Littlejohn said
Na, itt az első "tanulmány"... Igaz, egyelőre nem a HM-nél, de várom már az ötmilliós díjazású "modern helikopterek hasznosítása a Honvédség állományában" című tanulmányt, amely bizonyára sok-sok újat fog mondani...
http://index.hu/belfold/2013/05/28/folosleges_tanulmanyokat_keszitett/
Volt pozitív példa is, pl. az SA–6-osok modernizálása a lengyelekkel... Halkan jegyzem meg, a lengyelek többször modernizálták a MiG-29-eseket is, a Mi-24-eseket is, illetve a T-72-ből meg a Twardy-t. Nem hiszem, hogy elzárkóztak volna ezekkel kapcsolatban is az együttműködésnek, és akkor pl. nem kellett volna most ez "a francba már nagyon kéne heli, úgyhogy vásároljunk újakat, ja dehogy addig is kéne valami, úgyhogy hosszabbítsuk meg párnak az üzemidejét".ambasa said
Zotyek!
Persze lehet közösen fejleszteni, haj de sok ilyen szépreményű fejlesztést láttam már, az egyik eredményét éppen tavaly nyáron Kbelyben az egykor nagyreményű Szojka/Sirály III felderítő robotrepülőgépet. A közös fejlesztések, valahogy erre felé soha sem működtek az elmúlt 20 évben, mert mindegyik partner azt várja, hogy a másik szálljon be a fejlesztési költsége, de az összes hasznot, munkahelyet ő szerezze meg. Volt ilyen terv már közös helikopter és vadászgép beszerzésre, Mi-24 modernizációra, hogy csak néhányat említsek, de az eredmény sajnos közismert. Sajnos a tapasztalataim szerint a közös dolog a világ ebben a szegletében nem igazán működik, többek között a fent említett okból, hogy a HM és mögötte a Magyar Állam nem eléggé megbízható megrendelő.
TG
Terminator said
<blockquote>Littlejohn said
Na, itt az első "tanulmány"... Igaz, egyelőre nem a HM-nél, de várom már az ötmilliós díjazású "modern helikopterek hasznosítása a Honvédség állományában" című tanulmányt, amely bizonyára sok-sok újat fog mondani...
http://index.hu/belfold/2013/05/28/folosleges_tanulmanyokat_keszitett/
Én ugye ezt írtam... "Nem hiszem, hogy elzárkóztak volna ezekkel kapcsolatban is az együttműködésnek" Oké, persze ez "mi lett volna ha" jellegű felvetés... Már mindegy, mert nem így történt. Lehetne belőle okulni, és pl. V4-el a jövőben összehangolni azokat a fejlesztéseket, amelyeket közösen lehetne végezni...ambasa said
Zotyek!
Az hogy a lengyelek megcsinálják maguknak, abban mi az együttműködés? Az hogy a lengyelektől megrendelünk egy modernizációt, abban mi az együttműködés? A Kubokon kívül sorold, bár szerintem ott sem igen volt együttműködés.
Mellesleg nem is a lengyelek miatt, nincs együttműködés, hiszen ez nekik pénz és munkahely. Az összes ilyen "együttműködés" azon bukott meg, hogy a lengyelek és a csehek vágytak a mi nem létező pénzünkre, hogy náluk őrzödjenek meg a munkahelyek. És valljuk be, egy ilyenbe mást nem is nagyon tudunk beleadni, és kérlek ne hivatkozz az egyetemek és a HTI nemlétező műszaki szellemi kapacitására, mert a konkrét haditechnikai fejlesztésekhez szerintem ehhez kicsit több kell. Lásd a fentebb említett Sojka esetét.
De, hogy ON-ok is legyünk, a meglévő hét darab Mi-17-ünket már rég elküldhettük volna cseh LOM-ba, vagy akár a lengyelekhez nagyjavítani, az évek óta menő szájtépés helyett (a románok és a bolgárok megtették). Sajnos mi magyarok nagyszerűek vagyunk abban, hogy megmagyarázzuk, valamit miért nem lehet megcsinálni.
TG
zotyek78 said
<blockquote>
Ne keverd a modernizálást és az üzemidő hosszabbítást!
Hiába modernizálsz valamit, ha nem kap üzemidőt mehet a kukába...
Ráadásul a lengyelek mindent szépen átgondoltan léptek meg. Nem sajnálták a pénzt a költséghatékony projektekre. Nem azt nézték, hogy minél olcsóbb legyen valami, hanem a valós ár/érték arányt. De ugyanez a helyzet a jelképes áron átvett német technikával is (Mi-24, Mig-29, Leopard 2); sőt, volt olyan is, amit pénzért vettek (például német hadihajókat). Éppen ezért nem is nagyon tudna a magyar és a lengyel komolyan együttműködni, egyszerűen teljesen más a szemlélet.
Az teljesen igaz, hogy perpill a "géppuskaállvány és drótvágó" a csúcs magyar fejlesztés, de továbbra is kitartok amellett, hogy mindez pénz és akarat kérdése. Mindenhol a nulláról kezdik/kezdték, senki nem az égből kapta a tudást... Az igaz, hogy nincsenek adott irányokban tapasztalt mérnökeink, de együttműködve tapasztalt fejlesztőkkel ez orvosolható. (Jó példa Izrael a volt orosz fejlesztőkkel.)ambasa said
Zotyek!
miért is írok nem létező tervező-fejlesztő kapacitásról? Mint írod a fejlesztéshez tapasztalat és pénz kell, ami pont nincs meg nálunk jelenleg. Nem hiszem, hogy a hadipari fejlesztésnél egy alapáramkör összerakása lenne a követelmény. Sajnos a magyar hadiipari fejlesztései színvonalára jellemző példa a HTI által kifejlesztett, a csapatok által bírált géppuskaállvány és drótvágó.
Ha a magyar ipar csúcsát megnézed ma Magyarországon akkor az külföldi vállalatok liszencgyártása, a fejlesztés nem igazán itt történik, tehát tapasztalat sem itt születik. Persze vannak tapasztalt mérnökeink, de azok vagy nem fejlesztők, vagy nyugdíjasok és az ismereteik ma már nem biztos, hogy megfelelnek a kor követelményeinek, illetve leginkább külföldön dolgoznak, vagy nem gépészek.
TG
Azért csak óvatosan azokkal a jellemzőkkel...fip7 said
Mi-17 jellemzői:
http://www.russianhelicopters.aero/en/helicopters/military/mi-17/features.html
Miért kéne felszerelni fegyverekkel a szállító helikoptereket?zotyek78 said
Remek... Reménykedtem azért, hogy legalább egy részét az új szállítóheliknek felszerelik fegyverekkel... Mintha régebben még azt emlegette volna. Ha karcos akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy ezekszerint közben kiderült, hogy Agusta szerint örüljün, hogy számunkra is előnyös üzletet kötnek, nemhogy még olyan heliket is adnak majd, amelyekre fegyvereket lehet felfüggeszteni.
ifff said
<blockquote>zotyek78 said
Remek... Reménykedtem azért, hogy legalább egy részét az új szállítóheliknek felszerelik fegyverekkel... Mintha régebben még azt emlegette volna. Ha karcos akarnék lenni, akkor azt mondanám, hogy ezekszerint közben kiderült, hogy Agusta szerint örüljün, hogy számunkra is előnyös üzletet kötnek, nemhogy még olyan heliket is adnak majd, amelyekre fegyvereket lehet felfüggeszteni.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..