[HUN] Helikopterbeszerzés

Sajnálom, hogy a mi "királyi beszállítónknak" az Airbus-nak nincs ilyen kategóriájú gépe.
A Tiger elég béna lett, úgy technikailag, mint program menedzsment szempontjából, így az eredményt boritékolni lehetett.

Hanem ez az új olasz gép is amerikai szívtől függ, tehát nem egy független európai valami.
Az AH-64/UH-60/AH-1Z/UH-1Y hajtóművének kereskedelmi változatát kapta meg, amely papíron még erősebb is, mint az amerikai katonai változatok. De lényegében ugyanúgy amerikai kontroll alatt álló kurrens termékről beszélünk.

Ezzel szemben viszont az Airbus-nak elvileg megvolna a módja a H225M közepes szállítóhelikopter Safran Makila hajtóművére és részben a hajtásláncára alapozva egy hasonló teljesítmény kategóriájú dedikált támadóhelikoper típust összehozni.
 
Sajnálom, hogy a mi "királyi beszállítónknak" az Airbus-nak nincs ilyen kategóriájú gépe.
A Tiger elég béna lett, úgy technikailag, mint program menedzsment szempontjából, így az eredményt boritékolni lehetett.

Hanem ez az új olasz gép is amerikai szívtől függ, tehát nem egy független európai valami.
Az AH-64/UH-60/AH-1Z/UH-1Y hajtóművének kereskedelmi változatát kapta meg, amely papíron még erősebb is, mint az amerikai katonai változatok. De lényegében ugyanúgy amerikai kontroll alatt álló kurrens termékről beszélünk.

Ezzel szemben viszont az Airbus-nak elvileg megvolna a módja a H225M közepes szállítóhelikopter Safran Makila hajtóművére és részben a hajtásláncára alapozva egy hasonló teljesítmény kategóriájú dedikált támadóhelikoper típust összehozni.
Van még létjogosultsága a harci helikoptereknek egy fejlett ellenféllel szemben? Minden másra ott vannak a "régi" bevált típusok. 4. generációs repülőt sem nagyon fejleszt már senki.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
Van még létjogosultsága a harci helikoptereknek egy fejlett ellenféllel szemben? Minden másra ott vannak a "régi" bevált típusok. 4. generációs repülőt sem nagyon fejleszt már senki.
F-15EX, F-16C block 70, Rafale F4, Eurofighter Typhoon.
Ezek folyamatos fejlesztés alatt állnak.

A harci drónok távvezérlésére egy H225M is jó lenne, de ugyanezen gép már nem hatékony a komoly percíziós rakétás csapásmérésre, mert nem fér rá annyi.
És nem mehet annyira közel az ellenséghez, mint a dedikáltan harci társai.
Ukrajna is megmutatta, hogy a drónok mellett az LMUR-ral és Vikhr-M-el szerelt Ka-52M és Mi-28NM még releváns repülő platform.
Nem véleten, hogy az AH-64 is játékban marad még és pont emiatt tartom hibának, hogy a topik névadó típusával szemben az Airbus nem tud kiállítani semmi hasonlót, ami ráadásul akár igazán szuverén európai is lehetne.

Jelenleg a leginkább szuverén európai támadóhelikopter a Mi-28NM és a Ka-52M.
 
Van még létjogosultsága a harci helikoptereknek egy fejlett ellenféllel szemben? Minden másra ott vannak a "régi" bevált típusok. 4. generációs repülőt sem nagyon fejleszt már senki.

Az amerikaiak (US ARMY) szerint igen, de csak ha légifölény van és lepucolták a légvédelem nagy részét. Lásd: az alábbi videóban bemutatják a hivatalos US ARMY doktrínát mutatják be...

Kellenek még harci helikopterek egy modern háborúba?

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az érdekes kérdés, hogy drónokkal mit kezdnek: ezek már simán utolérnek egy helikoptert és le is robbanthatják az égről...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Sajnálom, hogy a mi "királyi beszállítónknak" az Airbus-nak nincs ilyen kategóriájú gépe.
A Tiger elég béna lett, úgy technikailag, mint program menedzsment szempontjából, így az eredményt boritékolni lehetett.

Hanem ez az új olasz gép is amerikai szívtől függ, tehát nem egy független európai valami.
Az AH-64/UH-60/AH-1Z/UH-1Y hajtóművének kereskedelmi változatát kapta meg, amely papíron még erősebb is, mint az amerikai katonai változatok. De lényegében ugyanúgy amerikai kontroll alatt álló kurrens termékről beszélünk.

Ezzel szemben viszont az Airbus-nak elvileg megvolna a módja a H225M közepes szállítóhelikopter Safran Makila hajtóművére és részben a hajtásláncára alapozva egy hasonló teljesítmény kategóriájú dedikált támadóhelikoper típust összehozni.
Amúgy a SAFRAN Anteo hajtóművet is fontolgatták de végül az amerikainál döntöttek.
Ha nagyon az lenne megrendelői igény akkor átszerelik arra, mert eléggé hasonló a teljesítménye.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Amúgy a SAFRAN Anteo hajtóművet is fontolgatták de végül az amerikainál döntöttek.
Ha nagyon az lenne megrendelői igény akkor átszerelik arra, mert eléggé hasonló a teljesítménye.
Az jó lenne.
Egyébként egyet azért látni kell.
A "csúnya" amerikai GE CT7-es (katonai típusjelzése T700) egy hihetetlenül kiforrott, óriási üzemeltetési tapasztalattal és mégnagyobb háttérrel rendelkező rendszer.
Az AW/AH249-es esetében hülyeség lett volna nem ezt választani, látva a Makila hajtómű és a kapcsolódó hajtáslánc problematikáját a H225-ösökön.
Melyből elég, ha csak a reduktor kehes, a hajtóművek is a problémás rendszer részei és gyártási széria se akkora.

A GE CT7 / T700 hajtóműcsalád ezzel szemben vitathatatlanul konzisztensebb és biztosabb valami, szuverentiás ide, vagy oda.
És egy induló projektnél nincs fontosabb a minél több biztos részelemnél.
Ezzel azért mindenképp árnyalni kívántam a fentebbi mondandómat.
 

"Nyolcmillió forintot ért Szijjártó Péter helikopteres útja Dunakeszi és Záhony között​

Csaknem 4 millió forint annak a rendőrségi helikopternek az üzemóraköltsége, amely Szijjártó Pétert vitte idén januárban Záhonyba, majd onnan vissza Dunakeszire – tudta meg a HVG. A külügyminiszter a repüléssel irányonként nagyjából két órát spórolt, az út piaci értéke pedig – ha egyéb lehetséges költségeket nem veszünk figyelembe – 8 millió forint lehetett.
...
a HVG Készenléti Rendőrségtől származó információi szerint az MD902-es gép üzemóra költsége bruttó 3,98 millió forint.
..."

Hmmm...
A H225M esetében 9600 €, A H145M esetében 6500 €-ra emlékszem... :oops:
https://hvg.hu/itthon/20241205_Szijjarto-Peter-helikopter-Dunakeszi-Zahony-millio-ebx
 
Oké, ha már van belőle egy csomó is nincs az új generációból, akkor pimpelik a régit, jobb híjján. De a múlt évezred óta nincs új típus. Mert egy modern harctéren nem jelent semmi drámait a továbbfejlesztésük. Akár csak a harci heliknek. Mindet leveri egy modern rétegzett légvédelem. Szerintem.
Meg már drónok is: azoknál nem tud gyorsabb lenni egy helikopter

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Meg már drónok is: azoknál nem tud gyorsabb lenni egy helikopter

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Drónokkal mindent helikopter-harcfeladatot meg lehet oldani, lassan már az utánpótlás-szállítást is. Szerintem a pénzkidobás magasiskolája lenne egy új harci helikoptert fejleszteni a jelen helyzetben.
 
  • Hűha
Reactions: Kim Philby
Drónokkal mindent helikopter-harcfeladatot meg lehet oldani, lassan már az utánpótlás-szállítást is. Szerintem a pénzkidobás magasiskolája lenne egy új harci helikoptert fejleszteni a jelen helyzetben.
Szerintem sem kell nekünk ez a kategória. Böröndi mondókájából arra lehet következtetni hogy MH sem akar ilyet venni...momentán kb. semmit sem veszünk, de ha vennénk is valamit, akkor nagyon nem harci helikoptert.

Ez annak érheti meg akinek nagy légiereje van és tudja garantálni a totális légifölényt - ahogy az amcsi doktrína is mondja. Ez biztos nem MH a 16-18 db vadászgépével...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

"Nyolcmillió forintot ért Szijjártó Péter helikopteres útja Dunakeszi és Záhony között​

Csaknem 4 millió forint annak a rendőrségi helikopternek az üzemóraköltsége, amely Szijjártó Pétert vitte idén januárban Záhonyba, majd onnan vissza Dunakeszire – tudta meg a HVG. A külügyminiszter a repüléssel irányonként nagyjából két órát spórolt, az út piaci értéke pedig – ha egyéb lehetséges költségeket nem veszünk figyelembe – 8 millió forint lehetett.
...
a HVG Készenléti Rendőrségtől származó információi szerint az MD902-es gép üzemóra költsége bruttó 3,98 millió forint.
..."

Hmmm...
A H225M esetében 9600 €, A H145M esetében 6500 €-ra emlékszem... :oops:
https://hvg.hu/itthon/20241205_Szijjarto-Peter-helikopter-Dunakeszi-Zahony-millio-ebx
Már megint itt tartunk,kedves hvg?Nincs új a nap alatt..
 
Szerintem sem kell nekünk ez a kategória. Böröndi mondókájából arra lehet következtetni hogy MH sem akar ilyet venni...momentán kb. semmit sem veszünk, de ha vennénk is valamit, akkor nagyon nem harci helikoptert.

Ez annak érheti meg akinek nagy légiereje van és tudja garantálni a totális légifölényt - ahogy az amcsi doktrína is mondja. Ez biztos nem MH a 16-18 db vadászgépével...
Sem akar MÁR!!!! egy ideig ezzel gondolkodtak, de hát az Orosz-Ukrán háború más tapasztalatokat hozott. Én egyébként nem vettem volna az új koptert, mert ez is prototípus lett volna, ráadásul olyan tervek is voltak szvsz, hogy talán még a gyártónál is előbb rendszeresítettük volna.. Ha az olaszok lecserélnék a Mangustákból mondjuk 30-at és már repülnek az új típussal egy évet, akkor talán használt olcsón átadandó a A-129 jó lett volna kísérő helikopternek pld. a CSAR H225M mellé.. De 6-8 db-nál megálltam volna még használtan is.. (megmaradt volna a harci helikopter képesség magja)..