarosan feltétlenül szükséges lesz, és ez a frissítés természetesen az ACR légierő más platformjaira is vár. Az Aero Vodochody már végzett megvalósíthatósági tanulmányt egy új IFF transzponder L-159-be történő integrálására, amely az 5. módban két szintű úgynevezett választ biztosít. Míg az 1. szint barátságosként azonosítja a transzponderrepülőgépet, és megfelelő titkosított választ ad, a 2. szint továbbra is pontos GPS-pozíció-információkat ad hozzá. Nagyon valószínű, hogy az ACR-nek mindenképpen végre kell hajtania ezt a frissítést.

Új rádióállomás

A frissítés következő lépése a meglévő Rockwell-Collins AN / ARC 210 lecserélése egy vadonatúj VHF / UHF MR600A rádióra a német Rohde & Schwarz cégtől. Az új rádióállomás már rendelkezik beépített belső kódolóval, így támogatja a titkosított adatok továbbítását. Ugyanakkor már lehetővé teszi egy teljesen új kommunikációs mód, a SATURN (Second Generation Anti-Jam Tactical UHF Radio for NATO) használatát, amely 2024-től váltja fel az eddig széles körben használt Have Quick II szövetségi módot.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 586
97 732
113
Új robotpilóta

Az Alka a kezdetektől fogva robotpilótával van felszerelve, amely a modern vadászgépekkel ellentétben csak a magasságot és az irányt tudja tartani, ami természetesen csökkenti a pilóta terhelését, ha taktikai helyzetre kell összpontosítania, de egy adott repülést már nem tud követni. pálya. Emiatt a gyártó azt javasolja, hogy cseréljék ki egy új, oldalsó rezgéscsillapítóval ellátott robotpilóta rendszerre, amelyet közvetlenül az Aero Vodochodyban fejlesztettek ki. Az ajánlatban lehetőség van a jelenlegi autopilot üzemmódok további lehetőségekkel történő bővítésére is, a megrendelő pontos igényei szerint.

IFF mód 5

Egy feltétlenül szükséges lépés ahhoz, hogy az L-159 részt vehessen a Szövetség jövőbeni műveleteiben, egy új transzponder, vagy IFF (Identification Friend or Foe) transzponder integrálása, amely támogatja a legújabb Mode 5 Level 1 és ADSB-Out funkciókat is. Az új Mode 5 hamarosan feltétlenül szükséges lesz, és ez a frissítés természetesen az ACR légierő más platformjaira is vár. Az Aero Vodochody már végzett megvalósíthatósági tanulmányt egy új IFF transzponder L-159-be történő integrálására, amely az 5. módban két szintű úgynevezett választ biztosít. Míg az 1. szint barátságosként azonosítja a transzponderrepülőgépet, és megfelelő titkosított választ ad, a 2. szint továbbra is pontos GPS-pozíció-információkat ad hozzá. Nagyon valószínű, hogy az ACR-nek mindenképpen végre kell hajtania ezt a frissítést.

Új rádióállomás

A frissítés következő lépése a meglévő Rockwell-Collins AN / ARC 210 lecserélése egy vadonatúj VHF / UHF MR600A rádióra a német Rohde & Schwarz cégtől. Az új rádióállomás már rendelkezik beépített belső kódolóval, így támogatja a titkosított adatok továbbítását. Ugyanakkor már lehetővé teszi egy teljesen új kommunikációs mód, a SATURN (Second Generation Anti-Jam Tactical UHF Radio for NATO) használatát, amely 2024-től váltja fel az eddig széles körben használt Have Quick II szövetségi módot.
Repüléselektronika – modernizáció négy módon

article_alca_upgrade_21_genesys_displays-768x480.jpg


A GenesyS Aerosystems repüléselektronikája integrálása esetén az Alka pilótafülke egy pár IDU-680 méretű, 6 x 8 hüvelykes színes kijelzővel rendelkezik, amelyeket az új L-39NG képzésen használnak. (fotó: Aero Vodochody)

Egyetlen jelentősebb Alka frissítés sem nélkülözheti az avionikai korszerűsítést, az L-159 esetében pedig összesen négy megoldásváltozattal áll készen a gyártó. Csak az ACR-től függ, hogy melyik verzióval ért egyet. A legköltséghatékonyabb lehetőség természetesen a jelentősebb korszerűsítés nélküli változat. Jelentős hátránya, hogy az új rendszerek telepítése a jövőben nagyon korlátozott lehet, és valójában csak azokat a rendszereket cseréli vagy módosítja, amelyek nem teljesen kötődnek a repüléselektronikai rendszer magjához, vagy olyan rendszereket, amelyek integrációját olyan cseh cégek biztosítják, mint pl. mint a MESIT Uherské Hradiště vagy a SPEEL Prague. Ugyanakkor egyes alkatrészek módosítása, javítása már nem lehetséges, mert például már nincs gyártó. A repüléselektronikai rendszerek alkatrészeinek egy részének szükséges cseréje tovább vezethet ahhoz, hogy ezeket nem tudják teljes mértékben integrálni a repüléselektronikai rendszer meglévő magjába, vagy a kijelző vagy a vezérlés megváltozásához vezethetnek. Ez a probléma nagy valószínűséggel a korábbi integrátor, a Boeingtől átvett eredeti repüléselektronikai rendszert kifejlesztő amerikai V-Dot Systems cég megszűnésével magyarázható.

A második lehetőség a meglévő repüléselektronikai rendszer magjának fejlesztése és integrálása közvetlenül az Aerrel. A lépés magában foglalja a fő repüléselektronikai számítógépek és a HUD kijelző cseréjét, valamint a többfunkciós kijelzők módosítását. A repüléselektronikai rendszernek az Aero-val való közvetlen integrálásával nincs szükség harmadik fél know-how-jára, és a repüléselektronikai rendszer egyéb elemei fokozatosan lecserélhetők, amint elavulnak, vagy a meghibásodási arány és a pótalkatrészek elérhetősége miatt. Ez a lehetőség azonban teljes fegyvertesztet is igényel.

A harmadik és nagyon vonzó lehetőség az avionika integrálása, amely ugyanaz, mint az L-39NG képzésen. Ez tehát a SPEEL Prague gyártó cseh gyártási komponenseinek kombinációja a GenesyS Aerosystems cég "civil" termékével, azaz egy pénzügyileg előnyös és már tesztelt megoldás. Gondot jelent azonban, hogy a GenesyS Aerosystems repüléselektronikája még nem tartalmazza az autopilóta, radar és egyéb berendezések integrációját, és továbbra is teljes körű fegyvertesztekre lesz szükség. A negyedik és legdrágább variáns egy teljesen új repüléselektronika beépítése, amely az egyik neves gyártó, például IAI, Aselsan, Esterline stb. repüléselektronikai készletére épül. Mindenesetre egy ilyen megoldás fegyverteszt. A gyártónak új MMS-tervező rendszeren is dolgoznia kell,
article_alca_upgrade_22_genesys_display_views-768x329.jpg


Mindkét IDU-680 négy külön képernyőn jeleníti meg az összes repülési, navigációs, műszer-, kommunikációs, útvonal- vagy térképadatot, beleértve a szintetikus kijelzőt is. A felső képernyő mindig rögzített, míg az alsó rész a felhasználó által állítható. (fotó: Aero Vodochody)