Na segítek kicsit közelebb kerülni ahhoz a bizonyos vita végi ponthoz egy kis számolgatással.
Leggyakoribb vitatéma és az egyik első, ami valóban is szóba kerülhet, az a motorcsere. A motorcserének egyedül akkor van értelme, ha erősebbet teszünk bele.
Faboo mondott egy erősebb Volvo motort amit fel lehetne használni, árral: 64000 euró (anyagár).
Kiszállítás, a kivitelező a beszerzési költségre is rárak egy kicsit, hiszen neki úgy éri meg (nomeg nehogy az infláció/árnövekedés miatt veszteséggel számolja fel a motort), számolhatunk mondjuk 68000-el.
Ki kell pucolni a motorteret, kivágni a nem oda illő és útban lévő dolgokat. Új motortartó elemek kellenek, a nagyobb nyomaték miatt lehet az alvázat is erősíteni kell. Az új motor miatt a karbantartási nyílások behegesztése, újak vágása. Az átalakítás után a motorteret alapozni, festeni. Ez legyen mondjuk 5000 euró.
Az új motorhoz méretezett hűtőradiátor, annak beletervezése, felszerelési helyeinek kialakítása további kb. 5000 euró.
Az új motor hozzá csatolt kuplung és váltórendszerrel lett eredetileg elgondolva. A BTR kialakítása nem ilyen, a váltó az ülések alatt. Naívan elképzeljük, hogy az eredeti váltó bírja az emelkedett nyomatékot, teljesítményt (amúgy nem fogja). Az új kuplungot magába foglaló, és az új motor a régitől különböző nyomatékgörbéje miatti áttételt tartalmazó, a BTR eredeti tengelyéhez illeszkedő hajtáslánc elem tervezése, gyártása, beszerelése szintén legyen 5000 euró/db.
Biztosan bele kell nyúlni egyéb dolgokba is, pl. üzemanyagtartályok helye, mérete, formája, ez is plusz költség.
Az egész tesztelésének is van költsége, mondjuk 2-5 prototípus 5-15000 km-en való vezetése.
Ezután, ha van, hibajavítás, de naívan gondoljuk, hogy nincs komoly baj.
10-20% közötti profittal (mai piacon átlagosnak mondható) tegyük fel, 100.000€ egy motorcsere.
De nem ússzuk meg ennyiből, mint mondtam, naívak vagyunk, mikor azt feltételezzük, hogy a hajtáslánc többi eleme bírja a nyomatékot. Faboo mondott egy váltót is, 49000 euró az ára. Az ülések alatt van, jó lenne ha nem ott lenne, hiszen a küzdőtérből vesz el. Ha mégis ott marad, 65-75 ezer euróba biztos fájna a beleszabása.
Ha nem ott marad a váltó, mehet a motortérbe vagy ahhoz közelebb kb ugyanennyiért, ám ekkor ha a differenciálművek bírják is a nyomatékot, akkor is áttervezésre van szükség alul is, hiszen máshol van a bekötés. A teljes erőátvitel, kormánymű csere így 250-300 ezer euróba biztos kerül.
Plusz a desszanttérbe új típusú ülések minimum, hiszen nem a váltón kell úgy már ülni.
Plusz akkor vegyünk rá egy új Continental kerékszettet, meg az új dolgokhoz megfelelő cserealkatrész raktárkészletet, töltsük fel olajjal, stb. Ez gépenként összesen becslésem szerint 450-500 ezer euró.
Ekkor még nincs RCWS, nincs páncélzat bővítés, nincs modernizálva a műszerfal, nincs spall liner, és még sorolhatnám.
Úgy már 700 ezer euró is lehet belőle egész könnyedén.
Így még mindig nem hátol desszantolós, az már úgy akár 1 millió is lehet.
Döntse el mindenki maga, megéri e.